Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Formatiivisella ja summatiivisella arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Oppilaita ohjataan arvioinnilla omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppimisen ja osaamisen arviointi kohdistuu kaikkiin opetuksen tavoitteissa määriteltyihin taideoppimisen ulottuvuuksiin. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona kuvataiteen opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut kuvataiteen oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt kuvataiteen oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on kuvataiteen oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan kuvataiteen oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy kuvataiteen oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kuvataiteen päättöarvioinnin kriteereissä alemman arvosanan kriteerissä kuvattu osaaminen kumuloituu ylemmän arvosanan kriteerissä edellytettyyn osaamisen tasoon. Oppilaan työskentelyä arvioidaan osana oppilaan osoittamaa osaamisen tasoa suhteessa kaikkiin oppiaineen oppimäärän tavoitteisiin ja päättöarvioinnin kriteereihin. Kuvataiteessa oppilaan osaamista kehitetään kaikissa opetuksen tavoitealueissa oppimäärän päättymiseen saakka.


Paikallinen opetussuunnitelma

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona kuvataiteen opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena.  Päättöarvioinnilla määritellään, miten oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut kuvataiteen oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosana muodostetaan suhteuttamalla oppilaan osaamisen taso kuvataiteen valtakunnallisiin päättöarvioinnin kriteereihin. Kuvataiteessa oppilaan osaaminen kehittyy kaikissa opetuksen tavoitteissa kuvatuilla taideoppimisen ulottuvuuksilla oppimäärän päättymiseen saakka. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki valtakunnalliset päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle vastaava tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Oppilas saa arvosanan kahdeksan (8), mikäli hän osoittaa keskimäärin kriteerien määrittämää osaamista. Arvosanan kahdeksan tason ylittäminen joidenkin tavoitteiden osalta voi kompensoida tasoa heikomman suoriutumisen joidenkin muiden tavoitteiden osalta.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Kuvallinen tuottaminen
T4 ohjata oppilasta soveltamaan erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä syventämään kuvallisen tuottamisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Laaja-alaisen osaamisen alueetL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Havainnoidaan ympäristöä ja pohditaan, mitä se kertoo kulttuurista. Perehdytään taiteen keinoin ympäristöön, perinteisiin ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen, ja opitaan arvostamaan monimuotoisuutta rikkautena. Tulkitaan kulttuuriympäristön visuaalisia viestejä. Opitaan käyttämään kuvallista ilmaisua itseilmaisun välineenä. Kehitetään kulttuuria luomalla itse uutta ja jakamalla omia ajatuksia ja osaamista lähipiiriin. Lasten työskentely on osa koulun juhlia ja perinteitä.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotL3Opitaan kuuntelemaan työskentelyohjeita ja noudattamaan niitä. Käytetään välineitä tarkoituksenmukaisesti, turvallisesti ja kestävän kehityksen hengessä. Pidetään huolta välineistä, materiaaleista, työskentelypaikan siisteydestä ja muista vastuutehtävistä. Opitaan ilmaisemaan rakentavasti tunteita. Harjaannutaan tarkastelemaan mediaa ja mainontaa kriittisesti. Opintokäynneillä totutaan käyttäytymään tilanteenmukaisesti ja turvallisesti.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenL5Opitaan käyttämään tarjolla olevaa laitteita ja teknologiaa vastuullisesti, turvallisesti ja harkiten. Digitaalinen teknologia on työvälineenä hankittaessa ja jäsenneltäessä tietoa sekä kuvamateriaalia muokattaessa ja luodessa.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysL6Käytetään välineitä tarkoituksenmukaisesti, turvallisesti ja kestävän kehityksen hengessä. Pidetään huolta välineistä, materiaaleista, työskentelypaikan siisteydestä ja muista vastuutehtävistä. Kannustetaan yritteliäisyyteen. Kannustetaan työskentelemään tavoitteellisesti, rakentavasti, pitkäjänteisesti ja joustavasti sekä yksin että yhdessä muiden kanssa Rohkaistaan luottamaan omiin taitoihin ja korostetaan oman sekä muiden työn arvoa. Työskentelyprosesseja monipuolistetaan ja vaikeutetaan vähitellen. Opitaan tunnistamaan omia vahvuuksia.Tutustaan visuaalisen alan harrastusmahdollisuuksiin ja eri työtehtäviin. Harjaannutaan toimimaan rakentavasti ryhmän jäsenenä.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenL7Oppilas pääsee osallistumaan opetuksen sisältöjen suunnitteluun. Hän pohtii suhdettaan erilaisiin asioihin, omia arvojaan ja asenteitaan. Hän saa mahdollisuuden harjoitella vaikuttamista kuvataiteen keinoin ja soveltaa oppimaansa. Hän tutustuu yhteisölliseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen kuvataiteen keinoin. Hän saa kokemuksia työskentelystä ryhmässä yhteisen, tärkeäksi koetun päämäärän saavuttamiseksi.SisällötS1 Omat kuvakulttuuritOpetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Opetuksen sisältöjä valitaan myös oppilaiden omia kuvakulttuureja uudistavista ilmiöistä.Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä omaan elinympäristöön sekä yhteiskuntaan vaikuttamisen kannalta.S2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Sisältöjen valinnoilla kehitetään oppilaan tietoisuutta erilaisia ympäristöjä ja medioita koskevista laajemmista kysymyksistä.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.Opetuksessa käsitellään erilaisten ympäristöjen ja medioiden merkitystä sekä oppilaiden elinpiirin että globaalin maailman näkökulmista.S3 Taiteen maailmatOpetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat syventyvät erilaisiin taidekäsityksiin ja taiteen ilmiöihin tarkastelemalla niitä taiteilijan ja vastaanottajan sekä taiteen instituutioiden ja yhteiskunnan näkökulmista.Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.Opetuksessa käsitellään kulttuurisen moninaisuuden vaikutuksia sekä taiteen tuottamiseen että tulkintaan yksilön ja yhteiskunnan näkökulmista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii syventämään kuvailmaisun taitojaan.
Kuvailmaisun taitojen syventäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia kuvailmaisun keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tavoitteellisesti erilaisia kuvailmaisun keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee erilaisia kuvailmaisun keinoja ja käyttää niistä joitakin tavoitteellisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee jonkin materiaalin tai tekniikan käyttöä.

T5 ohjata oppilasta tutkivaan lähestymistapaan itsenäisessä ja yhteistoiminnallisessa kuvallisessa työskentelyssä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alaisen osaamisen alueetL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1Kuvataiteessa tiedonkäsityksen laajenee. Aiheita pohditaan uusista näkökulmista. Oppijaa innostetaan ja ohjataan omaehtoiseen luovaan työhön, oivalluksiin ja innovaatioihin. Harjoitellaan visuaalista ongelmaratkaisua. Totutaan taideoppimisen työskentelyprosessiin ja työskennellään tavoitteellisesti.Kehitys tehdään oppijalle näkyväksi. Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin keinoin tullaan tietoiseksi omista vahvuuksista ja kehitystarpeista.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Havainnoidaan ympäristöä ja pohditaan, mitä se kertoo kulttuurista. Perehdytään taiteen keinoin ympäristöön, perinteisiin ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen, ja opitaan arvostamaan monimuotoisuutta rikkautena. Tulkitaan kulttuuriympäristön visuaalisia viestejä. Opitaan käyttämään kuvallista ilmaisua itseilmaisun välineenä. Kehitetään kulttuuria luomalla itse uutta ja jakamalla omia ajatuksia ja osaamista lähipiiriin. Lasten työskentely on osa koulun juhlia ja perinteitä.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotL3Opitaan kuuntelemaan työskentelyohjeita ja noudattamaan niitä. Käytetään välineitä tarkoituksenmukaisesti, turvallisesti ja kestävän kehityksen hengessä. Pidetään huolta välineistä, materiaaleista, työskentelypaikan siisteydestä ja muista vastuutehtävistä. Opitaan ilmaisemaan rakentavasti tunteita. Harjaannutaan tarkastelemaan mediaa ja mainontaa kriittisesti. Opintokäynneillä totutaan käyttäytymään tilanteenmukaisesti ja turvallisesti.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenL5Opitaan käyttämään tarjolla olevaa laitteita ja teknologiaa vastuullisesti, turvallisesti ja harkiten. Digitaalinen teknologia on työvälineenä hankittaessa ja jäsenneltäessä tietoa sekä kuvamateriaalia muokattaessa ja luodessa.SisällötS1 Omat kuvakulttuuritOpetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Opetuksen sisältöjä valitaan myös oppilaiden omia kuvakulttuureja uudistavista ilmiöistä.Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä omaan elinympäristöön sekä yhteiskuntaan vaikuttamisen kannalta.S2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Sisältöjen valinnoilla kehitetään oppilaan tietoisuutta erilaisia ympäristöjä ja medioita koskevista laajemmista kysymyksistä.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.Opetuksessa käsitellään erilaisten ympäristöjen ja medioiden merkitystä sekä oppilaiden elinpiirin että globaalin maailman näkökulmista.S3 Taiteen maailmatOpetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat syventyvät erilaisiin taidekäsityksiin ja taiteen ilmiöihin tarkastelemalla niitä taiteilijan ja vastaanottajan sekä taiteen instituutioiden ja yhteiskunnan näkökulmista.Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.Opetuksessa käsitellään kulttuurisen moninaisuuden vaikutuksia sekä taiteen tuottamiseen että tulkintaan yksilön ja yhteiskunnan näkökulmista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään tutkivaa lähestymistapaa ja kehittämään ongelmanratkaisutaitojaan.
Tutkivan lähestymistavan ja ongelmanratkaisutaitojen käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tavoitteellisesti tutkivaa lähestymistapaa yksin ja yhteistoiminnallisesti työskennellessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tutkivaa lähestymistapaa yksin tai ryhmässä työskennellessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee tutkivaa lähestymistapaa yksin tai ryhmässä työskennellessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti tutkivaa lähestymistapaa työskentelyssään.

T6 rohkaista oppilasta ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen viestinnän ja vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan
Paikallinen tarkennus
Laaja-alaisen osaamisen alueetL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1Kuvataiteessa tiedonkäsityksen laajenee. Aiheita pohditaan uusista näkökulmista. Oppijaa innostetaan ja ohjataan omaehtoiseen luovaan työhön, oivalluksiin ja innovaatioihin. Harjoitellaan visuaalista ongelmaratkaisua. Totutaan taideoppimisen työskentelyprosessiin ja työskennellään tavoitteellisesti.Kehitys tehdään oppijalle näkyväksi. Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin keinoin tullaan tietoiseksi omista vahvuuksista ja kehitystarpeista.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Havainnoidaan ympäristöä ja pohditaan, mitä se kertoo kulttuurista. Perehdytään taiteen keinoin ympäristöön, perinteisiin ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen, ja opitaan arvostamaan monimuotoisuutta rikkautena. Tulkitaan kulttuuriympäristön visuaalisia viestejä. Opitaan käyttämään kuvallista ilmaisua itseilmaisun välineenä. Kehitetään kulttuuria luomalla itse uutta ja jakamalla omia ajatuksia ja osaamista lähipiiriin. Lasten työskentely on osa koulun juhlia ja perinteitä.L4 MonilukutaitoL4Harjoitellaan tiedonhankinnan perusteita. Tutustutaan erilaisiin teksteihin: kuvaan, liikkuvaan kuvaan, ja muihin mediaesityksiin; esineistöön, luonnon ympäristöön ja rakennettuun ympäristöön. Harjoitellaan kuvallisten viestien tulkitsemista, vertailua ja arviointia erilaisissa yhteyksissä. Tulkitaan visuaalisia viestejä esteettisestä näkökulmasta. Tuotetaan itse erilaisia kuvallisia viestejä sekä tulkitaan ja arvioidaan niitä.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenL7Oppilas pääsee osallistumaan opetuksen sisältöjen suunnitteluun. Hän pohtii suhdettaan erilaisiin asioihin, omia arvojaan ja asenteitaan. Hän saa mahdollisuuden harjoitella vaikuttamista kuvataiteen keinoin ja soveltaa oppimaansa. Hän tutustuu yhteisölliseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen kuvataiteen keinoin. Hän saa kokemuksia työskentelystä ryhmässä yhteisen, tärkeäksi koetun päämäärän saavuttamiseksi.SisällötS1 Omat kuvakulttuuritOpetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Opetuksen sisältöjä valitaan myös oppilaiden omia kuvakulttuureja uudistavista ilmiöistä.Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä omaan elinympäristöön sekä yhteiskuntaan vaikuttamisen kannalta.S2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Sisältöjen valinnoilla kehitetään oppilaan tietoisuutta erilaisia ympäristöjä ja medioita koskevista laajemmista kysymyksistä.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.Opetuksessa käsitellään erilaisten ympäristöjen ja medioiden merkitystä sekä oppilaiden elinpiirin että globaalin maailman näkökulmista.S3 Taiteen maailmatOpetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat syventyvät erilaisiin taidekäsityksiin ja taiteen ilmiöihin tarkastelemalla niitä taiteilijan ja vastaanottajan sekä taiteen instituutioiden ja yhteiskunnan näkökulmista.Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.Opetuksessa käsitellään kulttuurisen moninaisuuden vaikutuksia sekä taiteen tuottamiseen että tulkintaan yksilön ja yhteiskunnan näkökulmista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja.
Kuvallisen tuottamisen avulla vaikuttaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu ja vaikuttaa ympäristöön soveltamalla kuvallisen viestinnän keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee mielipiteitään itselleen merkityksellisistä asioista kuvallisen viestinnän keinoin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää joitakin kuvallisen viestinnän keinoja ilmaistessaan mielipiteitään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja kokeilee kuvallisen viestinnän mahdollisuuksia.

Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta soveltamaan kuvallisia, sanallisia ja muita kuvatulkinnan menetelmiä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alaisen osaamisen alueetL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1Kuvataiteessa tiedonkäsityksen laajenee. Aiheita pohditaan uusista näkökulmista. Oppijaa innostetaan ja ohjataan omaehtoiseen luovaan työhön, oivalluksiin ja innovaatioihin. Harjoitellaan visuaalista ongelmaratkaisua. Totutaan taideoppimisen työskentelyprosessiin ja työskennellään tavoitteellisesti.Kehitys tehdään oppijalle näkyväksi. Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin keinoin tullaan tietoiseksi omista vahvuuksista ja kehitystarpeista.L4 MonilukutaitoL4Harjoitellaan tiedonhankinnan perusteita. Tutustutaan erilaisiin teksteihin: kuvaan, liikkuvaan kuvaan, ja muihin mediaesityksiin; esineistöön, luonnon ympäristöön ja rakennettuun ympäristöön. Harjoitellaan kuvallisten viestien tulkitsemista, vertailua ja arviointia erilaisissa yhteyksissä. Tulkitaan visuaalisia viestejä esteettisestä näkökulmasta. Tuotetaan itse erilaisia kuvallisia viestejä sekä tulkitaan ja arvioidaan niitä.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenL5Opitaan käyttämään tarjolla olevaa laitteita ja teknologiaa vastuullisesti, turvallisesti ja harkiten. Digitaalinen teknologia on työvälineenä hankittaessa ja jäsenneltäessä tietoa sekä kuvamateriaalia muokattaessa ja luodessa.SisällötS1 Omat kuvakulttuuritOpetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Opetuksen sisältöjä valitaan myös oppilaiden omia kuvakulttuureja uudistavista ilmiöistä.Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä omaan elinympäristöön sekä yhteiskuntaan vaikuttamisen kannalta.S2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Sisältöjen valinnoilla kehitetään oppilaan tietoisuutta erilaisia ympäristöjä ja medioita koskevista laajemmista kysymyksistä.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.Opetuksessa käsitellään erilaisten ympäristöjen ja medioiden merkitystä sekä oppilaiden elinpiirin että globaalin maailman näkökulmista.S3 Taiteen maailmatOpetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat syventyvät erilaisiin taidekäsityksiin ja taiteen ilmiöihin tarkastelemalla niitä taiteilijan ja vastaanottajan sekä taiteen instituutioiden ja yhteiskunnan näkökulmista.Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.Opetuksessa käsitellään kulttuurisen moninaisuuden vaikutuksia sekä taiteen tuottamiseen että tulkintaan yksilön ja yhteiskunnan näkökulmista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.
Kuvatulkinnan menetelmien soveltaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa monipuolisesti erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee kuvatulkinnan menetelmiä ja käyttää niistä joitakin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää.

T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin merkitystä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle historian ja kulttuurin näkökulmista
Paikallinen tarkennus
Laaja-alaisen osaamisen alueetL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Havainnoidaan ympäristöä ja pohditaan, mitä se kertoo kulttuurista. Perehdytään taiteen keinoin ympäristöön, perinteisiin ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen, ja opitaan arvostamaan monimuotoisuutta rikkautena. Tulkitaan kulttuuriympäristön visuaalisia viestejä. Opitaan käyttämään kuvallista ilmaisua itseilmaisun välineenä. Kehitetään kulttuuria luomalla itse uutta ja jakamalla omia ajatuksia ja osaamista lähipiiriin. Lasten työskentely on osa koulun juhlia ja perinteitä.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysL6Käytetään välineitä tarkoituksenmukaisesti, turvallisesti ja kestävän kehityksen hengessä. Pidetään huolta välineistä, materiaaleista, työskentelypaikan siisteydestä ja muista vastuutehtävistä. Kannustetaan yritteliäisyyteen. Kannustetaan työskentelemään tavoitteellisesti, rakentavasti, pitkäjänteisesti ja joustavasti sekä yksin että yhdessä muiden kanssa Rohkaistaan luottamaan omiin taitoihin ja korostetaan oman sekä muiden työn arvoa. Työskentelyprosesseja monipuolistetaan ja vaikeutetaan vähitellen. Opitaan tunnistamaan omia vahvuuksia.Tutustaan visuaalisen alan harrastusmahdollisuuksiin ja eri työtehtäviin. Harjaannutaan toimimaan rakentavasti ryhmän jäsenenä.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenL7Oppilas pääsee osallistumaan opetuksen sisältöjen suunnitteluun. Hän pohtii suhdettaan erilaisiin asioihin, omia arvojaan ja asenteitaan. Hän saa mahdollisuuden harjoitella vaikuttamista kuvataiteen keinoin ja soveltaa oppimaansa. Hän tutustuu yhteisölliseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen kuvataiteen keinoin. Hän saa kokemuksia työskentelystä ryhmässä yhteisen, tärkeäksi koetun päämäärän saavuttamiseksi.SisällötS1 Omat kuvakulttuuritOpetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Opetuksen sisältöjä valitaan myös oppilaiden omia kuvakulttuureja uudistavista ilmiöistä.Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä omaan elinympäristöön sekä yhteiskuntaan vaikuttamisen kannalta.S2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Sisältöjen valinnoilla kehitetään oppilaan tietoisuutta erilaisia ympäristöjä ja medioita koskevista laajemmista kysymyksistä.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.Opetuksessa käsitellään erilaisten ympäristöjen ja medioiden merkitystä sekä oppilaiden elinpiirin että globaalin maailman näkökulmista.S3 Taiteen maailmatOpetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat syventyvät erilaisiin taidekäsityksiin ja taiteen ilmiöihin tarkastelemalla niitä taiteilijan ja vastaanottajan sekä taiteen instituutioiden ja yhteiskunnan näkökulmista.Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.Opetuksessa käsitellään kulttuurisen moninaisuuden vaikutuksia sekä taiteen tuottamiseen että tulkintaan yksilön ja yhteiskunnan näkökulmista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin erilaisia merkityksiä.
Visuaalisen kulttuurin merkityksen tarkasteleminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee näkemyksiään visuaalisen kulttuurin merkityksestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu tulkinnoillaan keskusteluun visuaalisen kulttuurin merkityksestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tarkastelee joitakin visuaalisen kulttuurin merkityksiä sekä tutustuu niistä käytävään keskusteluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää jonkin visuaalisen kulttuurin merkityksen.

T9 innostaa oppilasta soveltamaan eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisun tapoja kuvallisessa tuottamisessaan
Paikallinen tarkennus
Laaja-alaisen osaamisen alueetL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1Kuvataiteessa tiedonkäsityksen laajenee. Aiheita pohditaan uusista näkökulmista. Oppijaa innostetaan ja ohjataan omaehtoiseen luovaan työhön, oivalluksiin ja innovaatioihin. Harjoitellaan visuaalista ongelmaratkaisua. Totutaan taideoppimisen työskentelyprosessiin ja työskennellään tavoitteellisesti.Kehitys tehdään oppijalle näkyväksi. Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin keinoin tullaan tietoiseksi omista vahvuuksista ja kehitystarpeista.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Havainnoidaan ympäristöä ja pohditaan, mitä se kertoo kulttuurista. Perehdytään taiteen keinoin ympäristöön, perinteisiin ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen, ja opitaan arvostamaan monimuotoisuutta rikkautena. Tulkitaan kulttuuriympäristön visuaalisia viestejä. Opitaan käyttämään kuvallista ilmaisua itseilmaisun välineenä. Kehitetään kulttuuria luomalla itse uutta ja jakamalla omia ajatuksia ja osaamista lähipiiriin. Lasten työskentely on osa koulun juhlia ja perinteitä.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenL5Opitaan käyttämään tarjolla olevaa laitteita ja teknologiaa vastuullisesti, turvallisesti ja harkiten. Digitaalinen teknologia on työvälineenä hankittaessa ja jäsenneltäessä tietoa sekä kuvamateriaalia muokattaessa ja luodessa.SisällötS1 Omat kuvakulttuuritOpetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Opetuksen sisältöjä valitaan myös oppilaiden omia kuvakulttuureja uudistavista ilmiöistä.Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä omaan elinympäristöön sekä yhteiskuntaan vaikuttamisen kannalta.S2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Sisältöjen valinnoilla kehitetään oppilaan tietoisuutta erilaisia ympäristöjä ja medioita koskevista laajemmista kysymyksistä.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.Opetuksessa käsitellään erilaisten ympäristöjen ja medioiden merkitystä sekä oppilaiden elinpiirin että globaalin maailman näkökulmista.S3 Taiteen maailmatOpetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat syventyvät erilaisiin taidekäsityksiin ja taiteen ilmiöihin tarkastelemalla niitä taiteilijan ja vastaanottajan sekä taiteen instituutioiden ja yhteiskunnan näkökulmista.Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.Opetuksessa käsitellään kulttuurisen moninaisuuden vaikutuksia sekä taiteen tuottamiseen että tulkintaan yksilön ja yhteiskunnan näkökulmista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan ja soveltamaan kulttuurisia kuvailmaisun tapoja.
Kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemus ja soveltaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kehittää kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemustaan soveltamalla niitä kuvallisessa tuottamisessa ja perustelemalla ratkaisujaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kehittää kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemustaan soveltamalla niitä kuvallisessa tuottamisessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tutustuu ohjatusti kulttuurisiin kuvailmaisun tapoihin ja käyttää niitä kuvallisessa tuottamisessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin tiettyä kulttuurista kuvailmaisun tapaa.

Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta ottamaan kantaa taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviin arvoihin
Paikallinen tarkennus
Laaja-alaisen osaamisen alueetL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotL3Opitaan kuuntelemaan työskentelyohjeita ja noudattamaan niitä. Käytetään välineitä tarkoituksenmukaisesti, turvallisesti ja kestävän kehityksen hengessä. Pidetään huolta välineistä, materiaaleista, työskentelypaikan siisteydestä ja muista vastuutehtävistä. Opitaan ilmaisemaan rakentavasti tunteita. Harjaannutaan tarkastelemaan mediaa ja mainontaa kriittisesti. Opintokäynneillä totutaan käyttäytymään tilanteenmukaisesti ja turvallisesti.L4 MonilukutaitoL4Harjoitellaan tiedonhankinnan perusteita. Tutustutaan erilaisiin teksteihin: kuvaan, liikkuvaan kuvaan, ja muihin mediaesityksiin; esineistöön, luonnon ympäristöön ja rakennettuun ympäristöön. Harjoitellaan kuvallisten viestien tulkitsemista, vertailua ja arviointia erilaisissa yhteyksissä. Tulkitaan visuaalisia viestejä esteettisestä näkökulmasta. Tuotetaan itse erilaisia kuvallisia viestejä sekä tulkitaan ja arvioidaan niitä.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenL7Oppilas pääsee osallistumaan opetuksen sisältöjen suunnitteluun. Hän pohtii suhdettaan erilaisiin asioihin, omia arvojaan ja asenteitaan. Hän saa mahdollisuuden harjoitella vaikuttamista kuvataiteen keinoin ja soveltaa oppimaansa. Hän tutustuu yhteisölliseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen kuvataiteen keinoin. Hän saa kokemuksia työskentelystä ryhmässä yhteisen, tärkeäksi koetun päämäärän saavuttamiseksi.SisällötS3 Taiteen maailmatOpetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat syventyvät erilaisiin taidekäsityksiin ja taiteen ilmiöihin tarkastelemalla niitä taiteilijan ja vastaanottajan sekä taiteen instituutioiden ja yhteiskunnan näkökulmista.Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.Opetuksessa käsitellään kulttuurisen moninaisuuden vaikutuksia sekä taiteen tuottamiseen että tulkintaan yksilön ja yhteiskunnan näkökulmista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii esittämään näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.
Kannan ottaminen visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviin arvoihin

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja koskevaan keskusteluun ja perustelee näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa kantaa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja koskevaan keskusteluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää ja pohtii visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää jonkin visuaalisessa kulttuurissa ilmenevän arvon.

T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys sekä vaikuttamaan kuvien avulla
Paikallinen tarkennus
Laaja-alaisen osaamisen alueetL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1Kuvataiteessa tiedonkäsityksen laajenee. Aiheita pohditaan uusista näkökulmista. Oppijaa innostetaan ja ohjataan omaehtoiseen luovaan työhön, oivalluksiin ja innovaatioihin. Harjoitellaan visuaalista ongelmaratkaisua. Totutaan taideoppimisen työskentelyprosessiin ja työskennellään tavoitteellisesti.Kehitys tehdään oppijalle näkyväksi. Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin keinoin tullaan tietoiseksi omista vahvuuksista ja kehitystarpeista.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Havainnoidaan ympäristöä ja pohditaan, mitä se kertoo kulttuurista. Perehdytään taiteen keinoin ympäristöön, perinteisiin ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen, ja opitaan arvostamaan monimuotoisuutta rikkautena. Tulkitaan kulttuuriympäristön visuaalisia viestejä. Opitaan käyttämään kuvallista ilmaisua itseilmaisun välineenä. Kehitetään kulttuuria luomalla itse uutta ja jakamalla omia ajatuksia ja osaamista lähipiiriin. Lasten työskentely on osa koulun juhlia ja perinteitä.L4 MonilukutaitoL4Harjoitellaan tiedonhankinnan perusteita. Tutustutaan erilaisiin teksteihin: kuvaan, liikkuvaan kuvaan, ja muihin mediaesityksiin; esineistöön, luonnon ympäristöön ja rakennettuun ympäristöön. Harjoitellaan kuvallisten viestien tulkitsemista, vertailua ja arviointia erilaisissa yhteyksissä. Tulkitaan visuaalisia viestejä esteettisestä näkökulmasta. Tuotetaan itse erilaisia kuvallisia viestejä sekä tulkitaan ja arvioidaan niitä.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenL7Oppilas pääsee osallistumaan opetuksen sisältöjen suunnitteluun. Hän pohtii suhdettaan erilaisiin asioihin, omia arvojaan ja asenteitaan. Hän saa mahdollisuuden harjoitella vaikuttamista kuvataiteen keinoin ja soveltaa oppimaansa. Hän tutustuu yhteisölliseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen kuvataiteen keinoin. Hän saa kokemuksia työskentelystä ryhmässä yhteisen, tärkeäksi koetun päämäärän saavuttamiseksi.SisällötS3 Taiteen maailmatOpetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat syventyvät erilaisiin taidekäsityksiin ja taiteen ilmiöihin tarkastelemalla niitä taiteilijan ja vastaanottajan sekä taiteen instituutioiden ja yhteiskunnan näkökulmista.Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.Opetuksessa käsitellään kulttuurisen moninaisuuden vaikutuksia sekä taiteen tuottamiseen että tulkintaan yksilön ja yhteiskunnan näkökulmista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan kulttuurista moninaisuutta ja kestävää kehitystä sekä vaikuttamaan kuvien avulla.
Omien arvojen kuvallinen ilmaiseminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää näkemyksiään kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen kysymyksistä sekä vaikuttaa kuvien avulla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tarkastelee kuvailmaisussaan kulttuurista moninaisuutta ja kestävää kehitystä sekä tunnistaa kuvilla vaikuttamisen mahdollisuuksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon erilaisia kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon jonkin kulttuurisen moninaisuuden tai kestävän kehityksen näkökulman.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Opetuksen sisältöjä valitaan myös oppilaiden omia kuvakulttuureja uudistavista ilmiöistä. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä omaan elinympäristöön sekä yhteiskuntaan vaikuttamisen kannalta.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Sisältöjen valinnoilla kehitetään oppilaan tietoisuutta erilaisia ympäristöjä ja medioita koskevista laajemmista kysymyksistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään erilaisten ympäristöjen ja medioiden merkitystä sekä oppilaiden elinpiirin että globaalin maailman näkökulmista.

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat syventyvät erilaisiin taidekäsityksiin ja taiteen ilmiöihin tarkastelemalla niitä taiteilijan ja vastaanottajan sekä taiteen instituutioiden ja yhteiskunnan näkökulmista. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuurisen moninaisuuden vaikutuksia sekä taiteen tuottamiseen että tulkintaan yksilön ja yhteiskunnan näkökulmista.

ePerusteet