Elämänkatsomustieto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Se tukee ja vahvistaa oppilaiden osallisuuden ja minäpystyvyyden kokemusta. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita elämänkatsomustiedossa ovat

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimisen arviointi on oppilasta rohkaisevaa, ohjaavaa ja kannustavaa. Se tukee ja vahvistaa oppilaiden osallisuuden ja minäpystyvyyden kokemusta. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita ovat:

  • edistyminen oikean ja väärän erottamisessa ja pohtimisessa

  • edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

  • edistyminen ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa

Tavoitteet

Tavoite
T1 ohjata oppilasta kuuntelemaan toisten oppilaiden mielipiteitä ja ajattelua
Paikallinen tarkennus
L3 Oppilas harjoittelee omien tunteiden tunnistamista ja kehittää tunnetaitojaan.
T2 rohkaista oppilasta ilmaisemaan omaa ajatteluaan ja tunteitaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
L3 Oppilas harjoittelee omien tunteiden tunnistamista ja kehittää tunnetaitojaan.
T3 ohjata oppilasta arvostamaan omaa ja muiden ajattelua
Paikallinen tarkennus
L1 Oppilas pohtii asioita eri näkökulmista.L2 Oppilas opettelee kohtaamaan muut ihmiset arvostavasti. Oppilas noudattaa hyviä tapoja.
T6 rohkaista oppilasta pohtimaan oikean ja väärän eroa sekä hyvyyttä
Paikallinen tarkennus
L1 Oppilas pohtii asioita eri näkökulmista.L2 Oppilas opettelee kohtaamaan muut ihmiset arvostavasti. Oppilas noudattaa hyviä tapoja.
T7 opastaa oppilasta tuntemaan lähiympäristön tapakulttuureja
Paikallinen tarkennus
L2 Oppilas opettelee arvostamaan oman perheensä ja yhteisönsä sekä muiden perinteitä ja tapoja.
T8 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisten yhteiselämän perusteita
Paikallinen tarkennus
L3 Oppilas harjoittelee omien tunteiden tunnistamista ja kehittää tunnetaitojaan.
T9 ohjata oppilasta kunnioittamaan ja arvostamaan omaa ympäristöään ja luontoa
Paikallinen tarkennus
L7 Oppilas pohtii, mitä merkitsee kestävä tulevaisuus.

Sisällöt

S1 Kasvaminen hyvään elämään

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitetaan keskustelutaitoja opettelemalla kuuntelemaan toisia kunnioittavasti ja harjoittelemalla selkeää itseilmaisua. Pohditaan yhdessä hyvän, oikean ja väärän merkityksiä ja niiden erottamista sekä ihmisen hyvyyttä. Tutkitaan ystävyyden sisältöä ja merkitystä lasten elämässä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Harjoitetaan keskustelutaitoja opettelemalla kuuntelemaan toisia kunnioittavasti ja harjoittelemalla selkeää itseilmaisua.

  • Harjoitellaan: kuuntelemisen taitoja, kuten läsnäoloa ja rauhallisuutta, kehumisen, kiittämisen ja kannustamisen taitoja, ottamaan vastaan myönteistä palautetta, empaattista suhtautumista itseen ja muihin sekä omien ajatusten ilmaisua eri tavoin.

Tutkitaan ystävyyden sisältöä ja merkitystä lasten elämässä.

  • Pohditaan, millaista on hyvä ystävyys.

S2 Erilaisia elämäntapoja

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kysymystä ”Kuka minä olen?” sekä erilaisia tapoja elää ja ajatella. Tutkitaan erilaisia elämäntapoja liittyen erityisesti oppilaan omaan koti- ja kulttuuritaustaan.

Paikallinen opetussuunnitelma

Pohditaan kysymystä “Kuka minä olen?”

  • Harjoitellaan tunnistamaan omia ydinvahvuuksia.

  • Harjoitellaan tunnistamaan ja nimeämään erilaisia tunteita.

  • Harjoitellaan itsesäätelytaitoja esimerkiksi tietoisuustaitoharjoituksin.

Pohditaan erilaisia tapoja elää ja ajatella.

  • Tutkitaan erilaisia elämäntapoja liittyen erityisesti oppilaan omaan koti- ja kulttuuritaustaan.

  • Tutkitaan oppilaan lähimpien yhteisöjen, kuten perheen tapoja elää ja ajatella.

  • Harjoitellaan arvostavaa suhtautumista toisten ajatuksiin ja kokemuksiin.

  • Tarkastellaan hyvyyttä erilaisissa tavoissa.

S3 Yhteiselämän perusteita

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään ihmisten yhteiselämän perusteisiin tutkimalla esimerkiksi säännön, luottamuksen, rehellisyyden ja reiluuden merkityksiä erilaisissa oppilaan elämään liittyvissä arkipäivän tilanteissa ja ympäristöissä. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja lapsen asemaan erilaisissa yhteisöissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Perehdytään ihmisten yhteiselämän perusteisiin tutkimalla esimerkiksi säännön, luottamuksen, rehellisyyden ja reiluuden merkityksiä erilaisissa oppilaan elämään liittyvissä arkipäivän tilanteissa ja ympäristöissä.

  • Hyödynnetään muotoilun työkaluja esimerkiksi yhteisten sääntöjen luomisessa.

  • Harjoitellaan rakentamaan yhdessä turvallista ryhmähenkeä.

  • Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja lapsen asemaan erilaisissa yhteisöissä.

Tutustutaan käsitteeseen oikeus.

  • Pohditaan oppilaan oikeuksia hänen lähiyhteisöissään, kuten perheessä ja luokassa.

S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan erilaisia elämänmuotoja maapallolla pohtien samalla elämän rajallisuutta. Perehdytään kertomuksiin maailman synnystä. Tutkitaan oppilaan omaa lähiympäristöä ja tarkastellaan omien valintojen ja toiminnan vaikutusta siihen. Etsitään luontoon liittyviä merkityksellisiä kokemuksia.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutkitaan oppilaan omaa lähiympäristöä ja tarkastellaan omien valintojen ja toiminnan vaikutusta siihen. Etsitään luontoon liittyviä merkityksellisiä kokemuksia.

  • Rohkaistaan kiinnostumaan omasta lähiympäristöstä. Tutkitaan oppilaiden lähiympäristöä moniaistillisesti havainnoiden.

  • Pohditaan ihmisen yhteiselämän riippuvuutta ympäristöstä.

ePerusteet