Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnissa painottuu oppimisprosessi yksittäisten suoritusten sijaan. Oppilaat osallistuvat myös itsearvioinnin suunnitteluun ja toteutukseen.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenKuvataiteen tehtävänä on kehittää luottamusta omiin taitoihin ja ideoihin. Tavoitteena on synnyttää halu ilmaista omia ajatuksia ja luoda usko kuva-ilmaisun merkitykseen. Tähän pyritään itse tekemällä, asioita monipuolisesti kokemalla ja kokeilemalla. Opitaan leikin keinoin. Opitaan oppimaan toisilta ja jakamaan ideoita. Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja opetellaan työskentelemään vaiheittain.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuHavainnoidaan ympäristöä ja pohditaan, mitä se kertoo kulttuurista. Perehdytään taitein keinoin ympäristöön, perinteisiin ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen. Opitaan huomioimaan arvoja ja asenteita ja arvostamaan niitä. Lasten oma työskentely on osa koulun juhlia ja perinteitä.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOpitaan kuuntelemaan työskentelyohjeita ja noudattamaan niitä. Huolehditaan tarkoituksenmukaisesti välineistä, materiaaleista, työskentelypaikan siisteydestä ja muista vastuutehtävistä. Opitaan ilmaisemaan rakentavasti tunteita.L4 MonilukutaitoHarjoitellaan tiedonhankinnan perusteita. Tutustutaan erilaisiin teksteihin: kuvaan, liikkuvaan kuvaan, esineistöön, luonnon ympäristöön ja rakennettuun ympäristöön. Harjoitellaan kuvallisten viestien tulkitsemista. Tulkitaan visuaalisia viestejä esteettisestä näkökulmasta.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOpitaan käyttämään tarjolla olevaa laitteita ja teknologiaa vastuullisesti, turvallisesti ja harkiten..SisällötS1 Omat kuvakulttuuritOpetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin.Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.S2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista.Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuHavainnoidaan ympäristöä ja pohditaan, mitä se kertoo kulttuurista. Perehdytään taitein keinoin ympäristöön, perinteisiin ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen. Opitaan huomioimaan arvoja ja asenteita ja arvostamaan niitä. Lasten oma työskentely on osa koulun juhlia ja perinteitä.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOpitaan kuuntelemaan työskentelyohjeita ja noudattamaan niitä. Huolehditaan tarkoituksenmukaisesti välineistä, materiaaleista, työskentelypaikan siisteydestä ja muista vastuutehtävistä. Opitaan ilmaisemaan rakentavasti tunteita.L4 MonilukutaitoHarjoitellaan tiedonhankinnan perusteita. Tutustutaan erilaisiin teksteihin: kuvaan, liikkuvaan kuvaan, esineistöön, luonnon ympäristöön ja rakennettuun ympäristöön. Harjoitellaan kuvallisten viestien tulkitsemista. Tulkitaan visuaalisia viestejä esteettisestä näkökulmasta.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysKannustetaan yritteliäisyyteen. Kannustetaan työskentelemään tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti. Rohkaistaan luottamaan omiin taitoihin ja korostetaan oman työn arvoa. Toimitaan rakentavasti ryhmän jäsenenä.SisällötS1 Omat kuvakulttuuritOpetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin.Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.S2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista.Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuHavainnoidaan ympäristöä ja pohditaan, mitä se kertoo kulttuurista. Perehdytään taitein keinoin ympäristöön, perinteisiin ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen. Opitaan huomioimaan arvoja ja asenteita ja arvostamaan niitä. Lasten oma työskentely on osa koulun juhlia ja perinteitä.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOpitaan kuuntelemaan työskentelyohjeita ja noudattamaan niitä. Huolehditaan tarkoituksenmukaisesti välineistä, materiaaleista, työskentelypaikan siisteydestä ja muista vastuutehtävistä. Opitaan ilmaisemaan rakentavasti tunteita.L4 MonilukutaitoHarjoitellaan tiedonhankinnan perusteita. Tutustutaan erilaisiin teksteihin: kuvaan, liikkuvaan kuvaan, esineistöön, luonnon ympäristöön ja rakennettuun ympäristöön. Harjoitellaan kuvallisten viestien tulkitsemista. Tulkitaan visuaalisia viestejä esteettisestä näkökulmasta.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOpitaan käyttämään tarjolla olevaa laitteita ja teknologiaa vastuullisesti, turvallisesti ja harkiten.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenOppilas pääsee vaikuttamaan opetuksen sisältöihin ja suunnittelemaan työskentelyä. Hän saa mahdollisuuden vaikuttaa lähiympäristönsä kouluviihtyvyyteen kuvataiteen keinoin.SisällötS1 Omat kuvakulttuuritOpetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin.Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.S2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista.Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuHavainnoidaan ympäristöä ja pohditaan, mitä se kertoo kulttuurista. Perehdytään taitein keinoin ympäristöön, perinteisiin ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen. Opitaan huomioimaan arvoja ja asenteita ja arvostamaan niitä. Lasten oma työskentely on osa koulun juhlia ja perinteitä.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOpitaan kuuntelemaan työskentelyohjeita ja noudattamaan niitä. Huolehditaan tarkoituksenmukaisesti välineistä, materiaaleista, työskentelypaikan siisteydestä ja muista vastuutehtävistä. Opitaan ilmaisemaan rakentavasti tunteita.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOpitaan käyttämään tarjolla olevaa laitteita ja teknologiaa vastuullisesti, turvallisesti ja harkiten.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysKannustetaan yritteliäisyyteen. Kannustetaan työskentelemään tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti. Rohkaistaan luottamaan omiin taitoihin ja korostetaan oman työn arvoa. Toimitaan rakentavasti ryhmän jäsenenä.SisällötS1 Omat kuvakulttuuritOpetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin.Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.S2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista.Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenKuvataiteen tehtävänä on kehittää luottamusta omiin taitoihin ja ideoihin. Tavoitteena on synnyttää halu ilmaista omia ajatuksia ja luoda usko kuva-ilmaisun merkitykseen. Tähän pyritään itse tekemällä, asioita monipuolisesti kokemalla ja kokeilemalla. Opitaan leikin keinoin. Opitaan oppimaan toisilta ja jakamaan ideoita. Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja opetellaan työskentelemään vaiheittain.L4 MonilukutaitoHarjoitellaan tiedonhankinnan perusteita. Tutustutaan erilaisiin teksteihin: kuvaan, liikkuvaan kuvaan, esineistöön, luonnon ympäristöön ja rakennettuun ympäristöön. Harjoitellaan kuvallisten viestien tulkitsemista. Tulkitaan visuaalisia viestejä esteettisestä näkökulmasta.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOpitaan käyttämään tarjolla olevaa laitteita ja teknologiaa vastuullisesti, turvallisesti ja harkiten.SisällötS1 Omat kuvakulttuuritOpetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin.Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.S2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista.Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuHavainnoidaan ympäristöä ja pohditaan, mitä se kertoo kulttuurista. Perehdytään taitein keinoin ympäristöön, perinteisiin ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen. Opitaan huomioimaan arvoja ja asenteita ja arvostamaan niitä. Lasten oma työskentely on osa koulun juhlia ja perinteitä.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOpitaan kuuntelemaan työskentelyohjeita ja noudattamaan niitä. Huolehditaan tarkoituksenmukaisesti välineistä, materiaaleista, työskentelypaikan siisteydestä ja muista vastuutehtävistä. Opitaan ilmaisemaan rakentavasti tunteita.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysKannustetaan yritteliäisyyteen. Kannustetaan työskentelemään tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti. Rohkaistaan luottamaan omiin taitoihin ja korostetaan oman työn arvoa. Toimitaan rakentavasti ryhmän jäsenenä.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenOppilas pääsee vaikuttamaan opetuksen sisältöihin ja suunnittelemaan työskentelyä. Hän saa mahdollisuuden vaikuttaa lähiympäristönsä kouluviihtyvyyteen kuvataiteen keinoin.SisällötS1 Omat kuvakulttuuritOpetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin.Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.S2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista.Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenKuvataiteen tehtävänä on kehittää luottamusta omiin taitoihin ja ideoihin. Tavoitteena on synnyttää halu ilmaista omia ajatuksia ja luoda usko kuva-ilmaisun merkitykseen. Tähän pyritään itse tekemällä, asioita monipuolisesti kokemalla ja kokeilemalla. Opitaan leikin keinoin. Opitaan oppimaan toisilta ja jakamaan ideoita. Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja opetellaan työskentelemään vaiheittain.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuHavainnoidaan ympäristöä ja pohditaan, mitä se kertoo kulttuurista. Perehdytään taitein keinoin ympäristöön, perinteisiin ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen. Opitaan huomioimaan arvoja ja asenteita ja arvostamaan niitä. Lasten oma työskentely on osa koulun juhlia ja perinteitä.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOpitaan käyttämään tarjolla olevaa laitteita ja teknologiaa vastuullisesti, turvallisesti ja harkiten.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysKannustetaan yritteliäisyyteen. Kannustetaan työskentelemään tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti. Rohkaistaan luottamaan omiin taitoihin ja korostetaan oman työn arvoa. Toimitaan rakentavasti ryhmän jäsenenä.SisällötS1 Omat kuvakulttuuritOpetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin.Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.S2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista.Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

ePerusteet