Yhteiskuntaoppi

Opetussuunnitelman perusteet

Yhteiskuntaopissa oppimisen arvioinnilla ja palautteella oppilasta ohjataan ja kannustetaan toimimaan aktiivisesti ja rakentavasti omissa lähiyhteisöissään ja soveltamaan käytännössä yhteiskunnasta oppimiaan tietoja ja taitoja. Arvioinnissa otetaan huomioon monipuolisesti erilaisia toiminnan ja tuottamisen tapoja. Huomiota kiinnitetään yhteiskunnallisten tietojen ja taitojen hallintaan.  

Yhteiskuntaopin sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää yhteiskuntaopin valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut yhteiskuntaopin tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan yhteiskuntaopin tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy yhteiskuntaopin lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.  

Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että oppilas hahmottaa ympäröivän yhteiskunnan toimintaa sekä näkee itsensä osana kansalaisyhteiskuntaa omat vaikuttamismahdollisuutensa ja vastuunsa tiedostaen. 


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaalla tulee olla mahdollisuus osoittaa tietonsa ja taitonsa monin eri tavoin. Perinteisten kirjallisten kokeiden lisäksi oppilaalla tulee olla mahdollisuus antaa koevastauksensa joko suullisesti tai jotain vaihtoehtoista kommunikaatiotapaa käyttäen. Osaamisen voi osoittaa myös jollain muulla tuotoksella, esimerkiksi esitelmällä, tutkielmalla tai jotain historiallista ilmiötä peilaavalla muunlaisella opinnäytteellä (esimerkiksi näytelmä, lyhytelokuva tai sarjakuva). Arvioinnissa otetaan huomioon myös itse- ja vertaisarviointi.

Oppiaineen arviointi on kuvattu valtakunnallisissa opetussuunnitelman perusteissa ja yleisesti arvioinnista on kirjoitettu Valterin opetussuunnitelman luvussa 6.

Yhteiskuntaoppi: Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 4-5

Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)

Miten muodostan ja perustelen mielipiteeni yhteiskunnallisista asioista? Miten perustelen oikean ja väärän? Miten löydän tietoa minua kiinnostavista yhteiskunnallisesta asioista? Mitkä tiedot ja taidot ovat hyödyllisiä tulevaisuuden kannalta? Miten suunnittelen ja arvioin omaa työskentelyäni?

Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)

Miten luen ja tulkitsen kulttuurista ympäristöäni? Miten taide heijastaa yhteiskuntaamme (eri aikakausina)? Millä tavalla peilaan itseäni ja identiteettiäni lasten ja nuorten kulttuuri-ilmiöiden kautta? Mitä on monikulttuurisuus ja miten se ilmenee ympäristössä ja yhteiskunnassa? Miten tapakulttuuri määrittelee yhteiskuntamme toimintaa? Mitä ovat ihmisoikeudet ja kuinka niiden noudattaminen näkyy yhteiskuntamme arjessa?

Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)

Miten kansalaisten elintavat ja tottumukset vaikuttavat omaan arjesta suoriutumiseen sekä yhteiskuntamme toimivuuteen? Mitä ovat päihteet ja mitkä ovat niiden haittavaikutukset yksilölle ja yhteiskunnalle? Miten noudatan liikennesääntöjä ja liikenneturvallisuutta? Miten kehitän ensiaputaitojani? Millaisia ovat kulutusvalintani ja mitä voin ottaa huomioon toimiakseni mahdollisimman eettisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti?

Monilukutaito (L4)

Miten luen ja tulkitsen erilaisia tekstejä (mm. kirjoitettu teksti, liikkuva kuva, valokuva, sosiaalisen median tekstit, mainostekstit) ympäristössäni? Miten tuotan erilaisia tekstejä vaikuttaakseni omiin ja yhteiskunnan asioihin? Mitkä erilaiset tekstit ovat tarkoituksenmukaisia erilaisissa konteksteissa? Miten luen ja tulkitsen tilastoja?

Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)

Mitä tieto- ja viestintätekniikka merkitsee nyky-yhteiskunnassa? Mitä tieto- ja viestintätekniikan taitoja (ja missä tilanteissa) tarvitsen selvitäkseni arkisista tilanteista? Miten hyödynnän oppimaani koulussa ja koulun ulkopuolella? Miten löydän yhteiskunnallista tietoa, jota voin hyödyntää arkielämässäni? Miten voin ylläpitää osaamistani? Mitä riskejä tieto- ja viestintäteknologian käyttöön liittyy? Miten toimin ”digikansalaisena”? Mitä yhteisöllisiä palveluja ja mahdollisuuksia tieto- ja viestintäteknologia tarjoaa? Miten voin toimia tieto- ja viestintäteknologian avulla globaalisti ja mitä mahdollisuuksia se tarjoaa?

Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)

Mitä tietoja ja taitoja tarvitsen työelämässä? Mitä eroa on palkkatyöllä ja yrittäjyydellä? Miten hankin tietoa avoimista työpaikoista? Miten haen työpaikkaa ja valmistaudun työpaikkahaastatteluun?

Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)

Mitä erilaisia vaikutusmahdollisuuksia yhteiskunnassa on? Miten lapset voivat vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin? Miten voin vaikuttaa omaan asemaani nyt ja tulevaisuudessa? Miten löydän muita samoista vaikutusmahdollisuuksista kiinnostuneita ihmisiä? Miten järjestöt toimivat ja mikä on niiden rooli yhteiskunnassa? Miten ristiriitoja voidaan ratkoa rauhanomaisesti ja sovitellen? Miten toimin lainkuuliaisena kansalaisena? Mikä on lapsen oikeudellinen vastuu? Miten yhteiskunnan pelisäännöt (lait ja normit) syntyvät?

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Merkitys, arvot ja asenteet
T1 ohjata oppilasta kiinnostumaan ympäröivästä yhteiskunnasta ja yhteiskuntaopista tiedonalana
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kiinnostuu ympäröivästä yhteiskunnasta ja yhteiskuntaopista tiedonalana.
T2 tukea oppilasta harjaannuttamaan eettistä arviointikykyään liittyen erilaisiin inhimillisiin, yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin kysymyksiin
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii harjaannuttamaan inhimillisiin, yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin kysymyksiin liittyvää eettistä arviointikykyään.
Yhteiskunnassa tarvittavien tietojen ja taitojen omaksuminen sekä yhteiskunnallinen ymmärrys
T3 ohjata oppilasta hahmottamaan itsensä yksilönä ja erilaisten yhteisöjen jäsenenä, ymmärtämään ihmisoikeuksien ja tasa-arvon merkityksen sekä hahmottamaan yhteiskunnan oikeudellisia periaatteita
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hahmottamaan itsensä yksilönä ja erilaisten yhteisöjen jäsenenä, ymmärtämään ihmisoikeuksien ja tasa-arvon merkityksen sekä hahmottamaan yhteiskunnan oikeudellisia periaatteita.
Yhteisten sääntöjen, ihmisoikeuksien ja tasa-arvon periaatteiden tarkastelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erittelee yhteisten sääntöjen, oikeusjärjestelmän ja ihmisoikeuksien merkitystä yhteiskunnan toiminnalle ja sen jäsenille.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas selittää yhteisten sääntöjen merkityksen myös käytännössä. Oppilas perustelee, miksi ihmisoikeudet ovat tärkeitä ja mihin oikeusjärjestelmää tarvitaan. Oppilas antaa esimerkkejä oikeusjärjestelmän toiminnasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kertoo, miksi tarvitaan yhteisiä sääntöjä. Oppilas kuvailee tasa-arvon ja ihmisoikeuksien merkitystä. Oppilas antaa esimerkin oikeusjärjestelmän toiminnasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa esimerkkejä yhteisistä säännöistä. Oppilas tunnistaa ihmisoikeuksiin ja tasa-arvoon liittyviä asioita arkielämässä. Oppilas tunnistaa ohjatusti keskeisiä oikeudellisia periaatteita.

T4 ohjata oppilasta tarkastelemaan median roolia ja merkitystä omassa arjessa ja yhteiskunnassa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan median roolia ja merkitystä omassa arjessa ja yhteiskunnassa.
Median roolin tarkastelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erittelee median erilaisia tapoja vaikuttaa yhteiskunnassa ja tarkastelee median käyttöä ja merkitystä kriittisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee, millainen merkitys medialla on hänen omassa elämässään ja miten erilaisia medioita voidaan käyttää vaikuttamisen välineenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä erilaisista tavoista, joilla media vaikuttaa hänen omassa elämässään ja yhteiskunnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, miten media vaikuttaa hänen omassa elämässään.

T5 ohjata oppilasta oivaltamaan työnteon ja yrittäjyyden merkityksen lähiyhteisössään
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään työnteon ja yrittäjyyden merkityksen lähiyhteisössään.
Työnteon ja yrittäjyyden merkityksen tarkastelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas analysoi palkkatyön ja yrittäjyyden merkitystä lähiyhteisössään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee työnteon ja yrittäjyyden merkitystä perheen toimeentulon lähteenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä palkkatyön ja yrittäjyyden piirteistä ja nimeää niitä edustavia ammatteja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa palkkatyön ja yrittäjyyden eroja.

T6 tukea oppilasta ymmärtämään, että eri toimijoiden tuottamaan yhteiskunnalliseen tietoon liittyy erilaisia arvoja, näkökulmia ja tarkoitusperiä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään, että yhteiskunnalliseen tietoon liittyy erilaisia arvoja, näkökulmia ja tarkoitusperiä.
Erilaisten arvojen, näkökulmien ja tarkoitusperien hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää esimerkkien avulla, miten eri toimijoiden tuottamaan yhteiskunnalliseen tietoon liittyy erilaisia arvoja, näkökulmia ja tarkoitusperiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas antaa esimerkkejä eri toimijoiden tuottamaan yhteiskunnalliseen tietoon liittyvistä näkökulmista ja tarkoitusperistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, että eri toimijoiden tuottamassa yhteiskunnallisessa tiedossa on erilaisia näkökulmia ja tarkoitusperiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ohjatusti, että eri toimijoiden tuottamassa yhteiskunnallisessa tiedossa on erilaisia näkökulmia.

Yhteiskunnallisen tiedon käyttäminen ja soveltaminen
T7 kannustaa oppilasta harjoittelemaan demokraattisen vaikuttamisen perustaitoja sekä keskustelemaan rakentavasti eri mielipiteistä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii demokraattisen vaikuttamisen perustaitoja sekä rakentavaa keskustelua.
Demokraattisen vaikuttamisen perustaitojen sekä yhteisössä toimimisen tietojen ja taitojen soveltaminen käytännössä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa monipuolisesti demokraattisessa yhteisössä toimimisen periaatteita ja taitoja. Oppilas arvioi omaa ja yhteisönsä toimintaa demokraattisen vaikuttamisen näkökulmasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas soveltaa demokraattisessa yhteisössä toimimisen periaatteita ja taitoja, kuten kuuntelemista, kannan ottamista, sitoutumista enemmistön päätöksiin sekä vaikuttamista lähiyhteisössä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää joitakin demokraattisen vaikuttamisen keinoja. Oppilas kuuntelee toisia ja perustelee omia näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, että hänellä on mahdollisuus vaikuttaa demokratiassa asioihin, jotka koskevat häntä ja muita yhteisön jäseniä. Oppilas antaa esimerkin tavasta vaikuttaa.

T8 tukea oppilasta ymmärtämään oman rahankäytön ja kulutusvalintojen perusteita sekä harjoittelemaan niihin liittyviä taitoja
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään oman rahankäytön ja kulutusvalintojen perusteita sekä niihin liittyviä taitoja.
Rahankäytön ja kulutusvalintojen perusteiden soveltaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erittelee yksilön rahankäytön ja kuluttamisen vaikutuksia lähiyhteisöön, ympäristöön ja yhteiskuntaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas arvioi erilaisia tapoja käyttää rahaa ja kuluttamiseen liittyviä ratkaisuja sekä kertoo, millaisia vaikutuksia hänen kulutuspäätöksillään on muihin ihmisiin ja ympäristöön.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä kestävästä rahankäytöstä ja kulutusvalintojen vaikutuksista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa esimerkkejä kuluttamisesta ja säästämisestä.

T9 kannustaa oppilasta osallistumaan erilaisten yhteisöjen toimintaan ja harjoittelemaan median käyttöä turvallisella ja yhteiskunnallisesti tiedostavalla tavalla
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii osallistumaan erilaisten yhteisöjen toimintaan ja käyttämään mediaa turvallisella ja yhteiskunnallisesti tiedostavalla tavalla.
Osallistuminen ja mediataidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi erilaisia median käyttötapoja sekä vaikuttamisen että median turvallisen käytön näkökulmasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas pohtii median käyttämiseen liittyviä turvallisuusnäkökulmia ja käyttää mediaa yhteiskunnallisen ajattelun ja toiminnan välineenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä median turvallisesta käyttämisestä ja tunnistaa median käyttöön liittyviä riskejä. Oppilas antaa esimerkkejä tavoista käyttää mediaa yhteiskunnallisen ajattelun ja toiminnan välineinä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa esimerkin median turvallisesta käyttämisestä. Oppilas osaa ohjatusti antaa esimerkin median käyttämisestä yhteiskunnallisen toiminnan välineenä.

Sisällöt

S1 Arkielämä ja oman elämän hallinta

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan yhteiskunnan toimintaan yksilön, perheen ja muiden lähiyhteisöjen näkökulmasta. Pohditaan, kuinka jokainen voi itse vaikuttaa lähiyhteisön turvallisuuteen ja viihtyisyyteen. Lisäksi perehdytään työntekoon, ammatteihin, omaan rahan käyttöön ja talouden hoitoon sekä vastuulliseen kuluttamiseen arjen tilanteissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

5. luokka:

Perehdytään työntekoon, ammatteihin, omaan rahan käyttöön ja talouden hoitoon sekä vastuulliseen kuluttamiseen arjen tilanteissa.

S2 Demokraattinen yhteiskunta

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään erilaisiin oppilasta lähellä oleviin yhteisöihin, niiden jäsenten oikeuksiin ja velvollisuuksiin, sekä harjoitellaan yhteistä päätöksentekoa. Opetuksessa tarkastellaan demokraattisen toiminnan arvoja ja perusperiaatteita kuten ihmisoikeuksia, tasa-arvoa sekä yhdenvertaisuutta. Tutustutaan Suomen eri kulttuureihin ja vähemmistöryhmiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

5. luokka:

Harjoitellaan yhteistä päätöksentekoa ja tarkastellaan demokraattisen toiminnan arvoja ja perusperiaatteita kuten ihmisoikeuksia, tasa-arvoa sekä yhdenvertaisuutta. Tutustutaan Suomen eri kulttuureihin ja vähemmistöryhmiin.

S3 Aktiivinen kansalaisuus ja vaikuttaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tarkastellaan ja harjoitellaan käytännössä demokraattisen vaikuttamisen ja yhteiskunnassa toimimisen taitoja, joita tarvitaan erilaisten yhteisöjen vastuullisena ja osallistuvana jäsenenä esimerkiksi luokassa, koulussa, erilaisissa harrastuksissa ja järjestöissä, mediassa sekä taloudellisessa toiminnassa. Harjoitellaan yhteistyötä lähiyhteisön toimijoiden kanssa.

Paikallinen opetussuunnitelma

5. luokka:

Harjoitellaan yhteistyötä lähiyhteisön toimijoiden kanssa.

S4 Taloudellinen toiminta

Opetussuunnitelman perusteet

Tarkastellaan taloudellista toimintaa ja sen merkitystä. Perehdytään rahankäyttöön ja ansaitsemiseen, sekä säästämiseen ja kestävään kuluttamiseen. Lisäksi tutustutaan käytännön tilanteiden kautta paikallisen talouden toimintaan, kuten lähiympäristön yrityksiin, työpaikkoihin ja palveluiden tuottajiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

5. luokka:

Tutustutaan käytännön tilanteiden kautta paikallisen talouden toimintaan, kuten lähiympäristön yrityksiin, työpaikkoihin ja palveluiden tuottajiin.

ePerusteet