Biologisk kunskap och förståelse |
M1 handleda eleven att förstå grundstrukturen i ekosystemet och hur det fungerar samt att jämföra olika ekosystem och identifiera arter
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetKompetensen utvecklas med hjälp av biologiska texter, bilder, annan grafik och aktuella händelser samt olika inlärningsmiljöer. Eleven utför och rapporterar mindre forskningsprojekt samt tolkar miljöns tillstånd.K5 Digital kompetensEleven utnyttjar artkännedomsprogram vid skapande av biologiska samlingar: Eleven bekantar sig med olika arter och jämför deras anatomi. Informations- och kommunikationsteknologi används vid kunskapsinsamling och för redovisning av inhämtad kunskap.InnehållI1 Biologisk undersökningEleven studerar skogsekosystem genom artkännedom, biologiska samlingar och genom naturvetenskapliga studier.I2 Exkursioner i naturen och närmiljönExkursioner i närmiljön.I3 Ekosystemets grundstruktur och funktionEleven studerar skogstyper, näringsvävar och ekosystemets diversitet samt repeterar fotosyntes.I6 En hållbar framtidSkogens mångfald och en hållbar användning av dess resurser. Elevens relation till naturen stärks.
Mål för elevens lärande
Eleven fördjupar sina färdigheter om ekosystemens grundstruktur och funktion. Eleven lär sig att jämföra olika ekosystem. Eleven lär sig att identifiera arter.
|
Kännedom om ekosystemets struktur och funktion
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan förklara och motivera skogsekosystemets grundstruktur och hur det fungerar.
Eleven jämför olika ekosystem och redogör för de faktorer som bidragit till att de uppstått.
Eleven identifierar och benämner mångsidigt arter i olika ekosystem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva och berätta om skogsekosystemets grundstruktur och hur det fungerar.
Eleven identifierar, benämner och jämför olika ekosystem.
Eleven identifierar och benämner arter från olika ekosystem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan klassificera och benämna skogsekosystemets delar och berätta om deras funktion.
Eleven känner igen och benämner olika ekosystem.
Eleven känner igen och benämner arter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan klassificera skogsekosystemets delar i levande och icke-levande.
Eleven bygger upp en enkel näringskedja med exempelarter.
Eleven känner igen och benämner några arter.
|
M2 hjälpa eleven att beskriva organismers struktur och livsfunktioner samt att förstå organismsamhällets struktur
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetKompetensen utvecklas med hjälp av biologiska texter, bilder, annan grafik och aktuella händelser samt olika inlärningsmiljöer. Eleven utför och rapporterar mindre forskningsprojekt samt tolkar miljöns tillstånd.K5 Digital kompetensEleven utnyttjar artkännedomsprogram vid skapande av biologiska samlingar: Eleven bekantar sig med olika arter och jämför deras anatomi. Informations- och kommunikationsteknologi används vid kunskapsinsamling och för redovisning av inhämtad kunskap.InnehållI1 Biologisk undersökningEleven studerar skogsekosystem genom artkännedom, biologiska samlingar och genom naturvetenskapliga studier.I2 Exkursioner i naturen och närmiljönExkursioner i närmiljön.I3 Ekosystemets grundstruktur och funktionEleven studerar skogstyper, näringsvävar och ekosystemets diversitet samt repeterar fotosyntes.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att beskriva organismers struktur och livsfunktioner. Eleven lär sig att klassificera organismer i olika organismgrupper och att ge exempel på typiska drag för varje grupp.
|
Kännedom om organismsamhällets och organismernas struktur och livsfunktioner
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan benämna rikena och motivera principerna för organismernas indelning i riken.
Eleven identifierar, klassificerar och jämför de mest centrala organismgrupperna.
Eleven benämner och jämför organismernas strukturer samt förklarar organismernas livsfunktioner och deras uppgift.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan benämna rikena och beskriva principerna för organismernas indelning i riken med hjälp av exempelarter.
Eleven benämner och jämför organismernas grundstrukturer samt berättar om organismernas livsfunktioner och deras uppgift.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan benämna rikena.
Eleven benämner och jämför organismernas grundstrukturer och beskriver deras livsfunktioner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan benämna rikena och gemensamma grundstrukturer och funktioner för olika organismgrupper.
|
M3 handleda eleven att undersöka hur organismer anpassar sig till olika livsmiljöer och att förstå vilken betydelse olika livsmiljöer har för naturens mångfald
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetKompetensen utvecklas med hjälp av biologiska texter, bilder, annan grafik och aktuella händelser samt olika inlärningsmiljöer. Eleven utför och rapporterar mindre forskningsprojekt samt tolkar miljöns tillstånd.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidElevernas relation till och känsla för naturen ökas genom naturexkursioner. Elevernas möjligheter att påverka sin egen närmiljö och miljön i en vidare bemärkelse utvidgas.Skogens betydelse för Finland behandlas.InnehållI1 Biologisk undersökningEleven studerar skogsekosystem genom artkännedom, biologiska samlingar och genom naturvetenskapliga studier.I2 Exkursioner i naturen och närmiljönExkursioner i närmiljön.I3 Ekosystemets grundstruktur och funktionEleven studerar skogstyper, näringsvävar och ekosystemets diversitet samt repeterar fotosyntes.I6 En hållbar framtidSkogens mångfald och en hållbar användning av dess resurser. Elevens relation till naturen stärks.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att granska organismernas anpassning till olika livsmiljöer och förstå hur anpassningen syns exempelvis som olika strukturer. Eleven lär sig att olika livsmiljöer ökar naturens mångfald.
|
Förmåga att uppfatta organismernas anpassning och livsmiljöernas variation
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan förklara organismernas anpassning till olika livsmiljöer och berättar om samband mellan orsak och verkan gällande anpassning.
Eleven motiverar livsmiljöernas betydelse för naturens mångfald.
Eleven motiverar varför mångfald är viktigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta och ge exempel på förekomster av arter och arters anpassning till olika livsmiljöer.
Eleven ger exempel på livsmiljöernas betydelse för naturens mångfald.
Eleven berättar varför mångfald är viktigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva hur arterna anpassar sig till olika livsmiljöer.
Eleven berättar vad mångfald betyder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan känna igen egenskaper hos organismer som lever i olika livsmiljöer.
Eleven ger några exempel på organismer som lever i olika livsmiljöer.
|
Biologiska färdigheter |
M7 handleda eleven att utveckla naturvetenskapligt tänkande och att förstå samband mellan orsak och verkan
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven gör observationer och undersöker och förstår samband mellan orsak och verkan. Inlärningsprocessen synliggörs.Eleverna inspireras till vetenskapligt och kreativt tänkande samt att värdera ny kunskap.InnehållI1 Biologisk undersökningMan studerar skogsekosystem genom artkännedom, genom att upprätta biologiska samlingar och genom att göra naturvetenskapliga studier.I2 Exkursioner i naturen och närmiljönExkursioner i närmiljön.I3 Ekosystemets grundstruktur och funktionEleven studerar skogstyper, näringsvävar och ekosystemets diversitet samt repeterar fotosyntes.I6 En hållbar framtidSkogens mångfald och en hållbar användning av dess resurser. Elevens relation till naturen stärks.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig samband mellan orsak och verkan inom biologin
|
Naturvetenskapligt tänkande
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan använda biologiska begrepp på ett ändamålsenligt sätt.
Eleven presenterar något som hen lärt sig med egna ord och på ett strukturerat och för biologin utmärkande sätt samt väljer ett lämpligt sätt att presentera informationen.
Eleven presenterar meningsfulla frågor om naturen och naturfenomen samt redogör för naturvetenskapliga samband mellan orsak och verkan.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda biologiska begrepp på ett ändamålsenligt sätt.
Eleven presenterar något som hen lärt sig med egna ord på ett för biologin utmärkande sätt och väljer ett lämpligt sätt att presentera informationen.
Eleven presenterar några meningsfulla frågor om naturen och naturfenomen samt redogör för naturvetenskapliga samband mellan orsak och verkan.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda biologiska grundbegrepp.
Eleven presenterar ett biologiskt fenomen som hen lärt sig med egna ord och väljer ett lämpligt sätt att presentera informationen.
Eleven ställer enkla frågor om naturen och naturfenomen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda några grundbegrepp inom biologin samt förknippa dessa till givna biologiska fenomen.
Eleven berättar enkelt och med egna ord om biologiska fenomen som hen lärt sig.
|
M8 handleda eleven att använda utrustning som behövs vid biologisk undersökning samt digitala verktyg
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven gör observationer och undersöker och förstår samband mellan orsak och verkan.Inlärningsprocessen synliggörs.Eleverna inspireras till vetenskapligt och kreativt tänkande samt att värdera ny kunskap.K5 Digital kompetensEleven utnyttjar artkännedomsprogram vid skapande av biologiska samlingar: Eleven bekantar sig med olika arter och jämför deras anatomi. Informations- och kommunikationsteknologi används vid kunskapsinsamling och för redovisning av inhämtad kunskap.InnehållI1 Biologisk undersökningEleven studerar skogsekosystem genom artkännedom, biologiska samlingar och genom naturvetenskapliga studier.I2 Exkursioner i naturen och närmiljönExkursioner i närmiljön.I3 Ekosystemets grundstruktur och funktionEleven studerar skogstyper, näringsvävar och ekosystemets diversitet samt repeterar fotosyntes.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda utrustning som behövs vid biologisk undersökning. Eleven lär sig att använda digitala verktyg samt olika informationskällor i biologistudierna.
|
Användning av utrustning som behövs vid biologisk undersökning samt av teknologi och information
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan arbeta självständigt och målinriktat i laboratorium och i fält.
Eleven använder utrustning som behövs vid biologisk undersökning och bedömer utrustningens lämplighet för arbetet.
Eleven söker biologisk information från olika informationskällor och bedömer informationskällornas tillförlitlighet och lämplighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan arbeta på ett säkert sätt i laboratorium och i fält.
Eleven använder utrustning som behövs vid biologisk undersökning på ett ändamålsenligt sätt.
Eleven söker biologisk information från olika informationskällor och väljer ut några tillförlitliga informationskällor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan under handledning arbeta på ett säkert sätt i laboratorium och i fält.
Eleven använder utrustning som behövs vid biologisk undersökning enligt anvisningar.
Eleven söker biologisk information från några olika informationskällor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i undervisningen i laboratorium och i fält.
Eleven använder under handledning några typer av utrustning som behövs vid biologisk undersökning.
Eleven söker under handledning biologisk information från olika informationskällor.
|
M9 handleda eleven att sammanställa en samling organismer och att odla växter för att förstå biologiska fenomen
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK5 Digital kompetensEleven utnyttjar artkännedomsprogram vid skapande av biologiska samlingar: Eleven bekantar sig med olika arter och jämför deras anatomi. Informations- och kommunikationsteknologi används vid kunskapsinsamling och för redovisning av inhämtad kunskap.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven övar sig att arbeta individuellt och tillsammans med andra samt att fungera systematiskt och långsiktigt. Eleven bekantar sig med uppgifter relaterade till skogs- och naturbranschen. Eleven tar ansvar för att slutföra processer.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidElevernas relation till och känsla för naturen ökas genom naturexkursioner. Elevernas möjligheter att påverka sin egen närmiljö och miljön i en vidare bemärkelse utvidgas. Skogens betydelse för Finland behandlas.Skogens betydelse för Finland behandlas.InnehållI1 Biologisk undersökningEleven studerar skogsekosystem genom artkännedom, biologiska samlingar och genom naturvetenskapliga studier.I2 Exkursioner i naturen och närmiljönExkursioner i närmiljön.I3 Ekosystemets grundstruktur och funktionEleven studerar skogstyper, näringsvävar och ekosystemets diversitet samt repeterar fotosyntes.I6 En hållbar framtidSkogens mångfald och en hållbar användning av dess resurser. Elevens relation till naturen stärks.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att sammanställa en samling organismer. Eleven lär sig att odla växter för att förstå biologiska fenomen.
|
Förmåga att sammanställa en samling organismer och odla växter experimentellt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan med hjälp av instruktioner sammanställa ett större och noggrant utfört traditionellt eller digitalt herbarium eller en annan digital samling organismer.
Eleven planerar och utför ett odlingsexperiment, bedömer de erhållna resultatens tillförlitlighet samt förklarar hur odlingsexperimentet anknyter till det granskade biologiska fenomenet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan enligt anvisningar sammanställa ett traditionellt eller digitalt herbarium eller en annan digital samling organismer.
Eleven utför ett odlingsexperiment och drar slutsatser i anknytning till det biologiska fenomen som granskas.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan enligt anvisningar sammanställa ett mindre, traditionellt eller digitalt, herbarium eller en annan digital samling organismer.
Eleven utför under handledning ett odlingsexperiment och berättar om experimentets resultat.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan sammanställa en liten samling organismer under handledning.
Eleven deltar i växtodling.
|
M10 handleda eleven att genomföra undersökningar både i och utanför skolan
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven gör observationer och undersöker och förstår samband mellan orsak och verkan. Inlärningsprocessen synliggörs.Eleverna inspireras till vetenskapligt och kreativt tänkande samt att värdera ny kunskap.K5 Digital kompetensEleven utnyttjar artkännedomsprogram vid skapande av biologiska samlingar: Eleven bekantar sig med olika arter och jämför deras anatomi. Informations- och kommunikationsteknologi används vid kunskapsinsamling och för redovisning av inhämtad kunskap.InnehållI1 Biologisk undersökningEleven studerar skogsekosystem genom artkännedom, biologiska samlingar och genom naturvetenskapliga studier.I2 Exkursioner i naturen och närmiljönExkursioner i närmiljön.I3 Ekosystemets grundstruktur och funktionEleven studerar skogstyper, näringsvävar och ekosystemets diversitet samt repeterar fotosyntes.I6 En hållbar framtidSkogens mångfald och en hållbar användning av dess resurser. Elevens relation till naturen stärks.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utföra biologiska undersökningar.
|
Förmåga att utföra biologiska undersökningar
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan göra iakttagelser och lagra den information som hen samlat in i laboratorium och i terräng.
Eleven planerar och utför självständigt en egen undersökning och rapporterar om resultaten på ett tydligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan göra observationer och registrera den information som hen införskaffat i laboratorium och i fält.
Eleven planerar och utför en mindre biologisk undersökning och rapporterar om resultaten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan göra iakttagelser i laboratorium och i fält.
Eleven utför en mindre biologisk undersökning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i utförandet av en biologisk undersökning och berättar vad som gjorts i undersökningen.
|
Attityder och värderingar |
M12 inspirera eleven att fördjupa sitt intresse för naturen och naturfenomen samt stärka elevens förhållande till naturen och hens miljömedvetenhet
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidElevernas relation till och känsla för naturen ökas genom naturexkursioner. Elevernas möjligheter att påverka sin egen närmiljö och miljön i en vidare bemärkelse utvidgas. Skogens betydelse för Finland behandlas.Skogens betydelse för Finland behandlas.InnehållI1 Biologisk undersökningEleven studerar skogsekosystem genom artkännedom, biologiska samlingar och genom naturvetenskapliga studier.I2 Exkursioner i naturen och närmiljönExkursioner i närmiljön.I3 Ekosystemets grundstruktur och funktionEleven studerar skogstyper, näringsvävar och ekosystemets diversitet samt repeterar fotosyntes.I6 En hållbar framtidSkogens mångfald och en hållbar användning av dess resurser. Elevens relation till naturen stärks.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att intressera sig för naturen och naturfenomen. Elevens förhållande till naturen stärks.
|
|
|