Oppilaalla tulee olla mahdollisuus osoittaa tietonsa ja taitonsa monin eri tavoin. Perinteisten kirjallisten kokeiden lisäksi oppilaalla tulee olla mahdollisuus antaa koevastauksensa joko suullisesti tai jotain vaihtoehtoista kommunikaatiotapaa käyttäen. Osaamisen voi osoittaa myös jollain muulla tuotoksella, esimerkiksi esitelmällä, tutkielmalla tai jotain historiallista ilmiötä peilaavalla muunlaisella opinnäytteellä (esimerkiksi näytelmä, lyhytelokuva tai sarjakuva). Arvioinnissa otetaan huomioon myös itse- ja vertaisarviointi.
Oppiaineen arviointi on kuvattu valtakunnallisissa opetussuunnitelman perusteissa ja yleisesti arvioinnista on kirjoitettu Valterin opetussuunnitelman luvussa 6.
Yhteiskuntaoppi: Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 4-5
Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
Miten muodostan ja perustelen mielipiteeni yhteiskunnallisista asioista? Miten perustelen oikean ja väärän? Miten löydän tietoa minua kiinnostavista yhteiskunnallisesta asioista? Mitkä tiedot ja taidot ovat hyödyllisiä tulevaisuuden kannalta? Miten suunnittelen ja arvioin omaa työskentelyäni?
Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
Miten luen ja tulkitsen kulttuurista ympäristöäni? Miten taide heijastaa yhteiskuntaamme (eri aikakausina)? Millä tavalla peilaan itseäni ja identiteettiäni lasten ja nuorten kulttuuri-ilmiöiden kautta? Mitä on monikulttuurisuus ja miten se ilmenee ympäristössä ja yhteiskunnassa? Miten tapakulttuuri määrittelee yhteiskuntamme toimintaa? Mitä ovat ihmisoikeudet ja kuinka niiden noudattaminen näkyy yhteiskuntamme arjessa?
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
Miten kansalaisten elintavat ja tottumukset vaikuttavat omaan arjesta suoriutumiseen sekä yhteiskuntamme toimivuuteen? Mitä ovat päihteet ja mitkä ovat niiden haittavaikutukset yksilölle ja yhteiskunnalle? Miten noudatan liikennesääntöjä ja liikenneturvallisuutta? Miten kehitän ensiaputaitojani? Millaisia ovat kulutusvalintani ja mitä voin ottaa huomioon toimiakseni mahdollisimman eettisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti?
Monilukutaito (L4)
Miten luen ja tulkitsen erilaisia tekstejä (mm. kirjoitettu teksti, liikkuva kuva, valokuva, sosiaalisen median tekstit, mainostekstit) ympäristössäni? Miten tuotan erilaisia tekstejä vaikuttaakseni omiin ja yhteiskunnan asioihin? Mitkä erilaiset tekstit ovat tarkoituksenmukaisia erilaisissa konteksteissa? Miten luen ja tulkitsen tilastoja?
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
Mitä tieto- ja viestintätekniikka merkitsee nyky-yhteiskunnassa? Mitä tieto- ja viestintätekniikan taitoja (ja missä tilanteissa) tarvitsen selvitäkseni arkisista tilanteista? Miten hyödynnän oppimaani koulussa ja koulun ulkopuolella? Miten löydän yhteiskunnallista tietoa, jota voin hyödyntää arkielämässäni? Miten voin ylläpitää osaamistani? Mitä riskejä tieto- ja viestintäteknologian käyttöön liittyy? Miten toimin ”digikansalaisena”? Mitä yhteisöllisiä palveluja ja mahdollisuuksia tieto- ja viestintäteknologia tarjoaa? Miten voin toimia tieto- ja viestintäteknologian avulla globaalisti ja mitä mahdollisuuksia se tarjoaa?
Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)
Mitä tietoja ja taitoja tarvitsen työelämässä? Mitä eroa on palkkatyöllä ja yrittäjyydellä? Miten hankin tietoa avoimista työpaikoista? Miten haen työpaikkaa ja valmistaudun työpaikkahaastatteluun?
Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
Mitä erilaisia vaikutusmahdollisuuksia yhteiskunnassa on? Miten lapset voivat vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin? Miten voin vaikuttaa omaan asemaani nyt ja tulevaisuudessa? Miten löydän muita samoista vaikutusmahdollisuuksista kiinnostuneita ihmisiä? Miten järjestöt toimivat ja mikä on niiden rooli yhteiskunnassa? Miten ristiriitoja voidaan ratkoa rauhanomaisesti ja sovitellen? Miten toimin lainkuuliaisena kansalaisena? Mikä on lapsen oikeudellinen vastuu? Miten yhteiskunnan pelisäännöt (lait ja normit) syntyvät?