Fysisk funktionsförmåga |
M1 uppmuntra eleven att röra på sig, att pröva olika gymnastikformer och att träna enligt bästa förmåga
Lokal precisering
Liikunnassa vahvistetaan oppilaiden aktiivista roolia oppimisprosessissa, suunnittelussa ja arvioinnissa.
7–9 -vuosiluokille tultaessa tavoitteiden pääpaino siirtyy taitojen ja fyysisten ominaisuuksien soveltamiseen eri liikuntamuotoihin ja -lajeihin. Ikävaiheelle tyypillinen kehitystehtävä on tukea nuoren tasapainoista psyykkistä kehitystä antamalla mahdollisuuksia osallistua toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin sekä edellyttää vastuunkantamista. Yläluokilla opetellaan tunnistamaan päivittäiseen hyvinvointiin liittyviä tekijöitä sekä kannustetaan terveyttä edistävään omaehtoiseen vapaa-ajan liikunnanharrastamiseen.
Mål för elevens lärande
Eleven är fysiskt aktiv, prövar på olika gymnastikformer och tränar aktivt.
|
Fysisk aktivitet och vilja att försöka
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar aktivt och tränar de gymnastikformer som undervisas.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven deltar vanligtvis aktivt i verksamheten under gymnastiklektionerna och prövar och tränar olika gymnastikformer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i gymnastiklektionerna och prövar på olika gymnastikformer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar sporadiskt och endast till vissa delar i verksamheten under gymnastiklektionerna.
|
M2 handleda eleven att träna sina sensomotoriska färdigheter, det vill säga att iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
Lokal precisering
Oppilas tekee havaintoja liikuntatilanteissa ja tällä tavoin harjaannuttaa omaa havaintoherkkyyttään. Liikuntatunneilla harjoitellaan omien ja muiden tunteiden tunnistamista, hallintaa ja käsittelyä. Liikunta ohjaa ymmärtämään, että jokainen vaikuttaa toiminnallaan niin omaan kuin toistenkin hyvinvointiin, terveyteen ja turvallisuuteen. Liikuntatunneilla hyödynnetään teknisiä apuvälineitä mahdollisuuksien mukaan.
Mål för elevens lärande
Eleven iakttar sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och väljer ändamålsenliga lösningar.
|
Förmåga att välja lösningar i olika gymnastiksituationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven väljer ändamålsenliga iakttagelser som grund för sina lösningar, kan motivera sina lösningar och anpassar sin fysiska aktivitet i enlighet med dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven väljer oftast ändamålsenliga lösningar i olika gymnastiksituationer utgående från sina iakttagelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förstår sina iakttagelser och kan berätta om dem och koppla dem till sin egen aktivitet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta om några av sina iakttagelser och kan med lärarens hjälp använda dem i sin egen aktivitet.
|
M3 handleda eleven att träna och utveckla sin balans- och rörelseförmåga så att hen kan använda, kombinera och tillämpa sina färdigheter på ett mångsidigt sätt i olika lärmiljöer, under olika årstider och i olika gymnastikformer
Lokal precisering
Liikunnassa harjoitellaan monipuolisesti motorisia perustaitoja. Tämä mahdollistaa monipuolisen liikunnan harrastamisen myös tulevaisuudessa. Motorisilla perustaidoilla vahvistetaan myös sujuvaa arjesta selviytymistä, esimerkiksi ennakoimalla ja tunnistamalla vaaratilanteita liikenteessä. Tähän tarvitaan syy-seurasuhteiden ymmärtämistä ja vihjeiden tunnistemisen taitoja. Tällä tavoin oppilasta ohjataan havainnoimaan omaa elinympäristöään suhteessa omaan toimintaan.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina balans- och rörelsefärdigheter i olika lärmiljöer.
|
Förmåga att använda grundläggande motoriska färdigheter (balans- och rörelsefärdigheter) i olika gymnastikformer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder, kombinerar och tillämpar sina balans- och rörlighetsfärdigheter i de gymnastikformer som undervisats.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda, kombinera och tillämpa sina balans- och rörelsefärdigheter i de flesta gymnastikformer som undervisats.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda och kombinera sina balans- och rörelsefärdigheter i de flesta gymnastikformer som undervisats.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda och kombinera sina balans- och rörelsefärdigheter i några gymnastikformer som undervisats.
|
M4 handleda eleven att träna och utveckla sina färdigheter att hantera redskap, så att hen kan använda, kombinera och tillämpa sina färdigheter på ett mångsidigt sätt i olika lärmiljöer, med olika redskap, under olika årstider och i olika gymnastikformer
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina färdigheter att hantera redskap i olika lärmiljöer.
|
Förmåga att använda grundläggande motoriska färdigheter (förmåga att hantera redskap) i olika gymnastikformer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder, kombinerar och tillämpar sina färdigheter att hantera redskap i de gymnastikformer som undervisats.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda, kombinera och tillämpa sina färdigheter att hantera redskap i de flesta gymnastikformer som undervisats.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda och kombinera sina färdigheter att hantera redskap i de flesta gymnastikformer som undervisats.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda sina färdigheter att hantera redskap i några gymnastikformer som undervisats.
|
M5 uppmuntra och handleda eleven att utvärdera, upprätthålla och utveckla sina fysiska egenskaper: snabbhet, rörlighet, uthållighet och styrka
Lokal precisering
Liikuntatunneilla ylläpidetään ja kehitetään monipuolisesti oppilaan fyysisiä ominaisuuksia ja ohjataan arvioimaan niitä. Ohjataan oppilasta arvioimaan omaa fyysistä kehittymistään ja sen avulla kehittämään omaa tekemistään. Ohjataan pitkäjänteisyyteen ja sinnikkyyteen. Kannustetaan terveyttä edistävään, omatoimiseen vapaa-ajan liikuntaan. Autetaan ymmärtämään oman fyysisen kunnon yhteys arjessa selviytymiseen.
Mål för elevens lärande
Eleven utvärderar, upprätthåller och utvecklar sina fysiska egenskaper.
|
Förmåga att utvärdera, upprätthålla och utveckla fysiska egenskaper
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven identifierar sina egna styrkor och svagheter och kan på basis av sina iakttagelser upprätthålla och utveckla sina fysiska egenskaper.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan utvärdera sina fysiska egenskaper och på basis av utvärderingen träna snabbhet, rörlighet, uthållighet och styrka.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna och välja metoder som lämpar sig för utvärderingen av olika fysiska egenskaper och tränar självständigt några av sina fysiska egenskaper.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna några av utvärderingsmetoderna för de fysiska egenskaperna och kan träna sina egenskaper under handledning av någon annan.
|
M6 stärka simkunnigheten och livräddningsfärdigheterna så att eleven kan simma samt rädda sig själv och andra ur vattnet
Lokal precisering
Vesiliikunnassa opetellaan tunnistamaan ja ymmärtämään uinnin terveyttä edistävät vaikutukset. Lisäksi korostetaan turvallisuuden merkitystä eri vesiympäristöissä. Pohjoismaisen uimataidon määritelmän mukaisesti hypätään uintisyvyiseen veteen, ja pinnallepäästyä uidaan yhtäjaksoisesti 200 metriä, josta 50 metriä selkäuintia. Vahvistetaan omaa uintitaitoa ja kehitetään vesipelastustaitoja (vedenpoljenta, kylkiuinti, sukeltaminen, pelastusvälineiden käyttö).
Mål för elevens lärande
Eleven stärker sin simkunnighet och sina livräddningsfärdigheter.
|
Simkunnighet och livräddningsfärdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan simma obehindrat på två simsätt och kan rädda sig själv och andra ur vattnet på olika sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan simma* och rädda sig själv och andra ur vattnet. (*nordiska kriterier för simkunnighet)
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven simmar 50 meter på två olika simsätt och dyker 5 meter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan simma 10 meter.
|
M7 handleda eleven att agera tryggt och sakligt
Lokal precisering
Liikuntatunneilla harjoitellaan myös työelämässä tarvittavaa asianmukaista käyttäytymistä, yhteistyötaitoja ja vuorovaikutustaitoja. Oppilaita ohjataan ymmärtämään liikunnanopetuksen avulla omien valintojen merkitystä itselle sekä lähiympäristölleen.
Mål för elevens lärande
Eleven agerar på ett tryggt och sakligt sätt under lektionerna.
|
Trygg aktivitet under gymnastiklektionerna
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven agerar på ett tryggt och sakligt sätt och främjar tryggheten och säkerheten under gymnastiklektionerna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven agerar på ett tryggt och sakligt sätt under gymnastiklektionerna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förstår riskfaktorer som hör samman med säkerheten och agerar på ett tryggt sätt samt har ändamålsenlig utrustning under lektionerna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta hur man agerar på ett tryggt och sakligt sätt samt agerar och utrustar sig vanligtvis enligt instruktionerna.
|
Social funktionsförmåga |
M8 handleda eleven att arbeta tillsammans med alla andra och att reglera sina handlingar och känslouttryck i gymnastiksituationerna med hänsyn till andra
Lokal precisering
Liikuntatunneilla harjoitellaan vuorovaikutus- ja työskentelytaitoja erilaisissa oppimistilanteissa. Ohjataan oppilaita muiden kunnioittamiseen, kannustamiseen ja erilaisuuden hyväksymiseen.
Mål för elevens lärande
Eleven arbetar tillsammans med alla och kan reglera sina handlingar och känslouttryck i gymnastiksituationerna.
|
Emotionella och kommunikativa färdigheter samt arbetsförmåga
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar tillsammans med alla och främjar gruppens aktivitet och lärande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar i olika gymnastiksituationer på överenskommet sätt och tar hänsyn till andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven arbetar tillsammans med alla.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven arbetar tillsammans med människor hen själv valt och reglerar sina handlingar och sina känslor så att hen kan arbeta tillsammans med andra i gymnastiksituationerna.
|
M9 handleda eleven att agera enligt principen om rent spel och bära ansvar för gemensamma aktiviteter
Mål för elevens lärande
Eleven följer principerna om rent spel och tar ansvar för gemensamma aktiviteter.
|
Förmåga att ta ansvar i gemensamma aktiviteter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven tar ansvar för och främjar de gemensamma aktiviteterna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven följer principerna om rent spel och visar att hen tar ansvar för gemensamma aktiviteter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven följer principerna om rent spel och ger de övriga arbetsro.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna principer om rent spel och tar sporadiskt ansvar för gemensamma aktiviteter.
|
Psykisk funktionsförmåga |
M10 uppmuntra eleven att ta ansvar för sina handlingar och stärka elevens förmåga att arbeta självständigt
Lokal precisering
Vahvistetaan sisäisen motivaation syntymistä oppimiseen ja kannustetaan omatoimiseen työskentelyyn.
Mål för elevens lärande
Eleven tar ansvar för sina handlingar och kan arbeta självständigt.
|
Förmåga att arbeta självständigt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar ansvarsfullt och självständigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar vanligtvis ansvarsfullt och självständigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven tar ansvar för sina egna handlingar och kan tidvis arbeta självständigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta hur man kan ta ansvar för sina egna handlingar och tar ansvar under handledning av läraren.
|
M11 se till att eleven får tillräckligt med positiva upplevelser av sin egen kropp, av att kunna och av att vara en del av gemenskapen
Lokal precisering
Liikunnanopetuksen toiminnallisilla työtavoilla edistetään oppimisen iloa. Kannustetaan luovaan ajatteluun ja toimintaan.
|
|
|
M12 hjälpa eleven att förstå vilken betydelse tillräcklig fysisk aktivitet och en motionsinriktad livsstil har för det totala välbefinnandet
Lokal precisering
Oppilasta ohjataan oppiainerajoja ylittävään, kokeilevaan, tutkivaan ja toiminnalliseen työskentelyyn. Tämä on tärkeää paitsi ajattelun taitojen myös oppimisen motivaation kannalta.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå vilken betydelse tillräcklig fysisk aktivitet och en motionsinriktad livsstil har för det totala välbefinnandet.
|
|
|
M13 göra eleven bekant med olika vanliga motionsmöjligheter samt ge eleven kunskaper och färdigheter som hör samman med dem så att hen ska kunna hitta egna lämpliga motionsformer som ger glädje, avslappning och energi
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att hitta egna lämpliga motionsformer som ger glädje, avslappning och energi.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
|