Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa

Formatiivinen arviointi

Summatiivinen arviointi

Arvioinnin yleiset periaatteet

Arvioinnin periaatteista ja käytänteistä tiedotetaan huoltajia jokaisen lukuvuoden aluksi ja lukuvuoden kuluessa. Huoltajat osallistuvat oppilaan oppimisen tavoitteiden laatimiseen alakoulussa ja yläkoulussa tavoitteet saatetaan huoltajien tietoon. Oppilaan edistymistä arvioidaan yhdessä oppilaan ja vanhemman kanssa lukuvuoden puolessa välissä oppimiskeskustelussa.

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Työskentelyn arviointi

Käyttäytymisen arviointi

Yhtenäiskoulussa käyttäytymisen tavoitteet ovat: otan muut huomioon, käyttäydyn tilanteen edellyttämällä tavalla, selviydyn ristiriitatilanteista pyrkimällä ongelmanratkaisuun ja kannan oman osuuteni yhteisestä vastuusta, myös ympäristön osalta. Yhtenäiskoulussa käyttäytymisen tavoitteet on johdettu opetussuunnitelman laaja-alaisista tavoitteista. Näitä sovelletaan myös sanallista arviointia tehtäessä. Tavoitteet näkyvät oppilaille koulun järjestyssääntöinä, joiden noudattamiseen opettajat ohjaavat arjessa oppilaita. Käyttäytymisen arviointiin osallistuvat kaikki oppilasta opettavat opettajat.

Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain

Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain

Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet

Perusopetuksen päättöarviointi

Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen

Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi

Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa

Yhtenäiskoulussa kaikki sanallisesti arvioitavat valinnaiset aineet voivat vaikuttaa korottavasti yhteisen aineen päättöarviointiin. Poikkeuksena monialaiset valinnaiset aineet.

Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi

Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi

Poissaolojen vaikutukset arviointiin

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Todistukset

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa

Yhtenäiskoulussa oppilaat saavat jatkuvaa palautetta oppimisestaan lukuvuoden aikana. Jatkuva arviointi muodostuu sanallisesta ja kirjallisesta palautteesta, jonka oppilasta opettavat opettajat kokoavat yhdessä. Kaikki koulun oppilaat käyvät vähintään kerran vuodessa oppimiskeskustelun. Vuosiluokilla 1 - 6 on sanallinen väliarviointi. Vuosiluokalla 7 on käytössään numeerinen väliarviointi ja vuosiluokilla 8 - 9 välitodistus. Yhtenäiskoulussa vuosiluokkien 1 - 3 oppilaiden käyttäytyminen arvioidaan sanallisesti erillisellä liitteellä lukuvuositodistuksen yhteydessä. Vuosiluokkien 4 - 6 oppilaille annetaan käyttäytymisen arviota täydentävä sanallinen liite todistuksen liitteenä. Vuosiluokkien 7 - 9 oppilaiden käyttäytyminen arvioidaan numeerisesti kaksi kertaa lukuvuodessa: 7. luokan väliarvioinnissa sekä 8. - 9.-luokan välitodistuksessa sekä 7- 8.-luokan päättötodistuksen liitteenä.

Lukuvuositodistus

Välitodistus

Erotodistus

Perusopetuksen päättötodistus

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset

Paikallisesti päätettävät asiat

ePerusteet