Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu |
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenKuvataiteen tehtävänä on kehittää luottamusta omiin taitoihin ja ideoihin. Tavoitteena on synnyttää halu ilmaista omia ajatuksia ja luoda usko kuva-ilmaisun merkitykseen. Tähän pyritään itse tekemällä, asioita monipuolisesti kokemalla ja kokeilemalla. Opitaan leikin keinoin. Opitaan oppimaan toisilta ja jakamaan ideoita. Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja opetellaan työskentelemään vaiheittain.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuHavainnoidaan ympäristöä ja pohditaan, mitä se kertoo kulttuurista. Perehdytään taitein keinoin ympäristöön, perinteisiin ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen. Opitaan huomioimaan arvoja ja asenteita ja arvostamaan niitä. Lasten oma työskentely on osa koulun juhlia ja perinteitä.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOpitaan kuuntelemaan työskentelyohjeita ja noudattamaan niitä. Huolehditaan tarkoituksenmukaisesti välineistä, materiaaleista, työskentelypaikan siisteydestä ja muista vastuutehtävistä. Opitaan ilmaisemaan rakentavasti tunteita.L4 MonilukutaitoHarjoitellaan tiedonhankinnan perusteita. Tutustutaan erilaisiin teksteihin: kuvaan, liikkuvaan kuvaan, esineistöön, luonnon ympäristöön ja rakennettuun ympäristöön. Harjoitellaan kuvallisten viestien tulkitsemista. Tulkitaan visuaalisia viestejä esteettisestä näkökulmasta.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOpitaan käyttämään tarjolla olevaa laitteita ja teknologiaa vastuullisesti, turvallisesti ja harkiten..SisällötS1 Omat kuvakulttuuritOpetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin.Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.S2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista.Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
|
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuHavainnoidaan ympäristöä ja pohditaan, mitä se kertoo kulttuurista. Perehdytään taitein keinoin ympäristöön, perinteisiin ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen. Opitaan huomioimaan arvoja ja asenteita ja arvostamaan niitä. Lasten oma työskentely on osa koulun juhlia ja perinteitä.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOpitaan kuuntelemaan työskentelyohjeita ja noudattamaan niitä. Huolehditaan tarkoituksenmukaisesti välineistä, materiaaleista, työskentelypaikan siisteydestä ja muista vastuutehtävistä. Opitaan ilmaisemaan rakentavasti tunteita.L4 MonilukutaitoHarjoitellaan tiedonhankinnan perusteita. Tutustutaan erilaisiin teksteihin: kuvaan, liikkuvaan kuvaan, esineistöön, luonnon ympäristöön ja rakennettuun ympäristöön. Harjoitellaan kuvallisten viestien tulkitsemista. Tulkitaan visuaalisia viestejä esteettisestä näkökulmasta.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysKannustetaan yritteliäisyyteen. Kannustetaan työskentelemään tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti. Rohkaistaan luottamaan omiin taitoihin ja korostetaan oman työn arvoa. Toimitaan rakentavasti ryhmän jäsenenä.SisällötS1 Omat kuvakulttuuritOpetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin.Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.S2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista.Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
|
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuHavainnoidaan ympäristöä ja pohditaan, mitä se kertoo kulttuurista. Perehdytään taitein keinoin ympäristöön, perinteisiin ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen. Opitaan huomioimaan arvoja ja asenteita ja arvostamaan niitä. Lasten oma työskentely on osa koulun juhlia ja perinteitä.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOpitaan kuuntelemaan työskentelyohjeita ja noudattamaan niitä. Huolehditaan tarkoituksenmukaisesti välineistä, materiaaleista, työskentelypaikan siisteydestä ja muista vastuutehtävistä. Opitaan ilmaisemaan rakentavasti tunteita.L4 MonilukutaitoHarjoitellaan tiedonhankinnan perusteita. Tutustutaan erilaisiin teksteihin: kuvaan, liikkuvaan kuvaan, esineistöön, luonnon ympäristöön ja rakennettuun ympäristöön. Harjoitellaan kuvallisten viestien tulkitsemista. Tulkitaan visuaalisia viestejä esteettisestä näkökulmasta.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOpitaan käyttämään tarjolla olevaa laitteita ja teknologiaa vastuullisesti, turvallisesti ja harkiten.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenOppilas pääsee vaikuttamaan opetuksen sisältöihin ja suunnittelemaan työskentelyä. Hän saa mahdollisuuden vaikuttaa lähiympäristönsä kouluviihtyvyyteen kuvataiteen keinoin.SisällötS1 Omat kuvakulttuuritOpetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin.Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.S2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista.Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
|
Kuvallinen tuottaminen |
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuHavainnoidaan ympäristöä ja pohditaan, mitä se kertoo kulttuurista. Perehdytään taitein keinoin ympäristöön, perinteisiin ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen. Opitaan huomioimaan arvoja ja asenteita ja arvostamaan niitä. Lasten oma työskentely on osa koulun juhlia ja perinteitä.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOpitaan kuuntelemaan työskentelyohjeita ja noudattamaan niitä. Huolehditaan tarkoituksenmukaisesti välineistä, materiaaleista, työskentelypaikan siisteydestä ja muista vastuutehtävistä. Opitaan ilmaisemaan rakentavasti tunteita.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOpitaan käyttämään tarjolla olevaa laitteita ja teknologiaa vastuullisesti, turvallisesti ja harkiten.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysKannustetaan yritteliäisyyteen. Kannustetaan työskentelemään tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti. Rohkaistaan luottamaan omiin taitoihin ja korostetaan oman työn arvoa. Toimitaan rakentavasti ryhmän jäsenenä.SisällötS1 Omat kuvakulttuuritOpetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin.Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.S2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista.Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
|
Visuaalisen kulttuurin tulkinta |
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenKuvataiteen tehtävänä on kehittää luottamusta omiin taitoihin ja ideoihin. Tavoitteena on synnyttää halu ilmaista omia ajatuksia ja luoda usko kuva-ilmaisun merkitykseen. Tähän pyritään itse tekemällä, asioita monipuolisesti kokemalla ja kokeilemalla. Opitaan leikin keinoin. Opitaan oppimaan toisilta ja jakamaan ideoita. Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja opetellaan työskentelemään vaiheittain.L4 MonilukutaitoHarjoitellaan tiedonhankinnan perusteita. Tutustutaan erilaisiin teksteihin: kuvaan, liikkuvaan kuvaan, esineistöön, luonnon ympäristöön ja rakennettuun ympäristöön. Harjoitellaan kuvallisten viestien tulkitsemista. Tulkitaan visuaalisia viestejä esteettisestä näkökulmasta.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOpitaan käyttämään tarjolla olevaa laitteita ja teknologiaa vastuullisesti, turvallisesti ja harkiten.SisällötS1 Omat kuvakulttuuritOpetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin.Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.S2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista.Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
|
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuHavainnoidaan ympäristöä ja pohditaan, mitä se kertoo kulttuurista. Perehdytään taitein keinoin ympäristöön, perinteisiin ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen. Opitaan huomioimaan arvoja ja asenteita ja arvostamaan niitä. Lasten oma työskentely on osa koulun juhlia ja perinteitä.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOpitaan kuuntelemaan työskentelyohjeita ja noudattamaan niitä. Huolehditaan tarkoituksenmukaisesti välineistä, materiaaleista, työskentelypaikan siisteydestä ja muista vastuutehtävistä. Opitaan ilmaisemaan rakentavasti tunteita.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysKannustetaan yritteliäisyyteen. Kannustetaan työskentelemään tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti. Rohkaistaan luottamaan omiin taitoihin ja korostetaan oman työn arvoa. Toimitaan rakentavasti ryhmän jäsenenä.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenOppilas pääsee vaikuttamaan opetuksen sisältöihin ja suunnittelemaan työskentelyä. Hän saa mahdollisuuden vaikuttaa lähiympäristönsä kouluviihtyvyyteen kuvataiteen keinoin.SisällötS1 Omat kuvakulttuuritOpetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin.Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.S2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista.Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
|
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenKuvataiteen tehtävänä on kehittää luottamusta omiin taitoihin ja ideoihin. Tavoitteena on synnyttää halu ilmaista omia ajatuksia ja luoda usko kuva-ilmaisun merkitykseen. Tähän pyritään itse tekemällä, asioita monipuolisesti kokemalla ja kokeilemalla. Opitaan leikin keinoin. Opitaan oppimaan toisilta ja jakamaan ideoita. Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja opetellaan työskentelemään vaiheittain.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuHavainnoidaan ympäristöä ja pohditaan, mitä se kertoo kulttuurista. Perehdytään taitein keinoin ympäristöön, perinteisiin ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen. Opitaan huomioimaan arvoja ja asenteita ja arvostamaan niitä. Lasten oma työskentely on osa koulun juhlia ja perinteitä.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOpitaan käyttämään tarjolla olevaa laitteita ja teknologiaa vastuullisesti, turvallisesti ja harkiten.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysKannustetaan yritteliäisyyteen. Kannustetaan työskentelemään tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti. Rohkaistaan luottamaan omiin taitoihin ja korostetaan oman työn arvoa. Toimitaan rakentavasti ryhmän jäsenenä.SisällötS1 Omat kuvakulttuuritOpetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin.Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.S2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista.Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
|