Bedömning av elevens lärande och kunnande i den grundläggande utbildningen
Bedömningens syften i den grundläggande utbildningen
Formativ bedömning
Summativ bedömning
Allmänna principer för bedömningen
Bedömning av lärande och kunnande
Arbetet som föremål för bedömning
Bedömning av uppförande
Kriterier för bedömning av elevens uppförande
Bedömning av uppförandet (åk 7-9)
Studiegången i den grundläggande utbildningen
Studiegången enligt årskurs
Studier enligt ett eget studieprogram
Gemensamma läroämnen och valfria ämnen som ska bedömas i slutet av läsåret
Slutbedömningen i den grundläggande utbildningen
Bildandet av slutvitsord
Slutbedömningen av en elev som omfattas av särskilt stöd
Gemensamma läroämnen som ska bedömas i slutbedömningen
Bedömning av lärokurserna i konst- och färdighetsämnen i slutbedömningen
Bedömning av valfria ämnen i slutbedömningen
Undervisning som betonar ett läroämne eller en särskild utbildningsuppgift och slutbedömning
Frånvaro och dess inverkan på bedömning
Ny bedömning och rättelse av bedömning
Betyg
Verbala omdömen och siffervitsord i betygen
Läsårsbetyg
Mellanbetyg
Skiljebetyg
Avgångsbetyg från den grundläggande utbildningen
Särskild examen och betyg över studier som avlagts genom särskild examen
Frågor som avgörs på lokal nivå
Åk 1-6 har lärandesamtal varje läsår med elev och vårdnadshavare, under läsåret även kontinuerlig kontakt med hemmen gällande bedömningen enligt behov.
Åk 7-8 har årligen utvecklingssamtal med elev och vårdnadshavare, åk 9 enligt behov.
Vitsorden för prov publiceras på Wilma åk 4-9.
Bedömningen baserar sig på läroplanen och vårdnadshavarna kan bekanta sig med de enskilda läroämnens mål för bedömning och vid behov vara i kontakt med enskild ämneslärare/klasslärare.
Vi följer de allmänna principerna för uppflyttning och kvarstanning, kapitlet studiegång enligt årskurs.
Verbalt omdöme ges i årskurserna 1-2, bedömning ges endast som ett läsårsbetyg. Siffervitsord ges i åk 3-9.
Bedömningen i Larsmo sker enligt följande:
• Åk 1 ht Utvecklingssamtal med elev och vårdnadshavare baserat på elevens självvärdering
• Åk 1 vt Läsårsbetyg med verbala omdömen
• Åk 2 ht Utvecklingssamtal med elev och vårdnadshavare baserat på elevens självvärdering
• Åk 2 vt Läsårsbetyg med verbala omdömen samt handledande respons
• Åk 3 ht Mellanbetyg med sifferbedömning
• Åk 3 vt Utvecklingssamtal med elev och vårdnadshavare baserat på elevens självvärdering samt läsårsbetyg med sifferbedömning
• Åk 4 ht Mellanbetyg med sifferbedömning
• Åk 4 vt Utvecklingssamtal med elev och vårdnadshavare baserat på elevens självvärdering samt läsårsbetyg med sifferbedömning
• Åk 5 ht Utvecklingssamtal med elev och vårdnadshavare baserat på elevens självvärdering samt mellanbetyg med sifferbedömning
• Åk 5 vt Läsårsbetyg med sifferbedömning
• Åk 6 ht Utvecklingssamtal med elev och vårdnadshavare baserat på elevens självvärdering
samt mellanbetyg med sifferbedömning.
• Åk 6 vt Läsårsbetyg med sifferbedömning samt handledande respons
• Åk 7-8 Utvecklingssamtal med elev och vårdnadshavare baserat på elevens självvärdering,
kontinuerlig handledande respons, två mellanbetyg och läsårsbetyg med sifferbedömning
• Åk 9 Handledande respons,två mellanbetyg och slutbetyg med sifferbedömning
Ställning till möjlighet att avlägga särskild examen och tidpunkten för avläggande av examen tas i enskilda fall enligt läroplanens föreskrifter.