Opetussuunnitelman perusteet
Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja. Varmistetaan, että oppilaat hallitsevat lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden. Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä. Harjoitellaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen. Tutkitaan lukujen ominaisuuksia kuten parillisuutta, monikertoja ja puolittamista. Perehdytään lukujen 1 – 10 hajotelmiin.
Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.
Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla.
Kehitetään oppilaiden yhteen- ja vähennyslaskutaitoja ensin lukualueella 0 – 20 ja sitten lukualueella 0 – 100. Harjoitellaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi. Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa. Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.
Ohjataan oppilaita ymmärtämään kertolaskun käsite konkretian avulla ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10. Luodaan pohja ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun yhteys. Hyödynnetään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.
Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.
Paikallinen opetussuunnitelma
- Matemaattisen ajattelun ilmaisemista harjoitellaan edelleen konkreettisin välinein, suullisesti, kirjallisesti, piirtäen ja laskutarinoita tekemällä.
- Lukumäärän, lukujen ja laskutoimitusten harjoittelussa jatketaan toiminnallisia työtapoja yksin, parin tai ryhmän kanssa (leikit, pelit, rakentelu, liikunta) sekä hyödynnetään erilaisia opetusvälineitä ja kuvallisia malleja.
- Varmistetaan lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän yhteys (0-100).
- Lukujonotaitoja harjoitellaan monipuolisesti eteen- ja taaksepäin liikkeen ja rytmin avulla.
- Yhteen- ja vähennyslaskutehtävissä hyödynnetään lukujen hajotelmia, tuplia, melkein tuplia, kymppipareja sekä vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä.
- Kymmenjärjestelmän periaate avataan konkreettisten mallien avulla (esimerkiksi satataulu, puutikut, kymmenjärjestelmävälineet).
- Lukujonotaitoja laajennetaan monikertojiin (esim. 3, 6, 9...) ja tällä tavoin luodaan pohjaa kertotaulujen 1-5 ja 10 oppimiselle.
- Kertolaskun käsitettä harjoitellaan paljon toiminnallisesti.
- Opitaan kertotaulut 1-5 ja 10.
- Jakolaskun alkeita opetellaan toiminnallisesti.
- Opitaan kerto- ja jakolaskun yhteys.
- Murtoluvun käsitettä pohjustetaan jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.