Ruotsin kieli, A1-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Lukuvuoden aikana toteutettavan arvioinnin ensisijainen tehtävä on ohjata oppimista kannustavan palautteen avulla. Opettajan antama palaute antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoiseksi oppimisen tavoitteista sekä omista taidoista ja niiden kehittämisestä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että opettaja antaa oppilaille mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan eri tavoin. Oppilaat harjoittelevat opettajan ohjaamana itse- ja vertaisarvioinnin taitoja osana kielten opiskelua.

Lukuvuoden päätteeksi A1-kielen sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi tekemiensä havaintojen perusteella oppilaiden osaamista suhteessa kaikkiin opetussuunnitelman perusteissa oppimiselle asetettuihin tavoitteisiin. Opettajan arvioidessa oppilaiden oppimista on huolehdittava siitä, että oppilaat voivat osoittaa osaamistaan eri tavoin.

Tavoitteet

Tavoite
T1 tutustutaan, mitä kieliä ja kulttuureita koulussa, lähiympäristössä ja Pohjoismaissa on. Ohjata oppilasta ymmärtämään suomen ja ruotsin kielen asema kansalliskielinä. Ohjata oppilasta tunnistamaan ruotsin kieli muista kielistä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tiedostamaan kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta arjessaan sekä tunnistamaan ruotsin kielen muista osaamistaan kielistä. (tavoitetta ei arvioida)
T2 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä eri kieliä ja kulttuureja. (tavoitetta ei arvioida)
T3 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä muiden kanssa ja toimia ryhmässä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii yhteistyö- ja ryhmätyötaitoja.
T4 ohjata oppilasta tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä sekä arvaamaan ja päättelemään yksittäisten sanojen ja ilmausten merkityksiä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvaamaan ja päättelemään sanojen ja ilmausten merkityksiä sekä tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä. (tavoitetta ei arvioida)
T6 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä monipuolisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään kieltä viestintäkumppanin tukemana joissakin yleisimmin toistuvissa viestintätilanteissa.
T7 ohjata oppilasta hyödyntämään non-verbaalisia keinoja ja käyttämään erilaisia keinoja päätellä sanojen merkityksiä. Rohkaista oppilasta ilmaisemaan omia oivalluksiaan sekä viestin ymmärtämiseen liittyviä vaikeuksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään erilaisia apukeinoja kuten eleitä, ilmeitä, sanastoja ja TVT-taitoja selviytyäkseen vuorovaikutustilanteista. Oppilas oppii arvaamaan tai päättelemään yksittäisten sanojen merkityksiä. Oppilas oppii ilmaisemaan, onko ymmärtänyt kuulemansa. Oppilas oppii tuomaan esille omia oivalluksiaan.
T9 ohjata oppilasta ymmärtämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaalle tutuissa tilanteissa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään muutamia kuulemiaan ja näkemiään sanoja ja ilmauksia.
T10 ohjata oppilasta käyttämään ruotsin kielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa erityisesti puheessa sekä harjoittelemaan ääntämistä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään tavallisimpia sanoja ja ilmauksia puheessa sekä ääntämään niitä ymmärrettävästi.

Sisällöt

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

S1 Pohditaan yhdessä, mitä kieliä koulussa, lähiympäristössä, Suomessa ja Pohjoismaissa puhutaan ja tutustutaan niissä esiintyviin kulttuureihin. Keskustellaan eri kielten yhtäläisyyksistä ja eroista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Centralt innehåll åk 1 

  • Ruotsin kieli lähiympäristössä. 

  • Ruotsin kielen ja toisten Pohjoismaissa puhutuiden kielten yhtäläisyydet. 

  • Suomenruotsalaiset perinteet esim. Lucia, huvilakauden päättäjäiset ja ruotsalaisuuden päivä 

  • Ruotsinkielinen musiikki, kirjallisuus ja elokuvat. 

  • Oma kielellinen tausta. 

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

S2 Pohditaan yhdessä kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden merkitystä ja arvoa eri yhteisöille.

Paikallinen opetussuunnitelma

Centralt innehåll åk 1 

  • Ruotsin kieli lähiympäristössä. 

  • Ruotsin kielen ja toisten Pohjoismaissa puhutuiden kielten yhtäläisyydet. 

  • Suomenruotsalaiset perinteet esim. Lucia, huvilakauden päättäjäiset ja ruotsalaisuuden päivä 

  • Ruotsinkielinen musiikki, kirjallisuus ja elokuvat. 

  • Oma kielellinen tausta. 

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S3 Harjoitellaan tekemään yhteistyötä ja työskentelemään pareittain ja ryhmissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Centralt innehåll åk 1 

  • Pari- ja ryhmätyöskentely 

  • Ruotsin kielen havainnointi lähiympäristössä 

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S4 Havainnoidaan pääsääntöisesti puhuttua kieltä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muun kielitaidon perusteella.

Paikallinen opetussuunnitelma

Centralt innehåll åk 1 

  • Pari- ja ryhmätyöskentely 

  • Ruotsin kielen havainnointi lähiympäristössä 

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Opetussuunnitelman perusteet

S6 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Keskeisiä sisältöjä ovat eri kielenkäyttötarkoituksiin liittyvät tilanteet, kuten tervehtiminen, hyvästely, omasta itsestä kertominen ja arkeen liittyvät kielenkäyttötilanteet. Opetuksessa harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa. Osana vuorovaikutusta harjoitellaan sanastoa ja rakenteita fraaseina esimerkiksi laulujen, leikkien, draaman ja pelillistämisen avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Centralt innehåll åk 1 

Minä ja lähipiirini, esim. 

  • Perhe 

  • Koulu 

  • Värit  

  • Kehonosat 

  • Eläimet 

  • Lelut 

  • Hedelmät ja vihannekset 

  • Tervehdyssanat 

  • Viikonpäivät 

  • Numerot 1-20 

  • Verbejä 

    Työtapoja esim. 

  • Leikit, pelit, lorut, draama, laulut, yksinkertaiset keskustelut 

 

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Opetussuunnitelman perusteet

S7 Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Harjoitellaan erilaisten viestinnässä tarvittavien apukeinojen, kuten eleiden ja piirtämisen käyttöä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella. Harjoitellaan ilmaisuja, joita tarvitaan, kun viestin ymmärtämisessä on vaikeuksia.

Paikallinen opetussuunnitelma

Centralt innehåll åk 1 

Minä ja lähipiirini, esim. 

  • Perhe 

  • Koulu 

  • Värit  

  • Kehonosat 

  • Eläimet 

  • Lelut 

  • Hedelmät ja vihannekset 

  • Tervehdyssanat 

  • Viikonpäivät 

  • Numerot 1-20 

  • Verbejä 

    Työtapoja esim. 

  • Leikit, pelit, lorut, draama, laulut, yksinkertaiset keskustelut 

Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

S9 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Oppilas tutustuu ensisijaisesti puhuttuihin teksteihin ja vähitellen myös kirjoitettuihin teksteihin sekä arjessa kuuluvaan ja näkyvään kieleen. Harjoitellaan hahmottamaan ruotsin kielen äänteitä ja sanapainoa. Ymmärtämistä harjoitellaan esimerkiksi laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden ja kuvien avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Centralt innehåll åk 1 

  • Luetaan lyhyitä sanoja  

  • Kirjoitetaan yksittäisiä sanoja 

  • Yksinkertaisia kuullunymmärtämisiä 

Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

S10 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Harjoitellaan runsaasti ja monipuolisesti ruotsin kielen ääntämistä ja sanapainoa. Sanastoa ja rakenteita harjoitellaan osana vuorovaikutusta erilaisissa oppilaille tutuissa tilanteissa sekä esimerkiksi kuvien, laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden, draaman ja pelillistämisen avulla. Tarjotaan vähitellen mahdollisuuksia tutustua kirjoittamiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Centralt innehåll åk 1 

  • Luetaan lyhyitä sanoja  

  • Kirjoitetaan yksittäisiä sanoja 

  • Yksinkertaisia kuullunymmärtämisiä 

ePerusteet