Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppilas ja huoltaja saavat tietoa arvioinnin kohteista (oppiminen, osaaminen ja työskentelytaidot osana oppiaineen arviointia sekä käyttäytymisen arviointi), oppimisen tavoitteista ja arvioinnin kriteereistä lukuvuoden aluksi. Tarkemmat arvioinnin tiedottamisen tavat ja lukuvuosittainen aikataulu on kuvattu koulun lukuvuosisuunnitelmassa.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen arviointi Tesoman koulussa
Jokaiseen arvosanaan liittyy neljä kohtaa: säännöt, käytöstavat, muut ihmiset ja fyysinen toimintaympäristö.
Arvosanan 10 oppilas
noudattaa esimerkillisesti yhteisiä toimintatapoja ja sääntöjä
edistää omalla toiminnallaan asiallista ja tilannetietoista käytöstä
kunnioittaa kaikkien yksilöllisyyttä ja edistää yhteisöllisyyttä
huolehtii opinnoistaan ja välineistään tunnollisesti, kantaa osaltaan vastuuta yhteisistä tiloista ja ympäristöstä
Arvosanan 9 oppilas
noudattaa yhteisiä toimintatapoja ja sääntöjä
pyrkii edistämään omalla toiminnallaan asiallista ja tilannetietoista käytöstä
ottaa oma-aloitteisesti muut huomioon, pyrkii edistämään yhteisöllisyyttä
huolehtii opinnoistaan, välineistään, yhteisistä tiloista ja ympäristöstä tunnollisesti sekä arvostaa niitä
Arvosanan 8 oppilas
noudattaa pääsääntöisesti yhteisiä toimintatapoja ja sääntöjä
käyttäytyy asiallisesti ja tilannetietoisesti, osaa muuttaa käytöstään ohjattaessa
ottaa muut huomioon, vuorovaikutus myönteistä
huolehtii opinnoistaan ja välineistään sekä yhteisistä tiloista ja ympäristöstä
Arvosanan 7 oppilas
noudattaa vaihtelevasti yhteisiä toimintatapoja ja sääntöjä, mutta ymmärtää tekevänsä väärin
tarvitsee toisinaan ohjeistusta käyttäytyäkseen asiallisesti ja tilannetietoisesti, osaa muuttaa käytöstään ohjattaessa
joskus vaikeuksia ottaa muut huomioon, vaikka vuorovaikutus myös ajoittain myönteistä
huolehtii vaihtelevasti omista opinnoistaan ja välineistään sekä yhteisistä tiloista ja ympäristöstä
Arvosanan 6 oppilas
suhtautuu välinpitämättömästi yhteisiin toimintatapoihin ja sääntöihin, saattaa toimia vilpillisesti
toistuvaa epäasiallista käytöstä, vaikeuksia huomioida tilannetta, alentaa toiminnallaan muiden mahdollisuuksia oppia
vaikeuksia ottaa muut huomioon ja toimia myönteisessä vuorovaikutuksessa
ei osaa huolehtia omista opinnoistaan ja välineistään, suhtautuu välinpitämättömästi yhteisiin tiloihin ja ympäristöön, saattaa turmella niitä
Arvosanan 5 oppilas
suhtautuu välinpitämättömästi toimintatapoihin ja sääntöihin ja on suuria vaikeuksia noudattaa niitä, toimii vilpillisesti
jatkuvaa epäasiallista käytöstä, haasteita huomioida tilannetta, alentaa selkeästi toiminnallaan muiden mahdollisuuksia oppia
suuria vaikeuksia ottaa muut huomioon, loukkaavaa käytöstä
ei osaa huolehtia omista opinnoistaan ja välineistään, turmelee yhteisiä tiloja ja ympäristöä