Kulturell mångfald och språkmedvetenhet |
M1 utveckla elevens förmåga att reflektera över värderingar och företeelser som är förknippade med nationalspråkens ställning i Finland samt stärka elevens förmåga och vilja att ta del av och verka i flerspråkiga och mångkulturella miljöer
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven uppmuntras att ställa egna frågor och att självständigt och tillsammans med andra finna svar på demK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven förstår kulturbundenheten i kommunikationssituationerEleven fördjupar förmågan att verka kulturenligt i olika kommunikationssituationerInnehållI1Vi bekantar sig med olika finska dialekter och blir medveten om våra språkliga rättigheter.
Mål för elevens lärande
Eleven lär känna det finska språkets ställning i Finland. Eleven lär sig att förstå kulturella skillnader mellan nationalspråken samt bakgrunden till dessa. Eleven lär sig att agera i olika språkmiljöer.
|
Förståelse för frågor som gäller nationalspråkens ställning
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan genom sitt agerande beakta värderingar och företeelser som anknyter till nationalspråken. Eleven kan agera flexibelt enligt situation i flerspråkiga miljöer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ta i beaktande värderingar och företeelser som anknyter till
nationalspråken. Eleven kan agera i flerspråkiga miljöer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven är medveten om värderingar och företeelser som anknyter till nationalspråken. Eleven kan komma till rätta i flerspråkiga miljöer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta om våra nationalspråk och ge några exempel på flerspråkiga miljöer. Eleven kan reagera i flerspråkiga miljöer.
|
M2 uppmuntra eleven att upptäcka möjligheter att mångsidigt använda finska i olika sammanhang och miljöer
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven förstår kulturbundenheten i kommunikationssituationerEleven fördjupar förmågan att verka kulturenligt i olika kommunikationssituationerK4 MultilitteracitetEleven utnyttjar teknologin som ett arbetsredskap för den egna produktionenInnehållI1Vi besöker olika evenemang som erbjuds på finska.Eleven kan ta till sig information från olika texter och olika medier.Eleven kan dela texter med andra.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utveckla sin förmåga att mångsidigt använda finska i olika sammanhang och miljöer.
|
Förmåga att mångsidigt använda sig av sina språkkunskaper för att utveckla sina världsmedborgerliga färdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över hur hen ändamålsenligt kan använda finska i olika sammanhang och miljöer för att främja det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan jämföra olika sammanhang och miljöer där hen kan använda finska för att främja det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om sammanhang och miljöer där hen kan använda finska för att främja det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge exempel på några sammanhang och miljöer där hen kan använda finska.
|
M3 handleda eleven att lägga märke till regelbundenheter i finska språket, på vilket sätt man i olika språk uttrycker samma saker samt att använda sig av språkvetenskapliga begrepp som stöd för sitt lärande
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven lär sig känna igen sina egna styrkor och utmaningar som språkstuderande samt att ställa upp egna målEleven lär sig att systematiskt använda grammatikaliska begrepp och att jämföra bekanta språk med varandra med hjälp av dessaEleven övar sig att se regelbundenheter och att tillämpa regler i språkstudiernaK4 MultilitteracitetEleven övar att tolka texter i för eleven motiverande kontexterInnehållI1Eleven skall känna igen regelbundenheter i finska språket och centrala språkvetenskapliga begrepp.Eleven kan tolka skrift i olika medier.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ge akt på regelbundenheter i finska språket och likheter och olikheter i jämförelse med andra språk. Eleven lär sig att använda språkvetenskapliga begrepp som stöd för sitt lärande.
|
Språklig förmåga
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan dra slutsatser om finskans regelbundenheter, tillämpa dem samt jämföra olika sätt att uttrycka samma saker i olika språk. Eleven känner till och kan använda centrala språkvetenskapliga begrepp i finska.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan dra slutsatser om finskans regelbundenheter och jämföra olika sätt att uttrycka samma saker i olika språk. Eleven känner till centrala språkvetenskapliga begrepp i finska.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan dra slutsatser om finskans regelbundenheter i jämförelse med andra språk. Eleven känner till de vanligaste språkvetenskapliga begreppen i finska.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan göra iakttagelser om regelbundenheter och känner till några språkvetenskapliga begrepp i finska.
|
Färdigheter för språkstudier |
M4 uppmuntra eleven att ställa upp mål, att utnyttja mångsidiga sätt för att lära sig finska och att reflektera över sitt lärande självständigt och i samarbete med andra samt handleda eleven att delta på ett uppbyggande sätt i kommunikation
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven lär sig känna igen sina egna styrkor och utmaningar som språkstuderande samt att ställa upp egna målEleven lär sig att systematiskt använda grammatikaliska begrepp och att jämföra bekanta språk med varandra med hjälp av dessaEleven övar sig att se regelbundenheter och att tillämpa regler i språkstudiernaK3 VardagskompetensEleven utvecklar sina sociala förmågor t.ex. genom kamratinlärningEleven uppmuntras att använda det finska språket i vardagenK7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleverna uppmuntras att uppmuntra och lära sig av varandraEleven ges möjlighet att delta i valet av ämnesområden och hur förverkligandet skerInnehållI2Eleven vidareutvecklar färdigheterna för språkstudier.Eleven utnyttjar olika sätt att utvärdera sitt lärande med hjälp av självbedömning och kamratbedömning.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ställa upp mål för sina språkstudier och att reflektera över sitt lärande självständigt och i samarbete med andra. Eleven lär sig att använda olika sätt för att lära sig språk och att hitta de mest effektiva för hens eget lärande.
|
Förmåga att ställa upp mål, att utnyttja studiestrategier och att reflektera över sitt lärande samt förmåga att bilda sig en uppfattning om olika sätt att delta i kommunikation
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan mångsidigt utnyttja varierande och för hen själv passande sätt att lära sig språk. Eleven kan jämföra och reflektera över olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan utnyttja de mest centrala och för hen själv passande sätten att lära sig språk. Eleven kan jämföra olika sätt att delta uppbyggande i
kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda de vanligaste och för hen själv passande sätten att lära sig språk. Eleven kan beskriva olika sätt att delta uppbyggande
i kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda några för hen själv passande sätt att lära sig språk.
Eleven kan ge några exempel på olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation.
|
M5 stödja elevens egen aktivitet och förmåga att kreativt tillämpa sina språkfärdigheter och utveckla sina färdigheter för kontinuerligt språklärande
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven uppmuntras att använda det finska språket som stöd för sitt lärandeInnehållI2Eleven kan använda sitt språk på ett mångsidigt sätt.Eleven kan söka information och bedöma hur tillförlitlig informationen är.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tillämpa sina språkkunskaper i olika situationer samt utveckla sina färdigheter självständigt även efter avslutad skolgång. Eleven lär sig att utnyttja de språkliga intryck som finns i hens omgivning. Eleven utvecklar tilltro till sig själv som språkinlärare.
|
Förmåga att utveckla sina färdigheter för kontinuerligt språklärande
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över och jämföra olika möjligheter att tillämpa och utveckla sina färdigheter i finska även efter avslutad skolgång. Eleven kan målmedvetet tillämpa sina kunskaper enligt situation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan jämföra olika möjligheter att tillämpa och utveckla sina färdigheter i finska även efter avslutad skolgång. Eleven kan mångsidigt tillämpa sina kunskaper i finska i olika situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva olika möjligheter att utveckla sina färdigheter i finska även avslutad skolgång. Eleven kan använda sina kunskaper i finska i olika situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda sina färdigheter i finska i några situationer och ge exempel på hur hen kan utveckla de egna färdigheterna.
|
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera |
M6 uppmuntra eleven att delta i olika, kommunikationssituationer, vilkas teman också kan vara relativt krävande
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetEleverna förstår att sätten att kommunicera på varierar enligt mål och kontextEleven övar att uttrycka sig själv i olika miljöer och kontexterInnehållI3Eleven kan delta i olika kommunikations-situationer, som hen har nytta i fortsatta studier och arbetslivet.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att aktivt delta i olika kommunikationssituationer.
|
Kommunikationsförmåga i olika situationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå B1.2/B2.1: Eleven kan kommunicera relativt obehindrat också i nya och mer krävande situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.2: Eleven kan relativt obehindrat delta i kommunikation också i vissa mera krävande situationer som till exempel då man informerar om en aktuell händelse.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå B1.1: Eleven kan relativt obehindrat kommunicera,
delta i diskussioner och uttrycka sina åsikter i vardagliga
kommunikationssituationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan utbyta tankar
eller information i bekanta och vardagliga situationer och stundtals hålla igång en konversation.
|
M7 handleda eleven att öva sig i att föra ordet, att ta initiativ i muntlig eller skriftlig kommunikation och att förhandla om betydelser
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven förstår kulturbundenheten i kommunikationssituationerEleven fördjupar förmågan att verka kulturenligt i olika kommunikationssituationerInnehållI3Eleven kan delta i olika kommunikations-situationer.Eleven kan diskutera även då samtalspartnern använder obekanta uttryck.Eleven kan olika kompensations-strategier.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ta initiativ i kommunikationssituationer. Eleven lär sig att använda olika kompensationsstrategier och omformulera sitt budskap.
|
Användning av kommunikationsstrategier
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå B1.2/B2.1: Eleven kan uttrycka sin åsikt och diskutera betydelsen också där mer krävande ämnen behandlas. Eleven kan diskutera betydelsen också av komplicerade uttryck och begrepp. Eleven kan naturligt rätta till missförstånd och korrigera sitt språk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.2: Eleven kan ta initiativ och använda lämpliga uttryck i en kommunikationssituation där ett bekant ämne behandlas. Eleven kan relativt naturligt rätta till missförstånd. Eleven kan diskutera betydelsen också av mera komplicerade uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå B1.1: Eleven kan i någon mån ta initiativ i olika skeden av en kommunikationssituation och försäkra sig om att samtalspartnern har förstått budskapet. Eleven kan omskriva eller byta ut obekanta ord eller omformulera sitt budskap. Eleven kan diskutera betydelsen av obekanta uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A2.1: Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation. Eleven använder mer sällan non-verbala uttryck. Eleven måste relativt ofta be samtalspartnern upprepa eller förtydliga.
Eleven kan i någon mån utnyttja samtalspartnerns uttryck i sin egen kommunikation.
|
M8 handleda eleven att i kommunikationen fästa uppmärksamhet vid hur formell situationen är, att öva sig i att använda olika slags texter (t.ex. bloggar, intervjuer) och att i sin kommunikation bli förtrogen med kraven på kulturell växelverkan
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetEleven övar att uttrycka sig själv i olika miljöer och kontexter.Eleverna förstår att sätten att kommunicera på varierar enligt mål och kontext.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapK6Eleven inser nyttan i att behärska det finska språket med tanke på fortsatta studier och arbetslivInnehållI3Eleven kan använda lämpligt språkbruk i olika situationer som hen har nytta i fortsatta studier och i arbetslivet.Eleven kan ta hänsyn till samtalspartnern och använda kulturellt lämpligt språkbruk.Eleven kan argumentera och motivera sin åsikt på finska.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att anpassa sin kommunikation enligt situation.
Eleven lär sig att känna igen kulturella drag i kommunikation.
|
Kulturellt lämpligt språkbruk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå B1.2/B2.1: Eleven kan för olika ändamål använda ett språk som inte är för familjärt men inte heller för formellt. Eleven kan ta hänsyn till sin samtalspartner och till de krav som olika situationer ställer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.2: Eleven kan för olika ändamål använda ett språk som inte är för familjärt men inte heller för formellt. Eleven känner till de viktigaste artighetskutymerna och följer dem. Eleven kan i sin kommunikation ta hänsyn till viktiga kulturellt betingade aspekter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå B1.1: Eleven visar att hen behärskar de viktigaste artighetskutymerna. Eleven kan i sin kommunikation ta hänsyn till några viktiga kulturellt betingade aspekter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan använda de vanligaste artiga hälsnings- och tilltalsfraserna samt artigt framföra till exempel önskemål, invitationer, förslag och ursäkter och besvara sådana.
|
Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter |
M9 erbjuda eleven och tillsammans med hen söka mångsidiga och betydelsefulla texter vilka kräver slutledningsförmåga och textförståelsestrategier
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetEleven övar att tolka texter i för eleven motiverande kontexterInnehållI3Eleven tränar sin förmåga att tolka texter. Eleven förstår tydligt tal som innehåller fakta om bekanta eller ganska allmänna ämnen.Eleven kan urskilja det centrala innehållet i en oförberedd text och kan dra slutsatser.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå muntliga och skriftliga texter och att tillämpa olika strategier för att tolka dem.
|
Förmåga att tolka texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå B1.2/B2.1: Eleven förstår muntlig och skriven text som är mera invecklad till språk och innehåll samt klarar av texter som förutsätter slutledning.
Eleven kan följa med komplicerad argumentation samt redogöra för det centrala innehållet i olika texter.
Eleven förstår en stor del av en pågående diskussion i omgivningen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.2: Eleven förstår tydligt tal som innehåller fakta om bekanta eller ganska allmänna ämnen och klarar också i någon mån av texter som förutsätter slutledning. Eleven förstår det väsentliga och de viktigaste detaljerna i en pågående mera omfattande formell eller informell diskussion i omgivningen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå B1.1: Eleven förstår det väsentliga och vissa detaljer i tydligt och relativt långsamt allmänspråkligt tal eller i lättfattlig skriven text. Eleven förstår tal eller skriven text som bygger på gemensam erfarenhet eller allmän kunskap. Eleven urskiljer även utan förberedelse det centrala innehållet, nyckelord och viktiga detaljer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A2.1: Eleven förstår texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck samt tydligt tal. Eleven förstår det centrala innehållet i korta, enkla budskap som intresserar hen och grundtankarna i en förutsägbar text som innehåller ett bekant ordförråd. Eleven klarar mycket enkel slutledning med hjälp av kontexten.
|
Växande språkkunskap, förmåga att producera texter |
M10 handleda eleven att producera, tolka och dela texter vars tema också kan vara något mer krävande och att i sammanhanget fästa uppmärksamhet vid texternas mångsidighet och användandet samt behärskningen av varierande strukturer
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensEleven uppmuntras att använda det finska språket i vardagenK4 MultilitteracitetEleven övar att uttrycka sig själv i olika miljöer och kontexterK5 Digital kompetensEleven utnyttjar teknologin som ett arbetsredskap för den egna produktionenInnehållI3Eleven kan kommunicera i skrift och göra sig förstådd. Eleven kan kommunicera med hjälp av olika medier.Eleven lär sig använda olika strukturer, idiomatiska uttryck och ett mångsidigt språk.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt i olika sammanhang och för olika ändamål genom att använda centralt ordförråd och centrala strukturer.
|
Förmåga att producera texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
KUnskapsnivå B1.2/B2.1: Eleven kan med rätt mångsidiga strukturer och ett omfattande ordförråd uttrycka sig klart och exakt om olika ämnen som hör till det egna erfarenhetsområdet. Eleven kan uttrycka sina tankar också om fiktiva ämnen. Eleven kan delta också i mer formella diskussioner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.2: Eleven kan berätta om vanliga konkreta ämnen genom att beskriva, specificera och jämföra. Eleven uttrycker sig relativt obehindrat. Eleven kan skriva personliga och mera allmänna meddelanden och uttrycka sina tankar också om en del fiktiva ämnen. Eleven använder sig av ett relativt omfattande ordförråd, vanliga idiom, olika strukturer och även komplicerade meningar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå B1.1: Eleven kan redogöra för det väsentliga och även för vissa detaljer angående vardagliga ämnen, verkliga eller fiktiva, som intresserar hen. Eleven använder sig av ett relativt omfattande ordförråd och olika strukturer samt en del allmänna fraser och idiom.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan med enkla meningar och ett konkret ordförråd berätta om vardagliga och konkreta saker som är viktiga för hen.
Eleven behärskar ett lätt förutsägbart ordförråd och många centrala strukturer.
|