Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Arvioinnin periaatteista ja käytänteistä tiedotetaan huoltajia jokaisen lukuvuoden aluksi ja lukuvuoden kuluessa. Huoltajat osallistuvat oppilaan oppimisen tavoitteiden laatimiseen alakoulussa ja yläkoulussa tavoitteet saatetaan huoltajien tietoon. Oppilaan edistymistä arvioidaan yhdessä oppilaan ja vanhemman kanssa lukuvuoden puolessa välissä oppimiskeskustelussa.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Yhtenäiskoulussa käyttäytymisen tavoitteet ovat: otan muut huomioon, käyttäydyn tilanteen edellyttämällä tavalla, selviydyn ristiriitatilanteista pyrkimällä ongelmanratkaisuun ja kannan oman osuuteni yhteisestä vastuusta, myös ympäristön osalta. Yhtenäiskoulussa käyttäytymisen tavoitteet on johdettu opetussuunnitelman laaja-alaisista tavoitteista. Näitä sovelletaan myös sanallista arviointia tehtäessä. Tavoitteet näkyvät oppilaille koulun järjestyssääntöinä, joiden noudattamiseen opettajat ohjaavat arjessa oppilaita. Käyttäytymisen arviointiin osallistuvat kaikki oppilasta opettavat opettajat.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen
Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi
Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Yhtenäiskoulussa kaikki sanallisesti arvioitavat valinnaiset aineet voivat vaikuttaa korottavasti yhteisen aineen päättöarviointiin. Poikkeuksena monialaiset valinnaiset aineet.
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Yhtenäiskoulussa oppilaat saavat jatkuvaa palautetta oppimisestaan lukuvuoden aikana. Jatkuva arviointi muodostuu sanallisesta ja kirjallisesta palautteesta, jonka oppilasta opettavat opettajat kokoavat yhdessä. Kaikki koulun oppilaat käyvät vähintään kerran vuodessa oppimiskeskustelun. Vuosiluokilla 1 - 6 on sanallinen väliarviointi. Vuosiluokalla 7 on käytössään numeerinen väliarviointi ja vuosiluokilla 8 - 9 välitodistus. Yhtenäiskoulussa vuosiluokkien 1 - 3 oppilaiden käyttäytyminen arvioidaan sanallisesti erillisellä liitteellä lukuvuositodistuksen yhteydessä. Vuosiluokkien 4 - 6 oppilaille annetaan käyttäytymisen arviota täydentävä sanallinen liite todistuksen liitteenä. Vuosiluokkien 7 - 9 oppilaiden käyttäytyminen arvioidaan numeerisesti kaksi kertaa lukuvuodessa: 7. luokan väliarvioinnissa sekä 8. - 9.-luokan välitodistuksessa sekä 7- 8.-luokan päättötodistuksen liitteenä.