Opetussuunnitelman perusteet
Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan kohdekieltä monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä kohdekielisessä ympäristössä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri, kiinnostuksen kohteet sekä ajankohtaisuus, näkökulmana minä, me ja maailma. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen, avun pyytäminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Opetellaan löytämään kohdekielistä aineistoa esimerkiksi verkosta. Valittaessa tekstejä ja aiheita otetaan huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys sekä kielialueen elämänmuoto. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Harjoitellaan tunnistamaan opiskeltavan kielen foneettisen tarkekirjoituksen merkkejä sekä tuottamaan tarvittavia kirjoitusmerkkejä.
Paikallinen opetussuunnitelma
Kaksikielisessä ympäristössä oppilaat harjoittelevat päivittäin suullisesti arjen viestintätilanteissa kommunikointia ranskan kielellä.
Tekstejä tuotettaessa oppilas kiinnittää huomiota kielellisen sisällön lisäksi välimerkkeihin ja lauseen muotoiluun. Viestintätilanteita syntyy paitsi omassa luokassa, myös luokkien välillä monialaisten projektien kuten frankofonia-viikon myötä.
Oppilasta rohkaistaan pyytämään apua ja ilmaisemaan tarpeitaan ja toiveitaan ranskaksi.
Oppilas tutustuu ranskalaiseen tapaan teititellä aikuisia. Kaksikielisessä ympäristössä oppilaat harjoittelevat päivittäin suullisesti arjen viestintätilanteissa kommunikointia ranskan kielellä.
Oppilas tuottaa puhetta kuvien avulla. Oppilas kirjoittaa pieniä dialogeja ja muita tekstejä, joissa hän käyttää suullisesti harjoiteltuja rakenteita. Hän opettelee kirjoittamaan ympäristötiedon oppialaan liittyviä lyhyitä tekstejä ja keksimään matematiikan ongelmanratkaisutehtäviä ranskan kielellä. Oppilas havainnoi ranskan kieltä ja tutustuu kielen perusrakenteisiin, jotta hän voi kehittää suullista ja kirjallista ilmaisuaan.
Oppilas laajentaa sanavarastoaan vuorovaikutuksen avulla. Oppilas kuuntelee ja lukee ääneen tekstejä, harjoittelee lausumaan runoja ja esittämään pieniä näytelmiä ja sketsejä. Sanavarasto laajenee myös käsitekarttojen ja sanastotehtävien avulla.
S3 Les compétences de la langue en cours d’apprentissage, les compétences d’interaction, les compétences pour interpréter des textes, les compétences pour produire des textes
Dans l'environnement bilingue de l'école les élèves s'entraînent à l'oral tous les jours pour maîtriser des situations de communication quotidiennes en français.
En produisant des textes l'élève fait attention en plus du contenu aux marques typographiques, spatiaux et temporels de la phrase. On favorise les situations de communication et l'échange entre classes par exemple dans le cadre de projets multidisciplinaires comme la semaine de la francophonie.
On encourage l'élève à demander de l'aide, à exprimer ses besoins et ses souhaits en français.
L'élève s'initie au vouvoyement. Dans l'environnement bilingue de l'école les élèves s'entraînent à l'oral tous les jours pour maîtriser des situations de communication quotidiennes en français.
L'élève produit un récit à partir d'images. L'élève écrit des dialogues et d'autres petits textes mettant en usage des structures utilisés à l'oral. Il apprend à rédiger une légende en sciences et un énoncé de problème mathématique en français. L'élève observe la langue française et repère des structures de base de la langue pour développer son expression à l'oral et à l'écrit.
L'élève développe son vocabulaire par l'interaction en classe. L'élève écoute et lit des textes à haute voix, rédige des fiches de lecture, récite des poèmes, joue des saynètes et chante des chansons en classe.