Kulturell mångfald och språkmedvetenhet |
M1 uppmuntra eleven att lägga märke till finskan och dess kulturella mångfald i omgivningen, väcka intresse för finska och motivera hen att värdesätta svenskans och finskans ställning som nationalspråk
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensDen egna skolans flerspråkighet uppmärksammasElevernas öppna inställning till den flerspråkiga miljön förstärksInnehållI1 Kulturell mångfald och språkmedvetenhetVi fortsätter att observera omgivningen och den finskspråkiga närmiljön.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att känna igen finskan och olika språk och kulturer i sin närmiljö. Eleven lär sig att förstå svenskans och finskans ställning som nationalspråk.
|
Förmåga att bilda sig en uppfattning om den språkliga och kulturella mångfalden i närmiljön samt om finskans ställning och betydelse
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan beskriva den språkliga mångfalden i hens närmiljö.
Eleven kan jämföra de kulturella dragen i finska med andra språk.
Eleven kan jämföra finskans ställning i Finland i relation till andra språk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om den språkliga mångfalden i närmiljön samt om bakgrunden till varför man talar svenska och finska i Finland.
Eleven kan berätta om kulturella drag i finskan.
Eleven kan berätta om finskans ställning som nationalspråk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta vilka språk som används i hens närmiljö samt om finskans betydelse i hens närmiljö.
Eleven kan ge några exempel på kulturella drag i finskan.
Eleven kan berätta om finskans ställning som nationalspråk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna några språk som används i hens närmiljö och vilka nationalspråken i Finland är.
Eleven kan nämna enskilda kulturella drag i finskan.
|
M2 motivera eleven att värdesätta sin egen språkliga och kulturella bakgrund och att bemöta människor fördomsfritt
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensDen egna skolans flerspråkighet uppmärksammasElevernas öppna inställning till den flerspråkiga miljön förstärksInnehållI1 Kulturell mångfald och språkmedvetenhetVi fortsätter att observera omgivningen och den finskspråkiga närmiljön.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att värdesätta sin egen språkliga och kulturella bakgrund. Eleven lär sig att bemöta människor fördomsfritt.
|
Föremål för bedömningen i läroämnet
|
|
M3 handleda eleven att lägga märke till vad som förenar respektive skiljer olika språk åt samt stödja hen att utveckla nyfikenhet för språket och språklig förmåga
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven handleds i att jämföra finskan med andra språk hen behärskarK4 MultilitteracitetK4InnehållI1 Kulturell mångfald och språkmedvetenhetVi fortsätter att göra språkliga jämförelser svenskan och finskan emellan och ser på likheter och olikheter gällande ordförråd, grammatik och stavning.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att känna igen likheter och olikheter mellan finska och andra språk. Eleven lär sig att utveckla sin språkliga förmåga i finska.
|
Språklig förmåga
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan jämföra och dra nytta av likheter och olikheter mellan finska och svenska eller andra språk hen kan.
Eleven kan använda lämpliga sätt för att utveckla sin språkliga förmåga i finska.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om likheterna och olikheterna mellan finska och svenska eller andra språk hen kan.
Eleven kan nämna några lämpliga sätt för att utveckla sin språkliga förmåga i finska.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på likheter och olikheter mellan finska och svenska eller andra språk hen kan.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna någon likhet och olikhet mellan finska och svenska eller andra språk hen kan.
|
M4 handleda eleven att hitta finskspråkigt material
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetEleven bekantar sig med olika typer av finskspråkigt materialK5 Digital kompetensEleven handleds i att hitta digitla verktyg som stöder språkinlärningenInnehållI2 Färdigheter för språkstudierVi bekantar oss med ytterligare finskspråkigt material, t.ex. via biblioteksbesök, nätsidor och appar.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att hitta och välja finskspråkigt material som är lämpligt och intressant för hen själv.
|
Förmåga att hitta finskspråkigt material
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan jämföra finskspråkiga material som är intressanta och lämpliga för hen själv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om finskspråkiga material som är lämpliga och intressanta för hen själv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på finskspråkigt material som är intressant för hen själv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge ett exempel på något för hen själv lämpligt finskspråkigt material.
|
Färdigheter för språkstudier |
M5 tillsammans gå igenom målen för undervisningen och skapa en tillåtande studieatmosfär som stöder och uppmuntrar eleverna att lära sig och lära av varandra
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleverna uppmuntras från början till att vara nyfikna och modiga språkanvändareK7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidK7Eleverna uppmuntras att uppmuntra och lära sig av varandraInnehållI2 Färdigheter för språkstudierVi gör målen klara för undervisningen och uppmuntrar eleverna att lära sig, och att lära varandra genom pararbeten och smågruppsarbeten.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att berätta om mål för sina studier i finska. Eleven lär sig att samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett sätt som motiverar till att lära sig tillsammans.
|
Förmåga att be-rätta om mål för sina studier i finska, att samarbeta och fungera i grupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan berätta om målen för sina studier i finska och berätta hur hen arbetar för att nå sina mål.
Eleven kan samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett mångsidigt sätt och som motiverar till att lära sig tillsammans.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om mål för sina studier i finska.
Eleven kan samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett sätt som motiverar till att lära sig tillsammans.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge några exempel på mål för sina studier i finska.
Eleven kan samarbeta och delta i gruppens aktiviteter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna något enskilt mål för sina studier i finska.
Eleven kan stundvis samarbeta och delta i gruppens aktiviteter.
|
M6 handleda eleven att ta ansvar för sina språkstudier och modigt öva sina kunskaper i finska, också med hjälp av digitala verktyg, samt att få insikt i vilket sätt att lära sig språk som bäst passar var och en
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK5 Digital kompetensEleven handleds i att hitta digitla verktyg som stöder språkinlärningenK6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleverna handleds att arbeta målmedvetet och att ta ansvar för sitt skolarbeteEleverna handleds i att utvärdera sina kunskaper och att känna igen vilka inlärningsstrategier som är mest lämpliga för henInnehållI2 Färdigheter för språkstudierVi övar finska med hjälp av olika medier, även digitala verktyg som t.ex. appar och spel och vi uppmuntrar eleven att utvärdera sina kunskaper och att känna igen vilka inlärningsstrategier som är mest lämpliga för eleven.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ta ansvar för sina studier i finska. Eleven lär sig att använda olika sätt, även digitala, för att utveckla sina kunskaper i finska samt för sina språkstudier. Eleven lär sig att modigt använda sina språkfärdigheter.
|
Förmåga att ta ansvar för sina studier i finska samt hitta lämpliga sätt att lära sig språk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ta stort ansvar för sina studier i finska.
Eleven kan mångsidigt utnyttja olika sätt, även digitala, för att lära sig finska och andra språk och som främjar det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ta relativt stort ansvar för sina studier i finska.
Eleven kan använda många olika sätt, även digitala, för att lära sig finska och andra språk och som främjar det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan i någon mån ta ansvar för sina studier i finska.
Eleven kan använda några olika sätt, även digitala, för att lära sig finska och andra språk och som främjar det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning i någon mån ta ansvar för sina studier i finska.
Eleven kan använda något sätt, även digitala, för att lära sig finska och andra språk.
|
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera |
M7 ordna tillfällen där eleven med hjälp av olika medier får öva muntlig och skriftlig kommunikation
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven lär sig agera ändamålsenligt i en kommunikationssituationEleven övar sig att använda artigt språkbruk på finskaK4 MultilitteracitetEleven bekantar sig med kulturbundenhet i olika kommunikationssituationerK5 Digital kompetensVi använder oss av autentiskt material som modell för interaktionssituationerK7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven ges möjlighet att delta i valet av ämnesområden och hur förverkligandet skerInnehållI3 Förmåga att kommunicera, att tolka texter och att producera texterVi tränar muntlig kommunikation genom t.ex. skådespel med enkla dialoger, sånger, intervjuer om familj, vänner och fritidsintressen samt lekar.Vi tränar skriftlig kommunikation genom t.ex. kortare berättelser som berör elevens närmiljö med familj, vänner och fritidsintressen.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att kommunicera muntligt och skriftligt i olika situationer
|
Förmåga att kommunicera i olika situationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2: Eleven reder sig relativt bra i olika vardagliga kommunikationssituationer.
Eleven kan i allt högre grad ta initiativ i en kommunikationssituation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan utbyta tankar eller information i bekanta och vardagliga situationer och stundtals hålla igång en konversation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.3: Eleven reder sig i många rutinmässiga kommunikationssituationer men tar ibland stöd av sin samtalspartner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven klarar sporadiskt av, med stöd av sin samtalspartner, några ofta återkommande och rutinmässiga kommunikationssituationer.
|
M8 handleda eleven i att använda sig av språkliga kommunikationsstrategier
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven övar sig att använda artigt språkbruk på finskaK4 MultilitteracitetEleven övar sig att använda olika för situationen lämpliga kommunikationsstrategierInnehållI3 Förmåga att kommunicera, att tolka texter och att producera texterVi övar vardagliga uttryck och artighetsfraser som att hälsa och tacka.Eleven lär sig strategier för att göra sig förstådd, också genom att använda sig av kroppsspråk och gester.Vi övar vardagliga situationer genom drama och lekar.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda kommunikationsstrategier.
|
Förmåga att använda kommunikationsstrategier
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2: Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation.
Eleven använder vid behov standarduttryck för att be om precisering av nyckelord.
Eleven måste då och då be samtalspartnern upprepa eller förtydliga.
Eleven använder till exempel ett närliggande eller allmännare begrepp när hen inte vet det exakta begreppet (hund/djur eller hus/stuga).
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.1: Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation. Använder mera sällan nonverbala uttryck. Eleven måste ganska ofta be samtalspartnern upprepa eller förtydliga.
Eleven kan i någon mån utnyttja samtalspartnerns uttryck i sin egen kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.3: Eleven deltar i kommunikation men behöver fortfarande ofta hjälpmedel.
Eleven kan reagera med korta verbala uttryck, små gester (till exempel ge-nom att nicka), ljud eller liknande minimal respons.
Eleven måste ofta be samtalspartnern att förtydliga eller upprepa.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven behöver mycket hjälpmedel (till exempel ges-ter, teckningar, lexikon, internet).
Eleven kan ibland gissa eller härleda enskilda ords betydelse utgående från kontexten, allmän kunskap eller sina andra språkkunskaper.
Eleven kan uttrycka om hen har förstått.
|
M9 hjälpa eleven att öka sin kännedom om uttryck som kan användas i och som hör till artigt språkbruk
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven övar sig att använda artigt språkbruk på finskaK4 MultilitteracitetEleven övar sig att använda olika för situationen lämpliga kommunikationsstrategierInnehållI3 Förmåga att kommunicera, att tolka texter och att producera texterVi övar vardagliga uttryck och artighetsfraser som att hälsa och tacka.Eleven lär sig strategier för att göra sig förstådd, också genom att använda sig av kroppsspråk och gester.Vi övar vardagliga situationer genom drama och lekar.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att kommunicera på ett för språket och kulturen artigt sätt.
|
Kulturellt lämpligt språkbruk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2: Eleven kan räkna upp och beskriva (för sin ålder typiska) saker som anknyter till vardagen med hjälp av vanliga ord, några idiomatiska uttryck samt grundläggande och ibland också lite svårare strukturer.
Eleven kan tilllämpa några grundläggande uttalsregler också i andra än inövade uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.1: Eleven klarar av korta sociala situationer.
Eleven kan använda de vanligaste artiga hälsnings- och tilltalsfraserna samt artigt framföra till exempel önskemål, invitationer, förslag och ursäkter och besvara sådana.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.3: Eleven kan använda vanliga uttryck som kännetecknar artigt språkbruk i många rutinmässiga sociala sammanhang.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan använda några för språket eller kulturen typiska artighetsfraser (hälsa, säga adjö, tacka) i några mycket rutinmässiga sociala sammanhang.
|
Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter |
M10 uppmuntra eleven att tolka för sig själv och sin åldersgrupp lämpliga och intressanta muntliga och skriftliga texter
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetEleven bekantar sig med olika typer av muntliga och skriftliga texterInnehållI3 Förmåga att kommunicera, att tolka texter och att producera texterVi uppmuntrar eleven att hitta bekanta ord och uttryck i en lätt skriftlig eller muntlig text för att kunna göra en tolkning av den. Som muntliga texter kan man se på barnfilm, lyssna på sagor eller sånger. Som skriftliga texter kan man läsa serier, sagoböcker och andra korta lätta texter.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå budskapet i muntliga och skriftliga texter.
|
Förmåga att tolka texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2: Eleven kan i mycket stora drag följa med ett tydligt anförande, känner ofta igen ämnet i en pågående diskussion och förstår det väsentliga i en allmänspråklig text eller långsamt tal som innehåller bekanta ord.
Eleven kan härleda betydelsen av obekanta ord utgående från kontexten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.1: Eleven förstår texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck samt tydligt tal.
Eleven förstår det centrala innehållet i korta, enkla budskap som intresserar hen och grundtankarna i en förutsägbar text som innehåller ett bekant ordförråd.
Eleven klarar mycket enkel slutledning med hjälp av kontexten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.3: Eleven förstår med hjälp av kontexten skriven text och långsamt tal som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck.
Eleven kan plocka ut enkel information enligt behov ur en kort text.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven förstår en begränsad mängd talade och skrivna ord och uttryck.
Eleven känner till teckensystemet eller ett mycket begränsat antal skrivtecken.
|
Växande språkkunskap, förmåga att producera texter |
M11 ge eleven många möjligheter att öva sig i att tala och skriva i för åldern lämpliga situationer och i detta sammanhang fästa uppmärksamhet vid uttal och vid strukturer som är relevanta för textens innehåll
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensEleven övar sig att uttrycka sig på finska om sin egen vardagK4 MultilitteracitetK4Eleven bekantar sig med olika typer av finskspråkigt materialK5 Digital kompetensEleven handleds i att hitta digitla verktyg som stöder språkinlärningenK7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven ges möjlighet att delta i valet av ämnesområden och hur förverkligandet skerInnehållI3 Förmåga att kommunicera, att tolka texter och att producera texterVi övar muntlig och skriftlig kommunikation i situationer som eleverna är bekanta med genom spel, lekar, enkla dialoger och texter, sånger och intervjuer.Vi fäster också uppmärksamhet vid strukturer och uttal som är relevanta för textens innehåll.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt och att använda ett lämpligt uttrycksförråd. Eleven lär sig uttala förståeligt.
|
Förmåga att producera texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan med enkla meningar och ett konkret ordförråd berätta om vardagliga och konkreta saker som är viktiga för hen.
Eleven behärskar ett lätt förutsägbart ordförråd och många centrala strukturer.
Eleven kan tilllämpa några grundläggande uttalsregler också i andra än inövade uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven behärskar en begränsad mängd korta, inövade uttryck, det mest centrala ordförrådet och grundläggande satsstrukturer.
Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om vardagliga och för hen viktiga saker samt skriva enkla meddelanden.
Eleven uttalar inövade uttryck begripligt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om några bekanta och för hen viktiga saker samt skriva några korta meningar om inövade ämnen.
Eleven uttalar de flesta inövade uttrycken begripligt.
Eleven behärskar ett mycket begränsat ordförråd, några situationsbundna uttryck och en del av den elementära grammatiken.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan uttrycka sig mycket begränsat i tal med hjälp av inövade ord och inlärda standarduttryck.
Eleven uttalar några inövade uttryck begripligt.
Eleven kan skriva några enskilda ord och uttryck.
|