Bedömning av elevens lärande och kunnande i den grundläggande utbildningen
Bedömningens syften i den grundläggande utbildningen
En enhetlig bedömnings- och utvärderingskultur säkras via diverse samarbetsstrukturer inom lärarkollegiet. Inför varje bedömningstillfälle förs diskussion kring bedömning och nya lärare stöds i arbetet.
Formativ bedömning
Summativ bedömning
Allmänna principer för bedömningen
Samarbete med vårdnadshavare
Föräldramöten i början av läsåret är viktiga informationstillfällen vad gäller hur bedömningen genomförs i Hoplaxskolan. Samma information ges även komprimerat via skriftlig läsårsinfo som delas till alla elevers vårdnadshavare.
Lärandesamtal hålls för samtliga elever i november-februari. Förfaringssättet preciseras i skolans verksamhetsplan.
Ur elevens synvinkel är det av stor vikt att skolan har ett samarbete med hemmet då en elevs prestationer försämras markant. Då eleven riskerar att inte uppnå godkända resultat kontaktas vårdnadshavarna senast fyra veckor innan perioden tar slut.
Skolans bedömningspraxis
Läsåret har tre bedömningstillfällen. En läsårsbedömning och två mellanbedömningstillfällen. Mellanbedömningen kan bestå av vitsordbedömning, verbalbedömning eller utvecklingssamtal.
Bedömningen kan ses förverkligas i fyra etapper:
årkurserna 1-2
verbal bedömning
tyngdpunkten ligger på hur lärandet framskrider
årkurserna 3-4
verbal, mer mångfacetterad bedömning
hur förmågan att arbeta och färdigheten att lära sig utvecklats samt hur man arbetat mot målen
årkurserna 5-6
sifferbedömning, sifferbetyg minst två gånger per läsår
en mångsidig bild av hur elevens lärande framskrider, hur man arbetat mot målen
årkurserna 7-9
sifferbedömning vid samtliga bedömningstillfällen
mångfacetterad bedömning av lärprocessen samt hur eleven arbetat mot målen (bedömningskriterierna)
Genom portfolio-pedagogiken säkras att man i bedömningen även beaktar läroprocessen.
Eleverna har rätt till en kontinuerlig respons, vilken förverkligas mångsidigt. Varje elev säkras minst ett utvecklingssamtal per läsår och utöver det ett bedömningssamtal med sina lärare. I bedömningssamtalet motiverar läraren bedömningen och diskuterar t ex elevens självbedömning. Lärprocessen är föremålet för en kontinuerlig och konstruktiv växelverkan mellan lärare och elev samt elev och elev.
Målet är en mångfacetterad kontinuerlig process, vilken eleven är medveten om. Utvecklingen sker stegvis i den riktningen att eleven känner till processen och kan ta ansvar för sitt eget lärande samtidigt som elevens metakognitiva färdigheter utvecklas.
I bedömningen av helhetsskapande undervisning används de ovan nämnda bedömningsmetoderna t ex självbedömning och kamratbedömning.
Tidpunkter och förfaringssätt med anknytning till utvecklingssamtal, bedömningssamtal och bedömning beskrivs i skolans verksamhetsplan. Utgångsläget är att både elev och vårdnadshavare deltar i utvecklingssamtalet.
Skolans praxis gällande information till elever och vårdnadshavare om principer och förfaringssätt i anknytning till bedömning skrivs in i skolans verksamhetsplan.
Bedömning av lärande och kunnande
Eleven får dagligen respons gällande sitt arbete och sina framsteg, främst muntligt i det dagliga samarbetet med lärare och annan personal. Via en konstruktiv dialog stöds eleven i sitt uppförande.
I bedömning av uppförande följs ovan beskrivna kriterier. Enhetlighet i bedömningen säkras genom diskussioner i kollegiet inför tidpunkterna för bedömning.
Arbetet som föremål för bedömning
Bedömning av uppförande
Under hösten 2021 utarbetas gemensamma principer och kriterier för bedömning av elevens uppförande.
Studiegången i den grundläggande utbildningen
Studiegången enligt årskurs
Studier enligt ett eget studieprogram
Det särskilda tillfället för eleven att visa prov på sitt kunnande ordnas i Hoplaxskolan fredagen i vecka 24.
I Hoplaxskolan meddelas eleven och vårdnadshavaren senast fyra veckor innan perioden tar slut om eleven löper risk för att inte uppnå godkända resultat i ett eller flera läroämnen. Eleven ges möjlighet att uppvisa godkända kunskaper och färdigheter senast två veckor efter att det underkända vitsordet har publicerats.