Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 ohjata oppilasta kiinnostumaan historiasta tiedonalana ja identiteettiä rakentavana oppiaineena
Paikallinen tarkennus
Näihin tavoitteisiin pyritään pääsemään painottamalla sisältöjä S1 ja S2.
Oppilas tutustuu historiaan tiedonalana ja identiteettiä rakentavana oppiaineena perehtymällä historiallisen tiedon luonteeseen sekä oppilaan oman suvun ja lähiyhteisön menneisyyteen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kiinnostuu historiasta tiedonalana ja senmerkityksestä identiteetille.
|
|
|
Tiedon hankkiminen menneisyydestä |
T2 johdattaa oppilasta tunnistamaan erilaisia historian lähteitä
Paikallinen tarkennus
Näihin tavoitteisiin pyritään pääsemään painottamalla sisältöjä S1 ja S2.
Historian lähteisiin tutustutaan tarkastelemalla mm. kuvia, tekstejä ja esineitä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa erilaisia historian lähteitä.
|
Historian tietolähteiden tunnistaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas antaa esimerkkejä, miten alkuperäislähteet eroavat toisen käden lähteistä opiskeltavilla aikakausilla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas antaa esimerkin, miten alkuperäislähde eroaa toisen käden lähteestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä historian alkuperäislähteistä opiskeltavilta aikakausilta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin historian lähteitä.
|
T3 ohjata oppilasta havaitsemaan historiatiedon tulkinnallisuuden
Paikallinen tarkennus
Näihin tavoitteisiin pyritään pääsemään painottamalla sisältöjä S1 ja S2.
Oppilas ymmärtää, että historiatieto perustuu lähteisiin ja niistä tehtyihin tulkintoihin. Hän erottaa lähteen ja tulkinnan sekä ymmärtää, että lähteen luotettavuutta pitää arvioida.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas havaitsee historiatiedon tulkinnallisuuden.
|
Historiatiedon tulkinnallisuuden havaitseminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas antaa esimerkkejä samaan tapahtumaan tai ilmiöön liittyvistä erilaisista tulkinnoista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tunnistaa, että samasta tapahtumasta tai ilmiöstä voi olla erilaisia tulkintoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä historian faktoista ja tulkinnoista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa esimerkkejä historian faktoista.
|
Historian ilmiöiden ymmärtäminen |
T4 auttaa oppilasta ymmärtämään erilaisia tapoja jakaa historia aikakausiin sekä käyttämään niihin liittyviä historiallisia käsitteitä
Paikallinen tarkennus
Näihin tavoitteisiin pyritään pääsemään painottamalla sisältöjä S1 ja S2.
Tavoitteena on johdattaa oppilasta ymmärtämään historian kronologisuutta ja erilaisten aikakausien eroja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää tapoja jakaa historia aikakausiin ja niihin liittyviä käsitteitä.
|
Kronologian ymmärrys
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuvailee asioita, joiden perusteella tehdään historiallisia aikakausijakoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää keskeisiä historiaan liittyviä ajan jäsentämismuotoja sekä antaa esimerkkejä eri aikakausien yhteiskunnille ominaisista piirteistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää keskeisiä historiaan liittyviä ajan jäsentämismuotoja ja sijoittaa eri aikakausien tapahtumia aikajärjestykseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa keskeisiä historiaan liittyviä ajan jäsentämismuotoja (vanha aika, keskiaika, uusi aika; esihistoria, historia; eaa, jaa).
|
T5 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen toiminnan motiiveja
Paikallinen tarkennus
Näihin tavoitteisiin pyritään pääsemään painottamalla sisältöjä S1 ja S2.
Oppilas eläytyy menneen ajan ihmisen asemaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää ihmisen toiminnan motiiveja erilaisissa historiallisissa tilanteissa.
|
Historiallinen empatia
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettautuu menneen ajan ihmisen asemaan ja tarkastelee, miten hänen yhteiskunnallinen asemansa vaikuttaa hänen toimintaansa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas asettautuu menneen ajan ihmisen asemaan ja nimeää tämän toiminnan motiiveja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä menneisyyden ihmisten toiminnan motiiveista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, että ihmisillä on ollut erilaisia motiiveja toiminnalleen.
|
T6 johdattaa oppilasta hahmottamaan erilaisia syitä ja seurauksia historian tapahtumille ja ilmiöille
Paikallinen tarkennus
Näihin tavoitteisiin pyritään pääsemään painottamalla sisältöjä S1 ja S2.
Oppilas tunnistaa ja nimeää konkreettisten esimerkkien avulla syitä ja seurauksia historian tapahtumille ja ilmiöille.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa historiallisille tapahtumille ja ilmiöille syitä ja seurauksia.
|
Syy- ja seuraussuhteiden hahmottaminen historiassa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tunnistaa erilaisia syitä (suoria ja epäsuoria) ja seurauksia (lyhyt- ja pitkäkestoisia) menneisyydessä tapahtuneille asioille.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tunnistaa syitä ja seurauksia menneisyydessä tapahtuneille asioille.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa yksittäisen syyn ja siitä johtuvan seurauksen menneisyydessä tapahtuneille asioille.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa yksittäisen syyn tai seurauksen menneisyydessä tapahtuneelle asialle.
|
T7 auttaa oppilasta tunnistamaan muutoksia oman perheen tai yhteisön historiassa sekä ymmärtämään, miten samat muutokset ovat voineet tarkoittaa eri asioita eri ihmisille
Paikallinen tarkennus
Näihin tavoitteisiin pyritään pääsemään painottamalla sisältöjä S1 ja S2.
Oppilas tutustuu oman perheen tai yhteisön historiaan. Oppilas tunnistaa sekä kuvailee muutoksia oman perheen tai yhteisön historiassa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa muutoksia ja niiden merkityksiä eri ihmisille ja ymmärtää, miten samat muutokset ovat voineet tarkoittaa eri asioita eri ihmisille.
|
Muutoksen hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas antaa esimerkkejä tilanteista, joissa eri ihmisille tai ihmisryhmille muutos ei ole sama asia kuin edistys.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee esimerkkien avulla, miten muutos ei ole merkinnyt samaa eri ihmisryhmille.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa muutoksia menneisyydessä ja antaa esimerkin muutoksen merkityksestä eri ihmisille.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa asioita, jotka ovat muuttuneet.
|
T8 harjaannuttaa oppilasta hahmottamaan jatkuvuuksia historiassa
Paikallinen tarkennus
Näihin tavoitteisiin pyritään pääsemään painottamalla sisältöjä S1 ja S2.
Oppilas tunnistaa ilmiöiden jatkuvuuksia aikakaudesta toiseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas hahmottaa jatkuvuuksia historiassa.
|
Jatkuvuuden tunnistaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kertoo syitä, miksi jokin asia ei ole muuttunut eri aikoina.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee asioiden jatkuvuutta menneisyydessä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää asioita, joissa näkyy jatkuvuutta aikakaudesta toiseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa jonkin menneisyyden asian näkymisen tässä päivässä.
|