Opetussuunnitelman perusteet
Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan kohdekieltä monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä kohdekielisessä ympäristössä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri, kiinnostuksen kohteet sekä ajankohtaisuus, näkökulmana minä, me ja maailma. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen, avun pyytäminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Opetellaan löytämään kohdekielistä aineistoa esimerkiksi verkosta. Valittaessa tekstejä ja aiheita otetaan huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys sekä kielialueen elämänmuoto. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Harjoitellaan tunnistamaan opiskeltavan kielen foneettisen tarkekirjoituksen merkkejä sekä tuottamaan tarvittavia kirjoitusmerkkejä.
Paikallinen opetussuunnitelma
Harjoitellaan viestintää autenttisissa vuorovaikutustilanteissa ja ohjataan oppilasta aitoihin ranskankielisiin vuorovaikutustilanteisiin myös koulun ulkopuolella. Vahvistetaan taitoa viestiä kohteliaasti ja kulttuuriin sopivalla tavalla eri tilanteissa.
Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia työskennellä erilaisten, itselleen sopivan tasoisten tekstien parissa. Vahvistetaan erilaisten tekstien tulkintataitoja. Tuotetaan kirjallisia ja suullisia tekstejä oppilaan omaan elämänpiiriin ja kiinnostuksen kohteisiin liittyen. Harjoitellaan sekä aineistopohjaista että vapaata kirjallista ja suullista tuottamista.
6. luokan ranskan opintoihin sisältyy laaja-alaisia opintokokonaisuuksia, joissa ranskan kieltä kuunnellaan, luetaan ja sovelletaan suullisessa ja kirjallisessa viestinnässä. Ranskan opintokokonaisuudet tukevat paitsi ranskan suullisen ja kirjaisen ilmaisun kehittymistä, myös eri oppiaineiden sisältöjen omaksumista sekä tietoteknisten taitojen kehitystä. Vuosittain toteutetaan useita laaja-alaisia oppimiskokonaisuuksia, joiden aiheina voivat olla mm.
- teatteri
- luonto ja kestävä kehitys
- lukeminen ja ajankohtaiset asiat
- liikunta ja hyvinvointi
- musiikki ja taide
- tvt ja ohjelmointi
- media
- Frankofonia
Les élèves communiquent dans les situations authentiques à l'école, mais en plus ils sont encouragés à communiquer en francais à l'extérieur de l'école. On renforce la capacité de communication: on apprend à maitriser la parole, utiliser les expressions culturellement appropriés et être polis dans les situations variées.
On introduit des textes de niveaux différents pour que chaque élève puisse choisir du matériel qui lui permet de travailler sa langue à son niveau. On renforce la capacité d'interprétation des textes. L'élève produit des textes oraux et écrits qui touchent sa vie et ses intérêts. On produit des textes à l'aide des sources variées, mais on fait aussi des rédactions et des discours libres.
Les études du francais en classe 6 contiennent des modules d'apprentissage qui cherchent á développer des compétences transversales. On utilise le francais à l'écoute, à la lecture, pour parler et pour écrire. Les modules visent au développement de l'expression écrite et orale du francais, mais aussi à l'apprentissage des contenus des autres matières ainsi qu'au développement des compétences en TICE. Chaque année on met en place plusieurs modules différents. Les sujets peuvent comprendre par exemple:
- le théâtre
- la nature et le développement durable
- la lecture et l'actualité
- le sport et le bien-être
- la musique et les arts
- les TICE et la programmation
- les média
- la Francophonie