Ortodoksinen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
T1Oppilaassa herää mielenkiinto ortodoksisen uskonnon opiskelua kohtaan. Oppilas tuntee oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa.
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
T2Oppilas tutustuu Raamatun kertomuksiin.Oppilas tunnistaa ortodoksisen uskonnon keskeisiä käsitteitä, kertomuksia ja symboleita.
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
T3Oppilas tietää, miksi keskeisiä ortodoksisia juhlapyhiä vietetään. Oppilas tutustuu ortodoksisiin perinteisiin ja tapoihin.
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
T4Oppilasta tutustuu alustavasti luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin. Oppilas osaa nimetä joitakin yhtäläisyyksiä ja eroja oman sekä toisen uskonnon tavoissa ja juhlaperinteissä.
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
T5Oppilas rohkaistuu kertomaan arkisista kokemuksistaan. Oppilas harjoittelee tunnistamaan ja ilmaisemaan omia tunteitaan. Oppilas harjoittelee kuuntelemaan toisia ja kunnioittamaanheidän ajatuksiaan.
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
T6Oppilas harjoittelee ymmärtämään ja kunnioittamaan erilaisia ajattelutapoja ja vakaumuksia. Oppilas tutustuu ihmisoikeuksiin.
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
T7Oppilas pohtii kuinka hän voi omalta osaltaan vaikuttaa oman lähipiirin hyvinvointiin. Oppilas osaa nimetä joitakin tapoja, joilla hän voi huolehtia ympäristöstä ja luonnosta.
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
T8Oppilas rohkaistuu kertomaan ja perustelemaan omia mielipiteitään. Oppilas harjoittelee kuuntelemaan toisen kertomaa ja esittämään kysymyksiä. Oppilas harjoittelee ymmärtämään myös eriäviä mielipiteitä.

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa otetaan huomioon perheiden erilaisuus, yhteys ortodoksisuuteen ja muihin kirkkoihin tai katsomuksiin. Opetuksessa aloitetaan mysteerioiden tarkastelu osana perheen ja lapsen omaa elämää. Tutustutaan alustavasti oman uskonnon piirteisiin ja kirkon keskeisiin käsitteisiin, sanastoon ja symboleihin sekä erilaisiin jumalanpalveluksiin. Tutkitaan kirkkoa rakennuksena. Tutustutaan omaan seurakuntaan sekä ortodoksisen kirkkovuoden keskeisimpiin juhliin vuoden kristillisen juhlakierron mukaisesti. Tarkastelussa otetaan huomioon kirkkovuoden juhlien perinteet ja tavat sekä joitakin niihin liittyviä pyhiä ihmisiä. Tutustutaan oppilaan omaan nimikkopyhään.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksen lähtökohtana on oppilaan perhe ja sen historia. Tarkastellaan ortodoksista kirkkovuotta tapahtumaikonien ja pyhien ihmisten ikonien sekä troparien kautta. Tuodaan esille, että ortodoksiseen kirkkovuoteen sisältyy arki- ja pyhäpäiviä sekä paastonaikoja kuten joulupaasto ja suuri paasto. Kirkkovuodesta tarkastellaan erityisesti teofaniaa ja palmusunnuntaita.

Tutustutaan kirkkoon rakennuksena, jossa on eri osia. Tarkastellaan kirkon esineistöä kuten kirkkolippua, analogia ja vainajienmuistelupöytää. Ortodoksiset koululaisjumalanpalvelukset ovat osa opetusta. Ymmärretään, että on olemassa erilaisia ortodoksisia jumalanpalveluksia ja toimituksia, kuten liturgia ja hautajaiset. Tutustutaan ortodoksiseen rukouskäytäntöön ja rukousperinteeseen kuten Herran rukoukseen ja Jeesuksen rukoukseen. Käsitellään alustavasti ortodoksisen kirkon mysteerioita kuten kastetta ja mirhavoitelua.

Ymmärretään että Raamattu on kirkon kirja, joka jakaantuu Vanhaan ja Uuteen testamenttiin. Tutustutaan Raamatun sisällöistä erityisesti apostoleihin, evankeliumeihin ja niiden kirjoittajiin. Tarkastellaan Neitsyt Mariaa Jumalansynnyttäjänä. Tuodaan esille ortodoksinen nimipäiväperinne ja tutustutaan oppilaan omaan taivaalliseen esirukoilijaan.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan oman luokan oppilaiden, koulun ja lähiympäristön uskontoihin, katsomuksiin ja uskonnottomuuteen koulun arjen tapahtumien ja juhlien yhteydessä. Opetuksessa huomioidaan juhlien sisällöissä tai kirkollisissa tapahtumissa mahdollinen ortodoksinen näkökulma. Tutustutaan oppilaan ortodoksiseen perinnetaustaan osana monikulttuurista ortodoksisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Huomataan, että maailmanlaajuisen ortodoksisen kirkon sisällä on erilaisia perinteitä. Tutustutaan oppilaiden kohtaamiin uskontoihin ja kirkkoihin Suomessa ja maailmalla. Opetuksessa huomioidaan uskonnottomuus. Tutustutaan alustavasti juutalaisuuden, islamin ja kristinuskon pääpiirteisiin. Opetuksessa tarkastellaan koulussa vietettäviä juhlia ortodoksisesta näkökulmasta.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon ortodoksiseen ihmiskäsitykseen liittyvä opetus vapaudesta ja vastuusta sekä ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Perehdytään vastuuseen ympäristöstä ja luonnosta sekä tunnistetaan elämän ainutkertaisuus. Pyritään eläytymään toisen asemaan ja pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito, rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Tarkastellaan elämää ja kuolemaa sekä eettisiä kysymyksiä Vanhan ja Uuden Testamentin kertomusten ja arjen esimerkkien avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksessa tarkastellaan eettisiä kysymyksiä pyhien ihmisten elämän ja Raamatun kertomusten kautta, esimerkiksi Tuhlaajapoika ja Laupias Samarialainen. Keskeisiä teemoja ovat hyvä elämä, vastuu ympäristöstä ja omasta itsestä. Ymmärretään ortodoksisen paaston eettinen puoli kuten hyvän tekeminen.

Pohditaan myös oppilaan omassa elämässä esiintyviä eettisiä teemoja kuten eriarvoisuutta, samanarvoisuutta ja avuliaisuutta. Tutustutaan omantunnon käsitteeseen. Ohjataan oppilasta pohtimaan omien tekojen vastuullisuutta sekä ympäristön kunnioittamista. Tarkastellaan YK:n Lapsen oikeuksien sopimusta ja sen ilmenemistä lapsen omassa elämässä.

ePerusteet