Tavoitteet | Valta-kunnal-liset sisällöt
| Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet | Arvioinnin kohde | Hyvän osaamisen kuvaus 3. luokka arvosana 8 | Hyvän osaamisen kuvaus 4. luokka arvosana 8 | Hyvän osaamisen kuvaus 5. luokka arvosana 8 | Hyvän osaamisen kuvaus 6. luokka arvosana 8 |
S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
T1 opastaa oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia rakentavasti erilaisissa vuorovaikutusympäris-töissä ja ilmaisemaan mielipiteensä | S1 | L1, L2, L7 | Puheviestintä-tilanteissa toimiminen | Oppilas esittää ajatuksiaan ja ilmaisee mielipiteensä itselleen tutuissa viestintäympäristöissä. | Oppilas esittää ajatuksiaan ja ilmaisee mielipiteensä itselleen tutuissa viestintäympäristöissä. | Oppilas osaa ilmaista mielipiteensä. | Oppilas osaa toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas osaa ilmaista ajatuksiaan ja mielipiteitään sekä esittää mielipiteelleen joitakin perusteluja. |
T2 ohjata oppilasta huomaamaan omien kielellisten ja viestinnällisten valintojensa vaikutuksia ja huomioimaan toisten tarpeita ryhmäviestintätilanteissa | S1 | L1-3, L7 | Toiminta vuorovaikutus-tilanteissa | Oppilas hyödyntää äänenkäytön, viestien kohdentamisen ja kontaktinoton taitoja erilaisissa vuorovaikutustilanteissa, osaa muunnella viestintätapaansa tilanteen mukaan ja pyrkii ottamaan muiden näkökulmat huomioon. |
| Oppilas hyödyntää äänenkäytön, viestien kohdentamisen ja kontaktinoton taitoja erilaisissa vuorovaikutustilanteis-sa, osaa muunnella viestintätapaansa tilanteen mukaan ja pyrkii ottamaan muiden näkökulmat huomioon. | Oppilas osaa hyödyntää kielellisten keinojen lisäksi äänenkäytön, viestien taitoja erilaisissa ryhmätilanteissa. Oppilas osaa mukauttaa viestintäänsä ryhmätilanteeseen kohdentamisen ja kontaktinoton sopivaksi ja ottaa muut osallistujat huomioon. |
T3 ohjata oppilasta käyttämään luovuuttaan ja ilmaisemaan itseään monipuolisesti erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa, myös draaman avulla | S1 | L1, L2, L4, L7 | Ilmaisukeinojen käyttö | Oppilas osaa käyttää kokonaisilmaisun keinoja omien ideoidensa ja ajatustensa ilmaisemiseen ryhmässä, osaa pitää lyhyen valmistellun puheenvuoron tai esityksen sekä osallistuu draamatoimintaan. | Oppilas osaa käyttää kokonaisilmaisun keinoja omien ideoidensa ja ajatustensa ilmaisemiseen ryhmässä, osaa pitää lyhyen valmistellun puheenvuoron tai esityksen sekä osallistuu draamatoimintaan. | Oppilas osaa käyttää kokonaisilmaisun keinoja omien ideoidensa ja ajatustensa ilmaisemiseen ryhmässä, osaa pitää lyhyen valmistellun puheenvuoron tai esityksen sekä osallistuu draamatoimintaan. | Oppilas osaa pitää lyhyen valmistellun puhe-esityksen. Oppilas osaa käyttää kokonaisilmaisun keinoja esiintyessään.
|
T4 kannustaa oppilasta kehittämään myönteistä viestijäkuvaa sekä halua ja kykyä toimia erilaisissa, myös monimediaisissa vuorovaikutustilanteissa
| S1 | L1-L4 | Vuorovaikutus-taitojen kehittyminen | Oppilas ottaa vastaan palautetta omasta toiminnastaan ja antaa palautetta muille.
|
|
| Oppilas osaa kuvata vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan viestijänä. Oppilas osaa ottaa vastaan palautetta ja antaa niukkaa palautetta. Oppilas kykenee toimimaan myös monimediaisissa vuorovaikutustilanteissa. |
S2 Tekstien tulkitseminen |
T5 ohjata oppilasta sujuvoittamaan lukutaitoaan ja käyttämään tekstin ymmärtämisen strategioita sekä tarkkailemaan ja arvioimaan omaa lukemistaan | S2 | L1, L4,L5 | Tekstinymmär- tämisen perusstrategioi-den hallinta | Oppilas lukee sujuvasti monimuotoisia tekstejä ja käyttää tekstinymmärtämisen perusstrategioita sekä osaa tarkkailla ja arvioida omaa lukemistaan. | Oppilas lukee sujuvasti monimuotoisia tekstejä ja käyttää tekstinymmärtämisen perusstrategioita sekä osaa tarkkailla ja arvioida omaa lukemistaan. | Oppilas lukee sujuvasti monimuotoisia tekstejä ja käyttää tekstinymmärtämisen perusstrategioita sekä osaa tarkkailla ja arvioida omaa lukemistaan. | Oppilas osaa lukea monenlaisia ikätasolleen sopivia tekstejä sujuvasti. Oppilas osaa käyttää tekstinymmärtämisen perusstrategioita monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti. |
T6 opastaa oppilasta kehittämään monimuotoisten tekstien erittelyn, arvioinnin ja tulkitsemisen taitoja ja laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan sekä edistämään ajattelutaitojaan | S2 | L1, L2, L4, L5 | Tekstien erittely ja tulkinta |
| Oppilas tunnistaa joitakin kertovien, kuvaavien, ohjaavien ja yksinkertaisten kantaa ottavien tekstien kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä. Oppilas osaa käyttää tekstien tulkintataitoja oman ajattelunsa sekä sana- ja käsitevarantonsa kehittämiseen. Oppilas kykenee osoittamaan ajattelutaitojensa edistyneen. Oppilaalla on laaja sana- ja käsitevarasto. | Oppilas tunnistaa joitakin kertovien, kuvaavien, ohjaavien ja yksinkertaisten kantaa ottavien tekstien kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä. Oppilas osaa käyttää tekstien tulkintataitoja oman ajattelunsa sekä sana- ja käsitevarantonsa kehittämiseen. Oppilas osaa eritellä, arvioida ja tulkita tekstejä. Oppilas omaa laajan sana- ja käsitevarannon. | Oppilas osaa ohjatusti tehdä havaintoja tekstin rakentamista merkityk-sistä ja pohtia sen tavoitteita. Oppilas osaa päätellä itselleen uusien sanojen ja käsitteiden merkityksiä. Oppilas osaa kuvata ohjatusti tavalli-simpien kertovien, kuvaavien, ohjaavien ja yksinkertaisten kantaa ottavien tekstien keskeisiä kielellisiä, visuaalisia ja tekstuaalisia piirteitä. Oppilas osaa eritellä, arvioida ja tulkita tekstejä. Oppilas omaa laajan sana- ja käsitevaraston. |
T7 ohjata oppilasta tiedonhankintaan, monipuolisten tiedonlähteiden käyttöön ja tiedon luotettavuuden arviointiin | S2 | L1, L4, L5 | Tiedonhankinta-taidot ja lähdekriittisyys |
| Oppilas käyttää tiedonhankinnassaan mediaa ja eri tekstiympäristöjä sekä tilanteeseen sopivia strategioita ja osaa jossain määrin arvioida tietolähteiden luotettavuutta. | Oppilas käyttää tiedonhankinnassaan mediaa ja eri teksti- ympäristöjä sekä tilanteeseen sopivia strategioita ja osaa jossain määrin arvioida tietolähtei- den luotettavuutta. | Oppilas osaa käyttää erilaisia lähteitä sekä hakea tietoa niistä. Oppilas osaa nimetä joitakin lähteiden luotettavuuteen liittyviä piirteitä. |
T8 kannustaa oppilasta kehittämään kirjallisuu-dentuntemusta ja kiinnostustaan lapsille ja nuorille tarkoitettua kirjallisuutta, media- ja muita tekstejä kohtaan, luomalla mahdollisuuksia myönteisiin lukukoke-muksiin ja -elämyksiin, tiedonhalun tyydyttämi-seen sekä lukukoke-musten jakamiseen, myös monimediaisissa ympäristöissä | S2 | L1, L4,L5 | Lapsille ja nuorille tarkoitetun kirjallisuuden ja tekstien tuntemus ja lukukokemusten jakaminen | Oppilas tuntee jonkin verran lapsille ja nuorille suunnattua kirjallisuutta, media- ja muita tekstejä ja osaa jakaa kokemuksiaan, myös monimediaisessa ympäristössä. Oppilas osoittaa kykenevänsä myönteisiin lukuelämyksiin ja on niistä kiinnostunut. | Oppilas tuntee jonkin verran lapsille ja nuorille suunnattua kirjallisuutta, media- ja muita tekstejä ja osaa jakaa kokemuksiaan, myös monimediaisessa ympäristössä. Oppilas on lukenut runsaasti lapsille ja nuorille tarkoitettua kirjallisuutta. | Oppilas tuntee jonkin verran lapsille ja nuorille suunnattua kirjallisuutta, media- ja muita tekstejä ja osaa jakaa kokemuksiaan, myös monimediaisessa ympäristössä.
| Oppilas osaa eritellä fiktiivisiä tekstejä käyttämällä käsitteitä juoni, henkilö, kertoja sekä tapahtumapaikka ja -aika. Oppilas osaa kuvata luku-, kuuntelu- ja katselukokemuksiaan.
|
S3 Tekstien tuottaminen |
T9 rohkaista oppilasta ilmaisemaan kokemuk-siaan, ajatuksiaan ja mielipiteitään ja vahvistamaan myönteis-tä kuvaa itsestään tekstien tuottajana | S3 | L1, L2, L4, L7 | Kokemusten ja ajatusten ilmaiseminen |
| Oppilas ilmaisee kokemuksiaan ja ajatuksiaan monimuotoisten tekstien avulla.
| Oppilas ilmaisee kokemuksiaan ja ajatuksiaan monimuotoisten tekstien avulla. Oppilas rohkenee ilmaista mielipiteitään. | Oppilas osaa tuottaaajatuksiaan, kokemuksiaan ja mielipiteitään ilmaisevia tekstejä. Oppilas osaa eritellä vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana. |
T10 kannustaa ja ohjata oppilasta kielentämään ajatuksiaan ja harjoittelemaan kertovien, kuvaavien, ohjaavien ja yksinkertaisten kantaa ottavien tekstien tuottamista, myös monimediaisissa ympäristöissä | S3 | L1, L4,L5,L7 | Oman ajattelun kielentäminen ja eri tekstilajien käyttö | Oppilas osaa ohjatusti käyttää kertomiselle, kuvaamiselle ja yksinkertaiselle kantaa ottavalle tekstille tyypillistä kieltä. Oppilas osaa otsikoida tekstinsä, jakaa sen kappaleisiin ja kiinnittää huomiota sananvalintoihin. Oppilas osaa tuottaa kertovia tekstejä. | Oppilas osaa ohjatusti käyttää kertomiselle, kuvaamiselle ja yksinkertaiselle kantaa ottavalle tekstille tyypillistä kieltä. Oppilas osaa otsikoida tekstinsä, jakaa sen kappaleisiin ja kiinnittää huomiota sananvalintoihin. Oppilas kykenee tuottamaan kuvaavia tekstejä. | Oppilas osaa ohjatusti käyttää kertomiselle, kuvaamiselle ja yksinkertaiselle kantaa ottavalle tekstille tyypillistä kieltä. Oppilas osaa otsikoida tekstinsä, jakaa sen kappaleisiin ja kiinnittää huomiota sananvalintoihin. Oppilas osaa kielentää ajatuksiaan. Oppilas osaa tuottaa kertovia, kuvaavia ja ohjaavia tekstejä. | Oppilas osaa ohjatusti käyttää kertoville, kuvaaville, ohjaaville ja yksinkertaisille kantaa ottaville teksteille tyypillisiä ilmaisutapoja. Oppilas tuottaa yksinkertaisia kantaa ottavia tekstejä monimediaisissa ympäristöissä. |
T11 ohjata oppilasta edistämään käsinkirjoittamisen ja näppäintaitojen sujuvoitumista ja vahvistamaan kirjoitetun kielen, ja tekstien rakenteiden ja oikeinkirjoituksen hallintaa | S3 | L1,L4,L5 | Kirjoitustaito ja kirjoitetun kielen hallinta | Oppilas kirjoittaa sujuvasti ja selkeästi käsin ja on omaksunut tarvittavianäppäintaitoja. Oppilas tuntee kirjoitetun kielen perusrakenteita ja oikeinkirjoituksenperusasioita ja käyttää niitä oman tekstinsä tuottamisessa. | Oppilas kirjoittaa sujuvasti ja selkeästi käsin ja on omaksunut tarvittavia näppäintaitoja. Oppilas tuntee kirjoitetun kielen perusrakenteita ja oikeinkirjoituksen perusasioita ja käyttää niitä oman tekstinsä tuottamisessa. | Oppilas kirjoittaa sujuvasti ja selkeästi käsin ja on omaksunut tarvittavia näppäintaitoja. Oppilas tuntee kirjoitetun kielen perusrakenteita ja oikeinkirjoituksen perusasioita ja käyttää niitä oman tekstinsä tuottamisessa. | Oppilas osaa kirjoittaa tekstejä sujuvasti sekä käsin että tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen. Oppilas osaa ohjatusti otsikoida ja jaksottaa tekstinsä sekä hallitsee keskeiset kirjoitetun yleiskielen käytänteet. |
T12 kannustaa oppilasta kehittämään tekstin tuottamisen prosesseja ja taitoa arvioida omia tekstejä, tarjota mahdollisuuksia tekstien tuottamiseen yhdessä, rakentavan palautteen antamiseen ja saamiseen, ohjata ottamaan huomioon tekstin vastaanottaja sekä toimimaan eettisesti verkossa yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen | S3 | L2,L4-L6 | Tekstien rakentaminen ja eettinen viestintä | Oppilas tuntee ja osaa kuvailla tekstien tuottamisen perus-vaiheita, osaa arvioida omia tekstejään ja tuottaa tekstejä vaiheit-tain yksin ja muiden kanssa sekä antaa ja vastaanottaa palau-tetta. Oppilas osaa merkitä lähteet tekstin loppuun, ymmärtää, ettei saa esittää lainaamaansa tekstiä omanaan ja tietää verkossa toimimisen eettiset periaatteet. | Oppilas tuntee ja osaa kuvailla tekstien tuottamisen perusvaiheita, osaa arvioida omia tekstejään ja tuottaa tekstejä vaiheittain yksin ja muiden kanssa sekä antaa ja vastaanottaa palautetta. Oppilas osaa merkitä lähteet tekstin loppuun, ymmärtää, ettei saa esittää lainaamaansa tekstiä omanaan ja tietää verkossa toimimisen eettiset periaatteet. | Oppilas tuntee ja osaa kuvailla tekstien tuottamisen perus-vaiheita, osaa arvioida omia tekstejään ja tuottaa tekstejä vaiheittain yksin ja muiden kanssa sekä antaa ja vastaanottaa palautetta. Oppilas osaa merkitä lähteet tekstin loppuun, ymmärtää, ettei saa esittää lainaamaansa tekstiä omanaan ja tietää verkossa toimimisen eettiset periaatteet. | Oppilas osaa ohjatusti muokatatekstiään palautteen pohjalta. Oppilas osaa arvioida omia tekstejään sekä antaa ja vastaanottaa palautetta teksteistä. Oppilas osaa ohjatusti käyttää lähteitä. Oppilas noudattaa tekijänoikeuksia. |
S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen |
T13 ohjata oppilasta vahvistamaan kielitie-toisuuttaan, innostaa häntä tutkimaan ja tarkkailemaan kieltä ja sen eri variantteja ja harjaannuttaa käyttä-mään käsitteitä, joiden avulla kielestä ja sen rakenteista puhutaan ja auttaa ymmärtämään kielellisten valintojen vaikutuksia | S4 | L1, L2, L4 | Kielen tarkastelun kehittyminen ja kielikäsitteiden hallinta | Oppilas tekee havaintoja ja osaa kuvailla tekstien kielellisiä piirteitä ja käyttää oppimiaan käsitteitä puhuessaan ja kirjoittaessaan niistä.
| Oppilas tekee havaintoja ja osaa kuvailla tekstien kielellisiä piirteitä ja käyttää oppimiaan käsitteitä puhuessaan ja kirjoittaessaan niistä.
| Oppilas tekee havaintoja ja osaa kuvailla tekstien kielellisiä piirteitä ja käyttää oppimiaan käsitteitä puhuessaan ja kirjoittaessaan niistä.
| Oppilas osaa tehdä havaintoja kielellisten valintojen vaikutuksista eri tilanteissa. Oppilas osaa kuvailla sopivien käsitteiden avulla erilaisissa tilanteissa tuotettujen kielen ja tekstien piirteitä ja rakenteita. |
T14 kannustaa oppilasta laajentamaan tekstivali-koimaansa ja lukemaan lapsille ja nuorille suunnattua kirjallisuutta sekä rohkaista lukuhar-rastukseen ja luku-elämysten jakamiseen ja kirjaston aktiiviseen käyttöön | S4 | L2, L4, L5, L7 | Kirjallisuuden tuntemus | Oppilas lukee sovitut lapsille ja nuorille suunnatut kirjat, keskustelee ja jakaa kokemuksiaan lukemistaan kirjoista. Oppilas käyttää kirjastoa aktiivisesti. | Oppilas lukee sovitut lapsille ja nuorille suunnatut kirjat, keskustelee ja jakaa kokemuksiaan lukemistaan kirjoista. Oppilas käyttää kirjastoa aktiivisesti. |
| Oppilas on lukenut sovitutkaunokirjalliset ja tietoteokset. Oppilas osaa valita luettavakseen erilaisia ikäkaudelleen sopivia tekstejä. Oppilas osaa käyttää kirjastopalveluja itsenäisesti. |
T15 tukea oppilasta kielellisen ja kulttuurisen identiteetin rakentamisessa ja ohjata arvostamaan eri kulttuureja ja kieliä sekä luoda oppilaalle mahdollisuuksia media- ja kulttuuritarjontaan tutustumiseen sekä oman kulttuurin tuottamiseen | S4 | L2, L4, L6, L7 | Kielitietoisuuden ja kulttuurin tuntemuksen kehittyminen
|
|
| Oppilas osaa kuvailla havaitsemiaan yhtäläi-syyksiä ja eroja eri kielten ja kulttuurien välillä. Oppilas osaa kertoa itseään kiin-nostavasta media- ja kulttuuritarjonnasta. Oppilas osallistuu omien esitysten suunnitteluun ja esittämiseen. Oppilas osoittaa omaavansa kielellisen ja kulttuurisen identiteetin. Oppilas osoittaa arvostavansa eri kulttuureja. Oppilas kykenee tuottamaan omaa kulttuuriaan. | Oppilas osaa ohjatusti vertailla kielten ja kulttuuristen piirteiden yhtäläisyyksiä ja eroja. Oppilas osaa kuvata median ja kulttuurin roolia arjessaan. Oppilas kykenee tuottamaan omaa kulttuuriaan, media- ja kulttuuritarjontaa. Oppilas osoittaa suhtautuvansa myönteisesti tarjottuun kulttuuritarjontaan.
|