Gymnastik

Grunderna för läroplanen

Eleverna ska genom mångsidig, uppmuntrande och handledande respons och bedömning stödjas att röra på sig med hjälp av gymnastik. Responsen stöder elevernas positiva uppfattning om sig själva som motionsutövare. I responsen och bedömningen ska man fästa vikt vid elevernas individuella styrkor och utvecklingsbehov och stödja dem. I undervisningen och bedömningen i gymnastik ska man fästa uppmärksamhet vid elevens hälsotillstånd och specialbehov.

Bedömningen i gymnastik ska grunda sig på målen för den fysiska, sociala och psykiska funktionsförmågan. Föremål för bedömningen är elevernas lärande (målen 2–6) och sätt att arbeta (målen 1 och 7–10). Elevernas fysiska konditionsnivå ska inte användas som grund för bedömningen. Mätningar som gjorts med Move! används inte som grund för bedömningen. Vid bedömningen ska man använda mångsidiga metoder så att eleverna har möjlighet att visa sitt bästa kunnande. Eleverna ska handledas i självvärdering.

Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i gymnastik avslutas som ett för alla gemensamt läroämne i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i lärokursen i gymnastik då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i gymnastik som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för gymnastik. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i gymnastik och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i gymnastik och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.

I gymnastiken utvecklas kunnandet kontinuerligt som en fortsättning på det tidigare kunnandet. I beskrivningarna av kunskapskraven för slutbedömningen ingår beskrivningarna av kunnandet för de lägre vitsorden i kunskapskraven för ett högre vitsord.


Lokala läroplanen

Bedömning av elevens lärande i gymnastik i årskurs 7–9

Bedömningen i gymnastik görs med siffervitsord i årskurs 7–9. Bedömningen sker kontinuerligt och mångsidigt, och vi beaktar kunskaper som visas på olika sätt. Samtal som förs med eleverna utgör en direkt kanal för respons och grunden till den gemensamma planeringen. Våra elever gör också självbedömningar av sin egen utveckling som motionsutövare. Läraren följer, observerar och dokumenterar elevens utveckling och diskuterar framstegen med eleven själv. Responsen och bedömningen stöder elevens positiva uppfattning om sig själv som motionsutövare.

I bedömningen beaktar vi eventuella fysiska funktionsbegränsningar. Vi tillämpar bedömningsmetoder som gör att eleverna kan visa sina kunskaper så väl som möjligt. Om det i ett beslut om särskilt stöd anges att en elev ska studera gymnastik enligt en individualiserad lärokurs, bedömer vi elevens prestationer i den individuella planen för hur undervisningen ska ordnas (IP) utifrån de individuella mål som fastställs i planen.

Slutbedömningen infaller det läsår då läroämnet upphör vara ett gemensamt läroämne för alla. Vi sätter vitsordet genom att ställa elevernas kunskapsnivå i relation till de nationella kriterierna för slutbedömningen i gymnastik.

För slutvitsordet beaktar vi alla nationella kriterier för slutbedömningen, oberoende av för vilken årskurs målet i fråga fastställs i den lokala läroplanen. Eleverna får vitsordet åtta (8) om de i genomsnitt visar den kompetens som kriterierna förutsätter. Om vitsordet åtta överskrids inom något kompetensområde, kan detta kompensera en svagare prestation inom något annat delområde.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Fysisk funktionsförmåga
M4 handleda eleven att träna och utveckla sina färdigheter att hantera redskap, så att hen kan använda, kombinera och tillämpa sina färdigheter på ett mångsidigt sätt i olika lärmiljöer, med olika redskap, under olika årstider och i olika gymnastikformer
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina färdigheter att hantera redskap i olika lärmiljöer.
Förmåga att använda grundläggande motoriska färdigheter (förmåga att hantera redskap) i olika gymnastikformer

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder, kombinerar och tillämpar sina färdigheter att hantera redskap i de gymnastikformer som undervisats.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda, kombinera och tillämpa sina färdigheter att hantera redskap i de flesta gymnastikformer som undervisats.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda och kombinera sina färdigheter att hantera redskap i de flesta gymnastikformer som undervisats.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda sina färdigheter att hantera redskap i några gymnastikformer som undervisats.

Social funktionsförmåga
M8 handleda eleven att arbeta tillsammans med alla andra och att reglera sina handlingar och känslouttryck i gymnastiksituationerna med hänsyn till andra
Mål för elevens lärande
Eleven arbetar tillsammans med alla och kan reglera sina handlingar och känslouttryck i gymnastiksituationerna.
Emotionella och kommunikativa färdigheter samt arbetsförmåga

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar tillsammans med alla och främjar gruppens aktivitet och lärande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar i olika gymnastiksituationer på överenskommet sätt och tar hänsyn till andra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven arbetar tillsammans med alla.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven arbetar tillsammans med människor hen själv valt och reglerar sina handlingar och sina känslor så att hen kan arbeta tillsammans med andra i gymnastiksituationerna.

Psykisk funktionsförmåga
M12 hjälpa eleven att förstå vilken betydelse tillräcklig fysisk aktivitet och en motionsinriktad livsstil har för det totala välbefinnandet
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå vilken betydelse tillräcklig fysisk aktivitet och en motionsinriktad livsstil har för det totala välbefinnandet.

Innehåll

I1 Fysisk funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

Undervisningen i gymnastik präglas av fysisk aktivitet. I gymnastikundervisningen väljs uppgifter som på ett tryggt och mångsidigt sätt utvecklar elevernas förmåga att observera och lösa problem (t.ex. gymnastiklekar och bollspel). Balans- och rörelseförmågan samt förmågan att hantera redskap stärks med hjälp av mångsidiga gymnastikformer (såsom aktiviteter på is, i snö, i naturen, basmotion, musik- och dansgymnastik samt bollspel och redskapsgymnastik) och idrottsgrenar under olika årstider och i olika lärmiljöer. Gymnastikundervisningen ska omfatta undervisning i simning, rörelse i vatten och livräddning.

Mångsidiga uppgifter, lekar, övningar och spel ger eleverna möjlighet att delta och uppleva att de kan, att arbeta självständigt, att uttrycka sig med kroppen och få estetiska erfarenheter. I gymnastikundervisningen väljs uppgifter där eleverna lär sig att träna styrka, snabbhet, uthållighet och rörlighet. Med hjälp av gymnastikuppgifterna lär sig eleven att utvärdera, upprätthålla och utveckla sin fysiska funktionsförmåga. Mätningarna enligt det nationella uppföljningssystemet för fysisk funktionsförmåga Move! ska genomföras så att de stödjer den omfattande hälsoundersökningen som ordnas i årskurs 8.

Lokala läroplanen

Läraren handleder eleven i att röra sig aktivt och mångsidigt under gymnastiklektionerna. Elever får fördomsfritt testa nya gymnastikuppgifter och idrottsgrenar efter bästa förmåga.

Läraren handleder eleverna i situationer som ger dem möjlighet att mångsidigt utveckla observations- och problemlösningsfärdigheter, bl.a. i bollsporter, orientering, dans, allmänna färdigheter, rörelselekar och gymträning.

Eleven övar under lärarens handledning på motionsformer som utvecklar rörelse- och balansförmågan.

Läraren ger eleven övningar som kräver mångsidiga färdigheter att hantera redskap och motionsformer som utvecklar dessa (bl.a. is- och snösport, basmotion, musikgymnastik samt bollspel och gymnastik).

Eleven lär sig bedöma sin egen fysiska funktionsförmåga och förstå vikten för välbefinnandet av att upprättahålla den.

Eleven tränar styrka, snabbhet, uthållighet och rörlighet bl.a. genom basmotion, bollsporter, simning, orientering, gymnastik, gymträning och fitness.

Eleven tränar och blir bättre på att simma, rädda sig och andra i vatten.

I2 Social funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

Med hjälp av gymnastikuppgifter lär sig eleverna att utvärdera och utveckla sin sociala funktionsförmåga. I gymnastikundervisningen väljs olika par- och gruppuppgifter, lekar, övningar och spel där eleverna lär sig att ta hänsyn till andra samt att hjälpa och stödja varandra. Genom uppgifterna lär sig eleverna att ta ansvar för gemensamma aktiviteter och organiseringen av dem samt för regler. Gruppuppgifterna stärker positiv gemenskap.

Lokala läroplanen

Läraren lär eleverna följa gemensamt överenskomna regler med beaktande av andra och säkerheten. Eleven vägleds att lyssna på och följa anvisningar.

Eleven övar under lärarens handledning på att uttrycka sina egna känslor och ta hänsyn till andra samt att hjälpa och uppmuntra andra elever.

Läraren handleder eleven att följa principerna om rent spel i olika situationer och att ta ansvar för gemensamma angelägenheter.

I3 Psykisk funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

I gymnastikundervisningen används uppgifter där eleverna lär sig att kämpa långsiktigt på egen hand och tillsammans med andra för att uppnå ett mål. Genom olika uppgifter får eleverna öva sig att ta ansvar. Roliga och omväxlande gymnastikuppgifter framkallar positiva känslor som i sin tur stärker elevernas upplevelse av att kunna och deras positiva självbild. I samband med undervisningen får eleverna information om motionens betydelse för utvecklingen, principerna för träning samt om möjligheterna att utöva motion som hobby och vad som kännetecknar olika motionsformer.

Lokala läroplanen

Eleven övar med lärarens stöd på långsiktighet och ansträngning och på att individuellt och i grupp utföra uppgifter och övningar som kräver ansvar.

Läraren ger eleverna gymnastikuppgifter som ger glädje och stimulans.

Läraren hjälper eleven fundera på betydelsen av fysisk aktivitet och en motionsinriktad livsstil för den egna hälsan.

Eleven funderar på sitt eget intresse för olika idrottsgrenar inom ramen för självbedömning.

Eleven testar olika motionsformer.

eGrunder