Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnissa kiinnitetään huomiota myönteisen palautteen antamiseen ja kannustamiseen sekä työskentelyn aikana että prosessin lopussa. Monipuolisella arvioinnilla ja palautteella tuetaan laaja-alaisen käsityötiedon ja -taidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia tapoja osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja arvioida yhdessä, jolloin oppilaat oppivat esiintymistä ja toisten työskentelyn arvostamista.

Arviointi kohdistuu kokonaiseen käsityöprosessiin ja eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä, joka todentaa oppilaiden edistymistä ja käsityöllisen osaamisen tasoa. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita käsityössä ovat

- edistyminen työskentelyn sujuvuudessa

- edistyminen suunnittelun, tekemisen ja arvioinnin taidoissa

- edistyminen tavoitteellisessa toiminnassa

- edistyminen kekseliäiden ratkaisujen tuottamisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 rohkaista oppilasta kiinnostumaan ja innostumaan käsin tekemisestä sekä herättää uteliaisuutta keksivään ja kokeilevaan käsityöhön
T2 ohjata oppilas kokonaiseen käsityöprosessiin ja esittämään omia ideoitaan kuvallisesti sekä kertomaan käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta
T3 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita tai teoksia luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihinsa
T4 opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti
T5 tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä käsityössä onnistumisen, oivaltamisen ja keksimisen kokemusten kautta

Sisällöt

S1 Ideointi

Opetussuunnitelman perusteet

Suunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä sekä apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Työskentelyyn virittäydytään antamalla virikkeitä niin, että oppilas työskennellessään kykenee keksimään, ajattelemaan, etsimään ratkaisuja ja iloitsemaan työskentelystään ja tuotoksestaan.

S2 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Sopivia materiaaleja ovat esimerkiksi laudat, puupalikat, eripaksuiset rimat, luonnonmateriaalit, naulat, silmukkaruuvit ja vesiliukoiset maalit. Metalliin tutustumiseen riittävät pehmeät foliot, metallilangat ja piipunrassit. Lisäksi käytetään rakentelusarjoja ja erilaisia askartelumateriaaleja kuten paperia, pahveja, pakkausmateriaaleja, kertakäyttötuotteita, savea, massoja, liimaa, niittejä, haaranastoja, korkkia, naruja, helmiä, piipunrasseja, muovirenkaita, tekstiililiituja ja tekstiilitusseja. Tekstiilimateriaaleista tutustutaan askarteluhuopaan sekä säkki-, vohveli- ja lakanakankaisiin. Lankoina käytetään paksuhkoja puuvilla- ja villalankoja sekä helmilankaa. Täytteinä käytetään vanua ja vaahtomuovia.

S3 Suunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetellaan ilmaisemaan toiminnan tavoitteet suullisesti ja mainitsemaan niitä keinoja, joilla ajatellaan päästävän tavoitteeseen. Opetellaan esimerkiksi piirtämään kuva oppilaan kehitystasoa vastaavalla tavalla siitä työstä, joka on tarkoitus tehdä. Kiinnitetään huomiota ajankäyttöön.

S4 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Työvälineiden tulee olla oppilaiden käteen sopivia. Työturvallisuudesta ja työvälineiden oikeasta käytöstä on huolehdittava tarkasti. Käytetään esimerkiksi vasaraa, selkäsahaa, sahauslaatikkoa, viiloja, hiomapaperia, askarteluveitsiä, hohtimia, piirtopuikkoa, reikäpihtejä, nitojaa, rei’ittäjää, saksia, terävä- ja tylppäkärkisiä kanavaneuloja, nuppineuloja, neulatyynyjä, kudontakehyksiä, piirustus-, maalaus-, lakkaus- ja muotoiluvalineitä sekä muovailualustaa.

Esimerkiksi:

Puuta sahataan ja hiotaan, liitetään sitomalla, liimaamalla tai naulaamalla sekä väritetään väriliiduilla, kastamalla värissä tai maalaamalla. Pehmeää foliota leikataan, muotillaan ja lävistetään. Metallilankoja ja piipunrasseja taivutetaan, muotoillaan ja päällystetään. Rakentelusarjojen ja erilaisten askartelumateriaalien avulla kokeillaan ja havainnoidaan erilaisia rakenteita. Lankamaista materiaalia punotaan, letitetään ja solmeillaan, siitä valmistetaan litteitä ja pyöreitä tupsuja, silmuja ja solmuja. Lankaa pujotellaan vohvelikankaaseen tai kudontakehykseen sekä ommellaan etu- ja pykäpistoja. Kangasmaista materiaalia leikataan, liimataan ja siihen ommellaan etu- ja pykäpistoja. Kangasta koristellaan myös tekstiilitusseilla. Paperia leikataan, revitään, käherretään, rypistetään, liimataan sekä taitellaan. Savea ja massoja muovaillaan, maalataan ja lakataan.

S5 Dokumentointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan opettajan johdolla ideasivustoihin ja erilaisiin suunnittelutapoihin työn luonne huomioiden. Dokumentoidaan työskentelyä kuvaamalla.

S6 Arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan palautetta toisille oppilaille.

Paikallinen opetussuunnitelma

Työskentelyn kuluessa annetaan positiivista, rakentavaa ja kannustavaa palautetta. Loppuarviointia varten työt asetetaan näytteille ja ne esitellään muille, niitä kokeillaan tai niillä leikitään. Keskustellen ja tarkastellen muistellaan, mitä tavoitteita on pyritty saavuttamaan ja mitä on saavutettu.

ePerusteet