Oppimista arvioidaan monin eri tavoin myös itse- ja vertaisarvioinnin keinoin. Arviointi kohdistuu kaikkiin tavoitteisiin, ja arvioinnissa otetaan huomioon kaikki kielitaidon osa-alueet.
Niiden arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen. Arvioinnissa välineenä voidaan käyttää esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua tai sähköistä portfoliota.
Arviointi on monipuolista ja antaa oppilaille mahdollisuuden painottaa itselleen luontevia ilmaisumuotoja. Oppimista ohjaavan ja kannustavan palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoisiksi omista taidoistaan ja kehittämään niitä. Heitä rohkaistaan käyttämään oppimaansa erilaisissa viestintätilanteissa. Monipuolinen arviointi tarjoaa mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan myös oppilaille, joilla on kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia tai joilla on muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat.
Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona oppiaineen opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena. Päättöarvioinnilla määritellään, miten oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut ruotsin kielen A-oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosana muodostetaan suhteuttamalla oppilaan osaamisen taso ruotsin kielen A-oppimäärän valtakunnallisiin päättöarvioinnin kriteereihin. Osaaminen kielitaidon eri osa-alueilla kehittyy kumuloituvasti. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki valtakunnalliset päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle vastaava tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Oppilas saa arvosanan kahdeksan (8), mikäli hän osoittaa keskimäärin kriteerien määrittämää osaamista. Arvosanan kahdeksan tason ylittäminen joidenkin tavoitteiden osalta voi kompensoida tasoa heikomman suoriutumisen joidenkin muiden tavoitteiden osalta.
OPPIMISEN ARVIOINTI PASILASSA
Oppimisen arviointi perustuu monipuolisesti näyttöihin, joita annat opiskelustasi ja oppimisestasi. Oppimistulosten ja tuotosten lisäksi arvioidaan myös opiskeluprosessia, siis sitä, miten oma-aloitteisesti aloitat työskentelyn, miten sinnikkäästi pidät työskentelyäsi yllä ja miten työskentelet
vuorovaikutuksessa ja yhteistyössä toisten kanssa. Tavoitteena on kannustaa sinua opinnoissasi. Monipuolisesti arvioimalla opettaja ottaa huomioon myös oppilaat, joilla on oppimisvaikeuksia tai muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat.
Päättöarvioinnissa painottuvat kaikkien kielen eri osa-alueiden hallinta: suullinen ja kirjallinen tuottaminen, luetun ja kuullun ymmärtäminen. Päättöarviointia varten on laadittu valtakunnalliset hyvän osaamisen kriteerit.