M1 handleda eleven att inse sambandet mellan religion och kultur och att uppfatta den religiösa mångfalden
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigFrån iakttagelser till analys samt estetiskt tänkandeK2 Kulturell och kommunikativ kompetensK4 MultilitteracitetInnehållI1• Bibelns inverkan på kulturen
Mål för elevens lärande
Eleven förstår den mångsidiga kommunikationen mellan religion och kultur och den religiösa mångfalden.
|
Förmåga att uppfatta det inflytande som mångfalden av religioner har samt religionernas inverkan på kultur och samhälle
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ge mångsidiga exempel på den interna mångfalden i den religion som studeras.
Eleven kan beskriva växelverkan mellan religion och kultur på ett mångsidigt sätt.
Eleven känner igen och kan nämna olika företeelser i anknytning till religion i olika kulturer och samhällen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ge exempel på mångfalden i anknytning till den religion som studeras.
Eleven visar att hen förstår att religion och kultur står i växelverkan med varandra.
Eleven känner igen olika företeelser i anknytning till religion i olika kulturer och samhällen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen olika saker i omgivningen som anknyter till religion.
Eleven kan kombinera begrepp och företeelser i anknytning till religion.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner under handledning igen olika saker i omgivningen som anknyter till religion såsom byggnader och symboler.
|
M2 handleda eleven att fördjupa sina kunskaper om den religion som studeras och dess inflytande
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensKulturella rötterInnehållI1• Bibelns tillkomst och centrala innehåll
Mål för elevens lärande
Eleven fördjupar sina kunskaper om den religion som studeras och dess inflytande och utvecklas i att hämta ytterligare information om dem.
|
Förmåga att hantera information om den religion som studeras
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan analysera de grundläggande lärorna i den religion som studeras och innehållet i och tolkningen av de viktigaste källorna.
Eleven kan beskriva uppkomsthistoria för den religion som studeras, dess utbredning och inflytande i olika delar av världen.
Eleven kan självständigt hämta ytterligare information om den religion som studeras och fästa uppmärksamhet vid källornas tillförlitlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan analysera de grundläggande lärorna i den religion som studeras och beskriva innehållet i de viktigaste källorna.
Eleven kan beskriva uppkomsten och utbredningen av den religion som studeras, samt dess inflytande i olika delar av världen.
Eleven kan självständigt hämta ytterligare information om den religion som studeras och fästa uppmärksamhet vid källornas tillförlitlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på lärorna i den religion som studeras.
Eleven kan redogöra för uppkomsten av den religion som studeras, samt för dess källor, inflytande och utbredning.
Eleven kan enligt givna instruktioner söka ytterligare information om den religion som studeras.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge ett exempel på lärorna i den religion som studeras och ett exempel på de viktigaste källorna.
Eleven kan berätta om uppkomsten av den religion som studeras.
|
M5 handleda eleven att iaktta och bedöma olika sätt att argumentera samt skillnader mellan religiöst och vetenskapligt språk
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigArgumentationK4 MultilitteracitetInnehållI1• Bibeltolkning och vetenskaplig forskning• Skillnaderna i det religiösa och det vetenskapliga närmandet av Bibeln
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att identifiera och bedöma olika sätt att argumentera samt skillnader i religiöst och vetenskapligt språk. Eleven utvecklar sin förmåga att lyssna på andras åsikter och att motivera sina egna åsikter.
|
Förmåga att särskilja på religiöst och vetenskapligt språk samt tankeförmåga och kommunikativa färdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan analysera skillnaderna mellan religiösa och vetenskapliga argument och mellan religiöst och vetenskapligt språk.
Eleven kan lyssna till andras åsikter och logiskt motivera sina egna åsikter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven känner igen olika sätt att argumentera samt skillnader mellan religiöst och vetenskapligt språk.
Eleven kan lyssna till andras åsikter och presentera motiveringar för sina egna åsikter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen typiska drag i ett vetenskapligt respektive ett religiöst språk.
Eleven kan lyssna till andras åsikter och presentera sina egna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven skiljer ett tydligt religiöst påstående och ett tydligt vetenskapligt påstående från varandra.
|
M6 handleda eleven att utforska centrala etiska begrepp, de mänskliga rättigheterna och de etiska principerna i den religion som studeras samt i andra religioner och åskådningar
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEtiskt tänkandeK2 Kulturell och kommunikativ kompetensInnehållI1-I3• Till exempel etik, etiska värden och moral• FN:s deklaration om mänskliga rättigheter• Kränkningar av mänskliga rättigheter, allt från diskriminering till förintelsen• Repetition av religionernas och åskådningarnas etiska undervisning
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda centrala begrepp i etiskt tänkande. Eleven känner till de centrala mänskliga rättigheterna samt de etiska principerna i den religion som studeras och andra religioner och åskådningar.
|
Förmåga att behärska information om etik och mänskliga rättigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan använda centrala etiska begrepp, reflektera över etiska frågeställningar och bedöma förverkligandet av de mänskliga rättigheterna i praktiken.
Eleven kan analysera de etiska principerna i den religion som studeras och jämföra dem med centrala etiska begrepp i andra religioner och åskådningar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda centrala etiska begrepp och kan skilja på etiska frågeställningar och andra frågeställningar.
Eleven kan reflektera över etiska frågeställningar och förverkligandet av de mänskliga rättigheterna i praktiken.
Eleven kan beskriva de etiska principerna i den religion som studeras och i någon annan religion eller åskådning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Utgående från exempel på situationer känner eleven igen den etiska dimensionen och kan under handledning reflektera över etiska frågeställningar.
Eleven kan ge exempel på mänskliga rättigheter och deras betydelse.
Eleven kan redogöra för de etiska principerna i den religion som studeras.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge ett exempel på någon mänsklig rättighet.
Eleven kan ge ett exempel på en etisk princip i den religion som studeras.
|
M7 hjälpa eleven att reflektera över religioners och åskådningars globala betydelse som grund och rättesnöre för människors val
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEtiskt tänkandeK2 Kulturell och kommunikativ kompetensInnehållI1-I3• Till exempel etik, etiska värden och moral• FN:s deklaration om mänskliga rättigheter• Kränkningar av mänskliga rättigheter, allt från diskriminering till förintelsen• Repetition av religionernas och åskådningarnas etiska undervisning
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att reflektera över religioners och åskådningars globala betydelse som grund och rättesnöre för människors val.
|
Förmåga att uppfatta betydelsen av religioner och åskådningar i individens liv och globalt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över religioners och åskådningars betydelse som grund och rättesnöre för människors val och kan ge exempel på detta i olika delar av världen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva religioners och åskådningars betydelse som grund och rättesnöre för människors val.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på det inflytande religioner och åskådningar har på människors val och verksamhet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen religiösa och åskådningsmässiga faktorer som påverkar människornas val.
|
M8 uppmuntra eleven att reflektera över livsfrågor i anknytning till mänskligheten och aktuella etiska frågor och egna värderingar i förhållande till dem
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigAtt känna igen den etiska aspekten samt att uttrycka och motivera den.K3 VardagskompetensTillsammans med eleverna ska man reflektera över etiska frågor och framtida möjligheter när det gäller teknik. Eleverna ska uppmanas att granska sina konsumtionsvanor ur ett hållbarhetsperspektiv, att granska reklam analytiskt och att vara kritiska och ansvarsfulla konsumenter.K5 Digital kompetensK6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapKulturell och etisk kompetensInnehållI3• Viktiga livsfrågor som väcks utifrån elevernas upplevelser och näromgivning• Etiska val och påverkan i Helsingfors och Svenskfinland• Lokalt och globalt ansvar för människor, djur och miljön
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att självständigt och tillsammans med andra reflektera över livsfrågor i anknytning till mänskligheten, aktuella etiska frågor och de egna värderingarna i förhållande till dem.
|
Förmåga till etiskt tänkande och att uttrycka sina egna åsikter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan självständigt och tillsammans med andra reflektera över livsfrågor i anknytning till mänskligheten och aktuella etiska frågor.
Eleven kan analysera sina egna värderingar samt identifiera olika värderingar som grund för etiska lösningar.
Eleven kan presentera logiska och motiverade åsikter om etiska frågor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan självständigt och tillsammans med andra reflektera över livsfrågor i anknytning till mänskligheten och några aktuella etiska frågor.
Eleven kan beskriva värderingar som är viktiga för hen och presentera och motivera åsikter i etiska frågor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen och kan under handledning reflektera över livsfrågor i anknytning till mänskligheten och några aktuella etiska frågor.
Eleven kan beskriva värderingar som är viktiga för hen och utgående från dem ta ställning till etiska frågor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan beskriva någon etisk fråga och en värdering som är viktig för hen.
|
M9 inspirera eleven att granska de etiska dimensionerna i sina val och hur de påverkar välbefinnandet och uppmuntra eleven till en hållbar livsstil
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigAtt känna igen den etiska aspekten samt att uttrycka och motivera den.K3 VardagskompetensTillsammans med eleverna ska man reflektera över etiska frågor och framtida möjligheter när det gäller teknik. Eleverna ska uppmanas att granska sina konsumtionsvanor ur ett hållbarhetsperspektiv, att granska reklam analytiskt och att vara kritiska och ansvarsfulla konsumenter.K5 Digital kompetensK6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapKulturell och etisk kompetensK7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidInnehållI3• Viktiga livsfrågor som väcks utifrån elevernas upplevelser och näromgivning• Etiska val och påverkan i Helsingfors och Svenskfinland• Lokalt och globalt ansvar för människor, djur och miljön
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att analysera sina etiska val och hur de påverkar välbefinnandet och utvecklar sina färdigheter att förverkliga en hållbar livsstil.
|
Förmåga att uppfatta vilken påverkan etiska val har i förhållande till välbefinnande och en hållbar framtid
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan värdera etiska val och ge exempel på deras direkta och indirekta inverkan på välbefinnande och en hållbar framtid.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan analysera etiska val och konsekvenserna av dem för välbefinnande och en hållbar framtid.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva konsekvenser som etiska val har för en hållbar framtid.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning identifiera konsekvenser av etiska val och handlingar.
|
M10 sporra eleven att möta olika människor nu och i framtiden, under fortsatta studier, i arbetslivet och på fritiden
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigAtt känna igen den etiska aspekten samt att uttrycka och motivera den.K3 VardagskompetensTillsammans med eleverna ska man reflektera över etiska frågor och framtida möjligheter när det gäller teknik. Eleverna ska uppmanas att granska sina konsumtionsvanor ur ett hållbarhetsperspektiv, att granska reklam analytiskt och att vara kritiska och ansvarsfulla konsumenter.K5 Digital kompetensK6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapKulturell och etisk kompetensK7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtid
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina färdigheter i konstruktiv kommunikation tillsammans med andra människor nu och i framtiden, under fortsatta studier, i arbetslivet och på fritiden.
|
|
|