Bildkonst

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärandet i bildkonst ska vara uppmuntrande och handledande och beakta elevernas individuella framsteg. Den formativa och summativa bedömningen ska stödja eleverna att utveckla förmågan att skapa och tolka bilder, kunskapen om konst och annan visuell kultur, långsiktiga arbetssätt och färdigheter i självvärdering. Med hjälp av bedömningen handleds eleverna att uttrycka sina tankar och att värdesätta andras synpunkter. Bedömningen av lärandet och kunnandet ska omfatta alla dimensioner av det konstnärliga lärandet som definieras i målen för undervisningen. Färdigheterna i självvärdering och färdigheterna att ge och ta emot kamratrespons ska utvecklas som en del av den formativa bedömningen.

Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i bildkonst avslutas som ett för alla gemensamt läroämne i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i lärokursen i bildkonst då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i bildkonst som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för bildkonst. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i bildkonst och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i bildkonst och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.

I beskrivningarna av kunskapskraven för slutbedömningen i bildkonst ingår kunnandet som beskrivs för de lägre vitsorden i beskrivningen av kunskapskraven för ett högre vitsord. Elevens arbete ska bedömas som en del av det kunnande som eleven påvisat i relation till alla mål för lärokursen i läroämnet och kunskapskraven för slutbedömningen. I bildkonst ska elevens kunnande utvecklas inom alla målområden för undervisningen fram till slutet av lärokursen.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Att skapa bilder
M4 handleda eleven att använda olika material, tekniker och uttryckssätt och att fördjupa sin förmåga att skapa bilder
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensSkolarbetet ska erbjuda gott om möjligheter till kreativ verksamhet. Eleverna ska uppmuntras att i sitt arbete främja det estetiska och att njuta av dess olika uttrycksformer.Genom att samarbeta med olika aktörer ger skolan eleverna mångsidiga möjligheter att ge uttryck för sin kulturella kompetens och påverka till exempel genom konst. Eleverna känner till en stor del av de viktigaste konst och kulturinstitutionerna i Helsingfors.K3 VardagskompetensEleverna ska handledas och uppmuntras att ta ansvar för sig själva, för andra och för vardagen. Eleverna ska ges mera möjligheter att vara med och planera och förverkliga skolarbetet och lärmiljön. Eleverna ska lära sig identifiera vilka faktorer som inverkar positivt respektive negativt på det egna och det gemensamma välbefinnandet och tillägna sig handlingssätt som främjar hälsa, välbefinnande, trygghet och säkerhet.K5 Digital kompetensEleverna kan uttrycka sig mångsidigt med hjälp av olika digitala verktyg.Eleverna ska lära sig att använda digitala verktyg på ett tryggt och etiskt hållbart sätt. De ska lära sig hur man skyddar sig mot eventuella informationssäkerhetsrisker och undviker att information försvinner.För att lära sig handla ansvarsfullt ska man reflektera över vad till exempel begreppen datasekretess och upphovsrätt betyder och vilka följderna av ansvarslöst och olagligt förfarande kan vara.Eleverna ska kunna använda sig av upphovsrättsskyddat material rätt och förstå vad som innefattas av deras egna rättigheter.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapUndervisningen sporrar till ett öppet, flexibelt och kreativt agerande då eleverna står inför förändring. De lär sig att känna igen sina egna styrkor och benägenheter samt utveckla dem.I skolan ska projektarbete och nätverksbildning tränas. Eleverna lär sig i praktiska undervisningssituationer att planera arbetsprocesser, formulera hypoteser, testa olika alternativ, dra slutsatser och hitta nya lösningar om situationen förändras.Eleverna sporras till att tänka på framtiden, fortsatta studier och yrkesval. De skall erbjudas en möjlighet att bekanta sig med yrken, yrkesidkare och företag inom den visuella branchen.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleverna stöttas att ta del i att planera, förverkliga och utvärdera sina studier, sitt skolarbete och sin lärmiljö.InnehållI1 Egna bildkulturerInnehållet utgörs av elevernas egna bilder och bildkulturer som de frivilligt tar del i. Innehållet i undervisningen väljs också från de fenomen som förnyas i deras bildkulturer.Egna bildkulturer används som utgångspunkt i bildskapandet.I undervisningen behandlas betydelsen av de egna bildkurerna i relation till livsmiljön och hur man kan påverka i samhället.I2 Bildkulturer i omgivningenInnehållet omfattar olika omgivningar, föremål, mediekulturer och virtuella världar. Innehållet väljs mångsidigt ur byggda och naturliga miljöer och i medier. Innehållet väljs så att det utvecklar elevens medvetenhet om förhållandet mellan den visuella miljön och större mediala frågor.Bildkulturerna i omgivningen används som utgångspunkt i bildskapandet.I undervisningen behandlas olika omgivningars och mediers betydelse sett ur både elevernas egna liv och det globala perspektivet.I3 Konstens olika världarInnehållet omfattar bildkonst som skapats under olika tider, i olika miljöer och kulturer. Eleverna fördjupar sig i olika konstuppfattningar och -fenomen genom att studera dem i förhållande till konstnären och betraktaren samt konstinstitutioner och samhället.Konstverk används som utgångspunkt i bildskapandet.I undervisningen behandlas den kulturella mångfaldens betydelse samt att skapa och tolka både ur individens och samhällets synvinkel
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att fördjupa sin förmåga att uttrycka sig i bild.
Förmåga att utveckla sina färdigheter att uttrycka sig i bild

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven tillämpar målmedvetet och ändamålsenligt olika sätt för att uttrycka sig i bild.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder målmedvetet olika sätt för att uttrycka sig i bild.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven övar på olika sätt att uttrycka sig i bild och använder några av dem målmedvetet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven prövar på att använda något material eller någon teknik.

M5 handleda eleven att tillämpa ett undersökande arbetssätt när hen skapar bilder självständigt eller tillsammans med andra
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleverna kan tillämpa kunskap de lärt sig i andra läroämnen i sitt visuella skapande. Eleverna ska ges möjlighet att göra iakttagelser och träna sin observationsförmåga, att söka information på olika sätt och att kritiskt granska det innehåll som behandlas ur olika perspektiv. Eleverna ska uppmuntras att använda sin fantasi för att komma till insikt och skapa nytt, att fördomsfritt kombinera olika perspektiv samt att bygga ny kunskap och nya perspektiv.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensSkolarbetet ska erbjuda gott om möjligheter till kreativ verksamhet. Eleverna ska uppmuntras att i sitt arbete främja det estetiska och att njuta av dess olika uttrycksformer.Genom att samarbeta med olika aktörer ger skolan eleverna mångsidiga möjligheter att ge uttryck för sin kulturella kompetens och påverka till exempel genom konst. Eleverna känner till en stor del av de viktigaste konst och kulturinstitutionerna i Helsingfors.K3 VardagskompetensEleverna ska handledas och uppmuntras att ta ansvar för sig själva, för andra och för vardagen. Eleverna ska ges mera möjligheter att vara med och planera och förverkliga skolarbetet, överenskommelser och lärmiljön. Eleverna ska lära sig identifiera vilka faktorer som inverkar positivt respektive negativt på det egna och det gemensamma välbefinnandet och tillägna sig handlingssätt som främjar hälsa, välbefinnande, trygghet och säkerhet.Tillsammans går man igenom hur man bemöter och hanterar motstridiga känslor och tankar.K5 Digital kompetensEleverna kan uttrycka sig mångsidigt med hjälp av olika digitala verktyg.Sociala medietjänster ska användas i undervisningen för att eleverna ska inse vad samarbete och kommunikation betyder för lärandet, för undersökande arbete och för att kunna skapa något nytt.Eleverna ska lära sig att använda digitala verktyg på ett tryggt och etiskt hållbart sätt. De ska lära sig hur man skyddar sig mot eventuella informationssäkerhetsrisker och undviker att information försvinner.För att lära sig handla ansvarsfullt ska man reflektera över vad till exempel begreppen datasekretess och upphovsrätt betyder och vilka följderna av ansvarslöst och olagligt förfarande kan vara.Eleverna ska kunna använda sig av upphovsrättsskyddat material rätt och förstå vad som innefattas av deras egna rättigheter.InnehållI1 Egna bildkulturerInnehållet utgörs av elevernas egna bilder och bildkulturer som de frivilligt tar del i. Innehållet i undervisningen väljs också från de fenomen som förnyas i deras bildkulturer.Egna bildkulturer används som utgångspunkt i bildskapandet.I undervisningen behandlas betydelsen av de egna bildkurerna i relation till livsmiljön och hur man kan påverka i samhället.I2 Bildkulturer i omgivningenInnehållet omfattar olika omgivningar, föremål, mediekulturer och virtuella världar. Innehållet väljs mångsidigt ur byggda och naturliga miljöer och i medier. Innehållet väljs så att det utvecklar elevens medvetenhet om förhållandet mellan den visuella miljön och större mediala frågor.Bildkulturerna i omgivningen används som utgångspunkt i bildskapandet.I undervisningen behandlas olika omgivningars och mediers betydelse sett ur både elevernas egna liv och det globala perspektivet.I3 Konstens olika världarInnehållet omfattar bildkonst som skapats under olika tider, i olika miljöer och kulturer. Eleverna fördjupar sig i olika konstuppfattningar och -fenomen genom att studera dem i förhållande till konstnären och betraktaren samt konstinstitutioner och samhället.Konstverk används som utgångspunkt i bildskapandet.I undervisningen behandlas den kulturella mångfaldens betydelse samt att skapa och tolka både ur individens och samhällets synvinkel
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda ett undersökande arbetssätt och att utveckla sin problemlösningsförmåga.
Förmåga att arbeta på ett undersökande sätt och använda sin problemlösningsförmåga

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder målmedvetet ett undersökande arbetssätt i eget arbete och tillsammans med andra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder ett undersökande arbetssätt när hen arbetar själv eller i grupp.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven övar på att använda ett undersökande arbetssätt när hen arbetar själv eller i grupp.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven övar under handledning på att arbeta på ett undersökande sätt.

M6 uppmuntra eleven att uttrycka sina åsikter och att tillämpa visuella kommunikations- och uttryckssätt för att påverka i sina egna bilder
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleverna kan tillämpa kunskap de lärt sig i andra läroämnen i sitt visuella skapande. Eleverna ska ges möjlighet att göra iakttagelser och träna sin observationsförmåga, att söka information på olika sätt och att kritiskt granska det innehåll som behandlas ur olika perspektiv. Eleverna ska uppmuntras att använda sin fantasi för att komma till insikt och skapa nytt, att fördomsfritt kombinera olika perspektiv samt att bygga ny kunskap och nya perspektiv.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna har de redskap som behövs för att kunna delta och påverka den omgivande kulturen genom konst eller via media. Eleverna kan kritiskt analysera media och annan visuell kultur och dess inverkan och reflektera över de värderingar och värden som framställs.K4 MultilitteracitetEleverna ska framför allt träna analytisk, kritisk och kulturell läskunnighet. Eleverna ska lära sig att mångsidigt använda sig av alla sina sinnen och alla sätt att lära sig. Eleverna ska öva sig att producera, tolka och förmedla kunskap på det sätt som är typiskt för varje läroämne och genom samarbete mellan läroämnena. Eleverna ska uppmuntras att använda sin kompetens i multilitteracitet också för att påverka och delta på olika sätt i sin livsmiljö, i medier och i samhället.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleverna stöttas att ta del i att planera, förverkliga och utvärdera sina studier, sitt skolarbete och sin lärmiljö.Eleverna lär sig att mångsidigt delta och påverka i den egna gemenskapen, i Finland och globalt. Möjligheten att påverka genom konst och annan visuell kultur blir bekant för eleverna.InnehållI1 Egna bildkulturerInnehållet utgörs av elevernas egna bilder och bildkulturer som de frivilligt tar del i. Innehållet i undervisningen väljs också från de fenomen som förnyas i deras bildkulturer.Egna bildkulturer används som utgångspunkt i bildskapandet.I undervisningen behandlas betydelsen av de egna bildkurerna i relation till livsmiljön och hur man kan påverka i samhället.I2 Bildkulturer i omgivningenInnehållet omfattar olika omgivningar, föremål, mediekulturer och virtuella världar. Innehållet väljs mångsidigt ur byggda och naturliga miljöer och i medier. Innehållet väljs så att det utvecklar elevens medvetenhet om förhållandet mellan den visuella miljön och större mediala frågor.Bildkulturerna i omgivningen används som utgångspunkt i bildskapandet.I undervisningen behandlas olika omgivningars och mediers betydelse sett ur både elevernas egna liv och det globala perspektivet.I3 Konstens olika världarInnehållet omfattar bildkonst som skapats under olika tider, i olika miljöer och kulturer. Eleverna fördjupar sig i olika konstuppfattningar och -fenomen genom att studera dem i förhållande till konstnären och betraktaren samt konstinstitutioner och samhället.Konstverk används som utgångspunkt i bildskapandet.I undervisningen behandlas den kulturella mångfaldens betydelse samt att skapa och tolka både ur individens och samhällets synvinkel
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sina åsikter och tillämpa olika sätt att påverka med hjälp av bilder.
Förmåga att påverka med hjälp av bilder

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar i och påverkar omgivningen genom att tillämpa visuella kommunikationssätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven uttrycker med hjälp av visuella kommunikationssätt sina åsikter om frågor som är betydelsefulla för hen själv.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder några visuella kommunikationssätt för att uttrycka sina åsikter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven identifierar och prövar på möjligheterna att kommunicera med hjälp av bilder.

Att tolka visuell kultur
M7 handleda eleven att använda olika visuella, verbala och andra metoder för att tolka bilder
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigTankeförmågan ska dessutom utvecklas genom att skapa olika slags tillfällen för eleverna att lösa problem, både självständigt och gemensamt, att argumentera, dra slutsatser och upptäcka orsakssammanhang och samband mellan olika företeelser för att lära sig tänka systematiskt.Eleverna ska ges möjlighet att göra iakttagelser och träna sin observationsförmåga, att söka information på olika sätt och att kritiskt granska det innehåll som behandlas ur olika perspektiv. Eleverna ska uppmuntras att använda sin fantasi för att komma till insikt och skapa nytt, att fördomsfritt kombinera olika perspektiv samt att bygga ny kunskap och nya perspektiv.K4 MultilitteracitetEleverna ska handledas att utveckla sin visuella läskunnighet genom att använda olika bildtolkningsmetoder och framställningssätt. Elevernas bildtolkningsförmåga kan fördjupas genom att t.ex. bekanta sig med konceptuell konst.Eleverna övar sig i att producera, tolka och förmedla kunskap genom visuella medel och i samband med andra läroämnen.K5 Digital kompetensEleverna ska lära sig att söka och producera information och att använda informationskällor på ett mångsidigt sätt som underlag för undersökande och kreativt arbete. De ska öva sig att systematisera, organisera och att dela filer samt att skapa olika digitala produkter självständigt och tillsammans med andra.InnehållI1 Egna bildkulturerInnehållet utgörs av elevernas egna bilder och bildkulturer som de frivilligt tar del i. Innehållet i undervisningen väljs också från de fenomen som förnyas i deras bildkulturer.Egna bildkulturer används som utgångspunkt i bildskapandet.I undervisningen behandlas betydelsen av de egna bildkurerna i relation till livsmiljön och hur man kan påverka i samhället.I2 Bildkulturer i omgivningenInnehållet omfattar olika omgivningar, föremål, mediekulturer och virtuella världar. Innehållet väljs mångsidigt ur byggda och naturliga miljöer och i medier. Innehållet väljs så att det utvecklar elevens medvetenhet om förhållandet mellan den visuella miljön och större mediala frågor.Bildkulturerna i omgivningen används som utgångspunkt i bildskapandet.I undervisningen behandlas olika omgivningars och mediers betydelse sett ur både elevernas egna liv och det globala perspektivet.I3 Konstens olika världarInnehållet omfattar bildkonst som skapats under olika tider, i olika miljöer och kulturer. Eleverna fördjupar sig i olika konstuppfattningar och -fenomen genom att studera dem i förhållande till konstnären och betraktaren samt konstinstitutioner och samhället.Konstverk används som utgångspunkt i bildskapandet.I undervisningen behandlas den kulturella mångfaldens betydelse samt att skapa och tolka både ur individens och samhällets synvinkel
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda olika metoder för att tolka bilder.
Förmåga att tillämpa olika metoder för att tolka bilder

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven tillämpar mångsidigt olika metoder för att tolka bilder.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder olika metoder för att tolka bilder.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven prövar på metoder för att tolka bilder och använder några av dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven prövar under handledning på någon metod för att tolka bilder.

M8 handleda eleven att granska vilken betydelse konst och annan visuell kultur har för individen, gruppen och samhället ur ett historiskt och kulturellt perspektiv
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna ska i skolarbetet stödjas att utveckla en kulturell identitet och en kulturellt hållbar livsstil, som grundar sig på respekt för de mänskliga rättigheterna.Eleverna ska lära sig tyda kulturella budskap i omgivningen, lära känna och värdesätta sin livsmiljö och dess kulturarv och att identifiera värden som anknyter till det. Eleverna får möjligheter att uppleva och tolka konst, kultur och kulturarv och lära sig att inse vilken betydelse dessa har för individens och samhällets välbefinnande.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleverna sporras till att tänka på framtiden, fortsatta studier och yrkesval. De skall erbjudas en möjlighet att bekanta sig med yrken, yrkesidkare och företag inom den visuella branchen.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleverna lär sig att mångsidigt delta och påverka i den egna gemenskapen, i Finland och globalt. Möjligheten att påverka genom konst och annan visuell kultur blir bekant för eleverna.Eleverna ska lära sig förstå betydelsen av sina val och handlingar för dem själva, den närmaste omgivningen, samhället och naturen. Samarbetsprojekt och konkreta handlingar till förmån för miljön och andra människor breddar ansvarsområdet.InnehållI1 Egna bildkulturerInnehållet utgörs av elevernas egna bilder och bildkulturer som de frivilligt tar del i. Innehållet i undervisningen väljs också från de fenomen som förnyas i deras bildkulturer.Egna bildkulturer används som utgångspunkt i bildskapandet.I undervisningen behandlas betydelsen av de egna bildkurerna i relation till livsmiljön och hur man kan påverka i samhället.I2 Bildkulturer i omgivningenInnehållet omfattar olika omgivningar, föremål, mediekulturer och virtuella världar. Innehållet väljs mångsidigt ur byggda och naturliga miljöer och i medier. Innehållet väljs så att det utvecklar elevens medvetenhet om förhållandet mellan den visuella miljön och större mediala frågor.Bildkulturerna i omgivningen används som utgångspunkt i bildskapandet.I undervisningen behandlas olika omgivningars och mediers betydelse sett ur både elevernas egna liv och det globala perspektivet.I3 Konstens olika världarInnehållet omfattar bildkonst som skapats under olika tider, i olika miljöer och kulturer. Eleverna fördjupar sig i olika konstuppfattningar och -fenomen genom att studera dem i förhållande till konstnären och betraktaren samt konstinstitutioner och samhället.Konstverk används som utgångspunkt i bildskapandet.I undervisningen behandlas den kulturella mångfaldens betydelse samt att skapa och tolka både ur individens och samhällets synvinkel
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att granska vilka olika betydelser konst och annan visuell kultur har.
Förmåga att granska betydelsen av visuell kultur

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven motiverar sina synpunkter om betydelsen av visuell kultur.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven deltar med sina tolkningar i diskussioner om vilken betydelse visuell kultur har.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven granskar några betydelser som visuell kultur har och tar del av diskussionen som förs om dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen och nämner någon betydelse som visuell kultur har.

M9 inspirera eleven att i sitt bildskapande använda sig av olika tiders och kulturers sätt att uttrycka sig i bild
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleverna kan tillämpa kunskap de lärt sig i andra läroämnen i sitt visuella skapande. Eleverna ska ges möjlighet att göra iakttagelser och träna sin observationsförmåga, att söka information på olika sätt och att kritiskt granska det innehåll som behandlas ur olika perspektiv. Eleverna ska uppmuntras att använda sin fantasi för att komma till insikt och skapa nytt, att fördomsfritt kombinera olika perspektiv samt att bygga ny kunskap och nya perspektiv.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna ska lära sig tyda kulturella budskap i omgivningen, lära känna och värdesätta sin livsmiljö och dess kulturarv och att identifiera värden som anknyter till det. I skolarbetet integreras rikligt med möjligheter till kreativ verksamhet och eleverna är medvetna om de uttryckssätt som passar dem bäst.K5 Digital kompetensEleverna ska lära sig att söka och producera information och att använda informationskällor på ett mångsidigt sätt som underlag för undersökande och kreativt arbete.InnehållI1 Egna bildkulturerInnehållet utgörs av elevernas egna bilder och bildkulturer som de frivilligt tar del i. Innehållet i undervisningen väljs också från de fenomen som förnyas i deras bildkulturer.Egna bildkulturer används som utgångspunkt i bildskapandet.I undervisningen behandlas betydelsen av de egna bildkurerna i relation till livsmiljön och hur man kan påverka i samhället.I2 Bildkulturer i omgivningenInnehållet omfattar olika omgivningar, föremål, mediekulturer och virtuella världar. Innehållet väljs mångsidigt ur byggda och naturliga miljöer och i medier. Innehållet väljs så att det utvecklar elevens medvetenhet om förhållandet mellan den visuella miljön och större mediala frågor.Bildkulturerna i omgivningen används som utgångspunkt i bildskapandet.I undervisningen behandlas olika omgivningars och mediers betydelse sett ur både elevernas egna liv och det globala perspektivet.I3 Konstens olika världarInnehållet omfattar bildkonst som skapats under olika tider, i olika miljöer och kulturer. Eleverna fördjupar sig i olika konstuppfattningar och -fenomen genom att studera dem i förhållande till konstnären och betraktaren samt konstinstitutioner och samhället.Konstverk används som utgångspunkt i bildskapandet.I undervisningen behandlas den kulturella mångfaldens betydelse samt att skapa och tolka både ur individens och samhällets synvinkel
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att känna till och tillämpa olika kulturers sätt att uttrycka sig i bild.
Förmåga att känna till och tillämpa olika kulturers sätt att uttrycka sig i bild

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven utvecklar sin kännedom om olika kulturers sätt att uttrycka sig i bild genom att tillämpa dem i sin bildframställning och genom att motivera sina lösningar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven utvecklar sin kännedom om olika kulturers sätt att uttrycka sig i bild genom att tillämpa dem i sin bildframställning.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven bekantar sig under handledning med olika kulturers sätt att uttrycka sig i bild och använder dem i sin bildframställning.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven prövar under handledning på att använda en specifik kulturs sätt att uttrycka sig i bild.

Att uppfatta estetiska, ekologiska och etiska värden
M10 handleda eleven att ta ställning till värden som finns i konsten, omgivningen och i annan visuell kultur
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensI samband med undervisningen i olika läroämnen och i det övriga skolarbetet ska eleverna lära sig förstå den teknologiska utvecklingen samt teknologins mångfald och betydelse i det egna livet, skolan och samhället.I samband med att eleverna stiftar bekantskap med mediakultur och design lär de sig att förhålla sig kritiskt till konsumption. De får redskap till att kritiskt granska sina egna konsumptionsvanor i förhållande till en hållbar framtid samt redskap för att kunna förhålla sig analytiskt till reklam.Tillsammans går man igenom hur man bemöter och hanterar motstridiga känslor och tankar.K4 MultilitteracitetEleverna ska framför allt träna analytisk, kritisk och kulturell läskunnighet. Eleverna ska lära sig att mångsidigt använda sig av alla sina sinnen och alla sätt att lära sig.Eleverna ska handledas att utveckla sin visuella läskunnighet genom att använda olika bildtolkningsmetoder och framställningssätt.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleverna stöttas att ta del i att planera, förverkliga och utvärdera sina studier, sitt skolarbete och sin lärmiljö.Eleverna lär sig att mångsidigt delta och påverka i den egna gemenskapen, i Finland och globalt. Möjligheten att påverka genom konst och annan visuell kultur blir bekant för eleverna.Eleverna ska lära sig förstå betydelsen av sina val och handlingar för dem själva, den närmaste omgivningen, samhället och naturen. Samarbetsprojekt och konkreta handlingar till förmån för miljön och andra människor breddar ansvarsområdet.InnehållI3 Konstens olika världarInnehållet omfattar bildkonst som skapats under olika tider, i olika miljöer och kulturer. Eleverna fördjupar sig i olika konstuppfattningar och -fenomen genom att studera dem i förhållande till konstnären och betraktaren samt konstinstitutioner och samhället.Konstverk används som utgångspunkt i bildskapandet.I undervisningen behandlas den kulturella mångfaldens betydelse samt att skapa och tolka både ur individens och samhällets synvinkel
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sina åsikter om värderingar som finns i visuell kultur.
Förmåga att ta ställning till värden som finns i visuell kultur

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar i diskussionen om värden som finns i visuell kultur och motiverar sina synpunkter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven tar ställning till diskussionen om värden som finns i visuell kultur.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven nämner och reflekterar över värden som finns i visuell kultur.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen och nämner något värde som finns i visuell kultur.

M11 uppmuntra eleven att beakta kulturell mångfald och hållbar utveckling i sitt bildskapande samt att påverka genom bilder
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleverna kan tillämpa kunskap de lärt sig i andra läroämnen i sina studier i bildkonst och fördjupa det de lärt sig i sitt personliga liv.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna ska i skolarbetet stödjas att utveckla en kulturell identitet och en kulturellt hållbar livsstil, som grundar sig på respekt för de mänskliga rättigheterna. Eleverna har de redskap som behövs för att kunna delta och påverka den omgivande kulturen genom konst eller via media.Eleverna undersöker de viktigaste konventionerna om mänskliga rättigheter, vad de innebär och hur de förverkligas i världen. Samtidigt handleds de att ge akt på hur kulturer, religioner och åskådningar påverkar samhället och vardagen och att fundera på frågor som strider mot de mänskliga rättigheterna och därför inte kan accepteras. Eleverna lär sig också att ta detta i beaktande i sin egen verksamhet.K4 MultilitteracitetEleverna ska framför allt träna analytisk, kritisk och kulturell läskunnighet.Eleverna ska uppmuntras att använda sin kompetens i multilitteracitet också för att påverka och delta på olika sätt i sin livsmiljö, i medier och i samhället.Eleverna ska öva sig att producera, tolka och förmedla kunskap med hjälp av olika uttrycksmetoder som är typiska för bildkonst som läroämne och genom samarbete med andra läroämnen.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleverna stöttas att ta del i att planera, förverkliga och utvärdera sina studier, sitt skolarbete och sin lärmiljö.Eleverna lär sig att mångsidigt delta och påverka i den egna gemenskapen, i Finland och globalt. Möjligheten att påverka genom konst och annan visuell kultur blir bekant för eleverna.Eleverna ska lära sig förstå betydelsen av sina val och handlingar för dem själva, den närmaste omgivningen, samhället och naturen. Samarbetsprojekt och konkreta handlingar till förmån för miljön och andra människor breddar ansvarsområdet.InnehållI3 Konstens olika världarInnehållet omfattar bildkonst som skapats under olika tider, i olika miljöer och kulturer. Eleverna fördjupar sig i olika konstuppfattningar och -fenomen genom att studera dem i förhållande till konstnären och betraktaren samt konstinstitutioner och samhället.Konstverk används som utgångspunkt i bildskapandet.I undervisningen behandlas den kulturella mångfaldens betydelse samt att skapa och tolka både ur individens och samhällets synvinkel
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att iaktta kulturell mångfald och hållbar utveckling samt lär sig att påverka med hjälp av bilder.
Förmåga att uttrycka sina egna värderingar med hjälp av bilder

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven uttrycker sina åsikter om frågor som anknyter till kulturell mångfald och hållbar utveckling samt påverkar med hjälp av bilder.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven granskar kulturell mångfald och hållbar utveckling i sina bilder samt inser möjligheterna att påverka med hjälp av bilder.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven tar i beaktande olika synvinklar som berör kulturell mångfald och hållbar utveckling i sina bilder.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven tar i beaktande någon synvinkel som berör kulturell mångfald eller hållbar utveckling i sina bilder.

Innehåll

I1 Egna bildkulturer

Grunderna för läroplanen

Innehållet utgörs av elevernas egna bilder och bildkulturer som de frivilligt tar del i. Innehållet i undervisningen väljs också från de fenomen som förnyas i deras bildkulturer. Egna bildkulturer används som utgångspunkt i bildskapandet. I undervisningen behandlas betydelsen av de egna bildkurerna i relation till livsmiljön och hur man kan påverka i samhället.

I2 Bildkulturer i omgivningen

Grunderna för läroplanen

Innehållet omfattar olika omgivningar, föremål, mediekulturer och virtuella världar. Innehållet väljs mångsidigt ur byggda och naturliga miljöer och i medier. Innehållet väljs så att det utvecklar elevens medvetenhet om förhållandet mellan den visuella miljön och större mediala frågor. Bildkulturerna i omgivningen används som utgångspunkt i bildskapandet. I undervisningen behandlas olika omgivningars och mediers betydelse sett ur både elevernas egna liv och det globala perspektivet.

I3 Konstens olika världar

Grunderna för läroplanen

Innehållet omfattar bildkonst som skapats under olika tider, i olika miljöer och kulturer. Eleverna fördjupar sig i olika konstuppfattningar och -fenomen genom att studera dem i förhållande till konstnären och betraktaren samt konstinstitutioner och samhället. Konstverk används som utgångspunkt i bildskapandet. I undervisningen behandlas den kulturella mångfaldens betydelse samt att skapa och tolka både ur individens och samhällets synvinkel.

eGrunder