Växande och utveckling som stödjer hälsan |
M1 handleda eleven att förstå bredden av begreppet hälsa, olika sätt att främja hälsan samt människans levnadslopp, växande och utveckling ur ett resursperspektiv
Lokal precisering
Terveystiedossa korostetaan terveyden merkitystä positiivisena voimavarana; oppilasta kannustetaan ottamaan vastuuta itsestä, toisista ja arjen sujumisesta. Oppilasta ohjataan ymmärtämään omien valintojen ja tekojen merkitys itselle, lähiyhteisölle sekä yhteiskunnalle elämän eri vaiheissa.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att granska bredden av begreppet hälsa, olika sätt att främja hälsan samt människans levnadslopp och växande och utveckling ur ett resursperspektiv.
|
Elevens uppfattning om hälsa
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan beskriva delområdena inom hälsa och förklara orsakssambanden mellan dem. Eleven kan redogöra för vad som avses med att främja hälsan.
Eleven kan redogöra för olika skeden i människans levnadslopp och kan bedöma vilken betydelse hälsa har som en resurs i olika livsskeden.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan med hjälp av exempel beskriva delområdena inom hälsa och sambandet mellan dem. Eleven kan med hjälp av exempel beskriva vad som avses med att främja hälsan.
Eleven kan beskriva olika skeden i människans levnadslopp, i synnerhet utvecklingen under ungdomen, och kan med hjälp av exempel beskriva betydelsen av hälsa, växande och utveckling som resurser i livet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan med hjälp av exempel beskriva delområdena inom hälsa och sambandet mellan dem samt kan ge ett exempel på vad som avses med att främja hälsan.
Eleven kan beskriva något skede i människans levnadslopp och nämna särdrag för växandet och utvecklingen under ungdomen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna något delområde inom hälsa.
Eleven kan nämna något skede i människans levnadslopp.
|
M2 handleda eleven att utveckla sina emotionella och kommunikativa färdigheter samt förmågan att agera i olika konflikt- och krissituationer
Lokal precisering
Terveystiedossa voidaan hyödyntää monipuolisia työskentelytapoja, joissa harjoitellaan toimimista erilaisissa vuorovaikutustilanteissa sekä ristiriita- että kriisitilanteissa. Oppilasta kannustetaan ottamaan vastuuta itsestä, toisista ja arjen sujumisesta. Terveystiedossa oppilasta ohjataan ymmärtämään myös omien valintojen ja tekojen merkitys itselle ja lähiyhteisölle.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda sina emotionella och kommunikativa färdigheter samt lär sig att använda olika metoder för att hantera konflikt- och krissituationer.
|
Förmåga att analysera sina emotionella och kommunikativa färdigheter och hur man reglerar sitt beteende
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan kategorisera känslor, analysera bakgrundsfaktorer som inverkar på dem samt redogöra för olika sätt att reglera sitt beteende och sin kommunikation.
Eleven kan redogöra för orsaker till konfliktsituationer samt för motiverade sätt och lösningar för att reda ut konfliktsituationer och för att hantera stress och kriser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan utöver de grundläggande känslorna även beskriva andra känslor och ge exempel på växelverkan mellan känslor och beteende och hur man reglerar sitt beteende.
Eleven kan beskriva olika lösningar och sätt för att reda ut konfliktsituationer samt för att hantera stress och kriser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna de grundläggande känslorna samt ge några exempel på växelverkan mellan känslor och beteende.
Eleven kan nämna sätt för att reda ut konfliktsituationer och för att hantera stress och kriser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna grundläggande känslor och känner till att de inverkar på beteendet.
Eleven kan ange konfliktsituationer samt nämna drag som är karakteristiska för stress och kriser.
|
M3 handleda eleven att utveckla sin självkännedom och att ge akt på sina värderingar och attityder samt kroppens och sinnets signaler samt att kontrollera faktorer som stöder det egna beteendet, lärandet och studierna
Lokal precisering
Terveystiedossa voidaan erilaisin työtavoin kannustaa oppilasta lisäämään itsetuntemustaan ja ottamaan vastuuta itsestään sekä ryhmän jäsenenä että opiskelijana.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utveckla sin självkännedom och att reglera sitt beteende och lärande
|
|
|
M4 handleda eleven att reflektera över frågor med anknytning till individualitet, gemenskap och jämlikhet ur ett hälsoperspektiv samt stödja elevens förmåga att handla på ett ansvarsfullt sätt i kommunikationssituationer
Lokal precisering
Terveystiedon tunneilla voidaan harjoitella yhteistyötaitoja ja toimimista erilaisissa vuorovaikutustilanteissa erilaisia työskentelymenetelmiä käyttämällä. Oppilasta ohjataan ymmärtämään omien valintojen ja tekojen merkitystä sekä omaan että toisten terveyteen ja hyvinvointiin.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att reflektera över frågor med anknytning till individualitet, gemenskap och jämlikhet ur ett hälsoperspektiv samt lär sig att handla på ett ansvarfullt sätt i kommunikationssituationer.
|
Förmåga att analysera den hälsomässiga utvecklingen och att agera i kommunikationssituationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ur ett hälsoperspektiv analysera och motivera frågor som anknyter till den individuella utvecklingen samt kan bedöma vilken betydelse sociala relationer har för det psykiska välbefinnandet och hälsan.
Eleven kan värdera etiska frågor som anknyter till samspel och kommunikation samt kan värdera och motivera ansvarsfulla lösningar till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan med hjälp av exempel och ur ett hälsoperspektiv analysera frågor som anknyter till den individuella utvecklingen samt kan analysera vilken betydelse sociala relationer har för det psykiska välbefinnandet och hälsan.
Eleven kan analysera etiska frågor som anknyter till samspel och kommunikation och kan komma med ansvarsfulla lösningar till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva faktorer som inverkar på individualiteten och ge exempel på vilken betydelse sociala relationer har för det psykiska välbefinnandet och hälsan.
Eleven kan beskriva etiska frågor som anknyter till samspel och kommunikation och kan komma med lösningar till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna faktorer som inverkar på individualiteten och ge något exempel på sambandet mellan sociala relationer och det psykiska välbefinnandet och hälsan.
Eleven kan nämna etiska frågor som anknyter till samspel och kommunikation och kan under handledning komma med lösningar till dem.
|
Faktorer som stödjer och tär på hälsan och att förebygga sjukdomar |
M7 handleda eleven att iaktta och utvärdera sina egna vanor, val och motiv som berör hälsa och säkerhet samt uppmuntra eleven att reflektera över resurser som är viktiga för den egna hälsan
Lokal precisering
Terveystiedossa voidaan vaihtelevia työskentelymenetelmiä hyödyntäen harjoitella tunnistamaan ja perustelemaan omia terveysvalintoja ja -tottumuksia. Oppilasta kannustetaan tunnistamaan omaa hyvinvointia edistäviä ja haittaavia tekijöitä. Oppilasta ohjataan ymmärtämään omien valintojen ja tekojen merkitys itselle.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att iaktta och utvärdera faktorer som anknyter till den egna hälsan och säkerheten samt lär sig att reflektera över resurser som är viktiga för den egna hälsan.
|
|
|
M8 handleda eleven att iaktta och kritiskt granska företeelser som anknyter till hälsa och sjukdom samt värderingar och normer som är förknippade med dem och att bedöma tillförlitligheten och relevansen i information
Lokal precisering
Terveystiedossa voidaan ohjata oppilasta monipuolisen tiedon hankintaan ja samalla harjoitella tiedon tulkinnan taitoja sekä kriittistä ja analyyttistä lukutaitoa. Terveystiedossa oppilasta ohjataan tunnistamaan hyvinvointia edistäviä ja vaarantavia tekijöitä. Oppilasta ohjataan ymmärtämään omien valintojen ja tekojen merkitys itselle, lähiyhteisölle sekä yhteiskunnalle.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att iaktta och kritiskt granska företeelser som anknyter till hälsa och sjukdom samt värderingar och normer som är förknippade med dem. Eleven lär sig att bedöma tillförlitligheten och relevansen i information.
|
Förmåga att granska företeelser som anknyter till hälsa och sjukdom samt bedöma tillförlitligheten i hälsorelaterad information
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan bedöma faktorer som påverkar hälsovanorna samt kan förklara och motivera hur företeelser som anknyter till hälsovanor uppstår.
Eleven kan analysera etiska frågor som anknyter till livsstil samt kan bedöma och motivera konsekvenserna av val som gäller livsstilen.
Eleven kan ur olika synvinklar bedöma tillförlitligheten i hälsorelaterad information och hur användbar informationen är.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan analysera faktorer som påverkar hälsovanorna och förklara hur olika företeelser som anknyter till hälsovanor uppstår.
Eleven kan beskriva etiska frågor som anknyter till livsstil och analysera konsekvenserna av val som gäller livsstilen.
Eleven kan bedöma tillförlitligheten i hälsorelaterad information utgående från flera faktorer som beskriver informationens tillförlitlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva faktorer som påverkar hälsovanorna samt kan beskriva etiska frågor som anknyter till livsstil. Eleven kan ge exempel på konsekvenserna av val som gäller livsstilen.
Eleven kan under handledning bedöma tillförlitligheten i hälsorelaterad information utgående från några faktorer som beskriver informationens tillförlitlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna faktorer som påverkar hälsovanorna samt kan nämna etiska frågor som anknyter till livsstil. Eleven kan ge ett exempel på konsekvenserna av val som gäller livsstilen.
Eleven kan nämna någon faktor som beskriver tillförlitligheten i hälsorelaterad information.
|
Hälsa, samfund, samhälle och kultur |
M10 handleda eleven att lägga grunden för den egnastudie-, funktions- och arbetsförmågan och för att upprätthålla den samt att beskriva hur man använder hälsotjänster på ett ändamålsenligt sätt
Lokal precisering
Terveystiedossa oppilasta ohjataan tunnistamaan omat vahvuudet sekä oppimis- ja opiskelutavat sekä kannustetaan kehittämään niitä. Oppilasta ohjataan harjaantumaan terveyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta edistäviin toimintatapoihin ja niiden merkitykseen elämässä.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att lägga grunden för den egna studie-, funktions- och arbetsförmågan och för att upprätthålla den. Eleven lär sig beskriva hur man använder hälsotjänster på ett ändamålsenligt sätt.
|
Förmåga att uppfatta på vilka sätt man kan främja arbetsförmågan
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan tillämpa och utvärdera kunskap om faktorer som påverkar studie-, funktions- och arbetsförmågan, till exempel genom att göra upp en motiverad plan som stöder dessa.
Eleven kan beskriva och utvärdera olika hälsotjänster i samhället och hur de kan användas på ett ändamålsenligt sätt i olika situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan tillämpa kunskap om faktorer som påverkar studie-, funktions- och arbetsförmågan, till exempel genom att göra upp en plan som stöder dessa.
Eleven kan beskriva olika hälsotjänster i samhället och ge exempel på hur de kan användas i olika situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva faktorer som påverkar studie-, funktions- och arbetsförmågan.
Eleven kan beskriva den egna skolans och kommunens hälsotjänster.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna faktorer som påverkar studie-, funktions- och arbetsförmågan.
Eleven kan nämna den egna skolans och kommunens hälsotjänster.
|
M11 handleda eleven att förstå och bedöma uppfattningar om hälsa i den egna familjen, den närmaste omgivningen och inom olika samfund och att förstå deras betydelse för en själv samt handleda eleven att bilda sig en uppfattning om på vilka sätt hen lär sig bäst
Lokal precisering
Terveystiedossa voidaan monipuolisin työskentelymenetelmin harjaannuttaa oppilasta arvioimaan erilaisia terveyskäsityksiä ja niiden vaikutuksia yksilön kehitykseen. Ajattelun taitojen ja oppimisen motivaation kannalta voidaan hyödyntää myös oppiainerajat ylittävää, tutkivaa ja toiminnallista työskentelyä.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att observera uppfattningar om hälsa i den egna familjen, den närmaste omgivningen och inom olika samfund samt förstår deras betydelse för en själv. Eleven lär sig att bilda sig en uppfattning om på vilka sätt hen lär sig bäst.
|
Förmåga att bedöma uppfattningar om hälsa och att inse vilka faktorer som främjar lärande
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan bedöma hur familjen, den närmaste omgivningen och andra sociala samfund påverkar uppfattningarna om hälsa samt kan utvärdera deras betydelse för den egna uppfattningen om hälsa.
Eleven kan analysera faktorer som stöder det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan med hjälp av ändamålsenliga exempel analysera hur familjen, den närmaste omgivningen och andra sociala samfund påverkar uppfattningarna om hälsa samt kan beskriva deras betydelse för den egna uppfattningen om hälsa.
Eleven kan beskriva faktorer som stöder det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan med hjälp av exempel beskriva hur familjen, den närmaste omgivningen eller andra sociala samfund påverkar uppfattningarna om hälsa samt kan känna igen hur de inverkar på den egna uppfattningen om hälsa.
Eleven kan nämna faktorer som stöder det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan med hjälp av ett exempel beskriva hur familjen, den närmaste omgivningen eller andra sociala samfund påverkar uppfattningarna om hälsa.
Eleven kan nämna en faktor som stöder det egna lärandet.
|