Slöjd

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärandet i slöjd ska vägleda och sporra eleverna. Eleverna ska ges mångsidig respons på sina framsteg och sitt lärande. Den formativa bedömningen ska stödja utvecklingen av mångsidiga slöjdfärdigheter. Eleverna ska erbjudas olika möjligheter att visa sina framsteg och uppmuntras att utnyttja sina styrkor och inhämta de färdigheter som behöver utvecklas. Eleverna ska handledas att utvärdera sitt lärande och erbjudas olika sätt för självvärdering och för att få kamratrespons. Färdigheterna i självvärdering och färdigheterna att ge och ta emot kamratrespons ska utvecklas som en del av den formativa bedömningen. Den summativa bedömningen ska grunda sig på slöjdprocessen i sin helhet samt på målen och kunskapskraven för den. Dokumentationen av de olika skedena av arbetsprocessen fungerar som ett redskap vid bedömningen.

Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i slöjd avslutas som ett för alla gemensamt läroämne i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i lärokursen i slöjd då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i slöjd som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för slöjd. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i slöjd och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i slöjd och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen. I beskrivningarna av kunskapskraven i slöjd ingår beskrivningarna av kunnandet för de lägre vitsorden i kunskapskraven för ett högre vitsord.


Lokala läroplanen

Bedömning av elevens lärande i slöjd i årskurs 7–9

Vi ger eleven kontinuerlig och uppmuntrande respons på hur hens färdigheter utvecklas. Bedömningen i slöjd görs med siffervitsord i årskurs 7–9. Bedömning sker kontinuerligt och mångsidigt, och vi beaktar kunskaper som påvisas på olika sätt. Våra elever gör också självbedömningar av sitt eget lärande. Genom individuellt lärande får eleverna lära sig och träna på att bedöma sina egna framsteg. Bedömningen grundar sig på slöjdprocessen i sin helhet, på målen och kriterierna för den samt på kontinuerlig bedömning och dokumentation under arbetets gång. Vi ser till att våra elever känner till grunderna för bedömningen. Dokumentationen av de olika skedena av arbetsprocessen fungerar som ett redskap vid bedömningen.

Lärarna följer, observerar och dokumenterar elevernas lärande och diskuterar framstegen med eleven själv. Syftet med bedömningsprocessen är att stötta elevernas lärandeprocess och vägleda dem att lära känna sitt eget tänkande och sina handlingar. Tanken är att responsen ska vara ömsesidig, vilket betyder att också våra lärare får respons på de metoder och arbetssätt de tillämpar.

Vi tar hänsyn till elevens eventuella inlärningssvårigheter. Vi tillämpar mångsidiga bedömningsmetoder som gör att alla våra elever kan visa sina kunskaper så väl som möjligt. Om det i ett beslut om särskilt stöd anges att en elev ska studera slöjd enligt en individualiserad lärokurs, bedömer vi elevens prestationer i den individuella planen för hur undervisningen ska ordnas (IP) utifrån de individuella mål som fastställs i planen.

Slutbedömningen infaller det läsår då slöjd upphör vara ett gemensamt läroämne för alla. Vi sätter vitsordet genom att ställa elevernas kunskapsnivå i relation till de nationella kriterierna för slutbedömningen i slöjd.

Elevens kunskaper utvecklas i allmänhet på de olika målområdena till dess att lärokursen är slut. För slutvitsordet beaktar vi alla nationella kriterier för slutbedömningen, oberoende av för vilken årskurs målet i fråga fastställs i den lokala läroplanen. Eleverna får vitsordet åtta (8) om de i genomsnitt visar den kompetens som kriterierna förutsätter. Om vitsordet åtta överskrids inom något kompetensområde, kan detta kompensera en svagare prestation inom något annat delområde.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
M1 handleda eleven att planera sitt arbete samt att utveckla idéer, undersöka och experimentera på ett företagsamt sätt
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att planera sitt arbete. Eleven lär sig att agera på ett företagsamt och kreativt sätt när hen utvecklar idéer, undersöker och experimenterar i slöjd.
Förmåga att arbeta och producera

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven planerar självständigt sitt arbete. Eleven arbetar på ett företagsamt sätt och tar egna initiativ.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven planerar sitt arbete, kan göra val och söka egna lösningar för sitt arbete.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven planerar sitt arbete enligt givna instruktioner. Eleven strävar efter att arbeta på ett företagsamt sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven planerar sitt eget arbete utgående från givna instruktioner och exempel. Eleven kan under konkret handledning utföra ett visst skede i arbetet.

M2 handleda eleven att ställa upp egna mål för sitt lärande och arbete i slöjd och att utgående från målen genomföra en slöjdprocess i sin helhet samt utvärdera sitt lärande
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ställa upp egna mål för sitt lärande och arbete. Eleven lär sig att genomföra en slöjdprocess i sin helhet. Eleven lär sig att reflektera över sitt arbete under en hel slöjdprocess.
Förmåga att genomföra en slöjdprocess i sin helhet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ställer självständigt upp mål för sitt lärande och arbete. Eleven framskrider ändamålsenligt och reflekterar på ett analytiskt och realistiskt sätt över sin slöjdprocess.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ställa upp mål för sitt lärande och arbete och hen arbetar processinriktat och reflekterar på ett realistiskt sätt över sin slöjdprocess.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ställer under handledning upp mål för sitt lärande och arbete. Eleven framskrider i slöjdprocessen med en fas åt gången enligt givna instruktioner. Eleven reflekterar över sin slöjdprocess utgående från givna alternativ.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven ställer med lärarens hjälp upp ett konkret mål för sitt lärande som anknyter till arbetet. Eleven arbetar med en fas åt gången och reflekterar under handledning över sin slöjdprocess.

M3 handleda eleven att undersöka och mångsidigt använda olika redskap, material och ändamålsenliga metoder samt att utveckla innovationer
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att mångsidigt använda olika redskap och att välja ändamålsenliga material och arbetssätt inom slöjd. Eleven är kreativ i sitt arbete.
Förmåga att använda redskap och att använda olika bearbetnings- och arbetssätt inom slöjd på ett ändamålsenligt sätt

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven utvärderar hur väl olika redskap och bearbetningssätt lämpar sig för slöjdprocessen. Eleven tillämpar sin kunskap om material och arbetssätt på ett kreativt, experimentellt och ändamålsenligt sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan välja ändamålsenliga material och bearbetningssätt samt kan använda dem på ett kreativt sätt för att framställa produkter eller alster enligt sina planer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förstår vilken betydelse olika arbetssätt och material har för slöjdprocessen och eleven väljer under handledning dem som lämpar sig för hens arbete. Eleven använder olika redskap och material enligt givna instruktioner.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i undervisningen i de båda arbetssätten inom slöjd. Eleven använder olika redskap och material, vid behov under konkret handledning.

M4 handleda eleven att ledigt använda slöjdrelaterade begrepp, tecken och symboler och att stärka elevens visuella, materiella och tekniska uttrycksförmåga
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda slöjdrelaterade begrepp, tecken och symboler på ett ledigt sätt. Eleven lär sig att uttrycka sig själv visuellt med hjälp av olika material och teknik.
Visuellt, materiellt och tekniskt uttryck

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder slöjdrelaterade begrepp, tecken och symboler på ett ändamålsenligt sätt. Eleven uttrycker sina idéer på ett mångsidigt och kreativt sätt med hjälp av olika material och teknik.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder centrala slöjdrelaterade begrepp och kan uttrycka sina idéer klart med hjälp av teknik.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder slöjdrelaterade begrepp, tecken och symboler enligt instruktionerna. Eleven uttrycker sina iakttagelser och tankar visuellt och även på något annat sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven identifierar olika slöjdrelaterade begrepp, tecken och symboler. Eleven uttrycker under konkret handledning några av sina iakttagelser och tankar visuellt.

M5 handleda eleven att uppfatta, förutse och reagera på riskfaktorer i arbetet och att arbeta på ett tryggt och säkert sätt under slöjdprocessen
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uppfatta, bedöma och förutse olika risksituationer och att vid behov reagera på dem. Eleven lär sig att agera på ett tryggt och säkert sätt i slöjdprocessen.
Förmåga att arbeta på ett tryggt och säkert sätt

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven bedömer och förutser farorna och riskerna i arbetet som en del av slöjdprocessen. Eleven arbetar på ett tryggt och säkert sätt och främjar genom sitt agerande säkerheten och tryggheten i lärmiljön.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan bedöma farorna och riskerna i arbetet samt kan arbeta på ett tryggt och säkert sätt under slöjdprocessen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven uppfattar de centrala riskfaktorerna som berör arbetssäkerheten under slöjdprocessen och följer de säkerhetsinstruktioner hen fått.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven följer under konkret handledning de säkerhetsinstruktioner hen fått i slöjdprocessen.

M6 handleda eleven att utnyttja informations- och kommunikationsteknikens möjligheter för planering, framställning och dokumentation samt för att producera och dela gemensam information
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utnyttja informations- och kommunikationsteknikens möjligheter för planering, framställning och dokumentation i slöjd. Eleven lär sig att producera och dela gemensam information.
Färdigheter i informations- och kommunikationsteknik och förmåga att arbeta tillsammans med andra

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder informations- och kommunikationsteknik mångsidigt i olika skeden av slöjdprocessen samt för att producera och dela gemensam information.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda informations- och kommunikationsteknik för planering, framställning och dokumentation av slöjdprocessen samt för att producera gemensam information.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda informations- och kommunikationsteknik enligt givna instruktioner för planering, framställning och dokumentation självständigt eller tillsammans med andra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven använder informations- och kommunikationsteknik under konkret handledning i den egna eller den gemensamma slöjdprocessen.

M7 handleda eleven att förstå betydelsen av praktiska färdigheter, slöjd och teknik i det egna livet, samhället, i företagsverksamhet och i det övriga arbetslivet
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå betydelsen av praktiska färdigheter, slöjd och teknik i det egna livet, samhället, i företagsverksamhet och i det övriga arbetslivet.
Förmåga att uppfatta betydelsen av praktiska färdigheter och slöjd i vardagen och i samhället.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ur olika synvinklar granska vilken betydelse praktiska färdigheter, slöjd och teknik har i det egna livet, samhället, i företagsverksamhet och i det övriga arbetslivet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan reflektera över vilken betydelse praktiska färdigheter och slöjd har i det egna livet och i samhället.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan med hjälp av exempel beskriva vilken betydelse slöjd har i vardagen, samhället och arbetslivet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar under lärarens handledning i reflektioner över betydelsen av praktiska färdigheter och slöjd.

M8 handleda eleven att tänka ekonomiskt och att göra sådana val i anslutning till slöjdprocessen som främjar en hållbar livsstil
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tänka ekonomiskt. Eleven lär sig att i anslutning till slöjdprocessen göra val som främjar en hållbar livsstil.
Förmåga att göra motiverade val och att beakta en hållbar livsstil i slöjdprocessen

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan göra ekonomiska val och förstår betydelsen av ett arbete av god kvalitet. Eleven kan bedöma och motivera val som anknyter till slöjdprocessen och en hållbar livsstil.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan göra ekonomiska val i sitt arbete. Eleven kan bedöma sambandet mellan en hållbar livsstil och de val som görs i slöjdprocessen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan delvis självständigt göra ekonomiska val i sitt arbete. Eleven förstår sambandet mellan en hållbar livsstil och de val som görs i slöjdprocessen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under lärarens handledning använda slöjdmaterial på ett ekonomiskt sätt.

Innehåll

I1 Innovation

Grunderna för läroplanen

Eleverna gör uppgifter där de ska planera olika slags produkter kreativt och uppfinningsrikt genom att använda slöjdrelaterade begrepp, tecken och symboler. Eleverna genomför planerna med betoning på att stärka sin uttrycksförmåga. Eleverna utvärderar både sitt eget och sina klasskamraters arbete under slöjdprocessen.

I2 Formgivning

Grunderna för läroplanen

Eleverna utforskar hur människans sätt att bo, röra sig och klä sig har utvecklats ur samhälleligt, kulturellt och tekniskt perspektiv. Eleverna drar nytta av lokala möjligheter, olika kulturers traditioner och av både nutid och framtid då de planerar, formger och framställer slöjdprodukter.

Lokala läroplanen

Läraren introducerar eleven i slöjdens samhälleliga, kulturella och tekniska utveckling.

Läraren inkluderar lokala och finländska slöjdtraditioner i undervisningen och eleven använder dem i planering, formgivning och utförande.

Mångsidig kompetens: K2, K3

I3 Prövning

Grunderna för läroplanen

Eleverna prövar olika sätt att bearbeta, kombinera och behandla material samt använder kreativt och modigt olika traditionella och nya material och framställningstekniker. I slöjdundervisningen används inbyggda system, d.v.s. man tillämpar programmering för planering och framställning av produkter.

Lokala läroplanen

Eleven provar på olika sätt att bearbeta, foga samman och behandla material.

Läraren ger eleven råd om användning av olika material och om tillverkningstekniker.

Eleven utnyttjar it-verktyg för sina planer.

Mångsidig kompetens: K2, K3

I4 Dokumentation och värdering

Grunderna för läroplanen

Eleverna bekantar sig med möjligheter som olika metoder erbjuder i produktplanerings- och framställningsprocessen. Eleverna analyserar produkters design och användbarhet. Eleverna dokumenterar en slöjdprocess i sin helhet med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.

Lokala läroplanen

Eleven bekantar sig med möjligheter som olika metoder erbjuder i produktplanerings- och framställningsprocessen.

Eleven lär sig planera och hitta egna lösningar för sitt arbete.

Eleven tränar på att analysera produkters design och användbarhet.

Eleven handleds i att utnyttja aktuell informations- och kommunikationsteknik.

Mångsidig kompetens: K2, K3

I5 Tillverkning

Grunderna för läroplanen

Eleven tillverkar olika ekologiskt och etiskt hållbara samt fungerande och välgjorda produkter eller alster. Eleverna använder arbetsredskap, maskiner och anordningar som behövs i slöjdarbetet på ett mångsidigt och ändamålsenligt sätt.

Lokala läroplanen

Eleven tillverkar olika ekologiskt och etiskt hållbara samt fungerande och välgjorda produkter eller alster.

Läraren lär eleven använda arbetsredskap, maskiner och anordningar som behövs i tekniskt slöjdarbete och textilslöjd på ett mångsidigt och ändamålsenligt sätt.

Eleven tränar sina motoriska färdigheter.

Läraren lär eleven eftersträva att resultatet blir välgjort och fungerande.

Eleven vägleds att bedöma sitt eget arbete under hela slöjdprocessen.

Eleven uppmuntras att planera och utföra sitt slöjdarbete kreativt och uppfinningsrikt.

Eleven lär sig bearbeta och kombinera olika material med beaktande av etiska, ekologiska och ekonomiska aspekter.

Läraren handleder eleven att också tillämpa kunskaper från andra ämnen mångsidigt och naturligt.

Mångsidig kompetens: K1-7

I6 Arbetssäkerhet

Grunderna för läroplanen

Eleverna får kunskap om arbetssäkerhet samt lär sig att kartlägga och bedöma risker under slöjdprocessens gång. Eleverna arbetar på ett tryggt och säkert sätt.

Lokala läroplanen

Eleven får kunskap om arbetssäkerhet så att hen kan jobba säkert och ta hänsyn till andra.

Eleven vägleds att ge akt på faror och risker under slöjdprocessens gång.

Mångsidig kompetens: K3, K6

I7 Företagsamt lärande

Grunderna för läroplanen

Eleverna bekantar sig med företagsamt lärande, företagsamhet och föreningssamarbete genom presentationer, virtuellt och genom studie- eller företagsbesök. Undervisningen tar fasta på de praktiska färdigheternas betydelse i arbetslivet. Kulturinstitutionernas utbud utnyttjas som en idékälla.

Lokala läroplanen

Eleverna bekantar sig med slöjdyrken antingen genom besök hos lokala företagare eller virtuellt.

Läraren handleder eleven att ge akt på hantverksyrkenas betydelse kulturellt och samhälleligt med tanke på framtiden/ arbetslivet.

Läraren vägleder eleven att ta fasta på kulturutbudet som en idékälla.

Eleverna instrueras att tänka och arbeta självständigt under arbetsmomenten i slöjdprocessen. Hen lärs att ta ansvar för att arbetet ska gå vidare.

Läraren vägleder eleven att sätta värde på det egna och andras arbete och uppskatta praktiska färdigheter i allmänhet.

Eleven lärs vad hantverk och slöjdprodukter säger om sina användare/upphov.

Läraren instruerar eleven i hur man gör tekniska ritningar och tolkar slöjdrelaterade tecken, symboler och begrepp

Mångsidig kompetens: K6

I8 Medvetenhet och delaktighet

Grunderna för läroplanen

Eleverna undersöker olika betydelser som slöjd och olika slöjdprodukter kan ha ur individ-, samhälls- och miljöperspektiv. Eleverna reflekterar över hur slöjd främjar hållbar utveckling och välbefinnandet i vardagen. Eleverna lär sig delta, påverka och kommunicera genom slöjd.

Lokala läroplanen

Eleven vägleds att utforska olika betydelser som slöjd och olika slöjdprodukter kan ha ur individ-, samhälls- och miljöperspektiv.

Eleven instrueras att utveckla färdigheter för livskompetens och välbefinnande under arbetsprocessen, varvid eleven lär sig att hantera och övervinna besvikelser i arbetet.

Eleven instrueras att sköta om och ta gemensamt ansvar för arbetsmiljön.

Mångsidig kompetens: K1, K4, K7

eGrunder