Elämänkatsomustieto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Se tukee ja vahvistaa oppilaiden osallisuuden ja minäpystyvyyden kokemusta. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita elämänkatsomustiedossa ovat

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 ohjata oppilasta kuuntelemaan toisten oppilaiden mielipiteitä ja ajattelua
T2 rohkaista oppilasta ilmaisemaan omaa ajatteluaan ja tunteitaan eri tavoin
T3 ohjata oppilasta arvostamaan omaa ja muiden ajattelua
T4 edistää oppilaan taitoa tehdä kysymyksiä ja esittää perusteltuja väitteitä
T5 ohjata oppilasta tunnistamaan kokemiensa arkipäiväisten tilanteiden syitä ja seurauksia sekä eettisiä ulottuvuuksia
T6 rohkaista oppilasta pohtimaan oikean ja väärän eroa sekä hyvyyttä
T7 opastaa oppilasta tuntemaan lähiympäristön tapakulttuureja
T8 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisten yhteiselämän perusteita
T9 ohjata oppilasta kunnioittamaan ja arvostamaan omaa ympäristöään ja luontoa

Sisällöt

S1 Kasvaminen hyvään elämään

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitetaan keskustelutaitoja opettelemalla kuuntelemaan toisia kunnioittavasti ja harjoittelemalla selkeää itseilmaisua. Pohditaan yhdessä hyvän, oikean ja väärän merkityksiä ja niiden erottamista sekä ihmisen hyvyyttä. Tutkitaan ystävyyden sisältöä ja merkitystä lasten elämässä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Minä ja muut

  • tutustun toisiin
  • muiden kanssa toimeen tuleminen, keskinäinen kunnioitus, kuunteleminen
  • yhteisleikki, vuorottelu
  • muiden arvostaminen, kiusaamattomuus, samanarvoisuus
  • tilanteissa oikein toimiminen, turvallisesti, ymmärtäen, järkevästi, toimintatavan perusteleminen
  • tekoni vaikutukset toisiin, toisten tunteiden ymmärtäminen

Minä ja aikuiset

  • erilaisia aikuisia ja heidän kohtaaminen
  • aikuisten kunnioittaminen ja kuunteleminen
  • auttaminen ja velvollisuuteni
  • toiveammattejani ja elämänvalintoja
  • opiskelutaitojen harjoittelua
S2 Erilaisia elämäntapoja

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kysymystä ”Kuka minä olen?” sekä erilaisia tapoja elää ja ajatella. Tutkitaan erilaisia elämäntapoja liittyen erityisesti oppilaan omaan koti- ja kulttuuritaustaan.

Paikallinen opetussuunnitelma

Kuka olen

  • olen arvokas
  • ulkonäkö, pukeutuminen ja kulttuuritaustani
  • mitä osaan tai olen oppinut ja mitä haluaisin oppia
  • mitä teen vapaa-ajallani
  • erilaisia lapsia Suomessa
  • minun ja muiden tunteet ja toiveet

Perheeni

  • koteja, oikeus perheeseen
  • erilaisia perheitä
  • minun perheeni
  • mitä teen perheeni kanssa
  • perheen arki ja juhla eri
  • mitä saan tehdä kotona ja mitä en
  • miten perheeni luottaa minuun
  • mitä toivon perheeltäni
S3 Yhteiselämän perusteita

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään ihmisten yhteiselämän perusteisiin tutkimalla esimerkiksi säännön, luottamuksen, rehellisyyden ja reiluuden merkityksiä erilaisissa oppilaan elämään liittyvissä arkipäivän tilanteissa ja ympäristöissä. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja lapsen asemaan erilaisissa yhteisöissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Yhteisiä sääntöjä

  • sääntö, sopimus, kirjoittamaton sopimus, sanomaton sääntö
  • lasten oikeuksia alustavasti
  • lupaus, luottamus, rehellisyys ja reiluus arkipäivässä
  • valehteleminen, pettäminen, varastaminen, totuus, epäreiluus arkipäivässä
  • sääntöjä ja tapoja muualla Suomessa; nyt ja ennen

Hyvä ja paha

  • hyviä asioita ja piirteitä; kunnioitus, ystävällisyys, reiluus
  • yhteisleikki, reilu peli, reilu jako, kiitollisuus ja vastavuoroisuus
  • riitojen rauhanomainen sovittelu, kiusaaminen vai riita
  • koulun sekä luokan ja kodin sääntöjä; mikä on niiden tarkoitus
S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan erilaisia elämänmuotoja maapallolla pohtien samalla elämän rajallisuutta. Perehdytään kertomuksiin maailman synnystä. Tutkitaan oppilaan omaa lähiympäristöä ja tarkastellaan omien valintojen ja toiminnan vaikutusta siihen. Etsitään luontoon liittyviä merkityksellisiä kokemuksia.

Paikallinen opetussuunnitelma

Lähiympäristöni

  • eloton ja elävä luonto
  • eläimiä ja kasveja
  • erilaisia ympäristöjä Suomessa
  • vuodenaikojen vaikutus luontoon sekä ihmiseen
  • luonnon kauneus ja retkeily luonnossa

Suojele luontoa

  • minun mahdollisuuteni suojella luontoa
  • mitä on saastuttaminen
  • miten minä rasitan ympäristöäni
  • mikä muuttuu lähiympäristössäni
  • kierrätän ja säästän koulussa ja kotona
ePerusteet