Kulturell mångfald och språkmedvetenhet |
M1 hjälpa eleven att bilda sig en uppfattning om relationen mellan det nya språket och språk hen studerat tidigare, bekanta sig med området där målspråket talas och några centrala drag i levnadssätten samt stödja utvecklingen av elevens språkliga slutledningsförmåga, nyfikenhet och flerspråkighet
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigElevens förmåga att tänka grammatikaliskt och språkvetenskapligt förstärks genom att öva språklig slutledningsförmåga och genom att finna samband mellan det nya språket och de språk som man tidigare har lärt sig.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven bekantar sig med det mångkulturella Helsingfors kulturutbud..K4 MultilitteracitetEleven övar multilitteracitet genom att studera växelverkans specialegenskaper jämfört med den egna kulturen, t.ex. olika seder, gester, regler för växelverkan, artighet i vardaglig växelverkan.
Mål för elevens lärande
Eleven lär känna målspråkets ställning i relation till andra språk. Eleven lär känna målspråkets språkområde samt dess kulturer och levnadssätt. Eleven lär sig att utveckla sin språkliga slutledningsförmåga och sin flerspråkighet.
|
Kännedom om målspråkets relation till andra språk samt språkområdets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem. Språklig förmåga och flerspråkighet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan jämföra och reflektera över målspråkets relation till andra språk.
Eleven kan utnyttja målspråkets mest centrala särdrag i sitt lärande.
Eleven kan jämföra målspråkets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta var målspråket talas och jämföra målspråkets relation till andra språk.
Eleven kan beskriva målspråkets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta var målspråket talas samt ge några exempel på målspråkets relation till andra språk.
Eleven kan berätta om målspråkets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta var målspråket talas.
Eleven kan ge några exempel på målspråkets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem.
|
Färdigheter för språkstudier |
M2 uppmuntra eleven att se kunskaperna i målspråket som en del av det kontinuerliga lärandet och breddade språkresurser, handleda eleven att hitta sätt att lära sig språk som bäst lämpar sig för hen själv och hens ålder samt uppmuntra hen att använda även begränsade språkfärdigheter utanför lektionerna
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensEleven förstår vikten av regelbunden träning när man lär sig ett nytt språk.Elevens färdigheter förstärks när det gäller att använda olika teknologiska miljöer också i inlärningen av det nya ämnet.InnehållI2Eleven begrundar hur hen utanför skolan bäst kan lära sig det nya språket.Eleven funderar i vilka situationer målspråket syns i den egna vardagen.Eleven får tips på hur hen själv kan lära sig språket även utanför skolan (musik, tv-serier, filmer osv).Eleven ställer egna mål samt lär att ge och få respons.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att hitta möjligheter att använda målspråket även efter avslutad skolgång. Eleven lär sig att använda olika sätt för att lära sig språk och att hitta sätt som är mest effektiva för hen själv.
|
Förmåga att utveckla färdigheterna och studiestrategierna för kontinuerligt språklärande
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan berätta hur hen kan utnyttja sina kunskaper i målspråket även efter avslutad skolgång.
Eleven kan använda mångsidiga och för hen själv passande sätt att lära sig målspråket.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta för vilka ändamål hen kan använda sina kunskaper i målspråket även efter avslutad skolgång.
Eleven kan använda de mest centrala och för hen själv passande sätten att lära sig målspråket.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om möjligheter att använda sina kunskaper i målspråket även efter avslutad skolgång.
Eleven kan använda de vanligaste och för hen själv passande sätten att lära sig målspråket.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge några exempel på möjligheter att använda målspråket.
Eleven kan använda några för hen själv passande sätt att lära sig språk.
|
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera |
M3 erbjuda eleven tillfällen att öva sig i muntlig och skriftlig kommunikation med hjälp av olika medier
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetMan kan utnyttja språkkunskaperna i internationellt umgänge med hjälp av IKT (bloggar, diskussionsforum, göra eget på nätet osv.).InnehållI3Textförståelse i muntlig och skriftlig form breddas enligt behov, beroende på språk, till ett mer formellt språkbruk (exempelvis i olika växelverkanssituationer). Man behandlar ämnen utgående från elevernas intressen.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att agera i olika muntliga och skriftliga kommunikationssituationer.
|
Kommunikationsförmåga i olika situationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan utbyta tankar eller information i bekanta och vardagliga situationer och stundtals hålla igång en konversation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven reder sig i många rutinmässiga kommunikationssituationer men tar ibland stöd av sin samtalspartner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven klarar sporadiskt av ofta återkommande rutinmässiga kommunikationssituationer, men tar för det mesta ännu stöd av sin samtalspartner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven klarar sporadiskt av, med stöd av sin samtalspartner, några ofta återkommande och rutinmässiga kommunikationssituationer.
|
M4 stödja eleven i att använda sig av språkliga kommunikationsstrategier
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetEleven bekantar sig med texter via många kanaler (videon, bider, sånger osv.) i hur man kan beté sig i enkla interaktionssituationer på ett kulturenligt sätt.InnehållI3Eleven fördjuar sitt kunnande och övar på att friskt våga uttrycka sig och utveckla sina kommunkationsstrategier (att be om uppmärksamhet för att få reda på information; att be om hjälp i en diskussion osv).Eleven lär sig känna igen målspråkets satsmelodi, intonation samt andra specifika fonem. Eleven övar på ett naturligt uttal.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utnyttja språkliga kommunikationsstrategier i kommunikationssituationer.
|
Användning av kommunikationsstrategier
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation.
Eleven använder mer sällan non-verbala uttryck.
Eleven måste relativt ofta be samtalspartnern upprepa eller förtydliga.
Eleven kan i någon mån utnyttja samtalspartnerns uttryck i sin egen kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven deltar i kommunikation men behöver fortfarande ofta hjälpmedel.
Eleven kan reagera med korta verbala uttryck, små gester (t.ex. genom att nicka), ljud eller liknande minimal respons.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven använder sig av det mest centrala ord- och uttrycksförrådet i sin kommunikation.
Eleven behöver mycket hjälpmedel.
Eleven kan be samtalspartnern att upprepa eller tala långsammare.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven behöver mycket hjälpmedel (till exempel gester, teckningar, lexikon, internet).
Eleven kan ibland gissa eller härleda enskilda ords betydelse utgående från kontexten, allmän kunskap eller sina andra språkkunskaper. Kan uttrycka om hen har förstått.
|
M5 hjälpa eleven att öka sin kännedom om uttryck som hör till artigt språkbruk
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetEleven utvidgar sitt kunnande i den non-verbala kommunikationens betydelse i kulturen där man talar målspråket.InnehållI3Eleven övar ett artigt språkbruk i olika vardagliga situationer på ett för målkulturen passande vis.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda för målspråket och språkområdets kultur typiska artighetsfraser.
|
Kulturellt lämpligt språkbruk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven klarar av korta sociala situationer.
Eleven kan använda de vanligaste artiga hälsnings- och tilltalsfraserna samt artigt framföra till exempel önskemål, invitationer, förslag och ursäkter och besvara sådana.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven kan använda vanliga uttryck som kännetecknar artigt språkbruk i många rutinmässiga sociala sammanhang.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven kan använda några av de allra vanligaste artighetsfraserna typiska för språket i rutinmässiga sociala sammanhang.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan använda några för språket eller kulturen typiska artighetsfraser (hälsa, säga adjö, tacka) i några mycket rutinmässiga sociala sammanhang.
|
Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter |
M6 uppmuntra eleven att tolka för hens ålder lämpliga och för hen själv intressanta muntliga och skriftliga texter
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetEleven tolkar olika vardagsrelaterade texttyper. I mån av möjlighet används autentiska texter (restaurangers menyer, tidtabeller, reklam, väderleksrapporter, skyltar osv.).InnehållI3Eleverna väljer tillsammans lämpliga texter för deras nivå, vilka beaktar målspråkets mångfald och elevernas intressen. Eleverna bekantar sig på ordnivå med olika varianter i länder var målspråket talas.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tolka olika muntliga och skriftliga texter.
|
Förmåga att tolka texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven förstår texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck samt tydligt tal.
Eleven förstår det centrala innehållet i korta, enkla budskap som intresserar hen och grundtankarna i en förutsägbar text som innehåller ett bekant ordförråd.
Eleven klarar mycket enkel slutledning med hjälp av kontexten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven förstår med hjälp av kontexten skriven text och långsamt tal som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck. Kan plocka ut enkel information hen behöver ur en kort text.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven förstår skriven text bestående av några ord och långsamt tal som innehåller inövade, bekanta ord och uttryck.
Eleven kan urskilja enskilda fakta i en text.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven förstår en begränsad mängd talade och skrivna ord och uttryck.
Eleven känner till teckensystemet eller ett mycket begränsat antal skrivtecken.
|
Växande språkkunskap, förmåga att producera texter |
M7 erbjuda eleven rikligt med möjligheter att öva sig i att tala och skriva kortfattat i för åldern lämpliga situationer och i detta sammanhang fästa uppmärksamhet vid uttal och vid strukturer som är relevanta för textens innehåll
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK5 Digital kompetensEleven fördjupar sig i att producera texter både i skolan och hemma med hjälp av redan inlärda IKT-färdigheter.Eleven övar sig i att kritiskt använda elektroniska ordböcker och översättningsapplikationer.Eleven kan under informationssökning ifrågasätta källans pålitlighet och kontrollera informationen i olika källor.InnehållI3Eleven tränar framställning inom bekanta områden, som mål står små diskussioner och meddelanden som berör vardagen.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt genom att använda språkets centrala ordförråd och strukturer. Eleven lär sig att uttala begripligt.
|
Förmåga att producera texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A1.3: Eleven behärskar en begränsad mängd korta, inövade uttryck, det mest centrala ordförrådet och grundläggande satsstrukturer.
Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om vardagliga och för hen viktiga saker samt skriva enkla meddelanden.
Eleven uttalar inövade uttryck begripligt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.2: Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd be-rätta om några bekanta och för hen viktiga saker samt skriva några korta meningar om inövade ämnen. Uttalar de flesta inövade uttrycken begripligt. Behärskar ett mycket begränsat ordförråd, några situationsbundna uttryck och en del av den elementära grammatiken.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.1/A1.2: Eleven kan under handledning berätta om några bekanta och för hen viktiga saker med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd.
Eleven kan skriva några enskilda ord och uttryck.
Eleven uttalar inövade uttryck begripligt.
Eleven behärskar ett mycket begränsat ordförråd, några situationsbundna uttryck och en del av den elementära grammatiken.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan uttrycka sig mycket begränsat i tal med hjälp av inövade ord och inlärda standarduttryck.
Eleven uttalar några inövade uttryck begripligt och kan skriva några enskilda ord och uttryck.
|