Oppilaanohjaus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Oppilaanohjauksessa arviointi on formatiivista arviointia, joka perustuu oppilaiden itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Oppilaat pohtivat yhdessä opettajan kanssa ja oppivat arvioimaan valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan, ohjaus- ja tuentarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta valintoihin ja päätöksiin. He harjaantuvat arvioimaan tiedonhankinta- sekä tieto- ja viestintäteknologian taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa. Oppilaita kannustetaan kiinnittämään huomiota myös taitoonsa tunnistaa eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilaita ohjataan tiedostamaan erilaisten itsearviointimenetelmien ja -välineiden taustat sekä tunnistamaan niiden käyttömahdollisuuksia omassa urasuunnittelussaan. Opettajan tuella oppilaat oppivat löytämään tuki- ja ohjauspalveluita tarjoavat tahot koulussa ja yhteiskunnassa sekä kehittävät taitoaan hakea tarvitsemiaan palveluita.

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus ja aktiivinen toiminta
T1 auttaa oppilasta muodostamaan kokonaiskäsitys vuosiluokkien 7-9 toimintatavoista ja opiskeluympäristöstä, kehittää oppilaan valmiutta toimia kyseisessä ympäristössä ja erilaisissa ryhmissä sekä tukea oppilasta itsenäiseen toimintaan ja vastuun ottamiseen opiskelustaan ja tekemistään valinnoista
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee toimimista erilaisissa opiskeluympäristössäOppilas harjoittelee toimimista osana erilaisia ryhmiäOppilas harjoittelee ottamaan vastuuta omasta opiskelustaanOppilas harjoittelee vastuunottoa tekemistään valinnoista
Elinikäinen oppiminen
T3 luoda edellytyksiä oppilaan halulle oppia, arvioida osaamistaan, tunnistaa ja hyödyntää taitojaan ja vahvuuksiaan, kehittää kykyään tunnistaa oppimiskohteitaan sekä antaa valmiuksia muuttaa tarvittaessa suunnitelmiaan ja toimintamallejaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee ymmärtämään mikä häntä motivoi koulunkäynnissäOppilas harjoittelee tunnistamaan omia taitojaan ja vahvuuksiaanOppilas tunnistaa omat kehityskohteensa oppijanaOppilas harjoittelee ohjatusti suunnitelmien ja toimintamallien muuttamista tarpeen vaatiessa
Itsetuntemus
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä sekä suhteuttamaan omaa toimintaansa kykyjensä, edellytystensä ja kiinnostuksensa mukaisesti
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitäOppilas tunnistaa omia vahvuuksiaan ja osaamistaan
Tavoitteiden asettaminen
T5 ohjata oppilaita asettamaan sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita, tekemään niitä koskevia suunnitelmia sekä arvioimaan niiden toteutumista
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee asettamaan itselleen lyhyen aikavälin opiskelutavoitteitaOppilas harjoittelee tekemään suunnitelman tavoitteidensa toteutumiseksiOppilas osaa ohjatusti arvioida ja kuvata omien tavoitteidensa toteutumista
Työelämään suuntautuva oppiminen
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään työn merkitys oman elämänsä ja yhteiskunnan kannalta sekä edistää oppilaan taitoa tunnistaa opiskeltavien oppiaineiden merkitys tulevien opintojen sekä työelämässä ja työllistymisessä tarvittavan osaamisen kannalta
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee tunnistamaan työelämän merkityksen oman elämänsä ja yhteiskunnan kannaltaOppilas tunnistaa opiskeltavien oppiaineiden merkityksen jatko-opintojen sekä työelämässä ja työllistymisessä tarvittavan osaamisen kannaltaOppilas tunnistaa eri työelämääntutustumismahdollisuuksia (TET, TehoTET ja TEPPO)
T7 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista, vuorovaikutus- ja viestintätaitoja sekä itselleen sopivia ammattialoja ja vahvistamaan valmiuksia hakea tietoa vaadittavan osaamisen hankkimisesta perusopetuksen jälkeen
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu eri ammattialoihinOppilas harjoittelee etsimään tietoa eri jatko-opinnoista ja ammateista.Oppilasta ohjataan tutustumaan työnhakutaitoihinOppilasta ohjataan tutustumaan työnhakumahdollisuuksiin (esimerkiksi kesätyöt)Oppilasta ohjataan arvioimaan eri ammattialojen soveltumista itselleen
Koulutus- ja työelämätiedon hyödyntäminen omassa urasuunnittelussa
T8 antaa oppilaalle ja huoltajalle tietoa Suomen koulutusjärjestelmän pääpiirteistä ja sen mahdollisuuksista, tukea oppilaan taitoa etsiä koulutus- ja työelämätietoa sekä Suomesta että ulkomailta
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu Suomen koulutusjärjestelmään ja sen mahdollisuuksiinOppilas tutustuu ohjatusti koulutusaloihinOppilas harjoittelee etsimään koulutus- ja työelämätietoa
T9 ohjata oppilasta käyttämään monikanavaisia tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja sekä arvioimaan eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta urasuunnittelun näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee ohjatusti käyttämään monikanavaisia tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja

Sisällöt

S1 Oppiminen ja opiskelu

Opetussuunnitelman perusteet

Keskeisinä sisältöalueina oppilaanohjauksessa ovat kouluyhteisössä toimimisen sekä opiskelutaitojen ja oppimaan oppimisen taitojen harjoittelu yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa elinikäisen oppimisen ja yhteisöllisyyden näkökulmista. Oppilaat harjoittelevat asettamaan itselleen opiskeluun liittyviä tavoitteita opintojen eri vaiheissa, arvioimaan itsenäisen toiminnan kehittymistä ja tavoitteiden toteutumista sekä ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, opintoihin liittyvien valintojen tekemisestä sekä opintojensa etenemisestä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Harjoitellaan asettamaan omaan opiskeluun liittyviä tavoitteita ja päivittämään niitä

  • Harjoitellaan arvioimaan itsenäisen toiminnan kehittymistä ja tavoitteiden toteutumista

  • Harjoitellaan ottamaan vastuuta omasta oppimisesta

  • Harjoitellaan ottamaan vastuuta opintoihin liittyvien valintojen tekemisestä

  • Harjoitellaan ottamaan vastuuta omien opintojen etenemisestä

S2 Itsetuntemus ja elinikäinen urasuunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa käsitellään sisältöalueita, joiden avulla oppilaat laajentavat itsetuntemustaan ja itsearviointitaitojaan, tulevaisuuden suunnittelu- ja päätöksentekotaitojaan sekä kehittävät taitojaan ratkaista ongelmia tilanteessa, jossa valmista ratkaisua ei ole annettu. Harjoitettavat taidot koskevat mm. urasuunnittelu- ja urahallintataitoja, motivaatiota sekä yleisiä elämässä tarvittavia taitoja. Analysointivalmiuksia sekä omiin valintoihin vaikuttavien tekijöiden tunnistamista harjoitetaan. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi arvot ja asenteet, oppilaan taidot sekä sosiaaliset verkostot.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Laajennetaan tulevaisuuden suunnittelu- ja päätöksentekotaitoja

    • Harjoiteltavat taidot koskevat esimerkiksi urasuunnittelu- ja urahallintataitoja, motivaatiota sekä yleisiä elämässä tarvittavia taitoja

  • Syvennetään taitoja ratkaista ongelmia tilanteissa, joissa valmista ratkaisua ei ole annettu

  • Laajennetaan ymmärrystä elinikäisestä oppimisesta sekä urasuunnittelusta

S3 Opiskelussa ja työelämässä tarvittavat taidot

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa tarjotaan oppilaille mahdollisuuksia harjaannuttaa taitojaan toimijana erilaisissa ympäristöissä. Huomiota kiinnitetään monipuolisten opiskelussa ja työelämässä tarvittavien taitojen sekä monikanavaisten vuorovaikutus- ja viestintätaitojen kehittymiseen. Viestintätaitoihin kuuluu myös eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuuden arviointi urasuunnittelun kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Kehitetään taitoja toimia erilaisissa ympäristöissä

  • Vahvistetaan monipuolisen opiskelun taitoja 

  • Tutustutaan työelämässä tarvittaviin taitoihin ja niiden kehittämiseen

  • Digitaitojen harjoitteleminen ja digitaalisiin ympäristöihin tutustuminen ja niiden hyödyntäminen osana oppilaanohjausta ja työelämässä tarvittavia taitoja 

  • Harjoitellaan monikanavaisten vuorovaikutus- ja viestintätaitojen käyttöä

    • Eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuuden arviointi urasuunnittelun kannalta

S4 Työelämään tutustuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Eri elinkeinoihin, työelämään ja ammattialoihin tutustuminen sekä työn hakemisen harjoittelu lisäävät oppilaiden työelämätietoutta. Samalla oppilaat tutustuvat itseään kiinnostaviin aloihin, ammatteihin ja yrittäjyyteen. Työelämätaitoja harjoitellaan erityisesti työelämään tutustumisjaksoilla (TET), joista saatua kokemusta, tietoa ja palautetta hyödynnetään eri oppiaineiden opiskelussa sekä tulevaisuuden suunnitelmia tehtäessä. Huomiota kiinnitetään työelämän tasa-arvokysymyksiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Lisätään työelämätietoutta tutustumalla elinkeinoihin, työelämään ja ammattialoihin

  • Harjoitellaan töiden hakemista

  • Tutustutaan itseä kiinnostaviin aloihin, ammatteihin ja yrittäjyyteen

  • Kiinnitetään oppilaiden huomio työelämän tasa-arvokysymyksiin

S5 Jatko-opinnot ja niihin hakeutuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelun taitojen kehittyminen on jatkumo, jota syvennetään oppilaanohjauksen sisällöissä koko perusopetuksen ajan. Oppilaanohjauksessa oppilaat tutustuvat Suomen koulutusjärjestelmän tarjoamiin erilaisiin jatko-opintomahdollisuuksiin ja oppivat etsimään tarkempaa tietoa jatko-opinnoista sekä niihin hakeutumisesta sekä hyödyntämään eri tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Kehitetään jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelutaitoja

  • Tutustutaan Suomen koulutusjärjestelmän tarjoamiin erilaisiin jatko-opintomahdollisuuksiin

  • Opetellaan etsimään tarkempaa tietoa jatko-opinnoista sekä niihin hakeutumisesta

ePerusteet