Oppilasta ohjataan arvioimaan itseään aina suhteessa asettamiinsa tavoitteisiin. Opetuksessa hyödynnetään vertaisoppimista ja opetellaan antamaan rakentavaa palautetta myös toisen työskentelystä.
Musiikin oppiminen on aina prosessi. Tätä musiikille ominaista prosessioppimisen tapaa voidaan hyödyntää myös ilmiöpohjaisessa opiskelussa yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa. Tämänkaltaisen työskentelyn arvioinnissa käytetään apuna opiskeluprosessin monipuolista tallentamista eri keinoin. Arvioinnin kohteena ei ole vain lopputulos.
Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa ovat
edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä
edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta
edistyminen musiikillisen keksinnän ja ilmaisun taidoissa
OPPIMISEN ARVIOINTI PASILASSA
Oppimisen arviointi musiikissa on oppilaita ohjaavaa ja rohkaisevaa. Saat palautetta omasta ja ryhmäsi toiminnasta. Positiiviset oppimiskokemukset kannustavat sinua oppimaan lisää. Sinua ohjataan itsearviointiin aina suhteessa asettamiisi tavoitteisiin. Erityistä huomiota arvioinnissa kiinnitetään siihen, miten osaat kunnioittaa omia ja toisten musiikillisia tuotoksia. Arvioimme myös ryhmätyötaitojasi, eli esimerkiksi yhdessä soittamista. Oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön. Opetuksessa hyödynnetään vertaisoppimista ja opit antamaan rakentavaa palautetta myös toisen oppilaan työskentelystä. Arvioinnissa ei arvioida siis suoraan oppilaan musikaalisuutta, vaan mm. opintokokonaisuuksien sisältöjen hallintaa ja tuntityöskentelyn onnistumista. Näytä siis rohkeasti osaamisesi!