Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä. Oppilaat osallistuvat aktiivisesti arvioinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Oppilaat ja opettajat keskustelevat yhdessä oppimisprosessista ja sen arvioinnista. Oppilasta tuetaan oman oppimisprosessinsa ja edistymisensä ymmärtämisessä ja näkyväksi tekemisessä koko oppimisprosessin ajan. Oppilas ymmärtää arvioinnin perusteet ja eri arviointimuodot sekä sen, miten itse voi vaikuttaa omaan oppimiseensa.
Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin ja vertaisarviointiin.
Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat
edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa
OPPIMISEN ARVIOINTI PASILASSA
Liikunnan tarkoituksena on tukea oppilaan fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee myönteistä käsitystäsi itsestäsi liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä. Liikunnassa sinua arvioidaan omista lähtökohdistasi käsin. Henkilökohtaista palautetta annetaan opettajan ja oppilaan välisissä keskusteluissa. Ymmärrät ja kehität omia taitojasi itsearvioinnin avulla sekä tiedät, mihin arviointi perustuu ja miten voit itse vaikuttaa omaan oppimiseesi.
Arvioinnissa saat tietoa vahvuuksistasi ja kehittymistarpeistasi. Vahvuuksien huomioiminen ja palautteen antaminen niistä on opettajan tärkeä tehtävä. Arviointi perustuu tunneilla osoitettuun osaamiseen ja aktiivisuuteen.