Suomen kieli ja kirjallisuus

Grunderna för läroplanen

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Mål

Mål
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Lokal precisering
Autetaan oppilasta vahvistamaan sana- ja käsitevarastoaan sekä löytämään kuulemastaan oleelliset asiat.
T2 opastaa oppilasta kehittämään kieltään ja mielikuvitustaan sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojaan tarjoamalla mahdollisuuksia osallistua erilaisiin ryhmäviestintätilanteisiin ja tutustua niiden käytänteisiin
Lokal precisering
Ohjata oppilasta harjoittelemaan luovaa ilmaisua leikeissä ja esityksissä. Oppilas opettelee kysymään ja vastaamaan.
T3 tukea oppilasta vahvistamaan ilmaisurohkeuttaan ja ohjata häntä ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman avulla
Lokal precisering
Rohkaista oppilasta kertomaan omista kokemuksistaan ja ilmaisemaan itseään monipuolisesti.
T4 ohjata oppilasta rakentamaan viestijäkuvaansa ja ymmärtämään, että ihmiset viestivät eri tavoin
Lokal precisering
Opastetaan oppilasta keskustelemaan vastavuoroisesti ja odottamaan vuoroaan.
Tekstien tulkitseminen
T5 ohjata ja innostaa oppilasta lukutaidon oppimisessa ja tekstien ymmärtämisen taitojen harjoittelussa sekä auttaa häntä tarkkailemaan omaa lukemistaan
Lokal precisering
Ohjata oppilasta opettelemaan lukemisen perustekniikkaa ja ymmärtämään säännöllisen harjoittelun merkityksen lukemisessa.
T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan monimuotoisten tekstien merkityksiä ja rakenteita sekä laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan tekstien tarkastelun yhteydessä
Lokal precisering
Auttaa oppilasta ymmärtämään puhutun, luetun ja kirjoitetun kielen yhteyksiä sekä tutustumaan kerronnan peruskäsitteisiin.
T7 ohjata oppilasta hakemaan tietoa eri tavoin
Lokal precisering
Auttaa oppilasta ottamaan selvää asioista hankkimansa lukutaidon avulla sekä syventämään tekstinymmärtämisen taitojaan.
T8 kannustaa oppilasta kiinnostumaan lastenkirjallisuudesta, mediateksteistä ja muista teksteistä luomalla myönteisiä lukukokemuksia ja elämyksiä sekä tarjoamalla mahdollisuuksia tiedonhalun tyydyttämiseen sekä lukukokemusten jakamiseen
Lokal precisering
Kannustaa oppilasta tutustumaan monipuolisesti erilaiseen kirjallisuuteen kuunnellen, katsellen ja lukien sekä jakamaan muille oppimaansa.
Tekstien tuottaminen
T9 rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla
Lokal precisering
Rohkaista ja innostaa oppilasta ilmaisemaan itseään kirjallisesti.
T10 ohjata oppilasta tuottamaan yksinkertaisia kertovia, kuvaavia ja muita tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä
Lokal precisering
Ohjata oppilasta tuottamaan erilaisia tekstejä, vastaamaan kirjallisesti tekstiä koskeviin kysymyksiin sekä erottamaan faktan ja fiktion toisistaan.
T11 opastaa oppilasta harjaannuttamaan käsinkirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä ohjata oppilasta vähitellen tekstien suunnitteluun ja rakentamiseen sekä tuntemaan oikeinkirjoituksen perusasioita ja kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia
Lokal precisering
Opastaa oppilasta huomioimaan kieltä koskevat säännöt ja sopimukset omaa tekstiä kirjoittaessaan.
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T12 kannustaa oppilasta kehittämään kielitietoisuuttaan ja kielen peruskäsitteiden tuntemusta sekä ohjata tekemään havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä sekä auttaa huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten käyttäytymiseen
Lokal precisering
Kannustaa oppilasta kertomaan omin sanoin lukemastaan ja pohtimaan sanojen merkitystä.
T13 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan lapsille suunnattua kirjallisuutta ja valitsemaan itseään kiinnostavaa luettavaa, kehittämään lukuharrastustaan sekä ohjata oppilasta kirjaston käyttöön
Lokal precisering
Ohjata oppilasta valitsemaan lukutaitoaan vastaavaa luettavaa, innostaa nauttimaan kirjallisuuden tarjoamista elämyksistä sekä hyödyntämään kirjaston palveluja.
T14 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kieltään ja kulttuuriaan sekä kulttuurista moninaisuutta, tutustuttaa joihinkin lastenkulttuurin muotoihin ja innostaa niiden käyttäjäksi sekä kannustaa tuottamaan omaa kulttuuria yhdessä muiden kanssa
Lokal precisering
Ohjata oppilas tutustumaan omaan ja muiden maiden kulttuureihin lukien, kuunnellen, leikkien. Auttaa oppilasta tutustumaan lastenkulttuuriin ja tapakulttuuriin omassa lähiympäristössään sekä joihinkin kansanperinteen muotoihin. Tutustuttaa oppilas juhlaperinteisiin sekä kannustaa osallistumaan juhlien ja esitysten tekemiseen.

Innehåll

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Grunderna för läroplanen

Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä, kuuntelemista, kysymistä, vastaamista ja kertomista. Harjoitellaan ryhmäviestinnän käytänteitä erilaisissa kasvokkain tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa. Havainnoidaan erilaisia viestintätapoja. Käsitellään erilaisten vuorovaikutusharjoitusten, keskustelujen ja draaman avulla lastenkirjallisuutta, satuja, kertomuksia, loruja, tietotekstejä, mediatekstejä ja pelejä.

Lokala läroplanen

Harjoitellaan toisten kanssa toimimista eri vuorovaikutustilanteissa, esim. vastavuoroisuutta. Harjoitellaan löytämään oleelliset asiat kuullusta.

Harjoitellaan vuorovaikutustilanteita erilaisissa pari-, ryhmä- ja luokkakeskusteluissa draamaa apuna käyttäen. Opetellaan osallistumaan keskusteluun.

Työstetään kuultua, nähtyä, koettua ja luettua kerronnan, leikin ja draaman avulla.

Harjoitellaan ilmaisun eri osa-alueita: ilmeitä, eleitä, puhetta, äänenpainoja, kuuntelua, tunnetilaa ja liikettä. Harjoitellaan keskittyvää ja päättelevää kuuntelemista.

S2 Tekstien tulkitseminen

Grunderna för läroplanen

Opetellaan lukemaan ja harjoitellaan siinä tarvittavia käsitteitä äänne, kirjain, tavu, sana, virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti ja kuva. Tuetaan tekstinymmärtämisen taitoja ja harjoitellaan tekstinymmärtämisen strategioita. Havainnoidaan ja tulkitaan monimuotoisia ympäristön tekstejä, niiden merkityksiä ja rakenteita sekä työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Pohditaan sanojen ja sanontojen merkityksiä sekä sananvalintoja teksteissä ja laajennetaan käsitevarantoa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa, kuvaavissa ja ohjaavissa teksteissä sekä opitaan käyttämään kerronnan peruskäsitteitä, kuten päähenkilö, tapahtumapaikka ja -aika ja juoni. Jaetaan lukukokemuksia eri tavoin, keskustellaan tekstien sisällöistä ja harjoitellaan tekstin kertomista omin sanoin. Harjoitellaan tiedon etsintää tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä harjoitellaan tiedon kertomista toisille.

Lokala läroplanen

Harjoitellaan monipuolisesti lukemista. Opetellaan siirtymään ääneen lukemisesta äänettömään lukemiseen. Syvennetään lukutaitoa.

Opetellaan käyttämään aakkosjärjestystä, käsittelemään lukukokemusta eri tavoin, keskustelemaan ja kertomaan omin sanoin tekstien sisällöstä. Kerrataan kerronnan peruskäsitteitä: päähenkilö, juoni, tapahtuma-aika ja -paikka.

Tutustutaan eri tietolähteisiin ja medioihin. Käsitellään yhdessä erilaisia tekstejä. Harjoitellaan tiedon etsimistä myös itsenäisesti.

Tutustutaan lastenkirjallisuuteen, tietoteksteihin, mediateksteihin kuvia katsellen, kuunnellen ja itse lukien. Kannustetaan oppilasta kertomaan ja keskustelemaan teksteistä.

S3 Tekstien tuottaminen

Grunderna för läroplanen

Harjoitellaan tuottamaan tekstejä, käyttämään mielikuvitusta, kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan omia kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla yksin ja yhdessä. Tarkastellaan puhutun kielen muuntamista kirjoitetuksi kieleksi ja harjoitellaan tekstin suunnittelua. Tutustutaan kertomiselle ja kuvaamiselle tyypillisiin tekstuaalisiin ja kielellisiin piirteisiin, esimerkiksi ajan ja paikan ilmaisutapoihin ja kertomuksen perusrakenteeseen, ja harjoitellaan niiden käyttämistä omissa teksteissä. Opetellaan isojen ja pienten tekstauskirjainten piirtämistä sekä niillä kirjoittamista ja näppäintaitoja. Tuetaan oikeinkirjoitustaidon kehittymistä fonologisen tietoisuuden harjoitteiden ja lukemisen avulla. Harjoitellaan käyttämään omissa teksteissä oikeinkirjoituksen perusasioita ja joitakin kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia, kuten sanaväli, tavutus, virke ja sen lopetusmerkit, iso alkukirjain virkkeen alussa ja tutuissa erisnimissä.

Lokala läroplanen

Harjoitellaan tekstin tuottamista yksin ja yhdessä puhumalla ja kirjoittamalla. Tuotetaan esimerkiksi satuja, runoja, juonellisia tarinoita ja sarjakuvia. Innostetaan nauttimaan luomisesta ja tekstien sisällöstä.

Kirjoitetaan virkkeitä, pieniä tarinoita, lyhyitä asiatekstejä ja kirjoitelmia. Harjoitellaan tekstin tuottamista sekä käsin että sähköisillä alustoilla. Harjoitellaan tekstin suunnittelua esimerkiksi ajatuskartan avulla.

Vahvistetaan oikeinkirjoituksen perusasioita. Tutustutaan tekstiin kokonaisuutena: otsikko, teksti, kuva. Harjoitellaan näppäintaitoja.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Grunderna för läroplanen

Vahvistetaan kielellistä tietoisuutta tekemällä havaintoja puhutusta kielestä ja tutustumalla kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien. Tehdään havaintoja eri puhetavoista, koulussa ja vapaa-ajalla esillä olevista kielistä sekä kielenkäytön vaikutuksesta muihin. Pohditaan yhdessä sanoja, sanontoja ja ilmaisutapoja, leikitellään kielellä lorujen, runojen ja sanaleikkien avulla. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa ja herätetään kiinnostusta lukuharrastukseen. Tutustutaan kuunnellen ja lukien monimuotoisiin teksteihin, kuten lapsille suunnattuun kirjallisuuteen ja mediateksteihin, ja käytetään niitä ilmaisun virikkeenä ja keskustellaan niiden merkityksestä omassa arjessa. Tutustutaan yhdessä kirjastoon ja sen käyttöön. Tutustutaan lastenkulttuuriin ja tapakulttuuriin omassa lähiympäristössä, juhlaperinteisiin sekä joihinkin kansanperinteen muotoihin ja osallistutaan yhdessä esitysten tai muiden kulttuurituotteiden tekemiseen.

Lokala läroplanen

Pohditaan yhdessä sanontoja ja vakiintuneita ilmaisuja, laajennetaan käsitevarastoa, leikitellään kielellä. Keskustellaan ryhmässä ja parin kanssa.

Luetaan ja kuunnellaan oppilaiden ikätasolle sopivaa lastenkirjallisuutta. Tutustutaan kirjastoon ja Ketunkierros - lukudiplomiin.

Tutustutaan oman ja muiden maiden kulttuureihin satujen, tarinoiden ja kuvien kautta. Tutustutaan elämyksellisesti lastenkulttuuriin esimerkiksi nukketeatterin, elokuvien ja kuunnelmien keinoin. Tutustutaan ja /tai osallistutaan oman koulun juhlien toteuttamiseen. Tehdään mahdollisuuksien mukaan vierailuja eri kulttuurikohteisiin ja osallistutaan kulttuuriryhmien kouluvierailuihin.

eGrunder