Bedömning av elevens lärande och kunnande i den grundläggande utbildningen

Bedömningens syften i den grundläggande utbildningen

I läsårsplanen preciseras tidpunkten för lärandesamtal och utdelning av mellanbetyg. Bildningsnämndens sektion följer upp förverkligandet av en gemensam bedömningskultur. 

Formativ bedömning

Summativ bedömning

Den summativa bedömningen genomförs två gånger per läsår. Under läsåret ges ett mellanbetyg och i  slutet av varje läsår ges eleven ett läsårsbetyg förutom i årskurs 9 då eleven erhåller ett avgångsbetyg. 

Allmänna principer för bedömningen

Bedömning av lärande och kunnande

Bedömning av arbete

Bedömning av uppförande

Bedömningen av uppförandet ska genomföras i relation till de mål som ställts upp för uppförande i  läroplanen och hur väl eleven uppnått dem. Målen som ställts upp för uppförande grundar  sig på skolans verksamhetssätt och ordningsreglerna, som godkänts av Raseborgs bildningsnämnd. Uppförandet ska bedömas som en egen helhet i betygen och det vitsord eller verbala omdöme som eleven fått inverkar inte på vitsordet eller det verbala omdömet som ges i ett läroämne.

Särskilda behov som berör elevens uppförande ska vid behov antecknas i planen för genomförande av elevspecifikt stöd, så att de kan tas i beaktande när bedömningen av uppförandet planeras och genomförs.  

Mål för uppförandet är att eleven: 

  • uppför sig sakligt, följer uppgjorda ordnings-och trivselregler 

  • tar hänsyn till andra och visar andra respekt 

  • ger andra arbetsro. 

  • hjälper andra 

Kriterier för bedömning av uppförande: 

vitsord

kriterier

 

10

 

  • uppför sig oklanderligt och artigt 

  • visar alla hänsyn  

  • kommer bra överens med alla 

  • hälsar vänligt 

  • vågar på ett konstruktivt sätt ta itu med missförhållanden som hen observerar i sin omgivning 

  • är hjälpsam mot alla 

  • följer utan undantag gemensamma överenskommelser 

  • värdesätter och värnar om inlärningsmiljön och arbetar för att nå gemensamma målsättningar

 

9

 

  • uppför sig oklanderligt och artigt

  • visar alla hänsyn och kommer bra överens med alla

  • hälsar vänligt 

  • är hjälpsam mot alla 

  • följer gemensamma överenskommelser 

  • värdesätter och värnar om inlärningsmiljön 

 

8 (gott uppförande)

  • uppför sig vanligen väl och artigt 

  • kommer bra överens med alla 

  • hälsar vänligt 

  • följer vanligen gemensamma överenskommelser 

  • värnar om inlärningsmiljön 

 

7

 

  • kommer vanligen överens med andra 

  • uppförandet kräver ibland åtgärder 

  • följer delvis gemensamma överenskommelser

  • värnar om inlärningsmiljön om hen vill

 

6

 

  • har svårigheter med att komma överens med andra

  • följer delvis gemensamma överenskommelser 

  • uppförandet kräver ofta åtgärder 

  • bryr sig inte om inlärningsmiljön 

  • har till största del en negativ inställningen till skolarbete 

  • gör dig skyldig till mobbning i skolan 

 

5

 

  • kommer inte överens med andra 

  • uppförandet kräver mycket ofta åtgärder 

  • följer inte gemensamma överenskommelser 

  • har en negativ inställningen till skolarbete 

  • det förekommer stora störningar i skolgången på grund av uppförandet 

  • förorsakar skador i inlärningsmiljön 

  • gör dig skyldig till mobbning i skolan

 

4

 

  • nonchalerar gemensamma överenskommelser 

  • uppförandet är hotfullt och stör trivseln och tryggheten i skolsamfundet 

  • trots särskilda åtgärder fungerar inte eleven i skolgången

 

Studiegången i den grundläggande utbildningen

Studiegången enligt årskurs

Framskridande i studier enligt målhelheter

Framskridande i studier enligt målhelheter 

Bedömningen görs utifrån de målhelheter som anges i elevens plan för genomförande av elevspecifikt stöd. 

Bedömning: 

  • Vid övergång från årskurs 2 till 3 används målen för ämnena som fastställts för årskurs 2 som grund för bedömningen. 

  • Vid övergång från årskurs 6 till 7 används de nationella bedömningskriterierna för årskurs 6. 

I läsårsbetyget ska alla studier/ämnen som ingår i elevens plan för genomförande av elevspecifikt stöd antecknas. Bedömningen av godkänt genomförda målhelheter skrivs in ämnesvis i betyget, och i tilläggsinformationen anges vilken årskurs prestationerna gäller. 

Elevens framsteg enligt målhelheter dokumenteras i planen för genomförande av elevspecifikt stöd och planen bifogas till läsårsbetyget och avgångsbetyget. 

Gemensamma läroämnen och valfria ämnen som ska bedömas i slutet av läsåret

De valfria ämnen som bildar en enhetlig lärokurs som omfattar minst två årsveckotimmar ska bedömas med siffror. Lärokurser i valfria ämnen som omfattar mindre än två årsveckotimmar  och helheter bestående av sådana lärokurser ska bedömas verbalt med anteckningen ”godkänd”.    

I årskurserna 1–3 bedöms samtliga ämnena som motsvarar timfördelningen i den grundläggande utbildningen verbalt. I årskurserna 4–9 ges siffervitsord förutom  de valfria ämnen som omfattar mindre än två årsveckotimmar.  

Slutbedömningen i den grundläggande utbildningen

Slutbedömningen av läroämnen som studerats enligt avgränsning

Vid slutbedömningen av läroämnen som studerats enligt avgränsning av lärokursen i ett läroämne ska en godkänd prestation bedömas med vitsordet 5 och vitsordet förses med en asterisk (*). Lärokursen ska individualiseras först då eleven trots det givna stödet (elevspecifikt stöd; undervisning av en speciallärare eller specialklasslärare i et eller flera läroämnen i smågrupp eller undervisning som ges av specialklasslärare i en specialklass) inte verkar uppnå den kunskapsnivå som förutsätts för vitsordet 5.

Bildandet av slutvitsord i den grundläggande utbildningen

Vid bedömningen av läroämnen som studerats enligt individualiserade lärokurser  används siffervitsord också vid slutbedömningen. Lärokursen ska individualiseras först då eleven trots det givna stödet inte verkar uppnå den kunskapsnivå som förutsätts för vitsordet 5. 

Slutbedömningen i gemensamma läroämnen

Slutbedömningen i gemensamma konst- och färdighetsämnen

Slutbedömningen i valfria ämnen

Principen för att höja vitsordet skrivs i det valfria ämnets läroplan.

Undervisning som betonar ett läroämne eller en särskild utbildningsuppgift och slutbedömning

Slutbedömningen av en elev som får elevspecifika stödåtgärder

Frånvaro och dess inverkan på bedömning

Ny bedömning och rättelse av bedömning

Betyg

Bildningsnämnden beslutar om betygens utformning. Förutom betyg håller elevens lärare ett lärandesamtal med eleven per läsår där vårdnadshavaren får information om elevens lärande och skolgång. 

Formerna för betyg och mellanbetyg i Raseborg :

mellanrapporter/mellanbetyg

läsårsbetyg

åk 1 - 3

lärande samtal

mellanbetyg  med verbal bedömning

 

verbal bedömning + godkänd/underkänd

åk 4 - 6

lärande samtal

mellanbetyg (med eventuellt kompletterande verbalt omdöme)

vitsordsbedömning (med eventuellt kompletterande verbalt omdöme).

åk 7 - 9

lärande samtal

mellanbetyg ( med eventuellt kompletterande verbalt omdöme)

vitsordsbedömning (med eventuellt kompletterande verbalt omdöme)

åk 7-9 

lärande samtal 

mellanbetyg ( med eventuellt kompletterande verbalt omdöme) 

vitsordsbedömning (med eventuellt kompletterande verbalt omdöme) 

Verbala omdömen och siffervitsord i betygen

Verbala omdömen och siffervitsord i betygen 

I läsårsbetygen och mellanbetygen i årskurserna 1–3 används verbalt omdöme eller siffervitsord användas.  

Läsårsbetyg

Läsårsbetyg 

Eleven ska i varje årskurs få ett läsårsbetyg i slutet av läsåret, med undantag av årskurs nio då eleven får ett avgångsbetyg.  

I läsårsbetyget antecknas elevens studieprogram och för varje läroämne ett verbalt omdöme eller ett siffervitsord som beskriver i vilken mån eleven under läsåret har uppnått de uppställda målen. Läsårsbetyget är ett beslut om att eleven uppflyttas till följande årskurs eller stannar kvar på klassen.  

Då bedömningen ges med siffror anges också bedömningsskalan i betyget.  

Verbalt omdöme används i läsårsbetyget i årskurserna 1–3. I de verbala omdömena ska framgå om eleven har avlagt läsårets studier i varje läroämne som ingår i hens studieprogram med godkänt resultat.  

Verbalt omdöme används även i de fall att eleven studerat enligt verksamhetsområde eller enligt avgränsning av lärokursen i ett läroämne. Vid slutbedömningen av läroämnen som studerats enligt avgränsning av lärokursen i ett läroämne ska en godkänd prestation bedömas med vitsordet 5 och vitsordet förses med en asterisk (*). 

I betyget ska det verbala omdömet förses med en asterisk (*) om eleven fått elevspecifikt stöd och avgränsning av lärokursen i ett läroämne. I punkten Tilläggsuppgifter i betyget ska antecknas att eleven har studerat dessa läroämnen enligt avgränsning av lärokursen i ett läroämne. 

Ett siffervitsord för bedömning av uppförande ska antecknas i läsårsbetyget och mellanbetyget. Då bedömningen av uppförande ges med ett verbalt omdöme, ska det ges som bilaga till betyget.  

Vitsordet eller det verbala omdömet i religion och livsåskådningskunskap ska i läsårsbetyget och mellanbetyget antecknas i formen ”religion/livsåskådningskunskap” utan att särskilja vilket av läroämnena eleven har studerat. 

Om en elev får undervisning i sin egen religion, ska det verbala omdöme eller siffervitsord som eleven får antecknas i betyget om undervisningen ges av den som ordnar den grundläggande utbildningen. Ett eventuellt verbalt omdöme eller ett siffervitsord som eleven fått från undervisning som ges av något religiöst samfund ska inte antecknas i betyget.  

Mellanbetyg

Mellanbetyg 

I skolornas läsårsplan anges när mellanbetyg ges. 

Skiljebetyg

Avgångsbetyg från den grundläggande utbildningen

Om en elev studerat ett eller flera läroämnen enligt en individualiserad lärokurs, används sifferbedömning försett med askerisk i dessa läroämnen. I punkten Tilläggsuppgifter i betyget ska antecknas att eleven har studerat de läroämnen som är försedda med asterisk (*) enligt en individualiserad lärokurs.

Särskild examen och betyg över studier som avlagts genom särskild examen

Frågor som avgörs på lokal nivå

eGrunder