Maantieteellinen tieto ja ymmärrys |
T1 tukea oppilaan jäsentyneen karttakuvan rakentumista maapallosta
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetT1 Jäsentynyt karttakuva maapallostaLaaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMiten maantietoa opiskellaanL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuOhjataan ymmärtämään erilaisia alueellisia näkökulmia ja ristiriitoja maapallollaL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOhjataan oppilasta näkemään itsensä osana maapalloaL4 MonilukutaitoTulkitaan ja piirretään erilaisia karttoja, kuvia ja diagrammejaL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenHarjoitellaan esitysten ja tekstien tuottamistaL6 Työelämätaidot ja yrittäjyysHarjoitellaan työskentelemään itsenäisesti ja ryhmässä toisten kanssaL7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenOppilas osaa sijoittaa ympäristöongelmia kartalleSisällötS1 Maanosat, mittakaava, koordinaatistoS3 Planetaarisuus, ilmasto, kasvillisuus ja luonnonvaratS4 Endogeeniset ilmiöt
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hahmottamaan maapallon karttakuvan ja sen peruspiirteet. Hän oppii keskeisten kohteiden sijainnin ja nimistön.
|
Maapallon karttakuvan hahmottaminen ja keskeisen paikannimistön tunteminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää karttakuvan peruspiirteitä tarkoituksenmukaisesti, kuten soveltaa kohteiden sijaintia ja nimistöä maantieteellisten ilmiöiden kuvailussa ja selittämisessä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa maapallon karttakuvan peruspiirteet, kuten vuoristoja, nie-mimaita, salmia ja merialueita, sekä tietää keskeisten kohteiden sijainnin ja nimistön.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä joitakin kaupunkeja ja keskeisimpiä kohteita Suomesta sekä valtioita Euroopasta ja muualta maailmasta sekä tietää nimeämiensä kohteiden ja valtioiden sijainnin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa maanosan ja valtion eron.
Oppilas nimeää kartalta valtameret ja maanosat.
|
T2 ohjata oppilasta tutkimaan luonnonmaantieteellisiä ilmiöitä sekä vertailemaan luonnonmaisemia Suomessa ja muualla maapallolla
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetT2 Luonnonmaantieteellisten ilmiöiden tuntemusLaaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMiten maantietoa opiskellaanL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuOhjataan ymmärtämään erilaisia alueellisia näkökulmia ja ristiriitoja maapallollaL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOhjataan oppilasta näkemään itsensä osana maapalloaL4 MonilukutaitoTulkitaan ja piirretään erilaisia karttoja, kuvia ja diagrammejaL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenHarjoitellaan esitysten ja tekstien tuottamistaL6 Työelämätaidot ja yrittäjyysHarjoitellaan työskentelemään itsenäisesti ja ryhmässä toisten kanssaL7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenOppilas osaa sijoittaa ympäristöongelmia kartalleSisällötS1 Maanosat, mittakaava, koordinaatistoS3 Planetaarisuus, ilmasto, kasvillisuus ja luonnonvaratS4 Endogeeniset ilmiöt
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii luonnonmaantieteellisten ilmiöiden vaikutuksia. Hän oppii tunnistamaan ja kuvailemaan luonnonmaisemia Suomessa ja muualla maapallolla.
|
Luonnonmaantieteellisten ilmiöiden tuntemus
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ymmärtää Maan planetaarisuuden sekä osaa selittää maapallon muodon ja liikkeiden aiheuttamia ilmiöitä ja kertoa miten ne vaikuttavat ihmisen toimintaan.
Oppilas osaa vertailla maapallon keskeisimpiä ilmasto- ja kasvillisuusalueita ja selittää niiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä.
Oppilas selittää luonnonmaisemien syntyyn vaikuttaneita tekijöitä Suomessa ja maapallolla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa selittää maapallon muodon ja liikkeiden aiheuttamia ilmiöitä esimerkkien avulla.
Oppilas nimeää ja sijoittaa kartalle keskeisimmät maapallon ilmasto- ja kasvillisuusalueet ja kertoo joitakin niiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä.
Oppilas antaa esimerkkejä luonnonmaisemien syntyyn vaikuttaneista tekijöistä Suomessa ja maapallolla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa maapallon muodon ja liikkeiden aiheuttamista ilmiöistä esimerkkien avulla.
Oppilas nimeää lämpövyöhykkeet.
Oppilas nimeää ja antaa esimerkkejä joistakin ilmasto- ja kasvillisuusalueista.
Oppilas tunnistaa ja kuvailee luonnonmaisemia Suomessa ja maapallolla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkkejä maapallon muodon ja liikkeiden aiheuttamista ilmiöistä.
Oppilas nimeää erilaisia luonnonmaisemia.
|
T3 ohjata oppilasta tutkimaan ihmismaantieteellisiä ilmiöitä ja kulttuurimaisemia sekä ymmärtämään erilaisia kulttuureita, elinkeinoja ja ihmisten elämää Suomessa ja maapallon eri alueilla
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetT3 Ymmärtää eri alueiden luontoa ja kulttuuriympäristöäLaaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMiten maantietoa opiskellaanL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuOhjataan ymmärtämään erilaisia alueellisia näkökulmia ja ristiriitoja maapallollaL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOhjataan oppilasta näkemään itsensä osana maapalloaL4 MonilukutaitoTulkitaan ja piirretään erilaisia karttoja, kuvia ja diagrammejaL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenHarjoitellaan esitysten ja tekstien tuottamistaL6 Työelämätaidot ja yrittäjyysHarjoitellaan työskentelemään itsenäisesti ja ryhmässä toisten kanssaL7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenOppilas osaa sijoittaa ympäristöongelmia kartalleSisällötS1 Maanosat, mittakaava, koordinaatistoS3 Planetaarisuus, ilmasto, kasvillisuus ja luonnonvaratS4 Endogeeniset ilmiöt
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ihmismaantieteellisten ilmiöiden vaikutuksia. Hän oppii kulttuurien piirteiden ja kulttuurimaisemien vaihtelua Suomessa ja maapallon eri alueilla.
|
Ihmismaantieteellisten ilmiöiden tuntemus
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää erilaisista ihmismaantieteellisistä ilmiöistä Suomessa ja muualla maailmassa ja perustella syntyyn vaikuttaneita tekijöitä.
Oppilas kuvailee kulttuurien piirteiden vaihtelua Suomessa ja muualla maailmassa.
Oppilas selittää, mitkä tekijät vaikuttavat kulttuurimaisemien syntyyn Suomessa ja muualla maailmassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa ihmismaantieteellisistä ilmiöistä Suomessa ja muualla maailmassa.
Oppilas kertoo, millaiset tekijät vaikuttavat kulttuurien piirteisiin eri alueilla.
Oppilas vertailee kulttuurimaisemia eri alueilla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä ja antaa esimerkkejä ihmismaantieteellisistä ilmiöistä Suomessa ja muualla maailmassa.
Oppilas nimeää joitakin tekijöitä, jotka vaikuttavat kulttuurien piirteisiin.
Oppilas kuvailee erilaisia kulttuurimaisemia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä joitakin ihmismaantieteellisiä ilmiötä, kuten väestö, elinkeinot, liikennemuodot ja matkailu Suomessa ja muualla maailmassa.
|
T4 kannustaa oppilasta pohtimaan ihmisen toiminnan ja luonnonympäristön välistä vuorovaikutusta sekä ymmärtämään luonnonvarojen kestävän käytön merkitys
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetT4 Ymmärtää eri alueiden luontoa ja kulttuuriympäristöäLaaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMiten maantietoa opiskellaanL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuOhjataan ymmärtämään erilaisia alueellisia näkökulmia ja ristiriitoja maapallollaL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOhjataan oppilasta näkemään itsensä osana maapalloaL4 MonilukutaitoTulkitaan ja piirretään erilaisia karttoja, kuvia ja diagrammejaL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenHarjoitellaan esitysten ja tekstien tuottamistaL6 Työelämätaidot ja yrittäjyysHarjoitellaan työskentelemään itsenäisesti ja ryhmässä toisten kanssaL7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenOppilas osaa sijoittaa ympäristöongelmia kartalleSisällötS1 Maanosat, mittakaava, koordinaatistoS3 Planetaarisuus, ilmasto, kasvillisuus ja luonnonvaratS4 Endogeeniset ilmiöt
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ihmisen toiminnan ja luonnonympäristön välistä vuorovaikutusta.
Oppilas ymmärtää luonnonvarojen kestävän käytön merkityksen.
|
Luonnon ja ihmisen toiminnan välisen vuorovaikutuksen ymmärtäminen sekä luonnonvarojen kestävä käyttö
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää, miten luonnonympäristö vaikuttaa ihmisen toimintaan ja nimeää alueellisia esimerkkejä niistä.
Oppilas perustelee, miten ihmisen toiminta aiheuttaa erilaisia ympäristöongelmia.
Oppilas osaa selittää luonnonvarojen kestävän käytön ja ympäristöongelmien suhteita ja perustella luonnonvarjojen kestävän käytön merkityksen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa, miten luonnonympäristö vaikuttaa ihmisen toimintaan Suomessa ja eri puolilla maapalloa.
Oppilas kertoo, miksi luonnonvarojen kestävä käyttö on tärkeää.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla, miten luonnonympäristö vaikuttaa ihmisen toimintaan.
Oppilas luokittelee luonnonvaroja niiden kestävyyden näkökulmasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tunnistaa, miten luonnonympäristö vaikuttaa ihmisen toimintaan, kuten elinkeinoihin.
Oppilas nimeää erilaisia luonnonvaroja.
|
Maantieteelliset taidot |
T6 ohjata oppilasta kehittämään tilatajua sekä symboleiden, mittasuhteiden, suuntien ja etäisyyksien ymmärrystä
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetT6 Kartaston käyttöLaaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMiten maantietoa opiskellaanL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuOhjataan ymmärtämään erilaisia alueellisia näkökulmia ja ristiriitoja maapallollaL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOhjataan oppilasta näkemään itsensä osana maapalloaL4 MonilukutaitoTulkitaan ja piirretään erilaisia karttoja, kuvia ja diagrammejaL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenHarjoitellaan esitysten ja tekstien tuottamistaL6 Työelämätaidot ja yrittäjyysHarjoitellaan työskentelemään itsenäisesti ja ryhmässä toisten kanssaL7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenOppilas osaa sijoittaa ympäristöongelmia kartalleSisällötS1 Maanosat, mittakaava, koordinaatistoS3 Planetaarisuus, ilmasto, kasvillisuus ja luonnonvaratS4 Endogeeniset ilmiöt
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii soveltamaan karttataitoja käytännössä.
Oppilas oppii käyttämään kartan symboleja ja mittasuhteita sekä ottamaan suuntia ja mittaamaan etäisyyksiä.
|
Tilatajun kehittyminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti eri karttatyyppejä sekä ilma- ja satelliittikuvia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa suunnata maastokartan todellisuuden mukaisesti ja liikkua maastossa kartan avulla.
Oppilas mittaa suhdelukumittakaavan avulla etäisyyksiä kartalla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa ilmaista kohteen sijainnin ilmansuuntien avulla.
Oppilas tunnistaa ja nimeää karttamerkkejä.
Oppilas mittaa janamittakaavan avulla etäisyyksiä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmansuunnat.
Oppilas tunnistaa ja nimeää joitakin karttamerkkejä.
|
T7 ohjata oppilasta harjaannuttamaan arkielämän geomediataitoja sekä lukemaan, tulkitsemaan ja laatimaan karttoja ja muita malleja maantieteellisistä ilmiöistä
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetT7 Kartaston käyttöLaaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMiten maantietoa opiskellaanL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuOhjataan ymmärtämään erilaisia alueellisia näkökulmia ja ristiriitoja maapallollaL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOhjataan oppilasta näkemään itsensä osana maapalloaL4 MonilukutaitoTulkitaan ja piirretään erilaisia karttoja, kuvia ja diagrammejaL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenHarjoitellaan esitysten ja tekstien tuottamistaL6 Työelämätaidot ja yrittäjyysHarjoitellaan työskentelemään itsenäisesti ja ryhmässä toisten kanssaL7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenOppilas osaa sijoittaa ympäristöongelmia kartalleSisällötS1 Maanosat, mittakaava, koordinaatistoS3 Planetaarisuus, ilmasto, kasvillisuus ja luonnonvaratS4 Endogeeniset ilmiöt
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii geomediataitoja.
Oppilas oppii lukemaan, tulkitsemaan ja laatimaan karttoja ja muita malleja maantieteellisistä ilmiöistä.
|
Geomediataidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä johtopäätöksiä laatimistaan kartoista, diagrammeista, muusta geomedia-aineistosta sekä muista maantieteellisistä malleista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tulkita kuvia, diagrammeja, karttoja, karttapalveluja sekä muuta geomediaa maantieteellisistä ilmiöistä.
Oppilas laatii karttoja, diagrammeja sekä muita maantieteellisiä malleja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tulkita kuvia, diagrammeja, karttoja sekä karttapalveluja maantieteellisistä ilmiöistä.
Oppilas laatii yksinkertaisia karttoja ja diagrammeja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tunnistaa yksinkertaisia asioita kartoilta, diagrammeista ja kuvista.
|