Elevhandledning

Grunderna för läroplanen

I elevhandledning ges inget vitsord. Bedömningen i elevhandledningen är formativ och bygger på elevernas självvärdering samt på interaktiv, handledande och uppmuntrande respons i samband med olika handledningsåtgärder. Eleverna reflekterar tillsammans med läraren och lär sig bedöma sina förutsättningar, sitt kunnande och sina färdigheter, sin funktionsförmåga, sin företagsamhet och sina resurser samt hur mycket och vilken form av handledning och stöd de behöver och sina kommunikativa färdigheter och färdigheter att arbeta i grupp. Eleverna ska handledas att förstå hur värderingar, föreställningar och människor som är viktiga för dem påverkar deras val och beslut. Eleverna ska öva sig på att bedöma sin förmåga att söka information och använda informations- och kommunikationsteknik för att söka information om utbildningar och arbetslivet. Eleverna ska uppmuntras att även fästa uppmärksamhet vid sin förmåga att känna igen hur tillförlitliga och ändamålsenliga olika informationskällor är. Eleverna ska göras medvetna om bakgrunden till olika metoder och redskap för självvärdering samt förstå vilka möjligheter det finns att använda dem i den egna karriärplaneringen. Eleverna lär sig med lärarens hjälp att hitta de instanser som erbjuder stöd- och handledningstjänster i skolan och i samhället samt utvecklar sina färdigheter att söka de tjänster de behöver.

Mål

Mål
Delaktighet och aktivitet
M1 hjälpa eleven att bilda sig en helhetsuppfattning om arbetssätten och studiemiljön i årskurs 7–9, utveckla elevens beredskap att studera i denna miljö och i olika grupper samt stödja eleven att handla självständigt och ta ansvar för sina studier och val
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven reflekterar över fenomen kopplade till hens studier och framtidsplaner från många olika synvinklar i samverkan med andra. Eleven kan söka väsentlig information från elevhandledningens synvinkel från olika informationskällor och tillämpa informationen när hen planerar sin egen framtid.K3 VardagskompetensEleven uppmuntras till att ta väl hand om sig själv och andra, att planera sin tidsanvändning och reflektera över samarbetsfärdigheternas betydelse i skolan och i arbetslivet.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidK7Eleven får handledning i att förstå betydelsen av egna val, livsstilar och handlingar både för hen själv och för närmiljön.InnehållI1 Lärande och studierI2 Självkännedom och livslång karriärplanering
Förmåga att lära sig
M2 uppmuntra och vägleda eleven att utveckla sin studiefärdighet och förmåga att lära sig
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven förstår betydelsen av den inlärning som sker utanför skolan, t.ex. det man lärt sig via hobbyn, med tanke på hens studier och senare i arbetslivet.InnehållI1 Lärande och studier
Livslångt lärande
M3 skapa förutsättningar som främjar elevens vilja att lära sig, förmåga att bedöma sitt kunnande, att identifiera och utnyttja sina färdigheter och styrkor, förmåga att inse vad hen behöver lära sig och att vid behov ändra sina planer och handlingsmodeller
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven sätter upp för sig lämpliga mål, planerar sitt arbete och utvärderar sina framsteg. Hen skaffar information om utbildning och arbetslivet och reflekterar över frågor som härrör till temat från olika synvinklar. Eleven förstärker sina förutsättningar för kreativt tänkande och insikt genom att reflektera över sina tänkesätt och att fördomsfritt konstruera ny kunskap.InnehållI1 Lärande och studierI2 Självkännedom och livslång karriärplanering
Självkännedom
M4 göra eleven medveten om faktorer som påverkar hens val och hjälpa hen att anpassa sig till sin förmåga, sina förutsättningar och intressen
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensEleven handleds i att förstå att alla med sitt handlande påverkar både sitt eget och andras välmående, hälsa och trygghet. Eleven förstår betydelsen av fungerande människorelationer och den ömsesidiga omvårdnaden för skolans- och arbetsgemenskapens välmående.InnehållI2 Självkännedom och livslång karriärplanering
Att ställa upp mål
M5 lära eleven att ställa upp både kortsiktiga och långsiktiga mål, utarbeta planer för att uppnå målen och utvärdera hur målen uppnåtts
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven kan sätta för sin åldersgrupp lämpliga mål, planera sitt arbete och utvärdera sina framsteg. Hen lär sig skaffa information om utbildning och arbetsliv och kan reflektera över frågor i anslutning till dem från olika synvinklar. Eleven förstärker sina förutsättningar för kreativt tänkande och insikt genom att reflektera över sina tänkesätt och att fördomsfritt konstruera ny kunskap.K3 VardagskompetensEleven uppmuntras att ta hand om sig själv och andra samt att träna de färdigheter som är viktiga för det egna självständiga livet och vardagen.InnehållI2 Självkännedom och livslång karriärplaneringI5 Att söka till fortsatta studier
Lärande med sikte på arbetslivet
M6 hjälpa eleven att förstå arbetets betydelse för hens eget liv och för samhället samt att förstå olika läroämnens betydelse för framtida studier och för färdigheter som behövs i arbetslivet
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven utvecklar sitt intresse och positiva attityden gentemot arbete och arbetslivet. Eleven får erfarenheter som hjälper hen att förstå betydelsen av arbete och företagsamhet, företagandets möjligheter samt det egna ansvaret som medlem av gemenskapen och samhället.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven deltar i planerandet, förverkligandet och utvärderingen av sina egna studier, det gemensamma skolarbetet och inlärningsmiljön. Eleven inser mediernas roll som påverkningskanal och omformare av förhandsuppfattningar.InnehållI2 Självkännedom och livslång karriärplaneringI3 Färdigheter som behövs i studierna och arbetslivetI5 Att söka till fortsatta studier
M7 handleda eleven att utveckla sin förmåga att bedöma vilken kompetens och vilka sociala och kommunikativa färdigheter som behövs i olika arbetsuppgifter, vilka yrken som passar hen och att stärka sin förmåga att söka information om hur man efter den grundläggande utbildningen kan inhämta den kompetens som krävs
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetEleven fördjupar ytterligare sin kunskap om de informationskällor som är betydelsefulla för elevhandledningen samt utvecklar färdigheterna för att producera information utifrån dessa källor. Eleven granskar kritiskt olika informationskällor och kan identifiera officiella och vetenskapligt producerade källor från andra källor.K5 Digital kompetensEleven fördjupar sin kompetens att utnyttja informations- och kommunikationstekniken till informationssökning och -produktion. Eleven känner till olika digitala resurser för utbildning och karriärplanering och kan uppskatta informations- och kommunikationsteknikens nyttighet för elevhandledningen och den egna karriärplaneringen.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven fördjupar sina kunskaper om näringslivet. Eleven bekantar sig med arbetslivet och får erfarenheter av arbete samt av att samarbeta med aktörer utanför skolan. Eleven får övning i de färdigheter som behövs i arbetslivet. Eleven inser språkkunskapernas och de sociala färdigheternas betydelse i arbetslivet.InnehållI2 Självkännedom och livslång karriärplaneringI3 Färdigheter som behövs i studierna och arbetslivetI4 ArbetslivsorienteringEleven avlägger den praktiska arbetslivsorienteringen enligt verksamhetsplanen för varje läsår.I5 Att söka till fortsatta studier
Att använda information om utbildning och arbetsliv i den egna karriärplaneringen
M8 ge eleven och vårdnadshavarna information om huvuddragen och möjligheterna i Finlands utbildningssystem, stödja elevens förmåga att söka information om utbildning och arbetsliv både i Finland och utomlands
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetEleven fördjupar ytterligare sin kunskap om informationskällor som är betydelsefulla för elevhandledningen samt utvecklar sina färdigheter att producera information utifrån dessa källor. Eleven granskar kritiskt olika informationskällor kritiskt och kan identifiera officiella och vetenskapligt producerade källor från övriga källor.K5 Digital kompetensEleven utnyttjar informations- och kommunikationsteknik för inhämtning och produktion av information inom elevhandledningen. Eleven kan utvärdera och uppskatta nyttan av olika digitala resurser inom elevhandledningen och den egna karriärplaneringen.InnehållI4 ArbetslivsorienteringI5 Att söka till fortsatta studier
M9 vägleda eleven att använda informations-, rådgivnings- och handledningstjänster via många kanaler samt att vid planeringen av sin framtida karriär bedöma hur tillförlitlig och ändamålsenlig information som inhämtats via olika källor är
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetEleven fördjupar ytterligare sin kunskap om de informationskällor som är betydelsefulla för elevhandledningen samt utvecklar färdigheterna för att producera information utifrån dessa källor. Eleven granskar kritiskt olika informationskällor och kan identifiera officiella och vetenskapligt producerade källor från andra källor.K5 Digital kompetensEleven fördjupar sin kompetens att utnyttja informations- och kommunikationstekniken som medel för att söka och producera information. Eleven känner till olika söktjänster och databaser och har en uppfattning om hur dessa fungerar och producerar information.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapElevens intresse och positiva attityd gentemot arbete och arbetslivet förstärks. Eleven uppmuntras till att förhålla sig öppet till nya möjligheter och att förhålla sig flexibelt och kreativt till förändringar. Eleven handleds i att ta eget initiativ och leta efter lämpliga lösningar i olika situationer. Eleven får stöd i att upptäcka kopplingar mellan sina intressen och olika yrken. Eleven uppmärksammas på hur traditionella könsroller och andra rollmodeller kan påverka yrkesvalet.InnehållI2 Självkännedom och livslång karriärplaneringI3 Färdigheter som behövs i studierna och arbetslivetI5 Att söka till fortsatta studier
Kulturell mångfald och internationalism
M10 stödja elevens förmåga att uppfatta sin kulturella bakgrund och att komma till rätta i möten och samarbetssituationer med olika kulturer, handleda eleven att inhämta och tillägna sig kunskap om möjligheterna att studera i multinationella arbetsmiljöer och utomlands
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att se kulturell mångfald som en positiv resurs och möjlighet för den egna studie- och yrkeskarriären.InnehållI4 ArbetslivsorienteringI5 Att söka till fortsatta studier

Innehåll

I1 Lärande och studier

Grunderna för läroplanen

Centralt innehåll i elevhandledningen är att i samarbete med övriga läroämnen hjälpa eleverna att klara sig i skolan och att utveckla studiefärdigheten och förmågan att lära sig ur ett socialt perspektiv och med tanke på livslångt lärande. Eleverna ska öva sig att ställa upp mål för studierna i olika skeden av studierna, att utvärdera hur det självständiga arbetet utvecklats och hur målen uppnåtts samt att ta ansvar för sitt lärande, för val förknippade med studierna och för att studierna framskrider.

I2 Självkännedom och livslång karriärplanering

Grunderna för läroplanen

I elevhandledningen behandlas innehåll som hjälper eleverna att öka sin självkännedom och sin självbedömningsförmåga, sin förmåga att planera framtiden och fatta beslut samt att utveckla sina färdigheter att lösa problem i situationer där ingen färdig lösning finns att tillgå. Färdigheter som ska övas är bl.a. karriärplanering och -hantering, motivation samt allmän kompetens som behövs i livet. Eleverna ska träna sin förmåga att analysera och förstå vilka faktorer som påverkar de egna valen. Sådana faktorer är exempelvis värden och attityder, elevernas färdigheter och sociala nätverk.

I3 Färdigheter som behövs i studierna och arbetslivet

Grunderna för läroplanen

I elevhandledningen ska eleverna ges möjligheter att träna sina färdigheter att komma till rätta i olika miljöer. Uppmärksamhet ska fästas vid att utveckla mångsidiga färdigheter som behövs i studierna och arbetslivet samt sociala och kommunikativa färdigheter för olika kanaler. I kommunikativa färdigheter ingår också att bedöma hur tillförlitlig den information som inhämtats via olika källor är med tanke på karriärplaneringen.

I4 Arbetslivsorientering

Grunderna för läroplanen

Genom att granska olika näringsgrenar, arbetslivet och olika yrkesområden samt öva sig att söka arbete ökar elevernas kunskap om arbetslivet. Samtidigt får eleverna insikt i branscher som intresserar dem, i yrken och företagsamhet. I synnerhet under den praktiska arbetslivsorienteringen (PRAO) får eleverna träna färdigheter som behövs i arbetslivet. Den erfarenhet, kunskap och respons som fås under PRAO ska utnyttjas i studierna i olika läroämnen och när eleverna gör upp framtidsplaner. Uppmärksamhet ska fästas vid jämlikhetsfrågor i arbetslivet.

I5 Att söka till fortsatta studier

Grunderna för läroplanen

Att utveckla elevernas förmåga att planera fortsatta studier och framtiden är en helhet som ska fördjupas i elevhandledningens innehåll under hela den grundläggande utbildningen. Eleverna ska i elevhandledningen få kunskap om vilka möjligheter till fortsatta studier som erbjuds inom Finlands utbildningssystem och lära sig att hitta mer detaljerad information om fortsatta studier och ansökan till dem genom att utnyttja olika informations-, rådgivnings- och handledningstjänster.

eGrunder