Centralt innehåll
I1 Jag som människa
Innehållet väljs så att det anknyter till människans uppbyggnad och centrala livsfunktioner samt de olika faserna i människans växande och utveckling. Särskild vikt fästs vid aktuella förändringar i utvecklingen hos åldersgruppen och att förstå dem. Man behandlar den sexuella utvecklingen som anknyter till åldersstadiet samt människans fortplantning. Eleverna övar sig att identifiera olika fysiska och psykiska signaler och att bli medvetna om sina egna tankar, behov, attityder och värderingar. Eleverna får insikt i de olika delområdena av hälsa, hälsoresurser, vardagliga hälsovanor, mentala färdigheter, förhindrande av sjukdomar och färdigheter i egenvård. Dessutom får de öva sig att identifiera, uttrycka och reglera känslor. Eleven ger akt på faktorer som stödjer det egna lärandet.
I2 Vardagliga situationer och sammanhang
Innehållet och uppgifterna väljs så att de anknyter till vardagliga situationer och sammanhang. Eleverna får öva sig att beskriva vardagliga situationer, fenomen och teknik med begrepp och modeller från olika ämnesområden. De undersöker hur apparater och olika konstruktioner fungerar. Säkerhetskunskapen utvecklas till exempel inom följande delområden: trafik-, brand-, elsäkerhet, olyckor, förgiftningar, rusmedel, förebyggande av mobbning, fysisk och mental integritet samt åtgärder i nöd- och risksituationer. Eleverna övar sig att delta i olika grupper och funderar över hur olika sociala situationer och sammanhang påverkar välbefinnandet.
I3 På upptäcktsfärd i en pluralistisk värld
Naturmiljön och mänsklig verksamhet i Finland, Norden, Europa och övriga världsdelar undersöks med hjälp av mångsidiga regionala exempel och aktuella nyheter. Centrala perspektiv är att värdesätta naturens och kulturens mångfald samt öka den globala förståelsen. Man bygger upp sin världsbild och dess regionala ramar med hjälp av olika kartor och andra geomedier.
I4 Att undersöka omgivningen
Som innehåll väljs undersökningsuppgifter som härrör till den egna livsmiljön. I livsmiljön fäster man uppmärksamhet vid den levande och icke-levande naturen, den byggda och sociala miljön samt fenomen, material och tekniska tillämpningar i omgivningen. Med hjälp av uppgifterna får eleven insikt i de olika faserna av en undersökning. Eleverna undersöker jordmånen och berggrunden. Genom att undersöka förändringar i kroppars rörelser bekantar de sig med begreppet kraft. Eleverna identifierar organismer och olika livsmiljöer, sammanställer under handledning en växtsamling samt undersöker experimentellt växternas tillväxt. De undersöker också betydelsen av olika miljöer i hembygden ur ett hälsoperspektiv. Eleverna bekantar sig också med de rättigheter och skyldigheter som gäller då de rör sig i sin omgivning.
I5 Naturens strukturer, principer och kretslopp
Med hjälp av olika material och ämnen granskas aggregationstillstånd och ämnens egenskaper. Förbränning, fotosyntesen och vattnets kretslopp utgör grunden för förståelse av principen om ämnens förändringar och bevarande. Med hjälp av att utföra temperaturmätningar, studera värmeenergi och omvandling mellan energiformer får eleven insikt i principen om energins bevarande. Man undersöker ljud- och ljusfenomen. Eleverna fördjupar sig i närrymden, årstiderna, växlingen mellan dag och natt samt jordklotets uppbyggnad. De ska undersöka växelverkan mellan mänsklig verksamhet och olika organismer och deras livsmiljöer. Man bekantar sig med näringskedjor, djurs och växters fortplantning, näringsproduktion och matens kretslopp samt bruket av skog
I6 Att bygga en hållbar framtid
Vid valet av innehåll beaktas värnandet om naturens mångfald, klimatförändringen och hur den kan hejdas, hållbar användning av naturresurser, att främja hälsa, värna om det egna kulturarvet och att bo i en mångkulturell värld samt människans globala välbefinnande nu och i framtiden. Eleverna reflekterar över hur deras egna aktiviteter påverkar dem själva, andra människor, djurens välmående, naturen och samhället. I den egna närmiljön övas miljövänlig verksamhet och omsorg om andra. Man förverkligar ett gemensamt påverkningsprojekt där man övar sig att delta och påverka lokalt eller globalt.
Åk 3
Undervisningens mål | Innehåll som anknyter till målen | Mångsidig kompetens |
M1 | I1, I2, I3, I4, I5, I6 | |
M3 | I1, I2, I3, I4, I5, I6 | K3, K7 |
M4 | I1, I2, I3, I4, I5, I6 | K1, K7 |
M7 | I2, I3, I4, I5, I6 | K2, K3, K5 |
M8 | I1, I2, I3, I4, I5, I6 | K3 |
M9 | I2, I3, I4, I5, I6 | K3 |
M10 | I1, I2, I3, I4, I5, I6 | K2, K3 |
M12 | I1, I2, I3, I4, I5, I6 | K1 |
M16 | I3, I4, I5, I6 | K1, K5 |
Åk 4
Undervisningens mål | Innehåll som anknyter till målen | Mångsidig kompetens |
M1 | I1, I2, I3, I4, I5, I6 | |
M3 | I1, I2, I3, I4, I5, I6 | K3, K7 |
M5 | I1, I2, I3, I4, I5, I6 | K1, K5 |
M7 | I2, I3, I4, I5, I6 | K2, K3, K5 |
M9 | I2, I3, I4, I5, I6 | K3 |
M10 | I1, I2, I3, I4, I5, I6 | K2, K3 |
M11 | I1, I2, I3, I4, I5, I6 | K4, K5 |
M12 | I1, I2, I3, I4, I5, I6 | K1 |
Åk 5
Undervisningens mål | Innehåll som anknyter till målen | Mångsidig kompetens |
M2 | I1, I2, I3, I4, I5, I6 | K1, K7 |
M6 | I1, I2, I3, I4, I5, I6 | K1, K2, K5 |
M11 | I1, I2, I3, I4, I5, I6 | K4, K5 |
M13 | I1, I2, I3, I4, I5, I6 | K1, K5 |
M14 | I1, I2, I3, I4, I5, I6 | K2, K4, K5 |
M15 | I1, I3, I4, I5, I6 | K1 |
M17 | I2, I4, I5, I6 | K1 |
M18 | I2, I4, I5, I6 | K1 |
M19 | I1, I2, I3, I6 | K1, K3 |
Åk 6
Undervisningens mål | Innehåll som anknyter till målen | Mångsidig kompetens |
M2 | I1, I2, I3, I4, I5, I6 | K1, K7 |
M3 | I1, I2, I3, I4, I5, I6 | K3, K7 |
M8 | I1, I2, I3, I4, I5, I6 | K3 |
M14 | I1, I2, I3, I4, I5, I6 | K2, K4, K5 |
M17 | I2, I4, I5, I6 | K1 |
M18 | I2, I4, I5, I6 | K1 |
M19 | I1, I2, I3, I6 | K1, K3 |