Fysisk funktionsförmåga |
M1 uppmuntra eleven att röra på sig, att pröva olika gymnastikformer och att träna enligt bästa förmåga
Lokal precisering
I årskurserna 7–9 ligger tyngdpunkten i undervisningen på att tillämpa sina färdigheter och fysiska egenskaper i olika gymnastikformer och idrottsgrenar. Ett för åldern typiskt utvecklingsuppdrag är att stödja de ungas harmoniska psykiska utveckling genom att ge dem möjligheter att vara med och planera, genomföra och utvärdera lektionerna samt förutsätta att de tar ansvar. I årskurserna 7–9 ska eleverna lära sig att iaktta faktorer som hänger samman med det dagliga välbefinnandet och uppmuntras att frivilligt röra på sig på fritiden för att främja sin hälsa.För att motivera och åskådliggöra elevens individuella fysiska funktionsförmåga utförs bl.a några tester redan under åk 7. Samma tester utförs under årskurs 8 och 9. På det här sättet kan eleven följa med sin egen individuella utveckling.
Mål för elevens lärande
Eleven är fysiskt aktiv, prövar på olika gymnastikformer och tränar aktivt.
|
Fysisk aktivitet och vilja att försöka
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar aktivt och tränar de gymnastikformer som undervisas.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven deltar vanligtvis aktivt i verksamheten under gymnastiklektionerna och prövar och tränar olika gymnastikformer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i gymnastiklektionerna och prövar på olika gymnastikformer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar sporadiskt och endast till vissa delar i verksamheten under gymnastiklektionerna.
|
M2 handleda eleven att träna sina sensomotoriska färdigheter, det vill säga att iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
Lokal precisering
Under årskurs 7-9 övas de sensomotoriska färdigheterna bl.a genom varierande orienteringsövningar samt olika bollspel. Under varje år i årskurserna 7-9 dansar eleverna.
Mål för elevens lärande
Eleven iakttar sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och väljer ändamålsenliga lösningar.
|
Förmåga att välja lösningar i olika gymnastiksituationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven väljer ändamålsenliga iakttagelser som grund för sina lösningar, kan motivera sina lösningar och anpassar sin fysiska aktivitet i enlighet med dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven väljer oftast ändamålsenliga lösningar i olika gymnastiksituationer utgående från sina iakttagelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förstår sina iakttagelser och kan berätta om dem och koppla dem till sin egen aktivitet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta om några av sina iakttagelser och kan med lärarens hjälp använda dem i sin egen aktivitet.
|
M3 handleda eleven att träna och utveckla sin balans- och rörelseförmåga så att hen kan använda, kombinera och tillämpa sina färdigheter på ett mångsidigt sätt i olika lärmiljöer, under olika årstider och i olika gymnastikformer
Lokal precisering
För att eleverna skall kunna uppehålla och förbättra sin balans- och rörelseförmåga, ingår övningar av detta slag i varierande form och miljö, så ofta som möjligt. Balans- och rörelseförmågan kan ingå i uppvärmningsövningar men även vara genomgripande tema i hela sekvenser så som t.ex. skridskoåkning.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina balans- och rörelsefärdigheter i olika lärmiljöer.
|
Förmåga att använda grundläggande motoriska färdigheter (balans- och rörelsefärdigheter) i olika gymnastikformer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder, kombinerar och tillämpar sina balans- och rörlighetsfärdigheter i de gymnastikformer som undervisats.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda, kombinera och tillämpa sina balans- och rörelsefärdigheter i de flesta gymnastikformer som undervisats.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda och kombinera sina balans- och rörelsefärdigheter i de flesta gymnastikformer som undervisats.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda och kombinera sina balans- och rörelsefärdigheter i några gymnastikformer som undervisats.
|
M4 handleda eleven att träna och utveckla sina färdigheter att hantera redskap, så att hen kan använda, kombinera och tillämpa sina färdigheter på ett mångsidigt sätt i olika lärmiljöer, med olika redskap, under olika årstider och i olika gymnastikformer
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina färdigheter att hantera redskap i olika lärmiljöer.
|
Förmåga att använda grundläggande motoriska färdigheter (förmåga att hantera redskap) i olika gymnastikformer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder, kombinerar och tillämpar sina färdigheter att hantera redskap i de gymnastikformer som undervisats.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda, kombinera och tillämpa sina färdigheter att hantera redskap i de flesta gymnastikformer som undervisats.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda och kombinera sina färdigheter att hantera redskap i de flesta gymnastikformer som undervisats.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda sina färdigheter att hantera redskap i några gymnastikformer som undervisats.
|
M5 uppmuntra och handleda eleven att utvärdera, upprätthålla och utveckla sina fysiska egenskaper: snabbhet, rörlighet, uthållighet och styrka
Lokal precisering
Utgående från de tester som utförs och iakttagande under lektioner förs diskussioner med eleven. Genom diskussion och exempel uppmuntras eleven att kontinuerligt göra sitt bästa samt vara öppen för nya impulser.
Mål för elevens lärande
Eleven utvärderar, upprätthåller och utvecklar sina fysiska egenskaper.
|
Förmåga att utvärdera, upprätthålla och utveckla fysiska egenskaper
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven identifierar sina egna styrkor och svagheter och kan på basis av sina iakttagelser upprätthålla och utveckla sina fysiska egenskaper.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan utvärdera sina fysiska egenskaper och på basis av utvärderingen träna snabbhet, rörlighet, uthållighet och styrka.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna och välja metoder som lämpar sig för utvärderingen av olika fysiska egenskaper och tränar självständigt några av sina fysiska egenskaper.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna några av utvärderingsmetoderna för de fysiska egenskaperna och kan träna sina egenskaper under handledning av någon annan.
|
M6 stärka simkunnigheten och livräddningsfärdigheterna så att eleven kan simma samt rädda sig själv och andra ur vattnet
Lokal precisering
Under årskurs 7 stärks simkunnigheten genom att ge eleverna positiva och mångsidiga upplevelser i samband med simhallsbesök. Simteknik lärs ut i åtminstone ett simsätt.
Mål för elevens lärande
Eleven stärker sin simkunnighet och sina livräddningsfärdigheter.
|
Simkunnighet och livräddningsfärdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan simma obehindrat på två simsätt och kan rädda sig själv och andra ur vattnet på olika sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan simma* och rädda sig själv och andra ur vattnet. (*nordiska kriterier för simkunnighet)
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven simmar 50 meter på två olika simsätt och dyker 5 meter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan simma 10 meter.
|
M7 handleda eleven att agera tryggt och sakligt
Lokal precisering
Eleven skall under årskurs 7-9 lära sig att förstå vikten av samarbete då man förbereder och genomför lektioner i gymnastik. Dessutom skall eleven under årskurs 7-9 lära sig vikten av att komma överens om regler, samt följa dem.
Mål för elevens lärande
Eleven agerar på ett tryggt och sakligt sätt under lektionerna.
|
Trygg aktivitet under gymnastiklektionerna
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven agerar på ett tryggt och sakligt sätt och främjar tryggheten och säkerheten under gymnastiklektionerna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven agerar på ett tryggt och sakligt sätt under gymnastiklektionerna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förstår riskfaktorer som hör samman med säkerheten och agerar på ett tryggt sätt samt har ändamålsenlig utrustning under lektionerna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta hur man agerar på ett tryggt och sakligt sätt samt agerar och utrustar sig vanligtvis enligt instruktionerna.
|
Social funktionsförmåga |
M8 handleda eleven att arbeta tillsammans med alla andra och att reglera sina handlingar och känslouttryck i gymnastiksituationerna med hänsyn till andra
Lokal precisering
Under årskurs 7-9 skall eleven uppmuntras och läras att förstå fördelarna av att jobba i ett positivt arbetsklimat. Eleverna skall fås att förstå skillnaden på positivt agerande, ett bra utförande och resultat - "vinna är inte allt". Eleverna ska förmås att samarbete med andra elever, oberoende av kompisrelationer och nivåskillnader.
Mål för elevens lärande
Eleven arbetar tillsammans med alla och kan reglera sina handlingar och känslouttryck i gymnastiksituationerna.
|
Emotionella och kommunikativa färdigheter samt arbetsförmåga
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar tillsammans med alla och främjar gruppens aktivitet och lärande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar i olika gymnastiksituationer på överenskommet sätt och tar hänsyn till andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven arbetar tillsammans med alla.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven arbetar tillsammans med människor hen själv valt och reglerar sina handlingar och sina känslor så att hen kan arbeta tillsammans med andra i gymnastiksituationerna.
|
M9 handleda eleven att agera enligt principen om rent spel och bära ansvar för gemensamma aktiviteter
Mål för elevens lärande
Eleven följer principerna om rent spel och tar ansvar för gemensamma aktiviteter.
|
Förmåga att ta ansvar i gemensamma aktiviteter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven tar ansvar för och främjar de gemensamma aktiviteterna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven följer principerna om rent spel och visar att hen tar ansvar för gemensamma aktiviteter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven följer principerna om rent spel och ger de övriga arbetsro.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna principer om rent spel och tar sporadiskt ansvar för gemensamma aktiviteter.
|
Psykisk funktionsförmåga |
M10 uppmuntra eleven att ta ansvar för sina handlingar och stärka elevens förmåga att arbeta självständigt
Lokal precisering
Eleven skall fås att förstå vikten av att ha med sig ändamålsenlig utrustning. Ändamålsenlig utrustning främjar en positiv upplevelse av olika gymnastikövningar. Under årskurs 7-9 skall också eleven lära sig förstå vikten av att inte vara fysiskt aktiv då hen är sjuk. Elever som är i behov av rehabilitering skall i mån av möjlighet få utöva lämpliga motionsformer under gymnastiklektionerna.
Mål för elevens lärande
Eleven tar ansvar för sina handlingar och kan arbeta självständigt.
|
Förmåga att arbeta självständigt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar ansvarsfullt och självständigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar vanligtvis ansvarsfullt och självständigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven tar ansvar för sina egna handlingar och kan tidvis arbeta självständigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta hur man kan ta ansvar för sina egna handlingar och tar ansvar under handledning av läraren.
|
M11 se till att eleven får tillräckligt med positiva upplevelser av sin egen kropp, av att kunna och av att vara en del av gemenskapen
Lokal precisering
Genom diskussioner och testreultat under åk 7-9 skall eleven fås att förstå samband mellan handling och sitt eget välmående. Eleven skall också inse hur hen som en del av en grupp påverkar hela gruppens atmosfär.
|
|
|
M12 hjälpa eleven att förstå vilken betydelse tillräcklig fysisk aktivitet och en motionsinriktad livsstil har för det totala välbefinnandet
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå vilken betydelse tillräcklig fysisk aktivitet och en motionsinriktad livsstil har för det totala välbefinnandet.
|
|
|
M13 göra eleven bekant med olika vanliga motionsmöjligheter samt ge eleven kunskaper och färdigheter som hör samman med dem så att hen ska kunna hitta egna lämpliga motionsformer som ger glädje, avslappning och energi
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att hitta egna lämpliga motionsformer som ger glädje, avslappning och energi.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
|