Maantieteellinen tieto ja ymmärrys |
T1 tukea oppilaan jäsentyneen karttakuvan rakentumista maapallosta
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetT1 Suomen ja lähialueiden paikannimistöäLaaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuVahvistetaan helsinkiläistä, suomalaista ja monikulttuurista identiteettiäL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotVahvistetaan suhdetta lähiympäristöön, turvalliseen ja itsenäiseen liikkumiseenL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenHarjoitellaan esitysten ja tekstien tuottamistaSisällötS4 JääkausiS4 Kivilajit, geologinen kierto ja eksogeeniset ilmiötS5, S6 Suomen luonto, ilmasto ja väestö
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hahmottamaan maapallon karttakuvan ja sen peruspiirteet. Hän oppii keskeisten kohteiden sijainnin ja nimistön.
|
Maapallon karttakuvan hahmottaminen ja keskeisen paikannimistön tunteminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää karttakuvan peruspiirteitä tarkoituksenmukaisesti, kuten soveltaa kohteiden sijaintia ja nimistöä maantieteellisten ilmiöiden kuvailussa ja selittämisessä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa maapallon karttakuvan peruspiirteet, kuten vuoristoja, nie-mimaita, salmia ja merialueita, sekä tietää keskeisten kohteiden sijainnin ja nimistön.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä joitakin kaupunkeja ja keskeisimpiä kohteita Suomesta sekä valtioita Euroopasta ja muualta maailmasta sekä tietää nimeämiensä kohteiden ja valtioiden sijainnin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa maanosan ja valtion eron.
Oppilas nimeää kartalta valtameret ja maanosat.
|
T2 ohjata oppilasta tutkimaan luonnonmaantieteellisiä ilmiöitä sekä vertailemaan luonnonmaisemia Suomessa ja muualla maapallolla
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetT2 Tutkimaan luonnon- ja kulttuurimaantieteellisiä ilmiöitäLaaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuVahvistetaan helsinkiläistä, suomalaista ja monikulttuurista identiteettiäL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotVahvistetaan suhdetta lähiympäristöön, turvalliseen ja itsenäiseen liikkumiseenL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenHarjoitellaan esitysten ja tekstien tuottamistaSisällötS4 JääkausiS4 Kivilajit, geologinen kierto ja eksogeeniset ilmiötS5, S6 Suomen luonto, ilmasto ja väestö
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii luonnonmaantieteellisten ilmiöiden vaikutuksia. Hän oppii tunnistamaan ja kuvailemaan luonnonmaisemia Suomessa ja muualla maapallolla.
|
Luonnonmaantieteellisten ilmiöiden tuntemus
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ymmärtää Maan planetaarisuuden sekä osaa selittää maapallon muodon ja liikkeiden aiheuttamia ilmiöitä ja kertoa miten ne vaikuttavat ihmisen toimintaan.
Oppilas osaa vertailla maapallon keskeisimpiä ilmasto- ja kasvillisuusalueita ja selittää niiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä.
Oppilas selittää luonnonmaisemien syntyyn vaikuttaneita tekijöitä Suomessa ja maapallolla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa selittää maapallon muodon ja liikkeiden aiheuttamia ilmiöitä esimerkkien avulla.
Oppilas nimeää ja sijoittaa kartalle keskeisimmät maapallon ilmasto- ja kasvillisuusalueet ja kertoo joitakin niiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä.
Oppilas antaa esimerkkejä luonnonmaisemien syntyyn vaikuttaneista tekijöistä Suomessa ja maapallolla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa maapallon muodon ja liikkeiden aiheuttamista ilmiöistä esimerkkien avulla.
Oppilas nimeää lämpövyöhykkeet.
Oppilas nimeää ja antaa esimerkkejä joistakin ilmasto- ja kasvillisuusalueista.
Oppilas tunnistaa ja kuvailee luonnonmaisemia Suomessa ja maapallolla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkkejä maapallon muodon ja liikkeiden aiheuttamista ilmiöistä.
Oppilas nimeää erilaisia luonnonmaisemia.
|
T3 ohjata oppilasta tutkimaan ihmismaantieteellisiä ilmiöitä ja kulttuurimaisemia sekä ymmärtämään erilaisia kulttuureita, elinkeinoja ja ihmisten elämää Suomessa ja maapallon eri alueilla
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetT3 Tutkimaan luonnon- ja kulttuurimaantieteellisiä ilmiöitäLaaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuVahvistetaan helsinkiläistä, suomalaista ja monikulttuurista identiteettiäL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotVahvistetaan suhdetta lähiympäristöön, turvalliseen ja itsenäiseen liikkumiseenL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenHarjoitellaan esitysten ja tekstien tuottamistaSisällötS4 JääkausiS4 Kivilajit, geologinen kierto ja eksogeeniset ilmiötS5, S6 Suomen luonto, ilmasto ja väestö
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ihmismaantieteellisten ilmiöiden vaikutuksia. Hän oppii kulttuurien piirteiden ja kulttuurimaisemien vaihtelua Suomessa ja maapallon eri alueilla.
|
Ihmismaantieteellisten ilmiöiden tuntemus
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää erilaisista ihmismaantieteellisistä ilmiöistä Suomessa ja muualla maailmassa ja perustella syntyyn vaikuttaneita tekijöitä.
Oppilas kuvailee kulttuurien piirteiden vaihtelua Suomessa ja muualla maailmassa.
Oppilas selittää, mitkä tekijät vaikuttavat kulttuurimaisemien syntyyn Suomessa ja muualla maailmassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa ihmismaantieteellisistä ilmiöistä Suomessa ja muualla maailmassa.
Oppilas kertoo, millaiset tekijät vaikuttavat kulttuurien piirteisiin eri alueilla.
Oppilas vertailee kulttuurimaisemia eri alueilla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä ja antaa esimerkkejä ihmismaantieteellisistä ilmiöistä Suomessa ja muualla maailmassa.
Oppilas nimeää joitakin tekijöitä, jotka vaikuttavat kulttuurien piirteisiin.
Oppilas kuvailee erilaisia kulttuurimaisemia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä joitakin ihmismaantieteellisiä ilmiötä, kuten väestö, elinkeinot, liikennemuodot ja matkailu Suomessa ja muualla maailmassa.
|
Maantieteelliset taidot |
T5 ohjata oppilasta kehittämään maantieteellistä ajattelutaitoa sekä kykyä esittää maantieteellisiä kysymyksiä
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetT5 Kyky esittää maantieteellisiä kysymyksiäLaaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuVahvistetaan helsinkiläistä, suomalaista ja monikulttuurista identiteettiäL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotVahvistetaan suhdetta lähiympäristöön, turvalliseen ja itsenäiseen liikkumiseenL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenHarjoitellaan esitysten ja tekstien tuottamistaSisällötS4 JääkausiS4 Kivilajit, geologinen kierto ja eksogeeniset ilmiötS5, S6 Suomen luonto, ilmasto ja väestö
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii maantieteellisiä ajattelutaitoja.
Oppilas oppii esittämään maantieteellisiä kysymyksiä.
|
Maantieteellinen ajattelutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää ilmiöitä käyttämällä tarkoituksenmukaisesti maantieteellisiä käsitteitä.
Oppilas vertailee maantieteellisiä ilmiöitä eri aluetasoilla ja selittää syitä alueiden välisiin eroihin.
Oppilas esittää perusteltuja maantieteellisiä kysymyksiä ja vastauksia niihin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla ilmiöitä käyttäen maantieteen peruskäsitteitä.
Oppilas kuvailee alueiden välisiä eroja joillakin aluetasoilla.
Oppilas esittää maantieteellisiä kysymyksiä ja pohtii vastauksia niihin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa määritellä maantieteellisiä peruskäsitteitä.
Oppilas tunnistaa eri aluetasoja, kuten oma lähiympäristö, kunta, Suomi, Eurooppa ja koko maailma.
Oppilas kuvailee aluetta kartoista tai kuvista.
Oppilas muodostaa tarkasteltavaan aihepiiriin liittyviä yksinkertaisia maantieteellisiä kysymyksiä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa keskeisten maantieteen peruskäsitteiden merkityksen.
Oppilas kuvailee aluetta kartoista tai kuvista.
|
T8 ohjata oppilasta kehittämään maantieteellisiä tutkimustaitoja
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuVahvistetaan helsinkiläistä, suomalaista ja monikulttuurista identiteettiäL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotVahvistetaan suhdetta lähiympäristöön, turvalliseen ja itsenäiseen liikkumiseenL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenHarjoitellaan esitysten ja tekstien tuottamistaSisällötS4 JääkausiS4 Kivilajit, geologinen kierto ja eksogeeniset ilmiötS5, S6 Suomen luonto, ilmasto ja väestö
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii maantieteellisiä tutkimustaitoja.
|
Maantieteelliset tutkimustaidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toteuttaa rakenteeltaan selkeän maantieteellisen tutkimuksen.
Oppilas havainnollistaa ja esittää tuloksiaan monipuolisesti geomedian avulla ja liittää tutkimustulokset osaksi maantieteellisiä ilmiöitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toteuttaa maantieteellisen tutkimuksen.
Oppilas havainnollistaa tutkimustuloksia geomedian avulla sekä esittää tutkimustuloksia maantieteelle ominaisella tavalla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toteuttaa pienimuotoisen maantieteellisen tutkimuksen.
Oppilas osaa valita sopivan tavan tutkimustulosten esittämiseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu pienimuotoisen tutkimuksen toteutukseen ja osaa kertoa, mitä tutkimuksessa on tehty.
|
T10 tukea oppilasta kehittämään vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja sekä argumentoimaan ja esittämään selkeästi maantieteellistä tietoa
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetT10 Kyky esittää maantieteellisiä kysymyksiäLaaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuVahvistetaan helsinkiläistä, suomalaista ja monikulttuurista identiteettiäL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotVahvistetaan suhdetta lähiympäristöön, turvalliseen ja itsenäiseen liikkumiseenL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenHarjoitellaan esitysten ja tekstien tuottamistaSisällötS4 JääkausiS4 Kivilajit, geologinen kierto ja eksogeeniset ilmiötS5, S6 Suomen luonto, ilmasto ja väestö
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja ja reflektoimaan omaa toimintaansa ryhmän jäsenenä. Hän oppii argumentoimaan ja esittämään maantieteellistä tietoa selkeästi.
|
Ryhmässä työskentelyn, maantieteellisen tiedon esittämisen ja argumentoinnin taidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toimia kannustavana ryhmän jäsenenä.
Oppilas perustelee esittämäänsä maantieteellistä tietoa.
Oppilas perustelee maantieteellisen tiedon pohjalta johdonmukaisesti omia näkemyksiään maantieteellisistä asioista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia rakentavasti ryhmän jäsenenä.
Oppilas esittää maantieteellistä tietoa oppiaineelle ominaisella tavalla.
Oppilas esittää perusteluja omille näkemyksilleen maantieteellisistä asioista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toimia ryhmän jäsenenä.
Oppilas esittää maantieteellistä tietoa omin sanoin.
Oppilas kuuntelee toisten näkemyksiä ja esittää omia näkemyksiään maantieteellisistä asioista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa toimia ohjatusti osana ryhmää.
Oppilas erottaa toisistaan maantieteellisen tiedon ja mielipiteen.
|
T11 ohjata oppilasta vaalimaan luontoa, rakennettua ympäristöä ja niiden monimuotoisuutta sekä vahvistaa oppilaan osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetT11 Luonnonvarojen kestävä käyttöLaaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuVahvistetaan helsinkiläistä, suomalaista ja monikulttuurista identiteettiäL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotVahvistetaan suhdetta lähiympäristöön, turvalliseen ja itsenäiseen liikkumiseenL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenHarjoitellaan esitysten ja tekstien tuottamistaSisällötS4 JääkausiS4 Kivilajit, geologinen kierto ja eksogeeniset ilmiötS5, S6 Suomen luonto, ilmasto ja väestö
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja eri aluetasoilla.
|
Osallistumis- ja vaikuttamistaitojen soveltaminen eri aluetasoilla
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa suunnitella keinoja lähiympäristön vaalimiseen ja toteuttaa niistä jonkin.
Oppilas vertailee ja arvioi eri osallistumisen ja vaikuttamisen tapoja lähiympäristöön, globaaleihin ilmiöihin ja alueellisiin kehityskysymyksiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ohjatusti suunnitella ja osallistuu lähiympäristön vaalimiseen.
Oppilas selittää, miten voi osallistua ja vaikuttaa lähiympäristöön, globaaleihin ilmiöihin ja alueellisiin kehityskysymyksiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu lähiympäristön vaalimiseen.
Oppilas antaa esimerkkejä tavoista osallistua ja vaikuttaa lähiympäristöön, globaaleihin ilmiöihin ja alueellisiin kehityskysymyksiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu ohjatusti lähiympäristön vaalimiseen, kuten viihtyisyyden tai turvallisuuden parantamiseen tai ympäristön monimuotoisuuden säilyttämiseen.
|
Maantiedon asenne- ja arvotavoitteet |
T12 tukea oppilasta kasvamaan aktiiviseksi, vastuullisesti toimivaksi ja kestävään elämäntapaan sitoutuneeksi kansalaiseksi
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetT12 Luonnonvarojen kestävä käyttöLaaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuVahvistetaan helsinkiläistä, suomalaista ja monikulttuurista identiteettiäL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotVahvistetaan suhdetta lähiympäristöön, turvalliseen ja itsenäiseen liikkumiseenL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenHarjoitellaan esitysten ja tekstien tuottamistaSisällötS4 JääkausiS4 Kivilajit, geologinen kierto ja eksogeeniset ilmiötS5, S6 Suomen luonto, ilmasto ja väestö
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kasvamaan aktiiviseksi, vastuullisesti toimivaksi ja kestävään elämäntapaan sitoutuneeksi kansalaiseksi.
|
|
|
T13 ohjata oppilasta arvostamaan alueellista identiteettiään sekä luonnon, ihmistoiminnan ja kulttuurien moninaisuutta sekä kunnioittamaan ihmisoikeuksia kaikkialla maailmassa
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetT13 Luonnonvarojen kestävä käyttöLaaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuVahvistetaan helsinkiläistä, suomalaista ja monikulttuurista identiteettiäL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotVahvistetaan suhdetta lähiympäristöön, turvalliseen ja itsenäiseen liikkumiseenL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenHarjoitellaan esitysten ja tekstien tuottamistaSisällötS4 JääkausiS4 Kivilajit, geologinen kierto ja eksogeeniset ilmiötS5, S6 Suomen luonto, ilmasto ja väestö
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvostamaan alueellista identiteettiään sekä luonnon, ihmistoiminnan ja kulttuurien moninaisuutta ja kunnioittamaan ihmisoikeuksia kaikkialla maailmassa.
|
|
|