Att kommunicera |
M1 handleda eleven att utveckla sin förmåga att kommunicera målinriktat, ändamålsenligt, etiskt och på ett konstruktivt sätt i olika kommunikationsmiljöer
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att agera i olika kommunikationssituationer.
|
Förmåga att agera i kommunikationssituationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan agera konstruktivt i många slags grupper, också i krävande kommunikationssituationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan agera konstruktivt i olika grupper och kommunikationssituationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan agera ändamålsenligt i grupper och sedvanliga kommunikationssituationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan agera i en välbekant grupp och i vardagliga kommunikationssituationer.
|
M2 uppmuntra eleven att utveckla sin förmåga att kommunicera i grupp och utveckla förmågan att motivera sina åsikter och sina språkliga och kommunikativa val
Mål för elevens lärande
Eleven breddar sin förmåga att kommunicera i grupp och utvecklar sin förmåga att motivera sina synpunkter.
|
Förmåga att kommunicera i grupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan tolka andras inlägg och syftet med dem, samt anpassa sin egen kommunikation enligt situationen.
Eleven kan uttrycka sin åsikt på ett för situationen ändamålsenligt sätt och motivera den övertygande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan föra diskussionen vidare i sina egna inlägg.
Eleven kan uttrycka sina åsikter klart och motivera dem tämligen mångsidigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ta hänsyn till andras synpunkter i den egna kommunikationen.
Eleven kan uttrycka sin åsikt sakligt och presentera enkla motiveringar till den.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan lyssna på andra och deltar i samtalet.
Eleven kan uttrycka sin åsikt samt ge någon slags motivering till den.
|
M3 handleda eleven i att bredda sin förmåga att uttrycka sig i olika slag av kommunikationssituationer och framträdanden, även genom drama
Mål för elevens lärande
Eleven breddar sina färdigheter att uttrycka sig i olika kommunikationssituationer och vid uppträdanden inför publik.
|
Förmåga att framträda
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan framföra ett förberett anförande, också om ett krävande ämne.
Eleven kan uttrycka sig mångsidigt och anpassa sin kommunikation enligt åhörare och syfte.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan framföra ett förberett anförande och anpassa det till sina åhörare.
Eleven kan uttrycka sig på ett för situationen ändamålsenligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan framföra ett enkelt, förberett anförande.
Eleven kan uttrycka sig tydligt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan framföra ett kort anförande om ett för hen bekant och konkret ämne.
Eleven kan uttrycka sig förståeligt.
|
Att tolka texter |
M5 handleda eleven i att utveckla de lässtrategier och metakognitiva färdigheter som behövs för att läsa, förstå, tolka och analysera texter och för att utvärdera sin läsfärdighet och bli medveten om hur den behöver utvecklas
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar strategier och metakognitiva färdigheter som behövs för att kunna läsa och lär sig att bedöma sina utvecklingsbehov.
|
Förmåga att förstå texter och identifiera egna styrkor och utvecklingsområden
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan använda för situationen ändamålsenliga lässtrategier.
Eleven kan utvärdera sina läsfärdigheter och reflektera över hur de kan utvecklas.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan välja lässtrategier som är lämpade för texttypen.
Eleven kan redogöra för sin läsfärdighet och beskriva sina styrkor och svagheter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda sig av några lässtrategier.
Eleven kan beskriva sig själv som läsare och identifiera några styrkor och utvecklingsbehov.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda någon enkel lässtrategi för att förstå text.
Eleven kan identifiera
någon styrka eller något utvecklingsbehov som berör läsning hos sig själv.
|
M6 att erbjuda eleven många olika möjligheter att välja, använda, tolka och utvärdera många olika slag av skönlitterära, fakta- och medietexter
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att välja, använda, tolka och utvärdera många olika slag av skönlitterära, fakta- och medietexter.
|
Multilitteracitet och förmåga att bredda sin textvärld
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan välja, använda, tolka och utvärdera också för hen själv nya typer av texter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan välja, använda och tolka texter som representerar olika textgenrer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan välja, använda och läsa olika slag av texter men håller sig främst till välbekanta textgenrer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan läsa enkla skönlitterära, fakta- och medietexter i olika former.
|
M8 sporra eleven att utveckla sin förmåga att bedöma flera olika källor för att få information och att använda denna information på ett ändamålsenligt sätt
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att bedöma flera olika källor för att få information och använda informationen på ett ändamålsenligt sätt.
|
Färdigheter i informationssökning och källkritik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan agera i informationssökningens olika processer.
Eleven kan använda mångsidiga källor och söka information i dem på ett ändamålsenligt sätt.
Eleven kan reflektera över faktorer som anknyter till källornas tillförlitlighet och informationens ändamålsenlighet samt motivera sina val av källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva de centrala delarna i informationssökning, söka olika källor och hitta information i dem.
Eleven kan bedöma tillförlitligheten och ändamålsenligheten i olika källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda självklara källor för att söka information.
Eleven kan beskriva källans tillförlitlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan söka enskild information i givna källor.
Eleven kan nämna några drag som utmärker en tillförlitlig källa.
|
M9 väcka elevens intresse för nya slag av fiktiva texter och litteratur, bredda elevens erfarenheter av visuell, audiovisuell, och skriven text och dela med sig av dem samt fördjupa elevens förståelse av särdrag inom fiktionen
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med fiktiva texter i olika former som är nya för hen själv. Eleven breddar sina erfarenheter av visuell, audiovisuell och skriven text och delar med sig av dem samt fördjupar sin förståelse av särdrag inom fiktionen.
|
Förmåga att analysera och tolka fiktiva texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan analysera fiktiva texter i olika former med hjälp av ändamålsenliga begrepp. Eleven kan tolka fiktiva texter och reflektera över deras mångtydighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för fiktiva texter i olika former.
Eleven kan använda några centrala begrepp och identifiera särdrag och berättartekniska grepp som är typiska för fiktivt språk och uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva särdrag inom fiktiv text och göra iakttagelser om särdrag inom fiktionen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan redogöra för handlingen i en enkel fiktiv text och nämna enstaka särdrag inom fiktionen.
|
Att producera texter |
M11 erbjuda eleven möjligheter att producera berättande, beskrivande, instruerande och speciellt diskuterande och ställningstagande texter, även i multimediala miljöer, och hjälpa eleven att välja det uttryckssätt som är lämpligast för ifrågavarande textgenre och situation
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att producera berättande, beskrivande, instruerande, diskuterande och ställningstagande texter, också i multimediala miljöer, och lär sig att välja ett uttryckssätt som är lämpligt för textgenren och situationen.
|
Förmåga att behärska textgenrer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan självständigt producera olika slags texter och använder mångsidiga uttryckssätt som kännetecknar dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan producera diskuterande och olika ställningstagande texter och använda uttryckssätt som kännetecknar dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan producera instruerande och enkla ställningstagande texter och kan med hjälp av modeller använda uttryckssätt som är typiska för dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan med hjälp av modeller producera berättande och beskrivande texter som är enkla och konkreta. Texterna utgår från bekanta ämnen.
|
M12 handleda eleven i att utveckla sina textproduktionsprocesser och erbjuda eleven möjligheter att producera text tillsammans med andra, uppmuntra eleven att stärka förmågan att ge och ta emot respons samt hjälpa eleven att utvärdera sig själv som textproducent
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina textproduktionsprocesser och producerar text tillsammans med andra, stärker sin förmåga att ge och ta emot respons samt utvärderar sig själv som textproducent.
|
Förmåga att behärska textproduktionsprocesser
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan självständigt och mångsidigt bearbeta textens uttryck och struktur.
Eleven kan ge respons som främjar textbearbetning och tillämpa den respons hen får i utvecklingen av den egna textproduktionsfärdigheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan bearbeta textens struktur och språkdräkt utgående från respons.
Eleven kan ge konstruktiv respons åt andra och i olika skeden av textproduktionsprocessen utnyttja den respons hen själv får.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan planera och producera text både individuellt och i grupp.
Eleven kan ge respons och slumpmässigt utnyttja den respons hen får i sin egen textproduktion.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan samla idéer och producera text enligt modell eller med hjälp av stödfrågor.
Eleven kan ge knapphändig eller ensidig respons och ta emot respons.
|
Att förstå språk, litteratur och kultur |
M15 handleda eleven att fördjupa sin språkliga medvetenhet och väcka intresse för språkliga fenomen, stödja eleven i att känna igen språkets strukturer, olika språkvarianter, stildrag och nyanser och i att förstå betydelsen av språkliga val och följderna av dem
Mål för elevens lärande
Eleven fördjupar sin språkliga medvetenhet och sitt intresse för språkliga fenomen, känner igen språkets strukturer, olika språkvarianter, stildrag och nyanser och förstår betydelsen av språkliga val och följderna av dem.
|
Förmåga att utveckla språklig medvetenhet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan analysera drag i texter, språkvarianter och stildrag.
Eleven kan tillämpa information om följderna av språkliga val i sin egen kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för olika språkvarianter och stildrag.
Eleven kan reflektera över betydelsen och följderna av språkliga och textuella val.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan göra iakttagelser om särdrag i språk och text.
Eleven kan beskriva språkliga variationer i olika situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan göra enkla iakttagelser om särdrag i text.
Eleven kan nämna några vanliga skillnader mellan skriftspråk och talspråk eller vardagligt språk och standardspråk.
|