Kulturell mångfald och språkmedvetenhet |
M1 uppmuntra eleven att lägga märke till finskan och dess kulturella mångfald i omgivningen, väcka intresse för finska och motivera hen att värdesätta svenskans och finskans ställning som nationalspråk
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att känna igen finskan och olika språk och kulturer i sin närmiljö. Eleven lär sig att förstå svenskans och finskans ställning som nationalspråk.
|
Förmåga att bilda sig en uppfattning om den språkliga och kulturella mångfalden i närmiljön samt om finskans ställning och betydelse
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan beskriva den språkliga mångfalden i hens närmiljö.
Eleven kan jämföra de kulturella dragen i finska med andra språk.
Eleven kan jämföra finskans ställning i Finland i relation till andra språk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om den språkliga mångfalden i närmiljön samt om bakgrunden till varför man talar svenska och finska i Finland.
Eleven kan berätta om kulturella drag i finskan.
Eleven kan berätta om finskans ställning som nationalspråk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta vilka språk som används i hens närmiljö samt om finskans betydelse i hens närmiljö.
Eleven kan ge några exempel på kulturella drag i finskan.
Eleven kan berätta om finskans ställning som nationalspråk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna några språk som används i hens närmiljö och vilka nationalspråken i Finland är.
Eleven kan nämna enskilda kulturella drag i finskan.
|
M2 motivera eleven att värdesätta sin egen språkliga och kulturella bakgrund och att bemöta människor fördomsfritt
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att värdesätta sin egen språkliga och kulturella bakgrund. Eleven lär sig att bemöta människor fördomsfritt.
|
Föremål för bedömningen i läroämnet
|
|
M4 handleda eleven att hitta finskspråkigt material
Lokal precisering
Uppmuntra eleven att följa med bl.a. finska TV-serier och filmer, lyssna på finsk musik, delta i finskspråkiga fritidsintressen. Samarbete med bibliotek i form av bl.a. bokprat.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att hitta och välja finskspråkigt material som är lämpligt och intressant för hen själv.
|
Förmåga att hitta finskspråkigt material
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan jämföra finskspråkiga material som är intressanta och lämpliga för hen själv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om finskspråkiga material som är lämpliga och intressanta för hen själv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på finskspråkigt material som är intressant för hen själv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge ett exempel på något för hen själv lämpligt finskspråkigt material.
|
Färdigheter för språkstudier |
M5 tillsammans gå igenom målen för undervisningen och skapa en tillåtande studieatmosfär som stöder och uppmuntrar eleverna att lära sig och lära av varandra
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att berätta om mål för sina studier i finska. Eleven lär sig att samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett sätt som motiverar till att lära sig tillsammans.
|
Förmåga att be-rätta om mål för sina studier i finska, att samarbeta och fungera i grupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan berätta om målen för sina studier i finska och berätta hur hen arbetar för att nå sina mål.
Eleven kan samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett mångsidigt sätt och som motiverar till att lära sig tillsammans.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om mål för sina studier i finska.
Eleven kan samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett sätt som motiverar till att lära sig tillsammans.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge några exempel på mål för sina studier i finska.
Eleven kan samarbeta och delta i gruppens aktiviteter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna något enskilt mål för sina studier i finska.
Eleven kan stundvis samarbeta och delta i gruppens aktiviteter.
|
M6 handleda eleven att ta ansvar för sina språkstudier och modigt öva sina kunskaper i finska, också med hjälp av digitala verktyg, samt att få insikt i vilket sätt att lära sig språk som bäst passar var och en
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ta ansvar för sina studier i finska. Eleven lär sig att använda olika sätt, även digitala, för att utveckla sina kunskaper i finska samt för sina språkstudier. Eleven lär sig att modigt använda sina språkfärdigheter.
|
Förmåga att ta ansvar för sina studier i finska samt hitta lämpliga sätt att lära sig språk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ta stort ansvar för sina studier i finska.
Eleven kan mångsidigt utnyttja olika sätt, även digitala, för att lära sig finska och andra språk och som främjar det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ta relativt stort ansvar för sina studier i finska.
Eleven kan använda många olika sätt, även digitala, för att lära sig finska och andra språk och som främjar det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan i någon mån ta ansvar för sina studier i finska.
Eleven kan använda några olika sätt, även digitala, för att lära sig finska och andra språk och som främjar det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning i någon mån ta ansvar för sina studier i finska.
Eleven kan använda något sätt, även digitala, för att lära sig finska och andra språk.
|
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera |
M7 ordna tillfällen där eleven med hjälp av olika medier får öva muntlig och skriftlig kommunikation
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att kommunicera muntligt och skriftligt i olika situationer
|
Förmåga att kommunicera i olika situationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2: Eleven reder sig relativt bra i olika vardagliga kommunikationssituationer.
Eleven kan i allt högre grad ta initiativ i en kommunikationssituation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan utbyta tankar eller information i bekanta och vardagliga situationer och stundtals hålla igång en konversation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.3: Eleven reder sig i många rutinmässiga kommunikationssituationer men tar ibland stöd av sin samtalspartner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven klarar sporadiskt av, med stöd av sin samtalspartner, några ofta återkommande och rutinmässiga kommunikationssituationer.
|
M9 hjälpa eleven att öka sin kännedom om uttryck som kan användas i och som hör till artigt språkbruk
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att kommunicera på ett för språket och kulturen artigt sätt.
|
Kulturellt lämpligt språkbruk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2: Eleven kan räkna upp och beskriva (för sin ålder typiska) saker som anknyter till vardagen med hjälp av vanliga ord, några idiomatiska uttryck samt grundläggande och ibland också lite svårare strukturer.
Eleven kan tilllämpa några grundläggande uttalsregler också i andra än inövade uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.1: Eleven klarar av korta sociala situationer.
Eleven kan använda de vanligaste artiga hälsnings- och tilltalsfraserna samt artigt framföra till exempel önskemål, invitationer, förslag och ursäkter och besvara sådana.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.3: Eleven kan använda vanliga uttryck som kännetecknar artigt språkbruk i många rutinmässiga sociala sammanhang.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan använda några för språket eller kulturen typiska artighetsfraser (hälsa, säga adjö, tacka) i några mycket rutinmässiga sociala sammanhang.
|
Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter |
M10 uppmuntra eleven att tolka för sig själv och sin åldersgrupp lämpliga och intressanta muntliga och skriftliga texter
Lokal precisering
Samarbeta med ex. bibliotek, eller tolka texterna genom exempelvis drama
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå budskapet i muntliga och skriftliga texter.
|
Förmåga att tolka texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2: Eleven kan i mycket stora drag följa med ett tydligt anförande, känner ofta igen ämnet i en pågående diskussion och förstår det väsentliga i en allmänspråklig text eller långsamt tal som innehåller bekanta ord.
Eleven kan härleda betydelsen av obekanta ord utgående från kontexten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.1: Eleven förstår texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck samt tydligt tal.
Eleven förstår det centrala innehållet i korta, enkla budskap som intresserar hen och grundtankarna i en förutsägbar text som innehåller ett bekant ordförråd.
Eleven klarar mycket enkel slutledning med hjälp av kontexten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.3: Eleven förstår med hjälp av kontexten skriven text och långsamt tal som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck.
Eleven kan plocka ut enkel information enligt behov ur en kort text.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven förstår en begränsad mängd talade och skrivna ord och uttryck.
Eleven känner till teckensystemet eller ett mycket begränsat antal skrivtecken.
|