Att kommunicera |
M1 uppmuntra eleven att utveckla sina färdigheter att handla målinriktat, etiskt och konstruktivt i kommunikationssituationer i skolan och i samhället
Lokal precisering
InnehållÅrskurs 9Eleverna tränar sina färdigheter att arbeta genom att diskutera olika ämnen och texter.Eleverna övar att argumentera och representera sig i formella kommunikationssituationer samt att hålla muntliga presentationerEleverna undersöker och använderspråket i olika funktioner och situationer- övar fraser- uttryck- familjära- formella uttryck- modalitet samt att kunna stärka och tona ner sina åsikter- att kunna göra referat och hänvisa till det sagdaEleverna övar kritiskt förhållnings-sätt till det hörda och använder det som modell i sitt eget språkbrukEleverna tränar förmågan att uttrycka sig genom tal och helhetsgestaltning
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina färdigheter att handla målinriktat, etiskt och konstruktivt i kommunikationssituationer i skolan och i samhället.
|
Att utveckla kommunikativa färdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven tar initiativ i olika kommunikationssituationer och anpassar sitt tal enligt situationen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven främjar med sitt agerande en lyckad kommunikationssituation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar muntligt och på ett konstruktivt sätt i kommunikationssituationer i skolan.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i förutsebara kommunikationssituationer genom att lyssna aktivt.
|
M2 handleda eleven att fördjupa förmågan att förstå formellt tal, den muntliga kommunikationen i undervisningen och talade medietexter
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigK2 Kulturell och kommunikativ kompetensK4 MultilitteracitetInnehållÅrskurs 9Eleverna övar kritiskt förhållningssätt till det hörda argumentering formellakommunikationssituationer
Mål för elevens lärande
Eleven fördjupar sin förmåga att förstå formellt tal, den muntliga kommunikationen i undervisningen och talade medietexter.
|
Förmåga att förstå i kommunikationssituationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven urskiljer den väsentliga informationen i den muntliga kommunikationen i undervisningen och i talade medietexter samt utvärderar vad hen har hört.
Eleven kan ta emot information i formella talsituationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår huvuddragen i muntliga kommunikationen i undervisningen och i talade medietexter som behandlar teman som är bekanta för eleven.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förstår talade texter på vardagligt språk och tar reda på deras betydelse tillsammans med de andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven förstår talade texter på vardagligt språk som åskådliggörs tydligt.
|
M3 uppmuntra eleven att utveckla sin förmåga att uppträda och uttrycka sig målmedvetet i olika situationer och med hjälp av olika uttryckssätt
Lokal precisering
InnehållÅrskurs 9Elevernas förmåga att arbeta muntlig med olika ämnen och områden och texter förstärks.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att uppträda och uttrycka sig målmedvetet i olika situationer och med hjälp av olika uttryckssätt.
|
Förmåga att uppträda
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förbereder och håller en sammanhängande och till sitt innehåll mångsidig och åskådlig presentation.
Eleven uttrycker sig målmedvetet och ändamålsenligt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förbereder och håller en tydlig presentation om ett tema som förutsätter att hen söker information.
Eleven uttrycker sig på ett för situationen lämpligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förbereder och håller ett anförande eller en muntlig presentation om ett tema som ligger nära hen själv.
Eleven uttrycker sig förståeligt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven uttrycker sig själv i olika vardagliga situationer eller berättar om något ämne som intresserar hen på det sätt som hens språkkunskaper ger möjlighet till.
Eleven kompletterar sin språkfärdighet med andra uttryckssätt.
|
Att tolka texter |
M4 handleda eleven att använda sin kunskap om textgenrer för att tolka texter, vidga elevens ord- och begreppsförråd och använda lässtrategier effektivt samt utveckla sin förmåga att dra slutsatser om en texts betydelser utgående från texten, orden och de språkliga strukturerna
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigK2 Kulturell och kommunikativ kompetensK4 MultilitteracitetK7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidInnehållÅrskurs 9Eleverna befäster sin förmåga att tillämpa lässtrategier dynamiskt och vidgar elevernas ord- och begreppsförråd.Eleverna fördjupar sig i att analysera texter och litteratur som är av samhällelig och kulturell betydelse.Eleverna granskar värderingar och påverkningsmöjligheter som finns i texter- ur olika synvinklar- hur man benämner personer- bildspråk och ironins effekt i text tolkasElevernas förmåga fördjupas i att använda sitt eget modersmål samt andra bekanta språk som stöd för allt lärande fördjupasEleverna fördjupar sig i att analysera texter och litteratur som är av samhällelig och kulturell betydelse.Eleverna tränar att analysera- förklarande,- argumenterande- instruerande textermed fokus på språkliga drag- att känna igen litterära stilriktningar i texter
Mål för elevens lärande
Eleven använder sin kunskap om textgenrer för att tolka talade, skrivna och multimediala texter, utvidgar sitt ord- och begreppsförråd, använder effektivt lässtrategier och strategier för att förstå text och drar slutsatser om en texts betydelser utgående från texten, orden och de språkliga strukturerna.
|
Förmåga att använda kunskaper om textgenrer i tolkningen av talade, skrivna och multimediala texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven särskiljer mellan strukturen och de språkliga särdragen i olika textgenrer med hjälp av ändamålsenliga begrepp.
Eleven utvecklar sitt ord- och begreppsförråd så att det är tillräckligt för att hen självständigt kan tolka och utvärdera texter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven identifierar strukturen och de språkliga särdragen i olika textgenrer.
Eleven utvidgar aktivt sitt ord- och begreppsförråd genom att läsa olika slags texter.
Eleven använder ändamålsenliga strategier för att tolka texter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen de vanligaste textgenrerna.
Eleven förstår texter som behandlar ämnesområden som är bekanta för hen och kan uppfatta texten som helhet.
Eleven tar reda på nyckelord för att förstå huvudtanken i texten.
Eleven använder texter för att utvidga sitt ord- och begreppsförråd.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven förstår varför texter skiljer sig från varandra.
Eleven känner igen några särdrag för de vanligaste textgenrerna.
Eleven förstår bristfälligt innehållet i en text.
|
M5 handleda eleven att tolka texter kritiskt både självständigt och i grupp
Lokal precisering
InnehållÅrskurs 9Eleverna övar att analysera och utvärdera egna och andras texter samt att ge och ta feed-back.Eleverna bekantar sig med litteratur, filmer, teater och mediekultur.Eleverna övar att- analysera egna och andras texter- ge och ta feed-back.- skilja på texter som är åsikstagande och ledande
Mål för elevens lärande
Eleven övar sig på att kritiskt tolka talade, skrivna och multimediala texter både självständigt och i grupp.
|
Förmåga att tolka talade, skrivna och multimediala texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven utvärderar texternas sätt att påverka.
Eleven iakttar sådana betydelser i texterna som inte är direkt uttalade, såsom textens tankegång, attityder och synpunkter.
Eleven tolkar hur andra texter inverkar på textens betydelse.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder sin förmåga att tolka texter som en resurs för lärandet.
Eleven utvärderar texter och drar slutsatser om och ställer kritiska frågor utifrån texten.
Eleven förstår att andra texter inverkar på textens tolkning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven läser och förstår texter, även abstrakta sådana, som är lämpliga för hens ålder.
Eleven drar slutsatser om texterna och framför motiverade åsikter om textens innehåll.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven läser och förstår enkla texter med ett konkret språk och i för eleven bekanta situationer.
Eleven ställer frågor och uttrycker åsikter utifrån texterna tillsammans med andra och självständigt.
|
Att producera texter |
M6 handleda eleven att stärka förmågan att planera, producera och bearbeta texter självständigt och tillsammans med andra samt att kunna använda olika textgenrer som källor och modeller för de egna texterna
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensK4 MultilitteracitetK7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidInnehållÅrskurs 9Eleverna uppmuntras att på ett mångsidigt sätt använda ord, fraser och språkliga strukturer.Eleverna befäster skrivprocessens olika skeden och användningen av olika kunskapskällor.Eleverna granskar värderingar och påverkningsmöjligheter som finns i texter- ur olika synvinklar- hur man benämner personer- bildspråk och ironins effekt i text tolkasElevernas förmåga fördjupas i att använda sitt eget modersmål samt andra bekanta språk som stöd för allt lärande fördjupas.
Mål för elevens lärande
Eleven planerar, producerar och bearbetar texter. Eleven använder berättande, beskrivande och ställningstagande texter som modeller och källor för de egna texterna.
|
Förmåga att tillämpa kunskap om textgenrer i produktionen av texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven producerar självständigt texter där särdragen för olika textgenrer används på ett mångsidigt sätt.
Eleven använder också andra texter som källor för de egna texterna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven planerar, producerar och bearbetar texter där hen använder särdragen för olika textgenrer på ett ändamålsenligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven planerar och producerar med hjälp av modeller texter om olika ämnesområden, både självständigt och tillsammans med andra.
Eleven tar emot respons på sina texter.
Eleven producerar texter där man känner igen textgenrerna men där textgenrernas typiska särdrag används bristfälligt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven producerar texter som till sin struktur, sitt språk och sitt innehåll är enkla och konkreta och som berör ett ämne som är bekant för hen.
|
M7 hjälpa eleven att befästa kunskaperna om normerna för standardskriftspråket samt behärskningen av det ordförråd och de strukturer som behövs för olika textgenrer
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigK2 Kulturell och kommunikativ kompetensK4 MultilitteracitetK7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidInnehållÅrskurs 9Eleverna tränar att skriva texter som är ställningstagande och tankeväckande.Eleverna uppmuntras att använda ordförråd, fraseologi och strukturella hjälpmedel för att stärka skrivandet.Eleverna befäster skrivprocessens olika skeden och användningen av olika kunskapskällor.Eleverna tränar olika stilarter och register samt olika sätt att uttrycka person och tid på ett konsekvent sätt i en text.Eleverna använder passande uttrycksformer i texter och övar att ta och ge feed-back.Eleverna producerar texter med åsikt och ställningstagande.
Mål för elevens lärande
Eleven följer normerna för standardskriftspråket i sina texter och använder de ordförråd och språkliga strukturer som är karakteristiska för olika textgenrer.
Eleven utvecklar smidighet och mångsidighet i sin textproduktion samt skriver för hand och med hjälp av digitala verktyg.
|
Förmåga att behärska skriftspråket
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven producerar texter som innehållsmässigt och språkligt är mångsidiga.
Eleven följer skriftspråksnormerna väl.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven producerar koherenta texter och använder ändamålsenliga ord och strukturer i dem.
Eleven följer skriftspråksnormerna tämligen väl.
Eleven kan skriva flytande för hand och med hjälp av digitala verktyg.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven producerar texter som är förståeliga trots språkliga brister. Ordförrådet kan fortfarande vara begränsat.
Elevens användning av skriftspråksnormer är osäkert.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven producerar texter om ämnesområden som är bekanta för hen själv. Texten kan vara icke-koherent, något svårläst och skriven med ett väldigt begränsat ordförråd.
Eleven kan skriva för hand och med hjälp av digitala verktyg.
|
Att förstå språk, litteratur och kultur |
M8 handleda eleven att fördjupa sin språkliga medvetenhet och intressera sig för språkliga fenomen, hjälpa eleven att känna igen språkliga strukturer, olika register, stildrag och nyanser och förstå betydelser och följder av olika språkliga val
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensK3 VardagskompetensK4 MultilitteracitetInnehållÅrskurs 9Eleverna undersöker texter och reflekterar över språkets- betydelse- struktur (satsdelar, ordböjning, modalitet)- nyanser- inverkan av valet av språklig stil och ton i textenEleverna jämför svenskan med för eleven andra bekanta språk och hur språken inverkar på varandraEleverna övar att använda olika register och stilar samt olika sätt att använda person konsekvent ur språken påverkar varandra
Mål för elevens lärande
Eleven blir intresserad av språkliga fenomen. Eleven känner igen språkliga strukturer och använder formellt och informellt språk som en resurs för språkanvändningen samt använder språkliga stildrag och nyanser. Eleven förstår betydelser och följder av olika språkliga val.
|
Förmåga att utveckla språklig medvetenhet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven drar slutsatser om texters språkliga och textuella särdrag.
Eleven utnyttjar formellt och informellt språk i sitt språkbruk.
Eleven förstår vilken inverkan språkliga val har för hur betydelsen byggs upp i en text.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven uppfattar och skiljer mellan språkliga och textuella drag i texter och deras betydelser med hjälp av ändamålsenliga begrepp.
Eleven förstår formellt och informellt språkbruk och effekterna av olika språkliga stilar.
Eleven förstår betydelser och följder av olika språkliga val.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven reflekterar över textens språkliga och textuella drag och deras betydelser tillsammans med andra.
Eleven känner igen formellt och informellt språkbruk och skillnaderna mellan olika språkliga stilar.
Eleven kan dela in satsen i satskonstruktionens olika delar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven observerar att språkbruket varierar i olika situationer.
Eleven identifierar skillnaderna mellan skrivet och talat språk.
Eleven uppfattar gränserna mellan satser och känner igen verbet i centrum av satsen.
|
M9 inspirera eleven att bekanta sig med olika litteraturgenrer, den svenska och i synnerhet den finlandssvenska litteraturen, dess historia och kopplingar till världslitteraturen samt att handleda eleven att känna till hur olika texter förhåller sig till varandra
Lokal precisering
InnehållÅrskurs 9Eleverna bekantar sig med litteratur, film, teater och mediekultur.Elevernas förståelse för kulturell mångfald stärks genom att jämföra olika kulturella erfarenheter från hela världen och från olika tidsskedenElevernas förståelse för kulturell mångfald förstärks genom att hänföra kulturella erfarenheter från olika håll i världen och från olika tider.
Mål för elevens lärande
Eleven läser och tolkar svenskspråkig litteratur, i synnerhet modern finlandssvensk litteratur. Eleven bekantar sig med den finlandssvenska litteraturens viktigaste skeden och deras kopplingar till världslitteraturen. Eleven förstår hur litteraturgenren och andra texter påverkat ett verk.
|
Förmåga att analysera och tolka skönlitteratur
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven läser mångsidig svenskspråkig litteratur och analyserar och tolkar det hen läst genom att diskutera och skriva om sina upplevelser.
Eleven känner till den finlandssvenska litteraturen och dess förhållande till världslitteraturen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven läser och kan analysera en skönlitterär text.
Eleven kan nämna centrala verk i den finlandssvenska litteraturen.
Eleven kan särskilja litteraturgenrernas särdrag i texter som hen läser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven läser svenskspråkiga, även finlandssvenska, skönlitterära texter och diskuterar sina läsupplevelser med de andra.
Eleven känner till några litteraturgenrer och kan identifiera till vilken genre en text hör.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven läser korta och lättförståeliga svenskspråkiga skönlitterära texter. Eleven skiljer mellan fiktiva texter och andra texter.
Eleven förstår att olika texter har skrivits vid olika tidpunkter.
Eleven identifierar med hjälp av modeller kopplingar mellan texter.
|
M10 hjälpa eleven att vidga sin kulturuppfattning och att redogöra för flerspråkighet och kulturell mångfald i skolan och i samhället samt att se kulturella likheter och kulturbundenheter i och mellan olika företeelser
Lokal precisering
InnehållÅrskurs 9Eleverna jämför det svenska språket med andra för eleven bekanta språk och forskar i hur det påverkar varandraEleverna bekantar sig med svenska språkrelationer.Elevernas förståelse för kulturell mångfald stärks genom att jämföra olika kulturella erfarenheter från hela världen och från olika tidsskeden
Mål för elevens lärande
Eleven förstår betydelsen av språklig och kulturell mångfald i skolan och i samhället. Eleven ser skillnader och likheter mellan kulturer samt kulturbundenheter i och mellan olika företeelser.
|
Förmåga att utveckla kulturell medvetenhet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven framför synpunkter på vad flerspråkighet och kulturell mångfald betyder för hen själv och för samhället.
Eleven deltar aktivt i att skapa gemensamma kulturella upplevelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven redogör för vad flerspråkighet och kulturell mångfald innebär i samhället.
Eleven kan redogöra för sina kulturella erfarenheter.
Eleven observerar att kulturen samt individers verksamhet och olika gruppbildningar påverkar varandra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven identifierar flerspråkighet och kulturell mångfald på individnivå och i den nära omgivningen.
Eleven breddar sina kulturella erfarenheter och kan berätta om dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till att det förekommer flerspråkighet och kulturell mångfald i alla samhällen.
Eleven kan identifiera och kan beskriva kulturella och kulturbundna företeelser i sin närmaste omgivning.
|
Att använda språket som stöd för allt lärande |
M11 handleda eleven att befästa en positiv uppfattning om sig själv och sitt sätt att kommunicera, läsa, producera texter och lära sig språk, handleda eleven att iaktta och jämföra olika inlärningsstilar och sätt att lära sig samt att lära sig av andra
Lokal precisering
InnehållÅrskurs 9Att lära sig att lära; i lärande processen ska eleven vara en aktiv aktör i sitt eget lärandet genom att ställa upp mål och själv utvärdera processen.Elevens förmåga att tolka och producera texter stärks och mångsidigas.Eleverna ges tillfälle att utvärdera sin utveckling mångsidigt.Eleverna stöds i att utveckla kreativa argumenterings-färdigheter och kritiskt tänkande.Eleverna får lära sig att världen är mångsidig både kulturellt och språkligt och elevernas identitet utvecklas på dessa områden.Eleverna har möjlighet att utveckla sociala färdigheter och färdigheter i att uttrycka sig i olika situationer.Eleverna ges möjlighet att skapa och tolka kultur genom litteraturundervisning, mediefostran och drama.Eleverna har möjlighet att utveckla sociala färdigheter och färdigheter i att uttrycka sig i olika situationer.Eleverna stöds i att bli mångsidiga språkanvändare både i modersmålet och andra språk.Eleverna uppmuntras att vara kommunikatörer också med knappa språkliga färdigheter.Eleven har en aktiva roll i lärprocessen och att ställa upp mål för sina studier, planera arbetet och utvärdera arbetsprocessen och resultatet.Eleven lär sig att uppskatta medians inverkan och utnyttja dess möjligheter.Eleven lär sig att påverka beslutsfattning och ansvarstagandet samt uttrycka sig på ett uppbyggandet sätt.Eleven ges möjlighet att öva på att förhandla, medla och lösa konflikter samt att kritisk granska saker.Eleven lära sig att identifiera sina lär strategier och studiestrategier och medvetet utveckla dem.Eleverna har möjlighet att utvärdera sin utveckling ur många olika synvinklar.Eleverna stöds i att utveckla sin förmåga att vara kreativa, argumenterande och kritiska.
Mål för elevens lärande
Eleven stärker en positiv uppfattning om sig själv och sitt sätt att lära sig och använda språk. Eleven jämför och använder olika sätt att lära sig både självständigt och i grupp.
|
Förmåga att utveckla sitt eget sätt att lära sig språk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ställer upp utmanande mål för sitt eget lärande och främjar det gemensamma lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven utvecklar sina färdigheter att lära sig språk och använder mångsidigt sin omgivning som en resurs för att lära sig språk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven identifierar sina styrkor och utvecklingsområden när det gäller hens sätt att lära sig och använda språk samt ställer upp mål för sitt eget lärande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven gör iakttagelser om hur hen lär sig språk och sina egna sätt att lära sig.
|
M12 handleda eleven att lägga märke till hur språket används inom olika vetenskapsområden
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigK2 Kulturell och kommunikativ kompetensK4 MultilitteracitetK6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapK7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidInnehållÅrskurs 9Elevernas förmåga att tolka, producera och värdera olika slag av texter i olika medier och miljöer utvecklas till genom- förmågan att skaffa- sammanföra- omarbeta- producera- presentera- utvärdera- genom kritisk granskningkunskap i olika former och situationer och med olika verktyg.Eleverna får möjlighet att träna sin mångsidiga läskunnighet både i traditionella lärmiljöer och i multimediala lärmiljöer där man använder digitala verktyg på många olika sätt individuellt och tillsammans.Eleverna erbjuds en bred textgenre och i undervisningen granskas för eleven viktiga, autentiska texter och ur dem framkomna tolkningar av världen.Eleven bekantar sig med berättande, beskrivande, ledande och texter som är ställningstaganden.Eleverna erbjuds att arbeta självständigt och i grupp och tillsammans öva på att
Mål för elevens lärande
Elevens språkkunskap utvecklas från ett vardagligt språk mot språket som används inom olika vetenskapsområden.
|
Förmåga att utveckla ett abstrakt språk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven känner till metoder för användningen av ett abstrakt språk och använder dem för att tolka texter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår kognitivt krävande språk som är lämpligt med hänsyn till hens ålder, men behöver stöd från kontexten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förstår med stöd av en stark kontext språk som är rätt så kognitivt krävande och lämpligt med hänsyn till elevens ålder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven behandlar teman som berör olika vetenskapsområden på ett vardagligt språk.
|
M13 uppmuntra eleven att utveckla förmågan att söka information samt att planera, strukturera och utvärdera sitt arbete självständigt och i grupp
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigK4 MultilitteracitetK5 Digital kompetensK6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapInnehållÅrskurs 9Eleven stöds i att- tala- skriva om olika ämnesområden- jämföra vardagsspråket med språket hos olika ämnesområdenEleverna befäster informations- och kommunikationsteknologin användningssätt i lärandet och utvärderingen av lärandet.Eleverna har möjlighet att använda informations- och kommunikations teknologi till att kommunicera i undervisningssyfte så som i helhetskapande och kreativa arbetssätt och lär sig om upphovsrätt.Eleverna får erfarenheter och övning i att använda digitala verktyg för att kommunicera och bilda nätverk. Det ger också eleverna möjligheter att synliggöra sina tankar och idéer på olika sättEleverna befäster informations- och kommunikationsteknologin användningssätt i lärandet och utvärderingen av lärandet
Mål för elevens lärande
Eleven använder ändamålsenliga sätt att söka information och följer upphovsrättsliga normer. Eleven planerar, strukturerar samt utvärderar sitt eget arbete självständigt och i grupp.
|
Förmåga att söka information samt förmåga att planera, strukturera och utvärdera sitt eget arbete
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven söker och kombinerar mångsidigt information från olika källor samt jämför informationen och bedömer dess tillförlitlighet.
Eleven främjar målmedvetet gemensamt arbete.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven söker information från olika källor och planerar, strukturerar och utvärderar sitt eget arbete både självständigt och i grupp.
Eleven bidrar med sin egen insats i det gemensamma arbetet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven söker information från bekanta källor eller källor som hen fått, men upprepar informationen.
Eleven utvärderar sitt arbete.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven söker enstaka information från givna källor.
Eleven följer upphovsrätten och förstår betydelsen av personlig integritet på nätet.
Eleven planerar och utvärderar sitt eget arbete endast i liten grad.
|