Terveystieto

Opetussuunnitelman perusteet

Terveystiedon arvioinnin kohteena on terveysosaamisen eri osa-alueiden arviointi. Arvioinnin ja palautteen tehtävänä on tukea oppimista ja kannustaa oppilaita kehittämään terveysosaamistaan sekä soveltamaan sitä arjessa. Oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti, opetuksen eri vaiheissa ja osaamisalueen ominaispiirteet huomioon ottaen. Oppimisen tukena käytetään myös itsearviointia ja vertaispalautetta. Terveystiedossa on erityisen tärkeätä huolehtia siitä, että arviointi ei kohdistu oppilaan arvoihin, asenteisiin, terveyskäyttäytymiseen, sosiaalisuuteen, temperamenttiin tai muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Eettistä pohdintaa ja itsetuntemusta koskevissa tavoitteissa kiinnitetään huomiota siihen, miten oppilas pohtii ja perustelee käsiteltävää aihetta terveyden näkökulmasta, tiedonalan käsitteitä ja erilaisia lähteitä käyttäen.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona terveystiedon opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut terveystiedon oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt terveystiedon tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on terveystiedon tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan terveystiedon oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy terveystiedon päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Oppilaan ohjaamisella terveystiedossa tarkoitetaan esimerkiksi suullisten lisäohjeiden antamista, ohjaavien kysymysten esittämistä, välineillä havainnollistamista tai vastaavien esimerkkien antamista. Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys
T1 ohjata oppilasta ymmärtämään terveyden laaja-alaisuutta, terveyden edistämistä sekä elämänkulkua, kasvua ja kehitystä voimavaralähtöisesti
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa eritellä, miten tieto­ja viestintäteknologia vaikuttaa fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen. Oppilas osaa kuvata, miten liikunta vaikuttaa fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen    terveyteen. Oppilas osaa kuvata stressin syitä, oireita ja hallintakeinoja yleisellä sekä henkilökohtaisella tasolla. Oppilas tietää, miten stressin vaikuttaa terveyden osa­-alueisiin. Oppilas osaa eritellä, miten tieto­ja viestintäteknologia vaikuttaa fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen. Oppilas tunnistaa ravintoaineet ja osaa nimetä niiden lähteet ruokavaliossa. Oppilas tietää, miten ravintoaineet vaikuttavat kasvuun, kehitykseen ja  terveyteen.Oppilas tietää, millainen on suomalaisiin ravintosuosituksiin pohjautuva terveellinen ruokavalio. Oppilas osaa nimetä epäterveellisiä ja terveellisiä ruokia ja perustella niiden vaikutuksia    terveyteen. Oppilas ymmärtää seksuaalisuuden merkityksen elämänkulun eri vaiheissa ja seksuaalisuuden vaikutukset fyysiselle, psyykkiselle ja sosiaaliselle   terveydelle. Oppilas osaa kuvata seksuaalisuuden portailla etenevää kehitystä ja kasvua ja sen merkitystä terveydelle. Oppilas osaa kuvata seksuaalisen häirinnän eri muotoja. Oppilas tietää, miten pitää toimia, jos kokee seksuaalista häirintää. Oppilas osaa kuvata, mitä vaikutuksia seksuaalisella häirinnällä on fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen. Oppilas tietää seksin terveysvaikutukset fyysiselle, psyykkiselle ja sosiaaliselle terveydelle. Oppilas osaa kuvata, mitä seksi   on.Oppilas osaa perustella ehkäisyn merkityksen seksuaaliterveydelle. Oppilas osaa kuvata erilaisia ehkäisymenetelmiä, niiden käyttöä ja vaikutusta. Oppilas osaa etsiä verkosta ehkäisyyn liittyvää  tietoa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan terveyden laaja-alaisuutta, terveyden edistämistä sekä elämänkulkua, kasvua ja kehitystä voimavaralähtöisesti.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kuvata terveyden osa-alueet ja selittää niiden välisiä syy-seuraussuhteita sekä eritellä, mitä terveyden edistämisellä tarkoitetaan. Oppilas osaa eritellä elämänkulun eri vaiheet sekä arvioida terveyden merkitystä elämän voimavarana elämänkulun eri vaiheissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata terveyden osa-alueet ja näiden välistä yhteyttä esimerkkien avulla sekä kuvata esimerkkien avulla, mitä terveyden edistämisellä tarkoitetaan. Oppilas osaa kuvata elämänkulun vaiheita, erityisesti nuoruuden kehitystä, ja kuvata esimerkkien avulla terveyden, kasvun ja kehityksen merkitystä elämän voimavarana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata esimerkkien avulla terveyden osa-alueita ja niiden välistä yhteyttä sekä antaa esimerkin, mitä terveyden edistämisellä tarkoitetaan. Oppilas osaa kuvata jotakin elämänkulun vaihetta sekä nimetä nuoruuden kasvun ja kehityksen piirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä yksittäisen terveyden osa-alueen. Oppilas osaa nimetä yksittäisen elämänkulun vaiheen.

T2 ohjata oppilasta kehittämään valmiuksiaan tunne- ja vuorovaikutustaidoissa ja kykyä toimia erilaisissa ristiriita- ja kriisitilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa kuvata, millaista on turvallinen netin käyttö. Oppilas osaa kuvata, miten liikunta vaikuttaa fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen. Oppilas osaa kuvata stressin syitä, oireita ja hallintakeinoja yleisellä sekä henkilökohtaisella tasolla. Oppilas tietää, miten stressin vaikuttaa terveyden  osa­-alueisiin. Oppilas ymmärtää seksuaalisuuden merkityksen elämänkulun eri vaiheissa ja seksuaalisuuden vaikutukset fyysiselle, psyykkiselle ja sosiaaliselle   terveydelle. Oppilas osaa pohtia omia arvoja, asenteita ja toiveita  seurustelusta. Oppilas osaa kuvata seksuaalisen häirinnän eri muotoja. Oppilas tietää, miten pitää toimia, jos kokee seksuaalista häirintää. Oppilas osaa kuvata, mitä vaikutuksia seksuaalisella häirinnällä on fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen. Oppilas tietää seksin terveysvaikutukset fyysiselle, psyykkiselle ja sosiaaliselle terveydelle. Oppilas osaa kuvata, mitä seksi   on.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä erilaisia keinoja ristiriita- ja kriisitilanteiden käsittelyyn.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa luokitella erilaisia tunteita, analysoida niiden taustatekijöitä sekä esitellä keinoja käyttäytymisen ja vuorovaikutuksen säätelyyn. Oppilas osaa luokitella ristiriitatilanteiden syitä ja esitellä perusteltuja keinoja ja ratkaisuja ristiriitatilanteiden selvittämiseen sekä stressin ja kriisien käsittelyyn.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata perustunteiden lisäksi muita tunteita sekä antaa esimerkkejä tunteiden ja käyttäytymisen välisestä vuorovaikutuksesta ja käyttäytymisen säätelystä. Oppilas osaa kuvata keinoja ja ratkaisuja ristiriitatilanteiden selvittämiseen sekä stressin ja kriisien käsittelyyn.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä perustunteet sekä antaa joitakin esimerkkejä tunteiden ja käyttäytymisen välisestä vuorovaikutuksesta. Oppilas osaa nimetä keinoja ristiriitatilanteiden selvittämiseen ja stressin ja kriisien käsittelyyn.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä perustunteita ja tietää, että ne vaikuttavat käyttäytymiseen. Oppilas osaa nimetä ristiriitatilanteita sekä stressin ja kriisien piirteitä.

T3 ohjata oppilasta kehittämään itsetuntemustaan, omien arvojen ja asenteiden sekä kehon ja mielen viestien tunnistamista ja säätelemään käyttäytymistään, oppimistaan ja opiskeluaan tukevia tekijöitä
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa pohtia omaa tieto­ja viestintäteknologian käyttöä ja sen vaikutusta terveyteen. Oppilas osaa kuvata, millaista on turvallinen netin käyttö. Oppilas osaa kuvata, miten liikunta vaikuttaa fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen. Oppilas osaa pohtia omia liikuntatottumuksia ja niiden vaikutusta terveyteen. Oppilas osaa kuvata stressin syitä, oireita ja hallintakeinoja yleisellä sekä henkilökohtaisella tasolla. Oppilas tietää, miten stressin vaikuttaa terveyden  osa­-alueisiin. Oppilas ymmärtää seksuaalisuuden merkityksen elämänkulun eri vaiheissa ja seksuaalisuuden vaikutukset fyysiselle, psyykkiselle ja sosiaaliselle   terveydelle. Oppilas osaa pohtia omia arvoja, asenteita ja toiveita  seurustelusta. Oppilas osaa kuvata seksuaalisen häirinnän eri muotoja. Oppilas tietää, miten pitää toimia, jos kokee seksuaalista häirintää. Oppilas osaa kuvata, mitä vaikutuksia seksuaalisella häirinnällä on fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen. Oppilas tietää seksin terveysvaikutukset fyysiselle, psyykkiselle ja sosiaaliselle terveydelle. Oppilas osaa kuvata, mitä seksi   on. Oppilas osaa kuvata sukupuolitautien erilaisia tarttumistapoja. Oppilas osaa kuvailla sukupuolitautien oireita ja terveyshaittoja. Oppilas tietää, miten pitää toimia, jos epäilee saaneensa sukupuolitaudin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään itsetuntemustaan ja säätelemään käyttäytymistään ja oppimistaan.
T4 ohjata oppilasta pohtimaan yksilöllisyyteen, yhteisöllisyyteen ja yhdenvertaisuuteen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta sekä tukea oppilaan valmiuksia luoda vastuullisia ratkaisuja ihmisten välisissä vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa kuvata, millaista on turvallinen netin käyttö. Oppilas osaa pohtia omia liikuntatottumuksia ja niiden vaikutusta terveyteen. Oppilas osaa kuvata stressin syitä, oireita ja hallintakeinoja yleisellä sekä henkilökohtaisella tasolla. Oppilas tietää, miten stressin vaikuttaa terveyden  osa­-alueisiin. Oppilas osaa nimetä seksuaalioikeuksia ja pohtia miten ne toteutuvat Suomessa ja muualla maailmassa. Oppilas osaa kertoa, miten seksuaalioikeudet vaikuttavat yksilön ja yhteisöjen terveyteen ja   turvallisuuteen. Oppilas osaa kuvata erilaisia seksuaalisen suuntautumisen muotoja. Oppilas osaa pohtia ympäristön ja median vaikutusta seksuaalivähemmistöjen terveyteen ja turvallisuuteen. Oppilas osaa pohtia ja perustella omaa suhtautumistaan seksuaalivähemmistöjä kohtaan. Oppilas tietää seksin terveysvaikutukset fyysiselle, psyykkiselle ja sosiaaliselle terveydelle. Oppilas osaa kuvata, mitä seksi   on. Oppilas osaa perustella ehkäisyn merkityksen seksuaaliterveydelle. Oppilas osaa kuvata erilaisia ehkäisymenetelmiä, niiden käyttöä ja vaikutusta. Oppilas osaa etsiä verkosta ehkäisyyn liittyvää  tietoa. Oppilas osaa kuvata sukupuolitautien erilaisia tarttumistapoja. Oppilas osaa kuvailla sukupuolitautien oireita ja terveyshaittoja. Oppilas tietää, miten pitää toimia, jos epäilee saaneensa sukupuolitaudin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii pohtimaan yksilöllisyyteen, yhteisöllisyyteen ja yhdenvertaisuuteen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta sekä oppii luomaan vastuullisia ratkaisuja ihmisten välisissä vuorovaikutustilanteissa toimimiseen.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida perustellen yksilölliseen kehitykseen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta ja arvioida sosiaalisten suhteiden merkitystä mielen hyvinvoinnille ja terveydelle. Oppilas osaa arvioida yhdessä toimimiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä eettisiä kysymyksiä sekä arvioida ja perustella niihin liittyviä ratkaisuja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida esimerkkien avulla yksilölliseen kehitykseen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta ja analysoida sosiaalisten suhteiden merkitystä mielen hyvinvoinnille ja terveydelle. Oppilas osaa analysoida yhdessä toimimiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja esittää niihin vastuullisia ratkaisuja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata yksilöllisyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä antaa esimerkkejä sosiaalisten suhteiden merkityksestä mielen hyvinvoinnille ja terveydelle. Oppilas osaa kuvata yhdessä toimimiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja esittää niihin ratkaisuja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä yksilöllisyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä antaa yksittäisen esimerkin sosiaalisten suhteiden yhteydestä mielen hyvinvointiin ja terveyteen. Oppilas osaa nimetä yhdessä toimimiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja esittää niihin ohjatusti ratkaisuja.

Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy
T5 ohjata oppilasta syventämään ymmärrystään fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä ja niitä vahvistavista ja vaarantavista tekijöistä ja mekanismeista sekä tukea oppilaan valmiuksia käyttää näihin liittyviä käsitteitä asianmukaisesti
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa eritellä, miten tieto­ja viestintäteknologia vaikuttaa fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen. Oppilas osaa kuvata, millaista on turvallinen netin käyttö. Oppilas osaa pohtia omia liikuntatottumuksia ja niiden vaikutusta terveyteen. Oppilas osaa kuvata stressin syitä, oireita ja hallintakeinoja yleisellä sekä henkilökohtaisella tasolla. Oppilas tietää, miten stressin vaikuttaa terveyden  osa­-alueisiin. Oppilas tunnistaa ravintoaineet ja osaa nimetä niiden lähteet ruokavaliossa. Oppilas tietää, miten ravintoaineet vaikuttavat kasvuun, kehitykseen ja  terveyteen. Oppilas tietää, millainen on suomalaisiin ravintosuosituksiin pohjautuva terveellinen ruokavalio. Oppilas osaa nimetä epäterveellisiä ja terveellisiä ruokia ja perustella niiden vaikutuksia    terveyteen. Oppilas osaa nimetä seksuaalioikeuksia ja pohtia miten ne toteutuvat Suomessa ja muualla maailmassa. Oppilas osaa kertoa, miten seksuaalioikeudet vaikuttavat yksilön ja yhteisöjen terveyteen ja   turvallisuuteen. Oppilas osaa kuvata erilaisia seksuaalisen suuntautumisen muotoja. Oppilas osaa pohtia ympäristön ja median vaikutusta seksuaalivähemmistöjen terveyteen ja turvallisuuteen. Oppilas osaa pohtia ja perustella omaa suhtautumistaan seksuaalivähemmistöjä kohtaan. Oppilas osaa kuvata seksuaalisen häirinnän eri muotoja. Oppilas tietää, miten pitää toimia, jos kokee seksuaalista häirintää. Oppilas osaa kuvata, mitä vaikutuksia seksuaalisella häirinnällä on fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen. Oppilas osaa perustella ehkäisyn merkityksen seksuaaliterveydelle. Oppilas osaa kuvata erilaisia ehkäisymenetelmiä, niiden käyttöä ja vaikutusta. Oppilas osaa etsiä verkosta ehkäisyyn liittyvää  tietoa. Oppilas osaa kuvata sukupuolitautien erilaisia tarttumistapoja. Oppilas osaa kuvailla sukupuolitautien oireita ja terveyshaittoja. Oppilas tietää, miten pitää toimia, jos epäilee saaneensa sukupuolitaudin. Oppilas osaa kuvata fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista riippuvuutta päihteiden käytön taustalla.   Oppilas osaa kuvata, mitä vaikutuksia huumeiden, alkoholin ja tupakan käytöllä on fyysiselle, psyykkiselle ja sosiaaliselle  terveydelle.Oppilas osaa tunnistaa päihteiden käytön merkkejä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista terveyttä vahvistavia ja vaarantavia tekijöitä ja mekanismeja sekä oppii käyttämään niihin liittyviä käsitteitä asianmukaisesti.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida ja arvioida terveyttä tukevia ja vaarantavia tekijöitä sekä selittää näiden välisiä syy-seuraussuhteita. Oppilas osaa käyttää terveyteen ja sairauteen liittyviä käsitteitä asianmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida terveyttä tukevia ja vaarantavia tekijöitä sekä kuvata näiden välisiä yhteyksiä. Oppilas osaa käyttää terveyteen ja sairauteen liittyviä käsitteitä pääosin asianmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata terveyttä tukevia ja vaarantavia tekijöitä sekä näiden välisiä yhteyksiä pääpiirteissään. Oppilas osaa käyttää joitakin terveyteen ja sairauteen liittyviä käsitteitä asianmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä terveyttä tukevia ja vaarantavia tekijöitä. Oppilas osaa käyttää ohjatusti joitakin terveyteen ja sairauteen liittyviä käsitteitä.

T 6 tukea oppilaan kehittymistä terveyteen ja sairauteen liittyvän tiedon hankkijana ja käyttäjänä sekä edistää valmiuksia toimia tarkoituksenmukaisesti terveyteen, turvallisuuteen ja sairauksiin liittyvissä tilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa etsiä luotettavaa terveystietoa käsiteltävistä aihe­alueista. Oppilas osaa kuvata seksuaalisen häirinnän eri muotoja. Oppilas tietää, miten pitää toimia, jos kokee seksuaalista häirintää. Oppilas osaa kuvata, mitä vaikutuksia seksuaalisella häirinnällä on fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen. Oppilas osaa kuvata sukupuolitautien erilaisia tarttumistapoja. Oppilas osaa kuvailla sukupuolitautien oireita ja terveyshaittoja. OOppilas tietää, miten pitää toimia, jos epäilee saaneensa sukupuolitaudin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hakemaan ja käyttämään terveyteen ja sairauteen liittyvää tietoa sekä oppii toimimaan tarkoituksenmukaisesti terveyteen, turvallisuuteen ja sairauksiin liittyvissä tilanteissa.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa hakea terveyteen liittyvää tietoa monipuolisesti eri tietolähteistä, muodostaa hakusanoja ja rajata tiedonhakua sekä käyttää tietoa asianmukaisesti. Oppilas osaa arvioida erilaisia toimintatapoja itsehoidossa, avun hakemisessa ja terveyttä ja turvallisuutta vaarantavissa tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa hakea terveyteen liittyvää tietoa erilaisista lähteistä ja käyttää sitä pääosin asianmukaisesti. Oppilas osaa kuvata asianmukaisia toimintatapoja itsehoidossa, avun hakemisessa ja terveyttä ja turvallisuutta vaarantavissa tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa hakea terveyteen liittyvää tietoa muutamista lähteistä sekä käyttää tietoa paikoitellen asianmukaisesti. Oppilas osaa nimetä toimintatapoja itsehoitoon, avun hakemiseen ja terveyttä ja turvallisuutta vaarantaviin tilanteisiin liittyen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa hakea terveyteen liittyvää tietoa ohjatusti. Oppilas osaa nimetä jonkin toimintatavan liittyen itsehoitoon, avun hakemiseen sekä terveyttä ja turvallisuutta vaarantaviin tilanteisiin.

T7 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvioimaan omia terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä tottumuksiaan, valintojaan ja niiden perusteluja sekä rohkaista oppilasta pohtimaan oman terveyden kannalta merkityksellisiä voimavaroja
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa pohtia omaa tieto­ja viestintäteknologian käyttöä ja sen vaikutusta terveyteen. Oppilas osaa pohtia omia arvoja, asenteita ja toiveita  seurustelusta. Oppilas osaa perustella ehkäisyn merkityksen seksuaaliterveydelle. Oppilas osaa kuvata erilaisia ehkäisymenetelmiä, niiden käyttöä ja vaikutusta. Oppilas osaa etsiä verkosta ehkäisyyn liittyvää  tietoa. Oppilas osaa kuvata sukupuolitautien erilaisia tarttumistapoja. Oppilas osaa kuvailla sukupuolitautien oireita ja terveyshaittoja. Oppilas tietää, miten pitää toimia, jos epäilee saaneensa sukupuolitaudin. Oppilas osaa pohtia päihteiden kokeilun ja käytön syitä. Oppilas osaa pohtia omaa suhdetta päihteisiin sekä miten päihteistä voisi  kieltäytyä. Oppilas osaa pohtia päihteiden kokeilun ja käytön syitä. Oppilas osaa pohtia omaa suhdetta päihteisiin sekä miten päihteistä voisi  kieltäytyä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan ja arvioimaan omia terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä tekijöitä sekä oppii pohtimaan oman terveyden kannalta merkityksellisiä voimavaroja.
T 8 ohjata oppilasta tunnistamaan ja tarkastelemaan kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyviä ilmiöitä, niihin liittyviä arvoja ja normeja sekä arvioimaan tiedon luotettavuutta ja merkitystä
Paikallinen tarkennus
Oppilas tietää, millainen on suomalaisiin ravintosuosituksiin pohjautuva terveellinen ruokavalio. Oppilas osaa nimetä epäterveellisiä ja terveellisiä ruokia ja perustella niiden vaikutuksia    terveyteen. Oppilas osaa nimetä seksuaalioikeuksia ja pohtia miten ne toteutuvat Suomessa ja muualla maailmassa. Oppilas osaa kertoa, miten seksuaalioikeudet vaikuttavat yksilön ja yhteisöjen terveyteen ja   turvallisuuteen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan ja tarkastelemaan kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyviä ilmiöitä sekä niihin liittyviä arvoja ja normeja sekä oppii arvioimaan tiedon luotettavuutta ja merkitystä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida terveystottumusten omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä ja selittää perustellen terveystottumuksiin liittyvien ilmiöiden muodostumista. Oppilas osaa analysoida elämäntapoihin liittyviä eettisiä kysymyksiä sekä arvioida perustellen elämäntapoihin liittyvien valintojen seurauksia. Oppilas osaa arvioida terveyteen liittyvän tiedon luotettavuutta ja käytettävyyttä eri näkökulmista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida terveystottumusten omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä ja selittää terveystottumuksiin liittyvien ilmiöiden muodostumista. Oppilas osaa kuvata elämäntapoihin liittyviä eettisiä kysymyksiä ja analysoida elämäntapoihin liittyvien valintojen seurauksia. Oppilas osaa arvioida terveyteen liittyvän tiedon luotettavuutta usean tiedon luotettavuutta kuvaavan tekijän pohjalta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata terveystottumusten omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä elämäntapoihin liittyviä eettisiä kysymyksiä ja antaa esimerkkejä elämäntapoihin liittyvien valintojen seurauksista. Oppilas osaa arvioida ohjatusti terveyteen liittyvän tiedon luotettavuutta muutamien tiedon luotettavuutta kuvaavien tekijöiden pohjalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä terveystottumusten omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä elämäntapoihin liittyviä eettisiä kysymyksiä ja antaa esimerkin elämäntapoihin liittyvien valintojen seurauksista. Oppilas osaa nimetä jonkin terveyteen liittyvän tiedon luotettavuutta kuvaavan tekijän.

Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri
T 9 ohjata oppilasta ymmärtämään ympäristön, yhteisöjen, kulttuurin, ja tieto- ja viestintäteknologian merkitystä terveydelle ja hyvinvoinnille
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa eritellä, miten tieto­ja viestintäteknologia vaikuttaa fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen. Oppilas osaa kuvata liikkumattomuuden syitä ja  seurauksia. Oppilas osaa kuvata seksuaalisen häirinnän eri muotoja. Oppilas tietää, miten pitää toimia, jos kokee seksuaalista häirintää. Oppilas osaa kuvata, mitä vaikutuksia seksuaalisella häirinnällä on fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen. Oppilas tietää seksin terveysvaikutukset fyysiselle, psyykkiselle ja sosiaaliselle terveydelle. Oppilas osaa kuvata, mitä seksi   on.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan ympäristön, yhteisöjen, kulttuurin, ja tieto- ja viestintäteknologian merkitystä terveydelle ja hyvinvoinnille.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida elinympäristön aiheuttamia keskeisiä suoria ja epäsuoria vaikutuksia terveyteen sekä arvioida yhteisöjen, kulttuurin ja tvt:n yhteyksiä terveyteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida elinympäristön aiheuttamia keskeisiä suoria ja epäsuoria vaikutuksia terveyteen sekä selittää yhteisöjen, kulttuurin ja tvt:n yhteyksiä terveyteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata elinympäristön aiheuttamia vaikutuksia terveyteen sekä antaa esimerkkejä yhteisöjen, kulttuurin tai tvt:n yhteyksistä terveyteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä elinympäristön aiheuttamia vaikutuksia terveyteen sekä yhteisöjen, kulttuurin tai tvt:n yhteyksiä terveyteen.

T 10 ohjata oppilasta luomaan perustaa opiskelu-, toiminta- ja työkyvylle ja sen ylläpitämiselle sekä kuvaamaan terveyspalvelujen asianmukaista käyttöä
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa perustella ehkäisyn merkityksen seksuaaliterveydelle. Oppilas osaa kuvata erilaisia ehkäisymenetelmiä, niiden käyttöä ja vaikutusta. Oppilas osaa etsiä verkosta ehkäisyyn liittyvää  tietoa. Oppilas osaa kuvata sukupuolitautien erilaisia tarttumistapoja. Oppilas osaa kuvailla sukupuolitautien oireita ja terveyshaittoja. Oppilas tietää, miten pitää toimia, jos epäilee saaneensa sukupuolitaudin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii luomaan perustaa opiskelu-, toiminta- ja työkyvylle ja sen ylläpitämiselle sekä oppii kuvaamaan terveyspalvelujen asianmukaista käyttöä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa soveltaa ja arvioida tietoa tekijöistä, jotka vaikuttavat opiskelu-, toiminta- ja työkykyyn, esimerkiksi laatimalla niitä tukevan perustellun suunnitelman. Oppilas osaa kuvata ja arvioida yhteiskunnan erilaisia terveyspalveluja ja miten niitä voi hyödyntää asianmukaisesti eri tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa soveltaa tietoa tekijöistä, jotka vaikuttavat opiskelu-, toiminta- ja työkykyyn, esimerkiksi laatimalla niitä tukevan suunnitelman. Oppilas osaa kuvata yhteiskunnan erilaisia terveyspalveluja ja antaa esimerkkejä siitä, miten niitä voi hyödyntää eri tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata tekijöitä, jotka vaikuttavat opiskelu-, toiminta- ja työkykyyn. Oppilas osaa kuvata oman koulun ja kunnan terveyspalveluja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä tekijöitä, jotka vaikuttavat opiskelu-, toiminta- ja työkykyyn. Oppilas osaa nimetä oman koulun ja kunnan terveyspalveluja.

T 11 ohjata oppilasta ymmärtämään ja arvioimaan perheen ja omaan elämänpiiriin kuuluvien ihmisten ja yhteisöjen edustamia terveyskäsityksiä, tunnistamaan niiden merkitystä itselle sekä muodostamaan kuvaa itselle sopivista oppimisen keinoista.
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa nimetä seksuaalioikeuksia ja pohtia miten ne toteutuvat Suomessa ja muualla maailmassa. Oppilas osaa kertoa, miten seksuaalioikeudet vaikuttavat yksilön ja yhteisöjen terveyteen ja   turvallisuuteen. Oppilas osaa kuvata erilaisia seksuaalisen suuntautumisen muotoja. Oppilas osaa pohtia ympäristön ja median vaikutusta seksuaalivähemmistöjen terveyteen ja turvallisuuteen. Oppilas osaa pohtia ja perustella omaa suhtautumistaan seksuaalivähemmistöjä kohtaan. Oppilas osaa pohtia päihteiden kokeilun ja käytön syitä. Oppilas osaa pohtia omaa suhdetta päihteisiin sekä miten päihteistä voisi  kieltäytyä. Oppilas osaa pohtia päihteiden kokeilun ja käytön syitä. Oppilas osaa pohtia omaa suhdetta päihteisiin sekä miten päihteistä voisi  kieltäytyä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan perheen ja omaan elämänpiiriin kuuluvien ihmisten ja yhteisöjen edustamia terveyskäsityksiä, tunnistaa niiden merkitystä itselle sekä oppii muodostamaan kuvaa itselle sopivista oppimisen keinoista.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida, miten perhe, lähiyhteisöt ja muut sosiaaliset yhteisöt vaikuttavat käsityksiin terveydestä, sekä arvioida niiden merkitystä omille terveyskäsityksille. Oppilas osaa analysoida omaa oppimistaan tukevia tekijöitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida asianmukaisten esimerkkien avulla, miten perhe, lähiyhteisöt ja muut sosiaaliset yhteisöt vaikuttavat käsityksiin terveydestä, sekä kuvata, mikä on niiden merkitys omille terveyskäsityksille. Oppilas osaa kuvata omaa oppimistaan tukevia tekijöitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata esimerkkien avulla, miten perhe, lähiyhteisöt tai muut sosiaaliset yhteisöt vaikuttavat käsityksiin terveydestä, sekä tunnistaa niiden vaikutuksen omiin terveyskäsityksiin. Oppilas osaa nimetä omaa oppimistaan tukevia tekijöitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuvata esimerkin avulla, miten perhe, lähiyhteisöt tai muut sosiaaliset yhteisöt vaikuttavat käsityksiin terveydestä. Oppilas osaa nimetä omaa oppimistaan tukevan tekijän.

T 12 tukea oppilaan valmiuksia arvioida kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyvää viestintää sekä eritellä yksilön oikeuksia, vastuita ja vaikuttamiskeinoja terveyttä ja turvallisuutta koskevissa asioissa omassa oppimisympäristössä ja lähiyhteisöissä.
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa etsiä luotettavaa terveystietoa käsiteltävistä   aihe­alueista. Oppilas osaa nimetä seksuaalioikeuksia ja pohtia miten ne toteutuvat Suomessa ja muualla maailmassa. Oppilas osaa kertoa, miten seksuaalioikeudet vaikuttavat yksilön ja yhteisöjen terveyteen ja   turvallisuuteen. Oppilas osaa kuvata erilaisia seksuaalisen suuntautumisen muotoja. Oppilas osaa pohtia ympäristön ja median vaikutusta seksuaalivähemmistöjen terveyteen ja turvallisuuteen. Oppilas osaa pohtia ja perustella omaa suhtautumistaan seksuaalivähemmistöjä kohtaan. Oppilas tietää seksin terveysvaikutukset fyysiselle, psyykkiselle ja sosiaaliselle terveydelle. Oppilas osaa kuvata, mitä seksi on. Oppilas osaa kuvata sukupuolitautien erilaisia tarttumistapoja. Oppilas osaa kuvailla sukupuolitautien oireita ja terveyshaittoja. Oppilas tietää, miten pitää toimia, jos epäilee saaneensa sukupuolitaudin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvioimaan kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyvää viestintää sekä oppii tarkastelemaan yksilön oikeuksia, vastuita ja vaikuttamiskeinoja terveyttä ja turvallisuutta koskevissa asioissa omassa oppimisympäristössä ja lähiyhteisöissä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida terveyteen liittyvän viestinnän vaikutuskeinoja ja luotettavuutta. Oppilas osaa arvioida ja perustella elämäntapojen seurauksia toisille ihmisille, yhteiskunnalle ja ympäristön terveydelle ja turvallisuudelle. Oppilas osaa arvioida ja perustella keinoja, joilla lähiyhteisöjen ja ympäristön terveyteen ja turvallisuuteen voidaan vaikuttaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida terveyteen liittyvän viestinnän vaikutuskeinoja ja luotettavuutta. Oppilas osaa analysoida elämäntapojen seurauksia toisille ihmisille, yhteiskunnalle ja ympäristön terveydelle ja turvallisuudelle. Oppilas osaa analysoida keinoja, joilla terveyteen ja turvallisuuteen voidaan vaikuttaa lähiyhteisöissä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa analysoida ohjatusti terveyteen liittyvän viestinnän vaikutuskeinoja ja luotettavuutta. Oppilas osaa kuvata elämäntapojen seurauksia toisille ihmisille, yhteiskunnalle tai ympäristön terveydelle ja turvallisuudelle. Oppilas osaa kuvata keinoja, miten terveyteen ja turvallisuuteen voidaan vaikuttaa lähiyhteisössä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä yksittäisen terveysviestinnän vaikutuskeinon tai luotettavuuteen vaikuttavan tekijän. Oppilas osaa nimetä jonkin elämäntapojen seurauksen yhteiskunnalle tai ympäristön terveydelle tai turvallisuudelle. Oppilas osaa nimetä jonkin keinon, miten terveyteen ja turvallisuuteen voidaan vaikuttaa lähiyhteisössä.

Sisällöt

S1 Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöissä painotetaan terveyden eri osa-alueiden kokonaisvaltaista hahmottamista terveyden edistämisen ja sairauksien ehkäisyn näkökulmasta. Opetuksessa käsitellään elämänkulun sekä kasvun ja kehityksen yleisiä tunnuspiirteitä, monimuotoisuutta ja henkilökohtaisuutta. Kasvun ja kehityksen sisällöissä painottuvat identiteetin, minäkuvan ja itsetuntemuksen rakentuminen, seksuaalinen kehittyminen, huolenpidon sekä perheen ja läheisten merkitys, mielen hyvinvointi ja itsensä arvostaminen sekä turvataidot. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen sisällöissä kiinnitetään huomiota vuorovaikutustilanteissa toimimiseen, tunteiden ilmaisuun ja niiden säätelyyn. Lisäksi perehdytään ristiriitojen, ongelmatilanteiden, stressin ja kriisien rakentavaan käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oppilas perehtyy tieto-ja viestintäteknologian vaikutuksiin fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen sekä turvalliseen netin käyttöön.

  • Oppilas perehtyy liikunnan terveysvaikutuksiin, nuorten liikuntasuosituksiin sekä liikkumattomuuden syihin ja  seurauksiin.

  • Oppilas perehtyy stressin aiheuttajiin, oireisiin, hallintakeinoihin ja    terveysvaikutuksiin.

  • Oppilas perehtyy ruoka- ja juomatottumuksiin vaikuttaviin yksilöllisiin, yhteiskunnallisiin, yhteisöllisiin ja kulttuurisiin tekijöihin.

  • Oppilas perehtyy ravintoaineiden lähteisiin ja terveysvaikutuksiin sekä tutustuu suomalaisiin ravitsemussuosituksiin.

  • Oppilas perehtyy ylipainon ja syömishäiriöiden syihin ja seurauksiin sekä harjoittelee analysoimaan ruokailutottumuksiaan ja niiden vaikutusta terveyteen.

  • Oppilas perehtyy seksuaalioikeuksiin, seksuaalisuuden portaisiin, seurusteluun, seksuaalinen suuntautumiseen, seksuaaliseen häirintään, seksiin, ehkäisyyn ja sukupuolitauteihin.

  • Oppilas pohtii seksuaalisuuden teemoja eettisestä ja globaalista näkökulmasta, yksilön ja yhteisön kannalta, niiden vaikutusta terveyden eri osa-alueisiin kulttuurin, uskonnon ja median vaikutuksen huomioiden.

  • Oppilas perehtyy riippuvuuden muotoihin ja käsitteisiin eri päihteiden kohdalla sekä perehtyy päihteiden kokeilun ja käytön syihin.

  • Oppilas perehtyy elämään päihdeperheessä, sen vaikutuksiin turvallisuuteen ja terveyteen sekä päihdeperheen lasten tukimuotoihin.

  • Oppilas pohtii omaa asennettaan päihteisiin ja harjoittelee päihteistä kieltäytymistä.

S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan syventäen tietoa ja ymmärrystä terveyttä tukevista voimavaroista ja sairauksia ehkäisevistä tekijöistä. Terveyteen liittyvistä tottumuksista käsitellään arkirytmi, uni, ravitsemus ja liikunta. Sisällöissä perehdytään seksuaalisuuteen, seksuaaliterveyden eri osa-alueisiin ja seksuaalisen kehityksen monimuotoisuuteen. Terveyden voimavaroista tarkastellaan mielenterveyttä, hyvinvointia tukevia ympäristöjä ja yhteisöjä sekä mielekästä vapaa-ajan toimintaa. Lisäksi käsitellään turvallisuustaitoja ja -valmiuksia, ensiaputaitoja, itsehoitoa sekä tuen ja avun hakemista. Sisältöjä valittaessa otetaan huomioon myös ajankohtaisia terveysilmiöitä sekä tarkastellaan terveyteen liittyvän tiedon luotettavuutta.

Terveyden vaaratekijöistä nostetaan esiin liikkumattomuus ja passiivinen elämäntapa, ravitsemuksen ja nukkumisen ongelmat, kiusaaminen ja stressi. Sisällöissä otetaan huomioon nuoren mielen pahoinvointi, riippuvuudet sekä päihteet ja niiden käytön ehkäisy. Sairauksien ehkäisyyn liittyvistä sisällöistä valitaan keskeiset ja ajankohtaiset tartuntataudit sekä kansantaudit ja tapaturmat.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oppilas perehtyy tieto-ja viestintäteknologian vaikutuksiin fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen sekä turvalliseen netin käyttöön.

  • Oppilas perehtyy liikunnan terveysvaikutuksiin, nuorten liikuntasuosituksiin sekä liikkumattomuuden syihin ja  seurauksiin.

  • Oppilas perehtyy stressin aiheuttajiin, oireisiin, hallintakeinoihin ja    terveysvaikutuksiin.

  • Oppilas perehtyy ruoka- ja juomatottumuksiin vaikuttaviin yksilöllisiin, yhteiskunnallisiin, yhteisöllisiin ja kulttuurisiin tekijöihin.

  • Oppilas perehtyy ravintoaineiden lähteisiin ja terveysvaikutuksiin sekä tutustuu suomalaisiin ravitsemussuosituksiin.

  • Oppilas perehtyy ylipainon ja syömishäiriöiden syihin ja seurauksiin sekä harjoittelee analysoimaan ruokailutottumuksiaan ja niiden vaikutusta terveyteen.

  • Oppilas perehtyy seksuaalioikeuksiin, seksuaalisuuden portaisiin, seurusteluun, seksuaalinen suuntautumiseen, seksuaaliseen häirintään, seksiin, ehkäisyyn ja sukupuolitauteihin.

  • Oppilas perehtyy riippuvuuden muotoihin ja käsitteisiin eri päihteiden kohdalla sekä perehtyy päihteiden kokeilun ja käytön syihin.

  • Oppilas perehtyy elämään päihdeperheessä, sen vaikutuksiin turvallisuuteen ja terveyteen sekä päihdeperheen lasten tukimuotoihin.

  • Oppilas pohtii omaa asennettaan päihteisiin ja harjoittelee päihteistä kieltäytymistä.

S3 Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöissä otetaan esille opiskelu-, työ- ja toimintakyky nuoruudessa. Kestävää elämäntapaa tarkastellessa otetaan huomioon sosiaalinen kestävyys ja vastuullinen kuluttaminen. Elinympäristön terveysvaikutuksia käsiteltäessä nostetaan esille keskeisiä terveyden edistämisen ja sairauksien ehkäisyn keinoja, terveyspalvelut, kansalaistoiminta ja ympäristön terveysriskit.

Tietolähteitä, erilaisia terveysmarkkinoinnin ja vaikuttamisen keinoja tarkastellaan erityisesti tiedon luotettavuuden ja terveysvaikutusten näkökulmasta. Terveyden edistämisen sisällöissä otetaan huomioon kulttuurin terveyttä edistävä merkitys ja kulttuurinen herkkyys, kestävä elämäntapa, kansalaisten yhdenvertaisuus ja osallisuus sekä ihmisoikeuksien kunnioittaminen. Sisältöjä käsiteltäessä otetaan huomioon eri näkökulmia kuten lapsuus ja lasten oikeudet, vanhuus, vammaisuus tai pitkäaikaissairaus.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oppilas perehtyy tieto-ja viestintäteknologian vaikutuksiin fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen sekä turvalliseen netin käyttöön.

  • Oppilas perehtyy liikunnan terveysvaikutuksiin, nuorten liikuntasuosituksiin sekä liikkumattomuuden syihin ja  seurauksiin.

  • Oppilas perehtyy stressin aiheuttajiin, oireisiin, hallintakeinoihin ja    terveysvaikutuksiin.

  • Oppilas perehtyy ruoka- ja juomatottumuksiin vaikuttaviin yksilöllisiin, yhteiskunnallisiin, yhteisöllisiin ja kulttuurisiin tekijöihin.

  • Oppilas perehtyy ravintoaineiden lähteisiin ja terveysvaikutuksiin sekä tutustuu suomalaisiin ravitsemussuosituksiin.

  • Oppilas perehtyy ylipainon ja syömishäiriöiden syihin ja seurauksiin sekä harjoittelee analysoimaan ruokailutottumuksiaan ja niiden vaikutusta terveyteen.

  • Oppilas perehtyy seksuaalioikeuksiin, seksuaalisuuden portaisiin, seurusteluun, seksuaalinen suuntautumiseen, seksuaaliseen häirintään, seksiin, ehkäisyyn ja sukupuolitauteihin.

  • Oppilas pohtii seksuaalisuuden teemoja eettisestä ja globaalista näkökulmasta, yksilön ja yhteisön kannalta, niiden vaikutusta terveyden eri osa-alueisiin kulttuurin, uskonnon ja median vaikutuksen huomioiden.

  • Oppilas perehtyy riippuvuuden muotoihin ja käsitteisiin eri päihteiden kohdalla sekä perehtyy päihteiden kokeilun ja käytön syihin.

  • Oppilas perehtyy elämään päihdeperheessä, sen vaikutuksiin turvallisuuteen ja terveyteen sekä päihdeperheen lasten tukimuotoihin.

ePerusteet