Betydelse, värderingar och attityder |
M1 uppmuntra och inspirera eleven att studera kemi
Lokal precisering
Eleven inspireras att studera kemi genom motiverande laborationer med vardagsanknytning.
Mål för elevens lärande
Eleven upplever studierna i kemi meningsfulla.
|
|
|
M2 handleda och uppmuntra eleven att identifiera sina kunskaper i kemi, att ställa upp mål för sitt arbete och att arbeta långsiktigt
Lokal precisering
Målet uppfylls genom att eleven reflekterar över vardagssituationer där kemi ingår.
Mål för elevens lärande
Eleven utvärderar sitt eget kunnande i kemi, lägger upp mål för sitt arbete och arbetar långsiktigt.
|
|
|
M3 handleda eleven att förstå betydelsen av att kunna kemi i sitt eget liv, i livsmiljön och i samhället
Lokal precisering
Målet uppfylls genom att undervisningen kopplas till elevens livsmiljö och den aktuella situationen i samhället.
Mål för elevens lärande
Eleven förstår vilken betydelse kunskaper i kemi har i det egna livet, i livsmiljön och i samhället.
|
Förmåga att förstå betydelsen av kemi
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förklarar med hjälp av exempel vilka kunskaper och färdigheter i kemi som vi har nytta av i det egna livet och i samhället.
Eleven kan motivera betydelsen av kunskaper i kemi inom olika yrken och i fortsatta studier.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förklarar med hjälp av exempel vilka kunskaper och färdigheter i kemi som vi har nytta av i den egna livsmiljön.
Eleven kan ge exempel på betydelsen av att kunna kemi inom olika yrken och i fortsatta studier.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på vardagliga situationer där man behöver kunskaper och färdigheter i kemi.
Eleven kan nämna yrken, i vilka man behöver kunskap i kemi.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till att vissa fenomen hör ihop med kemi och betydelsen av att kunna kemi i vissa yrken.
|
M4 handleda eleven att använda sina kemikunskaper för att bygga en hållbar framtid samt att bedöma sina val med tanke på en hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt
Lokal precisering
Målet uppfylls genom att undervisningen kopplas till elevens livsmiljö och den aktuella situationen i samhället med betoning på hållbar utveckling.
Mål för elevens lärande
Eleven förstår betydelsen av kemi för att bygga en hållbar framtid samt utvärderar sina egna val med tanke på en hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt.
|
Kunskaper och färdigheter i hållbar utveckling ur kemins perspektiv
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven motiverar med hjälp av exempel hur kemi används för att bygga en hållbar framtid.
Eleven kan förklara sambandet mellan orsak och verkan i anknytning till att bygga en hållbar framtid samt kan motivera olika lösningar med tanke på hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan med hjälp av exempel beskriva på vilket sätt kunskaper i kemi behövs för att bygga en hållbar framtid.
Eleven kan beskriva olika lösningar med tanke på hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på situationer, där kemi behövs för att bygga en hållbar framtid.
Eleven kan nämna några goda lösningar med tanke på hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge exempel på egna val som har betydelse med tanke på hållbar användning av naturresurser och livscykeln hos en produkt.
|
Forskningsfärdigheter |
M6 handleda eleven att genomföra experimentella undersökningar i samarbete med andra och att arbeta på ett säkert och konsekvent sätt
Mål för elevens lärande
Eleven genomför experimentella undersökningar tillsammans med andra. Eleven arbetar på ett säkert och konsekvent sätt.
|
Förmåga att genomföra en experimentell undersökning
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar på ett säkert och konsekvent sätt, vid behov självständigt, samt gör observationer och mätningar på ett ändamålsenligt sätt.
Eleven kan genomföra olika undersökningar i samarbete med andra och stöder vid behov de övriga gruppmedlemmarna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar på ett säkert sätt och gör observationer och mätningar enligt anvisningar eller en plan.
Eleven samarbetar med de andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan göra observationer och mätningar enligt en plan, vid behov under handledning.
Eleven arbetar på ett säkert sätt tillsammans med andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i experimentellt arbete genom att observera genomförandet av undersökningarna med hänsyn till säkerhetsaspekterna samt klarar av att berätta om sina observationer.
|
M7 handleda eleven att behandla, tolka och presentera egna undersökningsresultat samt utvärdera dem och hela undersökningsprocessen
Mål för elevens lärande
Eleven behandlar och analyserar resultaten av undersökningarna och utvärderar undersökningsprocessen.
|
Förmåga att behandla, presentera och utvärdera undersökningsresultat
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven behandlar, tolkar och presenterar undersökningsresultat på ett för kemin typiskt sätt, samt motiverar slutsatserna genom att stödja sig på det material som tagits fram i undersökningarna.
Eleven kan utvärdera både resultaten och undersökningsprocessen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven behandlar och presenterar undersökningsresultat samt drar slutsatser.
Eleven kan ge exempel på faktorer som påverkar hur korrekta och pålitliga resultaten är och på hur undersökningsprocessen fungerar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven behandlar den information som sammanställts i undersökningen och presenterar undersökningsresultaten enligt instruktionerna samt drar enkla slutsatser.
Eleven nämner faktorer som påverkar resultatens korrekthet och tillförlitlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven beskriver den utförda undersökningen och dess resultat genom att stödja sig på den sammanställda informationen eller på de gjorda observationerna i undersökningen.
|
M9 handleda eleven att använda digitala verktyg för att söka, behandla och presentera information och mätresultat samt stödja elevens lärande med hjälp av åskådliga simuleringar
Mål för elevens lärande
Eleven använder digitala verktyg samt simuleringar i sitt eget lärande.
|
Förmåga att använda digitala verktyg
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder digitala verktyg eller applikationer självständigt för att hämta, behandla och presentera information och mätresultat.
Eleven kan göra observationer och dra slutsatser av en simulering. Eleven kan göra generaliseringar med hjälp av en simulering.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder digitala verktyg eller applikationer för att hämta, behandla och presentera information och mätresultat.
Eleven kan göra observationer och dra slutsatser av en simulering.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder digitala verktyg för att hämta och presentera information enligt anvisningarna.
Eleven kan göra observationer av en simulering.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven använder under handledning digitala verktyg för att söka information.
Eleven bekantar sig med någon simulering som stöder lärandet.
|
Kunskaper i kemi och användning av dem |
M10 handleda eleven att använda kemiska begrepp på ett exakt sätt och att forma sina begreppsstrukturer i enlighet med uppfattningar som utgår från naturvetenskapliga teorier
Mål för elevens lärande
Eleven använder kemiska begrepp exakt och tillämpar naturvetenskapliga teorier i sitt tänkande.
|
Förmåga att använda och strukturera begrepp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förklarar fenomen i kemin genom att använda kemins centrala begrepp exakt.
Eleven kan kombinera egenskaper och storheter som beskriver egenskaperna i anknytning till fenomen till en begreppsstruktur.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förklarar fenomen i kemin genom att använda kemins centrala begrepp.
Eleven kan kombinera ett fenomen med tillhörande egenskaper och med storheter som beskriver egenskaperna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förklarar fenomen i kemin genom att använda kemins centrala begrepp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven förklarar fenomen i kemin genom att använda några kemiska begrepp.
|
M11 handleda eleven att använda olika modeller för att beskriva och förklara ämnens struktur och kemiska fenomen
Mål för elevens lärande
Eleven använder olika modeller då hen granskar ämnets struktur och kemiska fenomen.
|
Förmåga att använda modeller
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan beskriva och förklara strukturen hos ett ämne och kemiska fenomen genom att använda olika modeller.
Eleven kan bedöma modellens relation till verkligheten samt modellens begränsningar eller brister.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva ämnens struktur och kemiska fenomen med olika modeller.
Eleven kan bedöma modellens relation till verkligheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna exempel där modeller används för att illustrera strukturen hos ett ämne och kemiska fenomen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till att modeller används för att beskriva ämnens struktur.
|
M12 handleda eleven att använda och kritiskt bedöma olika informationskällor och att uttrycka och motivera olika åsikter på ett för kemin typiskt sätt
Mål för elevens lärande
Eleven använder och bedömer kritiskt olika informationskällor samt uttrycker och motiverar olika åsikter på ett för kemin typiskt sätt.
|
Förmåga att argumentera och använda informationskällor
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven söker information ur olika informationskällor och kan reflektera över informationskällans tillförlitlighet.
Eleven kan uttrycka och motivera olika synvinklar på ett för kemin typiskt sätt samt jämföra motstridiga synvinklar med varandra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven söker information ur olika informationskällor och väljer informationskällor som anses vara tillförlitliga.
Eleven kan uttrycka och motivera olika synvinklar på ett för kemin typiskt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven söker information ur olika informationskällor.
Eleven kan uttrycka olika synvinklar och övar sig att motivera dem på ett för kemin typiskt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven söker under handledning information från olika informationskällor.
Eleven känner till åsikter som motiveras på ett för kemin typiskt sätt.
|
M14 handleda eleven att förstå de grundläggande principerna för ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår
Mål för elevens lärande
Eleven förstår de grundläggande principerna för ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår.
|
Hur eleven nått teoretiska kunskaper i fråga om ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår för fortsatta studier.
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan i bekanta och tillämpliga situationer använda centrala begrepp, fenomen och modeller i anknytning till ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan i bekanta situationer använda centrala begrepp, fenomen och modeller i anknytning till ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan i bekanta situationer använda några centrala begrepp, fenomen och modeller i anknytning till ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner i bekanta situationer igen några begrepp och fenomen, i anknytning till ämnens egenskaper, struktur och omvandlingar som dessa genomgår.
|