Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu |
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
|
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
|
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee oman tarinansa kuvittamista esimerkiksi piirtäen tai valokuvaten.
|
Kuvallinen tuottaminen |
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Materiaaleista oppilas tutustuu esimerkiksi muovailuvahaan, saveen, erilaisiin piirtimiin (lyijykynä, huopakynä, värikynä, hiili, liidut), sormiväreihin, vesi- ja peiteväreihin, erilaisiin papereihin, luonnonmateriaaleihin ja kierrätysmateriaaleihin. Tekniikoista oppilas tutustuu esimerkiksi leimasinpainantaan, monotypiaan, kohopainoon (esim. pressprint), rakenteluun, muovailuun, maalaamiseen, piirtämiseen, valokuvaamiseen, kollaasiin ja sekatekniikoihin. Saveen tutustuttaessa harjoitellaan esim. nipistelytekniikkaa. Oppilas tutustuu sarjakuvaan.
|
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Oppilas valmistaa työnsä loppuun ja arvostaa omia ja muiden tuotoksia ja näkemyksiä.
|
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu värien käyttöön, sommitteluun, kuvan rajaamiseen, kuvakulmien käyttöön, kuvien toistoon ja muotoihin.
|
Visuaalisen kulttuurin tulkinta |
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Oppilas syventyy pääväreihin ja väriympyrään. Oppilas oppii nimeämään käyttämiään työvälineitä ja tekniikoita. Kuvallisen ilmaisun perusteista tutustutaan pisteeseen ja erilaisiin viivatyyppeihin, sekä niiden käyttöön. Käsitteistä tutustutaan symmetriaan. Oppilas syventyy mainoskuvan, uutiskuvan ja taidekuvan eroihin sekä tunnistaa kuvituskuvan esim. satukirjat ja oppikirjat. Oppilas tutustuu paikalliseen taidenäyttelyyn mahdollisuuksien mukaan.
|
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Toisella luokalla voidaan laajentaa lähiympäristöä kodin ja koulun lisäksi koulumatkan visuaalisiin tuotteisiin esim. liikennemerkit ja liikemerkit. Oppilas voi tutustua muotoiluun tuomalla kotoa esineen jota tutkitaan koulussa.
|
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Kuvataiteen opetus linkitetään mahdollisuuksien mukaan muuhun opetukseen ja suomalaisiin juhlapäiviin.
|
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen |
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
Syvennetään ja laajennetaan ensimmäisellä luokalla aloitettua arvojen tunnistamista.
|
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Oppilas huolehtii käyttämistään työvälineistä. Oppilas tutustuu mahdollisuuksien mukaan jonkun muun kulttuurin kuvataiteeseen etenkin jos luokalta löytyy muun kultuurin edustaja.
|