Matematik

Grunderna för läroplanen

Under läsåret är den huvudsakliga uppgiften för bedömningen av lärandet att stödja och främja elevernas matematiska tänkande och kunskapsutveckling inom alla målområden. Bedömningen av matematiklärandet och responsen ska vara uppmuntrande. Eleverna ska sporras att utnyttja sina styrkor och att träna de färdigheter som behöver utvecklas. Eleverna handleds att själva iaktta hur deras eget lärande framskrider.

Elevernas kunskapsnivå och förståelse av matematik kan utredas med hjälp av samtal, konkreta hjälpmedel, figurer eller skriftliga alster. De ska ha möjlighet att visa sina framsteg på olika sätt. Det är viktigt att vid sidan av korrekta lösningar även beakta på vilket sätt och hur obehindrat eleven räknar.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i matematik är följande

  • framsteg i förståelsen av talbegreppet och talföljder
  • framsteg i förståelsen av tiosystemet
  • framsteg i hur obehindrat eleven räknar
  • framsteg i förmågan att klassificera kroppar och figurer
  • framsteg i förmågan att använda matematik vid problemlösning.

Mål

Mål
Betydelse, värderingar och attityder
M1 stödja elevens iver och intresse för matematik samt utvecklingen av en positiv självbild och ett gott självförtroende
Arbetsfärdigheter
M2 handleda eleven att utveckla färdigheten att göra matematiska observationer samt tolka och utnyttja dem i olika situationer
Lokal precisering
räkna antal i en bild se likheter och skillnader uppfatta mönster och former göra iakttagelser i omvärlden hitta kombinationer göra jämförelser sortera, ordna, gruppera
M3 uppmuntra eleven att framföra sina lösningar och slutledningar med konkreta hjälpmedel, figurer, muntligt och skriftligt, även med hjälp av digitala verktyg
Lokal precisering
använda konkret material för att visa och beskriva matematiska begrepp bygga/avbilda figurer göra räknebilder eller räkneberättelser använda digitala verktyg för att presentera lösningar, t.ex. olika ritprogram, matteappar
M4 handleda eleven att utveckla förmågan att dra slutsatser och lösa problem
Lokal precisering
skapa talföljder uppskatta längd skapa egna mönster fortsätta ett mönster
Begreppsliga och ämnesspecifika mål
M5 handleda eleven att förstå matematiska begrepp och beteckningar
Lokal precisering
läsa och skriva siffror, tal och tecken ecknen för plus, minus, är lika med, är inte lika med, större än, mindre än begreppen addition, addera, subtraktion, subtrahera begreppen lika många, fler, färre, flest, färst jämförelse, t.ex. störst och minst orden före, efter och mellan jämföra antal och dela upp
M6 stödja eleven att utveckla förståelsen av talbegreppet och principen för tiosystemet.
Lokal precisering
centralt talområde 0–20 talens uppbyggnad 0–100 se samband mellan antal, talnamn och sifferbeteckningar uppskatta och räkna antal jämföra och ordna tal, säga och skriva talramsa uppdelning av talen upp till tio tioparen tiosystemet: ental, tiotal och hundratal använda tallinjen skriva talföljder udda och jämna tal
M7 introducera eleven i principerna för de grundläggande räkneoperationerna och deras egenskaper
Lokal precisering
räkneoperationer med konkret material addition och subtraktion och sambandet mellan räknesätten addition och subtraktion med tiotalsövergång inom talområdet 0–20 dela upp tal/enkla ekvationer , t.ex. 5 + __ = 6
M8 handleda eleven att utveckla flytande grundläggande räknefärdigheter med naturliga tal samt att använda olika huvudräkningsstrategier
Lokal precisering
huvudräkning, olika strategier göra räknehändelser, bild, muntligt eller skriftligt
M9 introducera eleven i geometriska former och handleda eleven att uppfatta deras egenskaper
Lokal precisering
undersöka former och figurer i omvärlden känna igen och bygga tredimensionella kroppar t.ex. med klossar bekanta sig med geometriska kroppar: klot, cylinder,rätblock, kub, kon och pyramid bekanta sig med plangeometriska figurer: rektangel, kvadrat, triangel och cirkel lägesord: ovanför, under, bakom, framför, mellan riktningar: framåt, bakåt, åt sidan, upp, ner
M10 handleda eleven att förstå principen för mätning
Lokal precisering
längd: meter och centimeter mäta sträckor med linjal uppskatta längd jämföra längd massa: kilogram volym: liter och deciliter tid: timmar och minuter, avläsa och rita hela och halva klockslag analog och digital klocka bekanta sig med olika mätredskap
M11 introducera eleven i tabeller och diagram
Lokal precisering
enkla tabeller avläsa stapeldiagram och själv presentera information i stapeldiagram
M12 lära eleven att skapa stegvisa instruktioner och att följa dem
Lokal precisering
följa en muntlig instruktion avgöra ordningsföljd i en given situation; först, sedan, sist använda ordningstal

Innehåll

I1 Matematiskt tänkande

Grunderna för läroplanen

Eleverna erbjuds möjligheter att finna likheter, skillnader och mönster. De jämför, klassificerar och ordnar samt observerar samband mellan orsak och verkan. De övar sig att se matematiska situationer ur olika perspektiv. Eleverna får kunskap om programmeringens grunder genom att skapa stegvisa instruktioner som också testas.

I2 Tal och räkneoperationer

Grunderna för läroplanen

I räkneoperationerna används naturliga tal. Målet är att eleverna behärskar sambandet mellan antal, talnamn och sifferbeteckning. Eleverna breddar sin förståelse av tal genom att räkna, observera och uppskatta antal. Förmågan att se talföljder, att jämföra och ordna tal övas. Eleverna undersöker egenskaper hos tal, såsom jämna tal, multiplar och halvering samt lär sig uppdelningarna av talen 1–10.

Eleverna handleds att använda tal på ett ändamålsenligt sätt i olika situationer: uttrycka antal, ordningsföljd och mätresultat samt använda talen i räkneoperationer.

Eleverna utforskar principen för tiosystemet med hjälp av konkreta modeller.

Elevernas kunskaper i addition och subtraktion utvecklas först inom talområdet 0–20 och sedan inom talområdet 0–100. Man övar olika huvudräkningsstrategier för att utveckla elevernas räknefärdigheter. Addition och subtraktion konkretiseras med hjälp av tillämpningar i olika situationer. Eleverna lär sig att utnyttja principerna för kommutativitet och associativitet i addition.

Eleverna handleds med hjälp av konkreta exempel att förstå begreppet multiplikation och lär sig multiplikationstabellerna för talen 1–5 och 10. Grunden för förståelse av division och sambandet mellan multiplikation och division läggs. Man utnyttjar kommutativitet vid multiplikation och introduceras i associativitet vid multiplikation.

Grunden för begreppet bråk läggs genom att dela det hela i lika stora delar.

I3 Geometri och mätning

Grunderna för läroplanen

Elevernas förmåga att uppfatta den tredimensionella omgivningen och plangeometrin i den utvecklas. Eleverna övar sig att använda riktnings- och lägesbegrepp.

Kroppar och plana figurer studeras tillsammans. Eleverna övar sig att känna igen, bygga och rita. De handleds att hitta och nämna egenskaper som också utgör grund för klassificering av kroppar och plana figurer.

Eleverna övar och handleds att inse mätningens principer. Man behandlar storheterna längd, massa, volym och tid och övar sig att använda motsvarande måttenheter. De centrala måttenheterna är meter och centimeter, kilogram och gram samt liter och deciliter. Eleverna övar klockslag och tidsenheter.

I4 Informationsbehandling och statistik

Grunderna för läroplanen

Eleverna lär sig samla och registrera information om intressanta ämnesområden. De utarbetar och tolkar enkla tabeller och stapeldiagram.

eGrunder