Centralt innehåll
Åk 7
I1 Växande och utveckling som stödjer hälsan
I innehållet betonas vikten av att se de olika delarna av hälsa som en helhet för att främja hälsan och förebygga sjukdomar. I undervisningen behandlas människans levnadslopp, växande och utveckling med avseende på särdrag, variation och det individuella perspektivet. Innehållet ska ta upp identitet, självbild och självkännedom, sexuell utveckling, betydelsen av omsorg, familj och närstående, psykiskt välmående, självkänsla och säkerhetskunskap. I innehåll som anknyter till emotionella och kommunikativa färdigheter ska man fokusera på förmågan att kommunicera i olika situationer samt förmågan att uttrycka och reglera sina känslor. Eleven ska också få lära sig hantera konflikter, problemsituationer, stress och kriser på ett konstruktivt sätt.
självkännedom
kommunikation
familjen
social hälsa (vänner)
sexuell utveckling (pubertet, förälskelse, sällskapa)
första hjälp (grundläggande)
trafikvett
egenvård (hygien)
I2 Faktorer som stödjer och tär på hälsan och förebyggandet av sjukdomar
Innehållet väljs i syfte att fördjupa kunskapen om och förståelsen för resurser som stödjer hälsan och faktorer som förebygger sjukdomar. I samband med vanor som påverkar hälsan behandlas vardagsrytm, sömn, kost och motion. Eleverna får kunskap om sexualitet, olika områden av sexuell hälsa och olika variationer av sexuell utveckling. Som hälsofrämjande resurser granskas psykisk hälsa, miljöer och samfund som stödjer välbefinnandet samt meningsfulla fritidsaktiviteter. Dessutom behandlas säkerhetskunskap, kunskaper i första hjälpen, egenvård och hur man söker stöd och hjälp. Vid valet av innehåll ska också aktuella hälsofenomen beaktas och tillförlitligheten i hälsorelaterad information granskas
Stillasittande, en passiv livsstil, närings- och sömnproblem, mobbning och stress lyfts fram som riskfaktorer som påverkar hälsan. I innehållet beaktas psykiskt illamående hos unga samt beroendeframkallande medel, rusmedel och att förebygga användningen av dem. Vid valet av innehåll som gäller förebyggandet av sjukdomar beaktas vanliga och aktuella infektions- och folksjukdomar samt olycksfall.
kostmodeller och måltidsrytm
tandhygien
sunda levnadsvanor (sömn, dygnsrytm)
motion (grunder)
tobaksprodukter och vanliga droger
energidrycker
sexualitetens grunder
mobbning och relationer
meningsfulla fritidsaktiviteter
I3 Hälsa, samfund, samhälle och kultur
I innehållet betonas studie-, arbets- och funktionsförmåga i ungdomen. Hållbar livsstil granskas med avseende på social hållbarhet och ansvarsfull konsumtion. I samband med hälsoeffekter i livsmiljön betonas centrala metoder för att främja hälsa och förebygga sjukdomar, hälsotjänster, medborgaraktivitet och hälsorisker i omgivningen.
Informationskällor, olika marknadsförings- och påverkningsmetoder granskas särskilt med tanke på informationens pålitlighet och hälsoeffekter. Vid valet av innehåll som gäller främjande av hälsa beaktas kulturens hälsofrämjande effekt och kulturell lyhördhet, en hållbar livsstil, medborgarnas jämlikhet och delaktighet samt respekt för mänskliga rättigheter. Innehållet behandlas ur olika perspektiv, såsom barndom och barnets rättigheter, ålderdom, handikapp eller kronisk sjukdom.
åldersgränser
vett och etikett
respekt för mig och andra
respekt för olika förutsättningar
metoder att främja och förebygga hälsa
Undervisningens mål | Innehåll som anknyter till målen | Mångsidig kompetens |
M1 | I1, I2, I3 | K1, K2, K3, K7 |
M2 | I1 | K2, K3, K4, K7 |
M3 | I1 | K1, K3, K4, K6 |
M4 | I1, I3 | K1, K2, K3, K4, K6, K7 |
M5 | I1, I2, I3 | K1, K2, K3, K4 |
M6 | I2, I3 | K2, K3, K5, K6, K7 |
M7 | I1, I2 | K2, K3, K4, K7 |
M8 | I1, I2, I3 | K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7 |
M9 | I3 | K2, K4, K5, K7 |
M11 | I1, I2, I3 | K1, K2, K3, K7 |
Åk 8
I1 Växande och utveckling som stödjer hälsan
I innehållet betonas vikten av att se de olika delarna av hälsa som en helhet för att främja hälsan och förebygga sjukdomar. I undervisningen behandlas människans levnadslopp, växande och utveckling med avseende på särdrag, variation och det individuella perspektivet. Innehållet ska ta upp identitet, självbild och självkännedom, sexuell utveckling, betydelsen av omsorg, familj och närstående, psykiskt välmående, självkänsla och säkerhetskunskap. I innehåll som anknyter till emotionella och kommunikativa färdigheter ska man fokusera på förmågan att kommunicera i olika situationer samt förmågan att uttrycka och reglera sina känslor. Eleven ska också få lära sig hantera konflikter, problemsituationer, stress och kriser på ett konstruktivt sätt
känslor
psykiskt välmående
konflikthantering
mopedvett
första hjälp (ingående)
I2 Faktorer som stödjer och tär på hälsan och förebyggandet av sjukdomar
Innehållet väljs i syfte att fördjupa kunskapen om och förståelsen för resurser som stödjer hälsan och faktorer som förebygger sjukdomar. I samband med vanor som påverkar hälsan behandlas vardagsrytm, sömn, kost och motion. Eleverna får kunskap om sexualitet, olika områden av sexuell hälsa och olika variationer av sexuell utveckling. Som hälsofrämjande resurser granskas psykisk hälsa, miljöer och samfund som stödjer välbefinnandet samt meningsfulla fritidsaktiviteter. Dessutom behandlas säkerhetskunskap, kunskaper i första hjälpen, egenvård och hur man söker stöd och hjälp. Vid valet av innehåll ska också aktuella hälsofenomen beaktas och tillförlitligheten i hälsorelaterad information granskas.
Stillasittande, en passiv livsstil, närings- och sömnproblem, mobbning och stress lyfts fram som riskfaktorer som påverkar hälsan. I innehållet beaktas psykiskt illamående hos unga samt beroendeframkallande medel, rusmedel och att förebygga användningen av dem. Vid valet av innehåll som gäller förebyggandet av sjukdomar beaktas vanliga och aktuella infektions- och folksjukdomar samt olycksfall.
I3 Hälsa, samfund, samhälle och kultur
I innehållet betonas studie-, arbets- och funktionsförmåga i ungdomen. Hållbar livsstil granskas med avseende på social hållbarhet och ansvarsfull konsumtion. I samband med hälsoeffekter i livsmiljön betonas centrala metoder för att främja hälsa och förebygga sjukdomar, hälsotjänster, medborgaraktivitet och hälsorisker i omgivningen.
Informationskällor, olika marknadsförings- och påverkningsmetoder granskas särskilt med tanke på informationens pålitlighet och hälsoeffekter. Vid valet av innehåll som gäller främjande av hälsa beaktas kulturens hälsofrämjande effekt och kulturell lyhördhet, en hållbar livsstil, medborgarnas jämlikhet och delaktighet samt respekt för mänskliga rättigheter. Innehållet behandlas ur olika perspektiv, såsom barndom och barnets rättigheter, ålderdom, handikapp eller kronisk sjukdom.
Undervisningens mål | Innehåll som anknyter till målen | Mångsidig kompetens |
M1 | I1, I2, I3 | K1, K2, K3, K7 |
M2 | I1 | K2, K3, K4, K7 |
M3 | I1 | K1, K3, K4, K6 |
M4 | I1, I3 | K1, K2, K3, K4, K6, K7 |
M5 | I1, I2, I3 | K1, K2, K3, K4 |
M6 | I2, I3 | K2, K3, K5, K6, K7 |
M7 | I1, I2 | K2, K3, K4, K7 |
M8 | I1, I2, I3 | K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7 |
M9 | I3 | K2, K4, K5, K7 |
M11 | I1, I2, I3 | K1, K2, K3, K7 |
Åk 9
I1 Växande och utveckling som stödjer hälsan
I innehållet betonas vikten av att se de olika delarna av hälsa som en helhet för att främja hälsan och förebygga sjukdomar. I undervisningen behandlas människans levnadslopp, växande och utveckling med avseende på särdrag, variation och det individuella perspektivet. Innehållet ska ta upp identitet, självbild och självkännedom, sexuell utveckling, betydelsen av omsorg, familj och närstående, psykiskt välmående, självkänsla och säkerhetskunskap. I innehåll som anknyter till emotionella och kommunikativa färdigheter ska man fokusera på förmågan att kommunicera i olika situationer samt förmågan att uttrycka och reglera sina känslor. Eleven ska också få lära sig hantera konflikter, problemsituationer, stress och kriser på ett konstruktivt sätt.
stress
livskriser
föräldraskap
återupplivning
I2 Faktorer som stödjer och tär på hälsan och förebyggandet av sjukdomar
Innehållet väljs i syfte att fördjupa kunskapen om och förståelsen för resurser som stödjer hälsan och faktorer som förebygger sjukdomar. I samband med vanor som påverkar hälsan behandlas vardagsrytm, sömn, kost och motion. Eleverna får kunskap om sexualitet, olika områden av sexuell hälsa och olika variationer av sexuell utveckling. Som hälsofrämjande resurser granskas psykisk hälsa, miljöer och samfund som stödjer välbefinnandet samt meningsfulla fritidsaktiviteter. Dessutom behandlas säkerhetskunskap, kunskaper i första hjälpen, egenvård och hur man söker stöd och hjälp. Vid valet av innehåll ska också aktuella hälsofenomen beaktas och tillförlitligheten i hälsorelaterad information granskas.
Stillasittande, en passiv livsstil, närings- och sömnproblem, mobbning och stress lyfts fram som riskfaktorer som påverkar hälsan. I innehållet beaktas psykiskt illamående hos unga samt beroendeframkallande medel, rusmedel och att förebygga användningen av dem. Vid valet av innehåll som gäller förebyggandet av sjukdomar beaktas vanliga och aktuella infektions- och folksjukdomar samt olycksfall.
vitaminer, mineralämnen, specialdieter
epidemier
folksjukdomar (fördjupning)
motion (kulturen och motverka stillasittande livsstil)
droger och beroende
förebyggande arbete för psykisk hälsa
sexualitet och sexuell mångfald
könssjukdomar och abort
I3 Hälsa, samfund, samhälle och kultur
I innehållet betonas studie-, arbets- och funktionsförmåga i ungdomen. Hållbar livsstil granskas med avseende på social hållbarhet och ansvarsfull konsumtion. I samband med hälsoeffekter i livsmiljön betonas centrala metoder för att främja hälsa och förebygga sjukdomar, hälsotjänster, medborgaraktivitet och hälsorisker i omgivningen.
Informationskällor, olika marknadsförings- och påverkningsmetoder granskas särskilt med tanke på informationens pålitlighet och hälsoeffekter. Vid valet av innehåll som gäller främjande av hälsa beaktas kulturens hälsofrämjande effekt och kulturell lyhördhet, en hållbar livsstil, medborgarnas jämlikhet och delaktighet samt respekt för mänskliga rättigheter. Innehållet behandlas ur olika perspektiv, såsom barndom och barnets rättigheter, ålderdom, handikapp eller kronisk sjukdom.
åldersgränser
respekt för mänskliga rättigheter
metoder att främja och förebygga hälsa
hälsotjänster
hälsorisker i omgivningen
Undervisningens mål | Innehåll som anknyter till målen | Mångsidig kompetens |
M1 | I1, I2, I3 | K1, K2, K3, K7 |
M2 | I1 | K2, K3, K4, K7 |
M3 | I1 | K1, K3, K4, K6 |
M4 | I1, I3 | K1, K2, K3, K4, K6, K7 |
M5 | I1, I2, I3 | K1, K2, K3, K4 |
M6 | I2, I3 | K2, K3, K5, K6, K7 |
M7 | I1, I2 | K2, K3, K4, K7 |
M8 | I1, I2, I3 | K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7 |
M9 | I3 | K2, K4, K5, K7 |
M10 | I1, I2 | K1, K3, K6 |
M11 | I1, I2, I3 | K1, K2, K3, K7 |
M12 | I3 | K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7 |