Främmande språk, B2-lärokurs

Grunderna för läroplanen

Bedömningen ska vara mångsidig och ge eleverna möjlighet att uttrycka sig på för dem naturliga sätt. Med hjälp av uppmuntrande och handledande respons som anknyter till formativ bedömning hjälper man eleverna att bli medvetna om sina egna färdigheter och att utveckla dem. Eleverna ska uppmuntras att tillämpa sina kunskaper i olika kommunikationssituationer. Lärandet ska bedömas på flera olika sätt, också genom självvärdering och kamratrespons. Den summativa bedömningen ska grunda sig på hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen som ställts upp i den lokala läroplanen för B2-lärokursen i främmande språk.

Bedömningen av växande språkkunskap ska grunda sig på den Europeiska referensramen och den finländska nivåskalan för språkkunskap och språkutveckling som utarbetats utgående från den. Som verktyg vid bedömningen kan man även använda till exempel den Europeiska språkportföljen.

Bedömningen ska vara mångsidig så att elever som har inlärningssvårigheter i språket, eller som på något annat sätt har ett annorlunda språkligt utgångsläge, ges olika möjligheter att visa sitt kunnande.

Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i B2-lärokursen i främmande språk avslutas i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i B2-lärokursen i främmande språk då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i B2-lärokursen i främmande språk som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för B2-lärokursen i främmande språk. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för B2-lärokursen i främmande språk och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i B2-lärokursen i främmande språk och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.

I vitsordet 7 som gäller målen för undervisningen (M7) och som anknyter till växande språkkunskap i B2-lärokursen i främmande språk har två kunskapsnivåer A1.1 och A1.2 kombinerats till en mellannivå A1.1/A1.2. Kunskapsnivåerna finns i den Europeiska referensramen och i den finländska nivåskalan för språkkunskap och språkutveckling som utarbetats utgående från den.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Kulturell mångfald och språkmedvetenhet
M1 hjälpa eleven att bilda sig en uppfattning om relationen mellan det nya språket och språk hen studerat tidigare, bekanta sig med området där målspråket talas och några centrala drag i levnadssätten samt stödja utvecklingen av elevens språkliga slutledningsförmåga, nyfikenhet och flerspråkighet
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigElevens förmåga till grammatikaliskt och språkvetenskapligt tänkande förstärks genom att öva slutledningsförmågan och förmågan att hitta samband mellan det nya språket och det som man tidigare har lärt sig.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven bekantar sig med Helsingfors mångkulturella kulturutbud.K4 MultilitteracitetEleven övar multilitteracitet genom att studera växelverkans specialegenskaper jämfört med den egna kulturen, t.ex. olika seder, gester, regler för växelverkan, artighet i vardaglig växelverkan.InnehållI1Eleven undersöker målspråkets karaktäristiska drag och jämför dem med tidigare studerade språks särdrag; en uppfattning om släktskap och språkens utbredning bildas. Eleven begrundar förutfattade meningar som berör målspråket och dess kultur.
Mål för elevens lärande
Eleven lär känna målspråkets ställning i relation till andra språk. Eleven lär känna målspråkets språkområde samt dess kulturer och levnadssätt. Eleven lär sig att utveckla sin språkliga slutledningsförmåga och sin flerspråkighet.
Kännedom om målspråkets relation till andra språk samt språkområdets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem. Språklig förmåga och flerspråkighet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan jämföra och reflektera över målspråkets relation till andra språk. Eleven kan utnyttja målspråkets mest centrala särdrag i sitt lärande. Eleven kan jämföra målspråkets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta var målspråket talas och jämföra målspråkets relation till andra språk. Eleven kan beskriva målspråkets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta var målspråket talas samt ge några exempel på målspråkets relation till andra språk. Eleven kan berätta om målspråkets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta var målspråket talas. Eleven kan ge några exempel på målspråkets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem.

Färdigheter för språkstudier
M2 uppmuntra eleven att se kunskaperna i målspråket som en del av det kontinuerliga lärandet och breddade språkresurser, handleda eleven att hitta sätt att lära sig språk som bäst lämpar sig för hen själv och hens ålder samt uppmuntra hen att använda även begränsade språkfärdigheter utanför lektionerna
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensEleven förstår vikten av regelbunden träning när man lär sig ett nytt språk.Elevens färdigheter förstärks när det gäller att använda olika teknologiska miljöer också i inlärningen av det nya ämnet.InnehållI2Eleven tänker på hur man bäst lär sig ett nytt språk samt prövar på olika inlärningssätt.Eleven begrundar hur hen utanför skolan bäst kan lära sig det nya språket.Eleven funderar i vilka situationer målspråket syns i den egna vardagen.Eleven får tips på hur hen själv kan lära sig språket även utanför skolan (musik, tv-serier, filmer osv).Eleven ställer egna mål samt lär att ge och få respons.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att hitta möjligheter att använda målspråket även efter avslutad skolgång. Eleven lär sig att använda olika sätt för att lära sig språk och att hitta sätt som är mest effektiva för hen själv.
Förmåga att utveckla färdigheterna och studiestrategierna för kontinuerligt språklärande

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan berätta hur hen kan utnyttja sina kunskaper i målspråket även efter avslutad skolgång. Eleven kan använda mångsidiga och för hen själv passande sätt att lära sig målspråket.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta för vilka ändamål hen kan använda sina kunskaper i målspråket även efter avslutad skolgång. Eleven kan använda de mest centrala och för hen själv passande sätten att lära sig målspråket.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om möjligheter att använda sina kunskaper i målspråket även efter avslutad skolgång. Eleven kan använda de vanligaste och för hen själv passande sätten att lära sig målspråket.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge några exempel på möjligheter att använda målspråket. Eleven kan använda några för hen själv passande sätt att lära sig språk.

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera
M3 erbjuda eleven tillfällen att öva sig i muntlig och skriftlig kommunikation med hjälp av olika medier
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetSom modell för inlärningen används olika texttyper och källor mångsidigt (bilder, enkla dialoger, sånger, videon osv) - som är lämpliga för målsättningsnivånInnehållI3Eleven övar muntlig framställning och läsförståelse i informella situationer (exempelvis små dialoger där man duar varandra). Som undervisningstema står elevens egen vardag, exempelvis att kunna berätta om sig själv och sin familj.Eleven övar sig på att skriva korta och enkla meningar. Redan i ett tidigt skede övas intonation och språkspecifika fonem.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att agera i olika muntliga och skriftliga kommunikationssituationer.
Kommunikationsförmåga i olika situationer

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan utbyta tankar eller information i bekanta och vardagliga situationer och stundtals hålla igång en konversation.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven reder sig i många rutinmässiga kommunikationssituationer men tar ibland stöd av sin samtalspartner.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven klarar sporadiskt av ofta återkommande rutinmässiga kommunikationssituationer, men tar för det mesta ännu stöd av sin samtalspartner.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven klarar sporadiskt av, med stöd av sin samtalspartner, några ofta återkommande och rutinmässiga kommunikationssituationer.

M4 stödja eleven i att använda sig av språkliga kommunikationsstrategier
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetEleven bekantar sig med texter via många kanaler (videon, bider, sånger osv.) i hur man kan bete sig i enkla interaktionssituationer på ett kulturenligt sätt.InnehållI3Trots ringa språkkunskap övar eleven iett tidigt skede på att friskt våga uttrycka sig, Eleven lär sig de enklaste kommunkationsstrategierna (att be om uppmärksamhet för att få reda på enkel information; att be om hjälp i en diskussion osv).Eleven uppmärksammar målspråkets satsmelodi, intonation samt andra specifika fonem. Eleven övar på ett naturligt uttal.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utnyttja språkliga kommunikationsstrategier i kommunikationssituationer.
Användning av kommunikationsstrategier

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation. Eleven använder mer sällan non-verbala uttryck. Eleven måste relativt ofta be samtalspartnern upprepa eller förtydliga. Eleven kan i någon mån utnyttja samtalspartnerns uttryck i sin egen kommunikation.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven deltar i kommunikation men behöver fortfarande ofta hjälpmedel. Eleven kan reagera med korta verbala uttryck, små gester (t.ex. genom att nicka), ljud eller liknande minimal respons.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven använder sig av det mest centrala ord- och uttrycksförrådet i sin kommunikation. Eleven behöver mycket hjälpmedel. Eleven kan be samtalspartnern att upprepa eller tala långsammare.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven behöver mycket hjälpmedel (till exempel gester, teckningar, lexikon, internet). Eleven kan ibland gissa eller härleda enskilda ords betydelse utgående från kontexten, allmän kunskap eller sina andra språkkunskaper. Kan uttrycka om hen har förstått.

M5 hjälpa eleven att öka sin kännedom om uttryck som hör till artigt språkbruk
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetNär det gäller språkets olika register så lär sig eleven skillnaden mellan att dua och att nia. Eleven bekantar sig med den non-verbala kommunikationens betydelse i kulturen där man talar målspråket, t.ex. olika sätt att hälsa (skaka hand, ge kindpuss osv.)InnehållI3Eleven övar på artighetsuttryck som är till nytta i vardagslivet, som kommer till användning i klassen samt under resor, t ex under restaurangbesök.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda för målspråket och språkområdets kultur typiska artighetsfraser.
Kulturellt lämpligt språkbruk

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven klarar av korta sociala situationer. Eleven kan använda de vanligaste artiga hälsnings- och tilltalsfraserna samt artigt framföra till exempel önskemål, invitationer, förslag och ursäkter och besvara sådana.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven kan använda vanliga uttryck som kännetecknar artigt språkbruk i många rutinmässiga sociala sammanhang.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven kan använda några av de allra vanligaste artighetsfraserna typiska för språket i rutinmässiga sociala sammanhang.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan använda några för språket eller kulturen typiska artighetsfraser (hälsa, säga adjö, tacka) i några mycket rutinmässiga sociala sammanhang.

Växande språkkunskap, förmåga att producera texter
M7 erbjuda eleven rikligt med möjligheter att öva sig i att tala och skriva kortfattat i för åldern lämpliga situationer och i detta sammanhang fästa uppmärksamhet vid uttal och vid strukturer som är relevanta för textens innehåll
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK5 Digital kompetensDe möjligheter som IKT erbjuder till att öva muntlig framställning och bedöma det används (modeller för uttal, olika applikationer, inspelningar).Eleven övar att skriva även elektroniskt och med hjälp av hjälpmedel på nätet. Även när det gäller hemläxor så strävar man efter att använda det mångsidiga med IKT.InnehållI3Eleven övar sig att prata och skriva på ett enkelt sätt som rör vardag och för eleven näraliggande teman. Eleven uppmärksammar sitt uttal.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt genom att använda språkets centrala ordförråd och strukturer. Eleven lär sig att uttala begripligt.
Förmåga att producera texter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A1.3: Eleven behärskar en begränsad mängd korta, inövade uttryck, det mest centrala ordförrådet och grundläggande satsstrukturer. Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om vardagliga och för hen viktiga saker samt skriva enkla meddelanden. Eleven uttalar inövade uttryck begripligt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.2: Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd be-rätta om några bekanta och för hen viktiga saker samt skriva några korta meningar om inövade ämnen. Uttalar de flesta inövade uttrycken begripligt. Behärskar ett mycket begränsat ordförråd, några situationsbundna uttryck och en del av den elementära grammatiken.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.1/A1.2: Eleven kan under handledning berätta om några bekanta och för hen viktiga saker med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd. Eleven kan skriva några enskilda ord och uttryck. Eleven uttalar inövade uttryck begripligt. Eleven behärskar ett mycket begränsat ordförråd, några situationsbundna uttryck och en del av den elementära grammatiken.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan uttrycka sig mycket begränsat i tal med hjälp av inövade ord och inlärda standarduttryck. Eleven uttalar några inövade uttryck begripligt och kan skriva några enskilda ord och uttryck.

Innehåll

I1 Kulturell mångfald och språkmedvetenhet

Grunderna för läroplanen

Att undersöka karaktäristiska drag i målspråket och jämföra dessa med tidigare språkkunskap. Att bilda sig en uppfattning om nära besläktade språk, undersöka bakgrunden till målspråkets utbredning, söka information som intresserar eleverna om t.ex. språkområdets kulturella sedvänjor eller andra företeelser. Att reflektera över eventuella förutfattade meningar om språket och kulturen i fråga.

I2 Färdigheter för språkstudier

Grunderna för läroplanen

Att tillsammans undersöka vad som bäst stödjer lärandet av målspråket, vad man kan använda språket till och var man kan hitta intressant material på målspråket. Att sätta upp egna mål och lära sig att ge och ta emot respons.

I3 Växande språkkunskap: förmåga att kommunicera, förmåga att tolka texter, förmåga att producera texter

Grunderna för läroplanen

Att välja olika språkanvändningsändamål och olika texter, främst informella. Att vid behov också öva sig i att använda ett mer formellt språkbruk. Att välja ämnesområden som intresserar eleverna med perspektivet jag, vi och världen. Att lära sig lyssna, tala, läsa och skriva på målspråket och om olika teman som t.ex. jag själv, min familj, mina vänner, skolan, fritiden och livsmiljön i målspråkets områden. Att även välja teman tillsammans. Texterna och ämnena ska i viss mån väljas med beaktande av språkets geografiska utbredning och status. Att iaktta målspråkets rytm, intonation och andra särdrag i uttalet och att öva in ett naturligt uttal. Att öva sig att känna igen målspråkets fonetiska tecken och att producera de skrivtecken som behövs.

eGrunder