Bedömning av elevens lärande och kunnande i den grundläggande utbildningen
Bedömningens syften i den grundläggande utbildningen
Målet med skolans bedömningskultur är att eleven kan glädjas över sitt kunnande och sina framsteg. Responsen påverkar i hög grad hurdan uppfattning eleverna bildar om sig själva som lärande individer och människor, och stärker det förtroende eleven har för sina färdigheter. Mångsidig bedömning och handledande respons är lärarens centrala pedagogiska verktyg för att stödja elevens helhetsmässiga utveckling och lärande. Elevens lärande och arbete bedöms mångsidigt. Elevens uppförande bedöms som en separat helhet. I bedömningen betonas lärprocesser i stället för enskilda prestationer. Elever och lärare diskuterar tillsammans lärprocessen och bedömningen av den. Eleverna stöds under hela lärprocessen i att iaktta, synliggöra och förstå sin egen lärprocess och sina framsteg. Eleverna förstår bedömningens grunder och olika former av bedömning och hur de själva kan påverka sin egen inlärning. Den respons eleverna får i form av bedömning stödjer deras helhetsmässiga utveckling och lärande.
Formativ bedömning
Summativ bedömning
Allmänna principer för bedömningen
Skolans bedömningspraxis
Skolan ordnar föräldramöte varje höst och presenterar bedömningsmodellen “Bedömning i den grundläggande utbildningen i Helsingfors” för föräldrarna. Samarbetet med föräldrarna sker kontinuerligt via Wilma. Provdatum och provresultat bokförs på Wilma. Vårdnadshavare erbjuds närvara under elevens lärandesamtal som hålls en gång per läsår.
Bedömning av lärande och kunnande
I bedömningen av uppförande följs ovan beskrivna kriterier. Enhetlighet i bedömningen säkras genom diskussioner i kollegiet inför tidpunkterna för bedömningen.
Arbetet som föremål för bedömning
Bedömning av uppförande
Studiegången i den grundläggande utbildningen
Studiegången enligt årskurs
Studier enligt ett eget studieprogram
Skolan följer de kommunala riktlinjerna. Elever i årskurs 6 får mellanbetyg senast i februari. Om en elev löper risk att bli underkänd i ett eller flera ämnen informeras eleven och vårdnadshavarna om detta i samband med lärandesamtalet eller senast inom februari.
Gemensamma läroämnen och valfria ämnen som ska bedömas i slutet av läsåret
Slutbedömningen i den grundläggande utbildningen
Bildandet av slutvitsord
Slutbedömningen av en elev som omfattas av särskilt stöd
Gemensamma läroämnen som ska bedömas i slutbedömningen
Bedömning av lärokurserna i konst- och färdighetsämnen i slutbedömningen
Bedömning av valfria ämnen i slutbedömningen
Undervisning som betonar ett läroämne eller en särskild utbildningsuppgift och slutbedömning
Frånvaro och dess inverkan på bedömning
Ny bedömning och rättelse av bedömning
Betyg
Verbala omdömen och siffervitsord i betygen
Skolan informerar vårdnadshavarna om bedömningen under ett föräldramöte och på Wilma snarast efter skolstarten. Bedömningsmodellen “Bedömning i den grundläggande utbildningen i Helsingfors” presenteras för vårdnadshavarna. Eleverna får information om bedömningen i alla ämnen i början av läsåret.