Kulturell mångfald och språkmedvetenhet |
M1 (årskurs 7) handleda eleven att förstå målspråkets ställning och betydelse som ett språk i världen och att lägga märke till och känna igen målspråket i olika sammanhang och miljöer samt lägga märke till målspråkets länder, deras kulturer och språkliga miljöer och att ge eleven beredskap att utveckla sina interkulturella färdigheter
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå målspråkets ställning och betydelse som ett språk i världen. Eleven lär sig att lägga märke till och känna igen målspråket i olika sammanhang och miljöer. Eleven lär sig om målspråkets länder, kultur och språkliga miljöer. Eleven lär sig att utveckla sina interkulturella färdigheter.
|
Förmåga att bilda sig en uppfattning om målspråkets ställning och betydelse som ett språk i världen. Förmåga att bilda sig en uppfattning om språkliga och kulturella särdrag i målspråkets språkliga miljöer och länder där målspråket talas. Förmåga att utveckla interkulturella färdigheter.
|
|
M2 (årskurs 7) stödja utvecklingen av elevens språkliga nyfikenhet och härledningsförmåga, handleda eleven att lägga märke till regelbundenheter i målspråket, hur samma saker uttrycks på andra språk samt att använda språkvetenskapliga begrepp till stöd för sitt lärande och att dra nytta av andra språk i studierna i målspråket.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utveckla sin språkliga härledningsförmåga. Eleven lär sig att upptäcka regelbundenheter i målspråket, jämföra målspråket med andra språk och använda språkvetenskapliga begrepp till stöd för sitt lärande. Eleven lär sig dra nytta av andra språk i sina studier i målspråket.
|
Används inte som grund för bedömningen. Det kunnande som ska bedömas ingår i beskrivningarna av kunskapskraven för växande språkkunskap.
|
|
Färdigheter för språkstudier |
M3 (årskurs 7) handleda eleven att ta ansvar och ställa upp mål för sina studier i målspråket och att pröva många olika sätt för att lära sig målspråket även tillsammans med andra samt uppmuntra eleven att mångsidigt använda och utveckla sina färdigheter i målspråket, även med hjälp av digitala verktyg.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ta ansvar och ställa upp mål för sina studier i målspråket. Eleven lär sig att använda för honom eller henne lämpliga sätt att lära sig målspråket och lär sig att mångsidigt använda och utveckla sina färdigheter i målspråket, även med hjälp av digitala verktyg.
|
Förmåga att ta ansvar för studierna i målspråket, att ställa upp mål för studierna i målspråket och att utnyttja mångsidiga strategier för studierna i målspråket.
|
|
M4 (årskurs 7) uppmuntra eleven att se kunskaper i målspråket som en viktig del av kontinuerligt lärande och utökade personliga språkresurser samt uppmuntra eleven att hitta och utnyttja sammanhang och miljöer för målspråket
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå betydelsen av kunskaper i målspråket som en del av kontinuerligt lärande och de egna språkresurserna. Eleven lär sig att förstå betydelsen av kunskaper i målspråket även i framtiden. Eleven lär sig att hitta och utnyttja sammanhang och miljöer för målspråket.
|
Förmåga att bilda sig en uppfattning om betydelsen av kunskaper i målspråket som en del av kontinuerligt lärande och personliga språkresurser.
|
|
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera |
M5 (årskurs 7) erbjuda eleven tillfällen att öva sig i muntlig och skriftlig kommunikation med hjälp av olika kommunikationskanaler
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att aktivt delta i olika kommunikationssituationer.
|
Kommunikationsförmåga i olika situationer
|
|
M6 (årskurs 7) stödja eleven i att använda sig av språkliga kommunikationsstrategier
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda olika språkliga kommunikationsstrategier.
|
Användning av kommunikationsstrategier
|
|
M7 (årskurs 7) hjälpa eleven att öka sin kännedom om uttryck som hör till artigt språkbruk
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda olika artighetsfraser.
|
Kulturellt lämpligt kommunikation
|
|
Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter |
M8 (årskurs 7) uppmuntra eleven att tolka för sig själv och sin åldersgrupp lämpliga och intressanta talade och skrivna texter
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tolka talade och skrivna texter.
|
Förmåga att tolka texter
|
|
Växande språkkunskap, förmåga att producera texter |
M9 (årskurs 7) erbjuda eleven rikligt med möjligheter att öva sig på att kort tala och skriva om olika ämnen och i detta sammanhang även fästa uppmärksamhet vid uttal och vid strukturer som är relevanta för textens innehåll
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt genom att använda målspråkets centrala ordförråd och strukturer. Eleven lär sig att uttala begripligt.
|
Förmåga att producera texter
|
|
Kulturell mångfald och språkmedvetenhet |
M1 (årskurs 8-9) handleda eleven att fördjupa sin förståelse för målspråkets ställning som ett språk i världen och sina kunskaper om målspråkets språkliga och kulturella miljöer, ge eleven beredskap att utveckla interkulturella färdigheter samt handleda eleven att bekanta sig med frågor och värderingar som berör målspråkets ställning
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå målspråkets ställning som ett språk i världen. Eleven lär känna målspråkets språkliga och kulturella miljöer. Eleven lär känna frågor och värderingar som anknyter till målspråkets ställning och varianter. Eleven lär sig att utveckla sina interkulturella färdigheter.
|
Förmåga att bilda sig en uppfattning om målspråkets språkliga och kulturella miljö Förmåga att bilda sig en uppfattning om frågor och värderingar som anknyter till målspråkets ställning och varianter Förmåga att utveckla interkulturella färdigheter.
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ge ett exempel på målspråkets ställning som ett språk i världen. Eleven kan ge ett exempel på någon språklig och kulturell miljö för målspråket.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om målspråkets ställning som ett språk i världen. Eleven kan berätta om språkliga och kulturella miljöer för målspråket. Eleven kan berätta om frågor och värderingar som anknyter till målspråkets ställning och varianter. Eleven kan berätta om likheter och olikheter mellan kulturen i målspråkets länder och i Finland som en del av sina interkulturella färdigheter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan jämföra frågor och värderingar som anknyter till målspråkets ställning och varianter som ett språk i världen. Eleven kan jämföra språkliga och kulturella miljöer för målspråket. Eleven kan jämföra likheter och olikheter mellan kulturen i målspråkets länder och i Finland som en del av sina interkulturella färdigheter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge exempel på målspråkets ställning som ett språk i världen. Eleven kan ge några exempel på språkliga och kulturella miljöer i målspråket. Eleven kan nämna några frågor och värderingar som anknyter till målspråkets ställning och varianter. Eleven kan ge några exempel på likheter och olikheter mellan kulturen i målspråkets länder och i Finland som en del av sina interkulturella färdigheter.
|
M2 (årskurs 8-9) stödja utvecklingen av elevens språkliga nyfikenhet och härledningsförmåga, handleda eleven att lägga märke till regelbundenheter i målspråket och att använda språkvetenskapliga begrepp till stöd för sitt lärande samt att dra nytta av andra språk i sina studier i målspråket
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utveckla sin språkliga härledningsförmåga. Eleven lär sig att upptäcka regelbundenheter i målspråket och använda språkvetenskapliga begrepp till stöd för sitt lärande. Eleven lär sig dra nytta av andra språk i sina studier i målspråket.
|
Används inte som grund för bedömningen. Det kunnande som ska bedömas ingår i beskrivningarna av kunskapskraven för växande språkkunskap.
|
|
Färdigheter för språkstudier |
M3 (årskurs 8-9) handleda eleven att ta ansvar och ställa upp mål för sina studier i målspråket samt uppmuntra eleven att använda många olika sätt för att lära sig målspråket även tillsammans med andra och att mångsidigt öva och utveckla sina färdigheter i målspråket, även med hjälp av digitala verktyg
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ta ansvar och ställa upp mål för sina studier i målspråket. Eleven lär sig att använda de bästa lämpade sätten för honom eller henne att lära sig målspråket. samt mångsidigt använda och utveckla sina färdigheter i målspråket, även med hjälp av digitala verktyg.
|
Förmåga att ta ansvar för studierna i målspråket och att utnyttja mångsidiga strategier för att lära sig målspråket.
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven tar ansvar för sina studier i målspråket. Eleven kan mångsidigt använda för honom eller henne lämpliga sätt att lära sig målspråket och för att utveckla sina språkkunskaper även tillsammans med andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven tar regelbundet ansvar för sina studier i målspråket. Eleven kan använda flera för honom eller henne lämpliga sätt att lära sig målspråket och för att utveckla sina språkkunskaper även tillsammans med andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven tar ofta ansvar för sina studier i målspråket. Eleven kan använda några sätt för att lära sig målspråket och för att utveckla sina språkkunskaper även tillsammans med andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven tar under handledning sporadiskt ansvar för sina studier i målspråket. Eleven kan använda något sätt för att lära sig målspråket och för att utveckla sina språkkunskaper även tillsammans med andra.
|
M4 (årskurs 8-9) uppmuntra eleven att se egna kunskaper i målspråket som en viktig del av kontinuerligt lärande och utökade personliga språkresurser samt uppmuntra och handleda eleven att lägga märke till möjligheter att använda sina kunskaper i målspråket i det egna livet och modigt använda målspråket i olika situationer även utanför skolan
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå betydelsen av kunskaper i målspråket som en viktig del av kontinuerligt lärande och utökade personliga språkresurser. Eleven lär sig att lägga märke till möjligheter att använda målspråket. Eleven lär sig att öva och använda sina kunskaper i målspråket i olika situationer och sammanhang även utanför skolan.
|
Förmåga att bilda sig en uppfattning om betydelsen av kunskaper i målspråket som en del av de egna språkresurserna och kontinuerligt lärande.
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan berätta om betydelsen av kunskaper i målspråket som en del av det egna livet och för utökade språkresurser samt för kontinuerligt lärande. Eleven övar och använder regelbundet sina kunskaper i målspråket i olika situationer och sammanhang.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ge exempel på betydelsen av kunskaper i målspråket som en del av det egna livet och för utökade språkresurser. Eleven övar och använder ofta sina kunskaper i målspråket i olika situationer och sammanhang.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på betydelsen av kunskaper i målspråket som en del av det egna livet. Eleven övar och använder sporadiskt sina kunskaper i målspråket i olika situationer och sammanhang.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge något exempel på betydelsen av kunskaper i målspråket.
|
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera |
M5 (årskurs 8-9) erbjuda eleven tillfällen att öva muntlig och skriftlig kommunikation i olika kommunikationskanaler
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att aktivt delta i olika kommunikationssituationer.
|
Kommunikationsförmåga i olika situationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A1.3/A2.1: Eleven klarar av många rutinmässiga kommunikationssituationer. Eleven kan utbyta tankar eller information i bekanta och vardagliga situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven klarar av många rutinmässiga kommunikationssituationer, ibland med stöd av sin samtalspartner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven klarar sporadiskt av de vanligaste ofta återkommande rutinmässiga kommunikationssituationerna, men för det mesta ännu med stöd av sin samtalspartner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven klarar sporadiskt med stöd av sin samtalspartner av några av de vanligaste ofta återkommande och rutinmässiga kommunikationssituationerna.
|
M6 (årskurs 8-9) stödja eleven i att använda sig av språkliga kommunikationsstrategier
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda olika språkliga kommunikationsstrategier.
|
Användning av kommunikationsstrategier
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A1.3/A2.1: Eleven deltar i kommunikationen och behöver endast sporadiskt hjälpmedel. Eleven kan reagera med korta verbala uttryck. Eleven måste relativt ofta be om förtydligande eller upprepning och behöver mera sällan stödja sig på ickeverbala uttryck. Eleven kan i viss mån utnyttja samtalspartnerns uttryck i sin egen kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven deltar i kommunikationen, men behöver fortfarande ofta hjälpmedel. Eleven kan reagera med korta verbala uttryck, små gester (till exempel genom att nicka), ljud eller liknande minimal respons. Eleven måste ofta be sin samtalspartner att förtydliga eller upprepa.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven använder sig av det mest centrala ord- och uttrycksförrådet i sin kommunikation. Eleven behöver mycket hjälpmedel. Eleven kan be sin samtalspartner att upprepa eller tala långsammare.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven behöver mycket hjälpmedel (till exempel gester, teckningar, ordlistor, internet). Eleven kan ibland gissa eller härleda enskilda ords betydelse utgående från kontexten, allmänna kunskaper eller sina andra språkkunskaper. Eleven kan uttrycka om hen har förstått eller inte.
|
M7 (årskurs 8-9) hjälpa eleven att öka sin kännedom om uttryck som hör till artigt språkbruk
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda olika artighetsfraser.
|
Kulturellt lämplig kommunikation
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A1.3/A2.1: Eleven klarar av några korta sociala situationer och kan använda några artiga hälsnings- och tilltalsfraser samt framföra till exempel önskemål, inbjudningar, förslag och ursäkter och besvara sådana.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven kan använda vanliga uttryck som kännetecknar artigt språkbruk i många rutinmässiga sammanhang.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven kan använda några av de vanligaste artighetsfraserna på språket i rutinmässiga sociala sammanhang.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan använda några för språket eller kulturen typiska artighetsfraser (hälsa, säga adjö, tacka) i några mycket rutinmässiga sociala sammanhang.
|
Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter |
M8 (årskurs 8-9) uppmuntra eleven att tolka för sig själv och sin åldersgrupp lämpliga och intressanta talade och skrivna texter
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå olika talade och skrivna texter.
|
Förmåga att tolka texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A1.3/A2.1: Eleven förstår texter som innehåller enkla och bekanta ord och uttryck samt tydligt tal. Eleven kan plocka ut den information hen behöver i korta och enkla meddelanden som intresserar honom eller henne och grundtankarna i en förutsägbar text som innehåller bekanta ord.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven förstår skriven text som innehåller enkla och bekanta ord och uttryck och långsamt tal med stöd av kontexten. Eleven kan plocka ut enkel information enligt behov ur en kort text.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven förstår skriven text bestående av några ord och långsamt tal som innehåller inövade och bekanta ord och uttryck. Eleven kan urskilja enskilda fakta i en text.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven förstår ett begränsat antal talade och skrivna ord och uttryck. Eleven känner till teckensystemet eller ett mycket begränsat antal skrivtecken.
|
Växande språkkunskap, förmåga att producera texter |
M9 (årskurs 8-9) erbjuda eleven rikligt med möjligheter att öva sig på att kort tala och skriva om olika ämnen och i detta sammanhang även fästa uppmärksamhet vid uttal och vid strukturer som är relevanta för textens innehåll
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt genom att använda centrala ord och strukturer. Eleven lär sig att uttala begripligt.
|
Förmåga att producera texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A1.3/A2.1: Eleven kan med enkla meningar och konkreta ord berätta om vardagliga och konkreta saker som är viktiga för hen. Eleven behärskar centrala ord och strukturer. Eleven kan tillämpa några grundläggande uttalsregler, även i andra än inövade uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven behärskar en begränsad mängd korta, inövade uttryck, de mest centrala orden och grundläggande satsstrukturer. Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om vardagliga och för hen viktiga saker samt skriva enkla meddelanden. Eleven uttalar inövade uttryck begripligt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om några bekanta och för hen viktiga saker samt skriva några korta meningar om inövade ämnen. Eleven uttalar de flesta inövade uttrycken begripligt. Eleven behärskar ett mycket begränsat ordförråd, några situationsbundna uttryck och en del av den grundläggande grammatiken.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan uttrycka sig mycket begränsat i tal med hjälp av inövade ord och inlärda standarduttryck. Eleven uttalar några inövade uttryck begripligt. Eleven kan skriva några enskilda ord och uttryck.
|