Opetussuunnitelman perusteet
Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan englantia monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä ja toiminta englanninkielisessä ympäristössä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri, kiinnostuksen kohteet sekä ajankohtaisuus, näkökulmana minä, me ja maailma. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen, avun pyytäminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Opetellaan löytämään englanninkielistä aineistoa esimerkiksi ympäristöstä, verkosta ja kirjastosta. Valittaessa tekstejä ja aiheita otetaan huomioon englannin kielen levinneisyys ja asema globaalin kommunikaation kielenä. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Harjoitellaan tunnistamaan englannin kielen foneettisen tarkekirjoituksen merkkejä.
Paikallinen opetussuunnitelma
Harjoitellaan monenlaisten tekstien avulla oppilaan ikäkauteen sopivia tilanteita ja sanastoa kuuntelemalla, lukemalla, puhumalla ja kirjoittamalla. Ääntämiseen ja intonaatioon kiinnitetään runsaasti huomiota. Kannustetaan oppilasta käyttämään kasvavaa kielitaitoaan rohkeasti viestintätilanteissa ja kommunikoimaan englannin kielellä luokassa. Harjoitellaan viestimistä suullisesti painottaen kohteliasta puhetapaa (Mrs/Mr/Ms, nimien käyttö, please, thank you, sorry). Tervehditään luokassa vierailevia kansainvälisiä henkilöitä ja esittäydytään heille. Rohkaistaan tukeutumaan puhekumppanin apuun ja nonverbaaliseen viestintään suullisessa vuorovaikutuksessa.
Opetellaan mm. seuraavien aihepiirien ja tilanteiden sanastoa ja fraaseja:
tervehtiminen ja esittäytyminen
anteeksi pyytäminen ja kiittäminen
itsestä kertominen ja toiselta kysyminen (mm. ikä, perhe, lähiympäristö, pitäminen, osaaminen, tunteet, koti, eläimiä, ruokia, juomia, värit, vaatteita, kehonosia)
haastatteleminen (lapsen elämään läheisesti liittyvien asioiden kysyminen toisilta)
mielipiteiden ilmaiseminen
kouluun liittyvää sanastoa
kulkuvälineitä
säästä kertominen
aakkoset
maita
viikonpäivät
kellonaikoja alustavasti.
Harjoitellaan rakenteita:
substantiivit: artikkelit a/an/the, yksikkö, säännöllinen ja epäsäännöllinen monikko, s-genetiivi
numeraalit: perusluvut 0–1000
adjektiivit: adjektiivit predikatiiveina, lyhyiden adjektiivien vertailu alustavasti
pronominit: persoonapronominit, possessiivipronominit, interrogatiivipronominit (what, who, where, whose, why, when, how)
verbit: be-verbi kaikissa persoonamuodoissa, can/can’t, have/has ja muita verbejä, do/don’t, yleispreesens ja kestopreesens alustavasti
prepositiot: ajan ja paikan prepositioita
lauseoppi: myönteisiä, kielteisiä ja kysymyslauseita preesensissä, let’s, käskyt ja kiellot.
Tutustutaan Englantiin sekä Christmas-, Easter- ja Halloween-perinteisiin.
Opetellaan puhutun ja kirjoitetun tekstin pääasioiden tunnistamista sekä rajatun tiedon löytämistä. Harjoitellaan ymmärtämään itseen ja lähipiiriin läheisesti liittyvistä teksteistä keskeisimmät sisällöt. Opitaan ymmärtämään, että vaikka jokaista sanaa ei tietäisikään, ajatuksen voi silti ymmärtää.
Harjoitellaan viestimään omaan itseen ja ympäristöön liittyvistä aiheista lyhyin ilmaisuin suullisesti ja kirjallisesti. Opetellaan käyttämään uutta sanastoa ja rakenteita omissa teksteissä kulloinkin käsiteltävää aihepiiriä soveltaen ja laajentaen sekä kiinnittäen huomiota ääntämiseen. Opetellaan käyttämään englantia luokassa vastaamalla englanniksi ja harjoittelemalla kuuntelemaan opettajan puhumaa englantia. Harjoitellaan puhumista luokassa vierailevien kansainvälisten henkilöiden kanssa.